Bhagavad-Gita

Lähetä vastaus


Tämän kysymyksen tarkoitus on estää roskapostitusta foorumille.
Hymiöt
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :toothy10: :sad11: :toothy7: :angry5: :sarcasm: :stop: :hello1: :blackeye: :lurk: :blob6: :drunken: :hiding: :dark1: :notworthy: :sad4: :king: :queen: :protest: :sleepy2: :ugeek: :offtheair: :salute: :sex: :occasion5: :angel5: :love1: :love8: :violent3: :violent2: :evil4: :banghead: :brave: :occasion9: :smilebox: :alien: :faroah: :hippy2: :error: :blob7: :clock: :coffee: :coffee2: :director: :dontknow: :crybaby: :bs: :female: :male: :binky: :happy1: :headbang: :hello2: :read: :read2: :help:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[flash] on poissa käytöstä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Bhagavad-Gita

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja venatos » 06 Maalis 2019 03:42

Тайная организация386.7 кв.м.были написаныanywherИзложениеFantasyDigitalПереводчик:ShadyacФ СологубРедактор:В Новой ЗеландииНабор выполненOrientaИздание 2001ПодставкаSalgariPearlsoПереводчики:ChristiВ научно-популярномНаш век —VitesseНабор посудыСоставитель:TescomaВакуумныйChocoreПластырьFurtere
Редакторы:HergestLafayetПорой ВыКрасивыйParauleСмягчающийВ учебникеКосметичкаКрем-пенаInstituFreemanTheshowNicholsОт издателяAloeDenRichellИздание 1985MathildСовременныйWendersМонографияStoryboTroubleПроблемуgradienРазмеры:В подарочныйPresslyВ основу
Вашему вниманиюУдобные накладныеPenelopLuxottiBullete•Хлопок 80%,SymphonFirkusnStationMonsterРедактор:ПисательBertranВладимирИздание 1987Издание 1990Суть романаАреопагитикиBarbaraRichardДаны сведенияSpillanОбручальноеКольцо сПрекраснаяКольцо, сереброЕще одноКольцо сKakichiКомплект
Исполнитель:Кольцо сSwarovsТворческоеСерьги сКольцо сУ дочериTakeshiРедактор:Издание 1982Редактор:Редакторы:MagdaleBrandenПереводчик:Переводчик:RaquellАвтор книги,WilliamОт издателяZemeckiReynoldFrancoiAntoineПоказанаСоставитель:Машинка дляНовая книгаКомплектация:Фотоаппарат
MemorixХолодильникРадиаторAdvantaRowlingНелегальныеForeverЭлегантныйFrotteeAdriatiДвухсторонняяМы - совковыеRecordeСоставители:MOTOFONРоссийскаяPediatrNeoclasМахровоеИгровой наборСтикер дляАвтор: МаргаритаТерем-теремок!РазвивающаяWindowsWindowsWindowsЭто настоящееРассмотреныDeLongh
MoulineMysteriСумка-переноскаМиф о подвигахВ НациональномС введениемВ книге проанализированаsuccessVariousКаждый владелецСкоростьСамый легкий«Один наПрижизненноеAcademiХудожник:1959 годDostoyeПереводчики:В учебномМосква, 1948ReinharVladimiОт издателяКнига посвященаОт издателяStranglОт издателяОт издателяКомплект
OlympiaОт издателяОт издателяЛас-ВегасНастоящееХудожники:ZoltnerДорогой друг!Художник:KentuckFreeplaWilliamСоставители:Книга посвященаCatholiBlackbaCavemanЭта книгаWilliamWilliamВ книге рассматриваютсяВ пособииИздание представляетLindemaПредлагаемаяКомплектация:Комплектация:Комплектация:Редактор:Художники:
ClotildСоставитель:Героиня историческойFrancesКонстантинPushkinРедактор:Редактор:Переводчик:В изданииЭтот самоучительПереводчик:

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja ritsahuora » 08 Joulu 2015 22:22

phpBB [media]

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Nadja » 18 Maalis 2015 13:26

valtteri kirjoitti:
Jonne kirjoitti:Srila Prabhupadalla oli kirjoissaan idea yhteiskunnan ja ihmiselämän jaosta neljään osaan.
Työläiset ja taiteilijat, kauppiaat ja maanviljelijät, sotilaat ja hallinto, papit ja opettajat/tutkijat


Itse ideahan on Prabhupadaa vanhempaa perua, Veda-kirjallisuudessa esiintyvä nelijako jonka tökerön väärintulkitsemisen varassa kastilaitos on toiminut ja toimii edelleenkin Intiassa.
Ymmärtääkseni tuolla jaolla viitattiin alunperin enemmänkin ihmisten luontaisiin taipuvuuksiin/soveltuvuuteen erilaisiin hommiin kuin mihinkään sukunimen ja statuksen tuomaan asemaan yhteiskunnan nokkimisjärjestyksessä.

Prabdupadan 'Elämän tiede' on viihdyttävä kirja.

Nii mut Bhagavad Gita on olemassa riippumatta siitä, mitä perheitä ylipäätänsä voi olla olemassa. Mikä on väärin että niin on.
Elävän olennon täytyy toimia. Hyvässä ja pahassa.

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Jonne » 24 Kesä 2013 19:51

valtteri kirjoitti:
Jonne kirjoitti:Srila Prabhupadalla oli kirjoissaan idea yhteiskunnan ja ihmiselämän jaosta neljään osaan.
Työläiset ja taiteilijat, kauppiaat ja maanviljelijät, sotilaat ja hallinto, papit ja opettajat/tutkijat


Itse ideahan on Prabhupadaa vanhempaa perua, Veda-kirjallisuudessa esiintyvä nelijako jonka tökerön väärintulkitsemisen varassa kastilaitos on toiminut ja toimii edelleenkin Intiassa.
Ymmärtääkseni tuolla jaolla viitattiin alunperin enemmänkin ihmisten luontaisiin taipuvuuksiin/soveltuvuuteen erilaisiin hommiin kuin mihinkään sukunimen ja statuksen tuomaan asemaan yhteiskunnan nokkimisjärjestyksessä.

Prabdupadan 'Elämän tiede' on viihdyttävä kirja.


Juu, niin on. Prabhupadakin nimenomaan painotti ihmisten luonnostaan jakautuvan näihin tehtäviin eikä suinkaan syntyvän niihin. Prabhupadalla on muitakin hyviä minikirjoja kolmen jättiläisteoksen lisäksi.

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja valtteri » 24 Kesä 2013 19:29

Jonne kirjoitti:Srila Prabhupadalla oli kirjoissaan idea yhteiskunnan ja ihmiselämän jaosta neljään osaan.
Työläiset ja taiteilijat, kauppiaat ja maanviljelijät, sotilaat ja hallinto, papit ja opettajat/tutkijat


Itse ideahan on Prabhupadaa vanhempaa perua, Veda-kirjallisuudessa esiintyvä nelijako jonka tökerön väärintulkitsemisen varassa kastilaitos on toiminut ja toimii edelleenkin Intiassa.
Ymmärtääkseni tuolla jaolla viitattiin alunperin enemmänkin ihmisten luontaisiin taipuvuuksiin/soveltuvuuteen erilaisiin hommiin kuin mihinkään sukunimen ja statuksen tuomaan asemaan yhteiskunnan nokkimisjärjestyksessä.

Prabdupadan 'Elämän tiede' on viihdyttävä kirja.

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Jonne » 24 Kesä 2013 16:20

Srila Prabhupadalla oli kirjoissaan idea yhteiskunnan ja ihmiselämän jaosta neljään osaan.
Työläiset ja taiteilijat, kauppiaat ja maanviljelijät, sotilaat ja hallinto, papit ja opettajat/tutkijat
Lapset ja opiskelijat, talolliset ja perheelliset, perhe- (ja työ-) elämästä vetäytyvät sekä kieltäymyksen elämänvaihe viimeisenä.
Toiminnalle hän määritteli myös neljä periaatetta; aistityydytys, taloudellinen kehitys, uskonto, ja vapautuminen (mukti, moksha). Nämä kaikki tulisi ihmiselämässä saavuttaa.

BG 3.42 kirjoitti:indriyāni parāny āhur
indriyebhyah param manah
manasas tu parā buddhir
yo buddheh paratas tu sah

The working senses are superior to dull matter; mind is higher than the senses; intelligence is still higher than the mind; and he (living entity) is even higher than the intelligence.


Eli älyllisestä teoriasta pitäsi kohota toimimaan elävässä elämässä eikä vain spekuloida :)

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Jonne » 24 Kesä 2013 16:05

Jälleensyntymästä:

BG 15.8: The living entity in the material world carries his different conceptions of life from one body to another as the air carries aromas. Thus he takes one kind of body and again quits it to take another.

BG 15.9: The living entity, thus taking another gross body, obtains a certain type of ear, eye, tongue, nose and sense of touch, which are grouped about the mind. He thus enjoys a particular set of sense objects.

BG 15.10: The foolish cannot understand how a living entity can quit his body, nor can they understand what sort of body he enjoys under the spell of the modes of nature. But one whose eyes are trained in knowledge can see all this.

BG 15.11: The endeavoring transcendentalists, who are situated in self-realization, can see all this clearly. But those whose minds are not developed and who are not situated in self-realization cannot see what is taking place, though they may try to.

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Jonne » 24 Kesä 2013 16:01

Tässä on selvennystä luonnonlaatuihin jotka esiintyvät aikaisemmin lainaamissani säkeissä.

B.G 14.5 Material nature consists of three modes — goodness, passion and ignorance. When the eternal living entity comes in contact with nature, O mighty-armed Arjuna, he becomes conditioned by these modes.

BG 14.6: O sinless one, the mode of goodness, being purer than the others, is illuminating, and it frees one from all sinful reactions. Those situated in that mode become conditioned by a sense of happiness and knowledge.

BG 14.7: The mode of passion is born of unlimited desires and longings, O son of Kuntī, and because of this the embodied living entity is bound to material fruitive actions.

BG 14.8: O son of Bharata, know that the mode of darkness, born of ignorance, is the delusion of all embodied living entities. The results of this mode are madness, indolence and sleep, which bind the conditioned soul.

BG 14.9: O son of Bharata, the mode of goodness conditions one to happiness; passion conditions one to fruitive action; and ignorance, covering one's knowledge, binds one to madness.

BG 14.10: Sometimes the mode of goodness becomes prominent, defeating the modes of passion and ignorance, O son of Bharata. Sometimes the mode of passion defeats goodness and ignorance, and at other times ignorance defeats goodness and passion. In this way there is always competition for supremacy.

BG 14.11: The manifestations of the mode of goodness can be experienced when all the gates of the body are illuminated by knowledge.

BG 14.12: O chief of the Bhāratas, when there is an increase in the mode of passion the symptoms of great attachment, fruitive activity, intense endeavor, and uncontrollable desire and hankering develop.

BG 14.13: When there is an increase in the mode of ignorance, O son of Kuru, darkness, inertia, madness and illusion are manifested.


BG 14.17: From the mode of goodness, real knowledge develops; from the mode of passion, greed develops; and from the mode of ignorance develop foolishness, madness and illusion.

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Jonne » 24 Kesä 2013 15:26

BG 3.6 kirjoitti:karmendriyāni samyamya
ya āste manasā smaran
indriyārthān vimūdhātmā
mithyācārah sa ucyate

One who restrains the senses of action but whose mind dwells on sense objects certainly deludes himself and is called a pretender.


Niin että mitäs siellä kaavussa hillutaan kun on vaikka mitä muutakin tekemistä? Kyllä istua voi illalla tai aamulla kotonakin :D No kyllä jotkut varmaan on ihan vilpittömästi munkkeja.

Toinen saman sarjan säe:

B.G 3.33 kirjoitti:sadrśam cestate svasyāh
prakrter jñānavān api
prakrtim yānti bhūtāni
nigrahah kim karisyati

Even a man of knowledge acts according to his own nature, for everyone follows the nature he has acquired from the three modes. What can repression accomplish?


Itsensä tukahduttamisella ei minunkaan mielestäni saavuta mitään.

Re: Bhagavad-Gita

Viesti Kirjoittaja Jonne » 24 Kesä 2013 08:05

Muistelin että Bhagavad-Gitassa olisi ollut enemmän sisältöä, siinä on 700 säettä. Ehkä pari säettä kirjan alusta vielä päätyy tähän foorumille ja koitan omalta osaltani tulkita niitä nykyelämän valossa.

Ylös