jee kirjoitti:Luin kirjan nimeltä What Buddha Said ja jäin ihmettelemään että mikä sitten vaeltaa elämien läpi jos ei sielu?
Jonkinlainen jatkuvuus, jonka tangha synnyttää.
Aika monelle muullekin on herännyt vuosisatojen aikana tuo sama kysymys. Itse en ole siihen mitään kovin tolkullista vastausta saanut. Sellainen mielikuva on että siitä on kirjoitettu kirjastollisia tekstiä ja se on ollut niitä kysymyksiä jotka ovat työntäneet buddhalaista filosofiaa eteenpäin. Voi toki kyseenalaistaa että onko tälläisten filosofisten pointtien oikominen edellytys harjoitukselle tai sen loppuun saattamiselle.
Metaforat voivat auttaa ymmärtämään. Thanissarolle kuulemma toimii se että miten siirrytteässä unesta toiseen syntyy uusia "maailmoja", nämä eivät ole satunnaisesti rakentuneita vaan jotain säilyy silti samana. Unissakin nämä maailmoja synnyttävät kausaaliset tekijät ovat niitä karmisia taustoja ja samoin syntymissä.
Mikään tietoisuuden kokemuksen jatkuvuus ei ole kyseessä, joka sulkee pois jälleensyntymän. Tämä määritellään selkeästi vääräksi tulkinnaksi.
Toisaalta mitä merkitystä tällä on. Jos laitan käteni hellalle niin se kuka tai mikä kokee tuskaa muutaman sekunnin päästä ei ole mikään kauhean relevantti kysymys. Haluan huolehtia itsestäni. Palovammojen kohdalla syys ja seuraussuhteet ovat aika hyvin hahmotettavissa ja aika nopeasti sitä oppii punaisia rautoja välttämään. Kaikkien kärsimystä aiheuttavien tekojen kohdalla ei näin ole ja näiden hahmottaminen vaatii enemmän ponnistusta sekä ymmärryksen että herkkyyden kultivoimiseksi. Sama tietenkin myös onnea ja hyvinvointia tekevien tekojen kanssa. Harva on niin kömpelö ettei huomaisi ettei kunnon seksi tuottaisi mielihyvää.
[quote="jee"]Luin kirjan nimeltä What Buddha Said ja jäin ihmettelemään että mikä sitten vaeltaa elämien läpi jos ei sielu?[/quote]
Jonkinlainen jatkuvuus, jonka tangha synnyttää.
Aika monelle muullekin on herännyt vuosisatojen aikana tuo sama kysymys. Itse en ole siihen mitään kovin tolkullista vastausta saanut. Sellainen mielikuva on että siitä on kirjoitettu kirjastollisia tekstiä ja se on ollut niitä kysymyksiä jotka ovat työntäneet buddhalaista filosofiaa eteenpäin. Voi toki kyseenalaistaa että onko tälläisten filosofisten pointtien oikominen edellytys harjoitukselle tai sen loppuun saattamiselle.
Metaforat voivat auttaa ymmärtämään. Thanissarolle kuulemma toimii se että miten siirrytteässä unesta toiseen syntyy uusia "maailmoja", nämä eivät ole satunnaisesti rakentuneita vaan jotain säilyy silti samana. Unissakin nämä maailmoja synnyttävät kausaaliset tekijät ovat niitä karmisia taustoja ja samoin syntymissä.
Mikään tietoisuuden kokemuksen jatkuvuus ei ole kyseessä, joka sulkee pois jälleensyntymän. Tämä määritellään selkeästi vääräksi tulkinnaksi.
Toisaalta mitä merkitystä tällä on. Jos laitan käteni hellalle niin se kuka tai mikä kokee tuskaa muutaman sekunnin päästä ei ole mikään kauhean relevantti kysymys. Haluan huolehtia itsestäni. Palovammojen kohdalla syys ja seuraussuhteet ovat aika hyvin hahmotettavissa ja aika nopeasti sitä oppii punaisia rautoja välttämään. Kaikkien kärsimystä aiheuttavien tekojen kohdalla ei näin ole ja näiden hahmottaminen vaatii enemmän ponnistusta sekä ymmärryksen että herkkyyden kultivoimiseksi. Sama tietenkin myös onnea ja hyvinvointia tekevien tekojen kanssa. Harva on niin kömpelö ettei huomaisi ettei kunnon seksi tuottaisi mielihyvää.