Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Syys 2018 00:18

Päivän ajatus ei ole tuore ja silti se on. En muista olenko aikaisemmin kertonut täällä tästä, muistaakseni en mutta kerrotaan nyt kuitenkin. Lainaan huonomuistisena osaksi kirjasesta, jonka kirjoitin kymmenisen vuotta sitten.

Viisitoista vuotta sitten (2003) eka psykoosini oli tuloillaan tai jo meneillään. Olin valvonut jotain pari-kolme viikkoa (!) putkeen. Olin huomannut yllätyksekseni ettei minun tarvinnut enää nukkua ollenkaan. Saatoin laittaa jonkin musavideon pyörimään ja katsoin sen sitten parisataa kertaa alusta loppuun ihmetellen kuinka se kuulosti ja näytti aina vaan tuoreemmalta ja tuoreemmalta. Tavallisesti se oli New Orderin True Faith:

phpBB [media]

Eräänä yönä aloin taas pohtimaan ja jotenkin päädyin lopulta kysymään itseltäni: "Mitä on kaiken tiedon tuolla puolen?". Pidin kysymystä mielessäni kunnes se täytti sen, avaruuden, kaiken. Ei ollut enää mitään muuta kuin tuo yksi kysymys. Tunsin kuolevani. Mutta tuo kysymys tuntui niin tärkeältä silloin, että vastauksen hakeminen oli kaikki mikä tuntui tavoittelemisen arvoiselta. Edes kuolemalla, joka silloin tuntui jos ei todennäköiseltä niin hyvin mahdolliselta, ei ollut niin väliä. Sanoinkin kuolemalle kyllä. Sitten nukahdin.

Seuraavana aamu alkoi LSD-tripillä. (Minulla ei edelleenkään ole kokemusta varsinaisesta LSD:stä, joten kerron vain että se tuntui siltä millaisena LSD:n vaikutusta on kuvailtu. Koska tuo tila meni ohi vähitellen, en ala kuvailemaan sitä tarkemmin koska se ei ole tämän kirjoituksen perimmäinen pointti. Se oli ja se meni).

Kirjoitin zengodzilla-Brad Warnerille tästä tapahtumasta. Hän vastasi että se mikä on kaiken tiedon tuolla puolen, on "just this". Juurikin sinä Marko lukemassa tätä tekstiä siellä Suomessa tällä hetkellä. En muista mitä muuta hän kirjoitti, mutta tuo osui omalla tavallaan ytimeen, ja on ollut aarteenani siitä lähtien, aarteena jonka kaivan toisinaan esiin. Ja se kuulostaa tuoreelta vieläkin, eikä minun ei tarvitse katsella ja musavideoita putkeen kolmea viikkoa sen tunteakseni. Se voisi tosin olla mukavaa... Mutta pitänee kieltäytyä.

Btw. Se mikä oli ehkä vähän omituista, oli että Brad oli aikaisemmin samalla viikolla millä kirjoitin hänelle, hankkinut minun musiikkimaustani tietämättä New Orderin levyn kaupasta, saman levyn kun millä tuo True Faith oli, ja se kappale oli hänenkin suosikkinsa. Wierd. Psykoosipäissäni kirjoitin hänelle, että joo joo kyllä minä tiesin tuon jo kertomattakin... Sattumia ei nääs ole...

Sitten alkoikin tuppaamaan poliisia, palokuntaa ja ambulanssia ovesta sisään, mutta se on toinen tarina se.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 03 Syys 2018 14:52

Luoko se uskonto jotain turvallisuutta jos aina joutuu pettymään? Miksi helvetissä kukaan haluaisi turvallisuutta uskosta?

Vastaa kysymykseen, kenen se turvallisuus piti alunperin toimittaa?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 04 Syys 2018 23:57

Uusi kaveri mulle tää Mooji. Vaikuttaa hyvin kivalta. Neo-advaitaa.

Pitikö alkaa näitäkin videoita nyt sitten käydä läpi?

https://mooji.tv/

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 11 Syys 2018 22:50

Ajatuksia katkeruudesta.

Minulla(kin) on ollut ajoittain tapana ajatella että elämä on ollut paskaa, ja sama paska tuntuisi vaan jatkuvan. Tänään tajusin että ei sillä ole enää mitään väliä miten tähän pisteeseen on tultu. Se on ollutta ja mennyttä, sillä olen vastasyntynyt keski-ikäinen. Perhonenkaan ei mieti miten ankeata oli olla toukkana jossain kun ei päässyt lentämään. Ei ole painolastia joka kerääntyisi päivä päivältä, vuosi vuodelta, on vain nyt. Ei ole syytä olla katkera. "Olen kärsinyt viimeiset 20 vuotta", on merkityksetön lause jolle ei löydy enää vastinetta todellisuudessa. Entä jos vain päästän irti tuosta raskauden tunteesta, "kärsijän" identiteetistä? Miksi ihmeessä pitäisin siitä kiinni? "Viimeiset 20 vuotta" on ajatus, eikä se ei ole taakka jota minun pitäisi kuljettaa mukanani, vielä vähemmän että minun olisi pakko.

Jos osaan päästää irti katkeruudesta. Ja jos haluan, se voi tapahtua nyt. Sille, miksi siitä haluaa kaikesta huolimatta pitää kiinni, voi löytyä omituisia/kiinnostavia selityksiä. Voin vaikkapa ajatella, että kärsinkö aikoinaan sitten ihan turhaan jos luovun siitä nyt? 20 vuotta kärsimystä turhaan, ja siitä ei jää edes kunnon muistoa vaalittavaksi, vaikken ihan mitalia saisikaan? En ehkä halua luopua siitä, se on mahdollista. Saatan ajatella että ansaitsisin tästä oikeasti mitalin!

On ehkä kiusaus ajatella, että mitä merkitystä sitten on nykyhetkellä, kun huomenna se on jo eilinen. Se mikä tänään tuntuu hyvin tärkeältä, voi huomenna näyttäytyä yhdentekevänä ilmiönä ajassa. Mutta huomista ei ole siinä muodossa että siihen voisi keskittyä nyt. Vain nykyhetki, ei menneisyyden tuomaa katkeruutta mukana enää. Ei katkeruutta myöskään tulevaisuudesta, sinä mikä ennen näytti väistämättömältä kulkiessa menneisyydestä nykyhetken kautta tulevaisuuteen.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 12 Syys 2018 19:19

Tää oli erikoisen hyvä.

"To know means to be, where knowing and being are the same. If knowledge and beingness are not the same, knowledge itself is only phenomenal, it's only information... more information is not required. This sense, 'I am' is not information."

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 12 Syys 2018 23:14

Mitään ei taida olla tehtävissä. :shock:

Ja tästä näkökulmasta käsin, paljonkin on tehtävissä. :hello2:

Mitään ei ole tehtävissä. :toothy7:

Paljonkin on tehtävissä. :hello1:

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 15 Syys 2018 12:11

"Mitään todellista ei voi menettää."

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 16 Syys 2018 22:20

Viime päivät sujuneet aika mukavasti, moni turha ajatuskin on varmaan jäänyt ajattelematta. Kuitenkin tänään huomasin että alan lipua takaisin vanhaan tapaan ajatella. Jouduin ponnistelemaan, vaikka yleensä en ponnistele, eikä tämä ponnistelu ollut tälläkään kertaa hyväksi. Tai siltä aluksi näytti. Illalla sitten Moojia kuunnellessani tajusin mikä ongelmani on, miksei tämä nyt sujukaan niin kuin edelliset päivät. Ongelma on se, että edelleen huomaamattani usein ylenkatson nykyhetkeä, pidän sitä kuin ponnahduslautana johonkin parempaan tilaan, ja samalla tallaan "tämän" jalkoihini. Ylenkatsominen. Sen ylenkatsominen mikä on ihan edessäni istuessani kuistilla ulkona, tai vetäessäni vessan, tai tiskatessa. En arvosta sitä tarpeeksi, vaan uhraan sen jonkin ihanteen, ihanne-olotilan eteen, jonka toivon saavuttavani. Yritän nähdä tämän hetken yli tai läpi, toivoen tämän näkemisen auttavan minua parempaan tulevaisuuteen. Mikä ei lopultakaan toimi, ja tämä aiheutti hankalan olon tänään, "ei vaan toimi". Ja monena muunakin päivänä aikaisemmin tällä polulla. Ongelma ei ole vain minun, vaan se on selvästikin yleinen. Että ylenkatsomme sitä mikä on lopultakin ilmeistä, etsiessämme mielestämme jotain tähdellisempää nähtävää ja koettavaa, ja tämä ylenkatsominen on käytännössä automaattista. Voisi sanoa että se on liian lähellä meitä jotta osaisimme tarkentaa katseemme siihen, ja katsomme sen sijaan aina vaan kauemmas. Automaattisesti.

Jos tämä näkemiseni on todellista, se ei mene pois, ja minnekäs nykyhetki lähtisi? Joku voi kysyä, miksi siitä nykyhetkestä sitten pitäisi olla niin pakkomielteisen kiinnostunut? Varsinkaan jos sillä ei tuntuisi olevan mitään kivaa meneillään?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17 Syys 2018 15:36

MarkoH kirjoitti: Että ylenkatsomme sitä mikä on lopultakin ilmeistä, etsiessämme mielestämme jotain tähdellisempää nähtävää ja koettavaa, ja tämä ylenkatsominen on käytännössä automaattista.

Don't Try to Change Your True Feelings. Your Feelings are Now. Study Them. (edesmennyt zen-opettajani).

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 17 Syys 2018 16:52

Se, joka osaa lukea tämän epäröimättä, on varmaan jo viisas:

Ashtavakra Gita

Palaa sivulle “Kahvila”