Keskustelutyylit nettikeskustelussa

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
tommi
titteli: über geek
Viesti:

Keskustelutyylit nettikeskustelussa

ViestiKirjoittaja tommi » 01 Huhti 2013 12:54

Mietin tässä että minkälainen tapa keskustella olisi kaikkein paras, ja kehitin tällaisen tunnuslauseen:
Internet-keskustelussa suurin virhe on kirjoittaa siten että kukaan ei ärsyynny

Tällä lauseella viitataan siihen että keskustelu on huonoa jos siihen ei saada ihmisiä mukaan keskustelemaan, ja vaikuttaa että ärsyttäminen ja provosointi, tahallinen tai tahaton, on hyvä keino saada ihmiset avautumaan ja kertomaan oma mielipiteensä.

Jonkinlaisena innoituksena tälle ajatussuunnalle oli tämä xkcd pilakuva, jossa henkilö tuntee pakonomaista tarvetta osallistua nettikeskusteluun:
Kuva

Sitten taas toisenlaisen näkökulman saa esim. Keith Johnstonen kirjasta Impro, jossa kerrotaan vuorovaikutuksesta improvisaatioteatterinäytöksessä. Kirjassa on joitain periaatteita jolla improvisaation saa rullaamaan sujuvasti eteenpäin. Yksi periaate on että kaikkeen täytyy lähteä mukaan ilman vastustelua, ja tätä harjoitellaan mm. harjoituksilla jossa jokaiseen toisen henkilön repliikkiin täytyy vastata myöntävästi.

Tällainen improvisaatioteatterissa toimiva vuorovaikutus on Johnstonen mukaan sama ilmiö joka toimii ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, ja improvisaatioteatterin työkaluilla voi saada esim. keskustelun kulkemaan spontaanisti, ja jos taas tekee päinvastoin niin keskustelun saa pysähtymään kuin seinään.

Tästä tulee muutamia ajatuksia. Ensinnäkin vaikuttaisi siltä että tuollainen provosointi-taktiikka on ristiriidassa tällaisen teatteri-taktiikan kanssa, eli kun joku sanoo jotain niin provosoija sanoo siihen "ei, tuo on ihan kukkua, sillä...", kun taas improaja sanoo "kyllä, aivan noin, mutta tuosta tulikin mieleeni...". Provosoijan negatiivinen kommentointi saa ehkä ihmiset välttämään keskustelua, kun taas improajan myönyttely saa ehkä aikaan sellaisen tuntemuksen että keskusteluun ei kannata osallistua, kun kaikki on jo sanottu ja kaikki ovat samaa mieltä.
Toisaalta ehkä on mahdollista yhdistää provosointi ja improvisointi. Ja toisaalta tuo improvisointi-taktiikka on tarkoitettu suoraan vuorovaikutukseen, eikä tällaiseen kirjalliseen ympäristöön, joten ehkä se ei sovellu nettikeskusteluun.

Millä perusteella siis nettikeskustelun tasoa voisi arvioida? Ja millä keinoilla tähän tasoon voisi vaikuttaa?

Veikko
Viesti:

Re: Keskustelutyylit nettikeskustelussa

ViestiKirjoittaja Veikko » 01 Huhti 2013 17:44

Tämähän on mielenkiintoinen aihe. Haluan kokeilla tuota Johnstonen myötäilyjuttua etenkin offline. Mitenköhän näyttelijät sitten ruokkivat keskustelun sisältöä? Tietysti jos jollakulla on paljon sanottavaa, pelkkä nyökyttely ja muutama "Joo" ja "Niin" riittää pitämään hänet äänessä, mutta niin passiivinen myötäily taitaa kuitenkin lopulta hillitä keskustelua.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 02 Huhti 2013 08:58

Kuva

Uku

ViestiKirjoittaja Uku » 04 Huhti 2013 20:48

Mä oon ottanut periaatteeks sekä netissä että arkielämässä tän yksinkertaisen periaatteen: kaikkia ei voi miellyttää ja kaikkia ei tarvitse miellyttää.

Kuva

8-)

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 05 Huhti 2013 15:14

Uku kirjoitti:Mä oon ottanut periaatteeks sekä netissä että arkielämässä tän yksinkertaisen periaatteen: kaikkia ei voi miellyttää ja kaikkia ei tarvitse miellyttää.

Mietin että keskustelutyyleissä on ehkä kyse asiasta josta on käytetty nimeä "retoriikka". Kyse ei ole ehkä niinkään ihmisten miellyttämisestä, vaan vaikka siitä että antaako blogitekstin olla sellaisenaan vai lisääkö siihen Justin Bieberin kuvan jotta saa herätettyä mielenkiintoa.

Uku

ViestiKirjoittaja Uku » 05 Huhti 2013 16:33

tommi kirjoitti:
Uku kirjoitti:Mä oon ottanut periaatteeks sekä netissä että arkielämässä tän yksinkertaisen periaatteen: kaikkia ei voi miellyttää ja kaikkia ei tarvitse miellyttää.

Mietin että keskustelutyyleissä on ehkä kyse asiasta josta on käytetty nimeä "retoriikka". Kyse ei ole ehkä niinkään ihmisten miellyttämisestä, vaan vaikka siitä että antaako blogitekstin olla sellaisenaan vai lisääkö siihen Justin Bieberin kuvan jotta saa herätettyä mielenkiintoa.

Mun mielestä kyse on samasta asiasta. Retoriikkaa ei voi erottaa persoonasta. :)

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 05 Huhti 2013 17:49

Uku kirjoitti:
tommi kirjoitti:

Mun mielestä kyse on samasta asiasta. Retoriikkaa ei voi erottaa persoonasta. :)

Retoriikan ja miellyttämisen voi varmaankin jossain mielessä nähdä samana asiana, varsinkin jos ajattelee että tuo miellyttäminen tarkoittaa tässä viestin suuntaamista tietylle kohdeyleisölle. Tässä mielessä kaikki eivät ymmärrä, tai edes voi ymmärtää, samaa viestiä samalla tavalla, joten viestiä ei voi suunnata kaikille, eli kaikkia ei voi miellyttää.

Tulee mieleen Robert Pirsigin kirja "Zen ja moottoripyörän kunnossapito", jossa päähenkilö tulee siihen tulokseen, että retoriikka on sitä että välitetään sanallisesti jotain sellaista jota ei voi välittää sanallisesti. Vaikka kirja ei virallisesti mitenkään liity Zeniin, niin tuo ajatus muistuttaa ehkä hieman jotain Zen-filosofiaa, jossa loogisesti ristiriitaisilla sanoilla pyritään välittämään rivien välistä jotain mitä ei sanoilla voi välittää.

Kuitenkin olisin itse sitä mieltä että retoriikka on erillinen puhujan persoonasta. Se on sitten puolestaan kuulijan persoona joka on tiukasti sidoksissa retoriikkaan, sillä retoriikka on sitä että viesti välitetään sillä tavalla että se menee kuulijalle perille, jolloin ainoastaan kuulijan persoona on retoriikan kannalta merkityksellinen.

Paitanatto

ViestiKirjoittaja Paitanatto » 13 Huhti 2013 10:29

Trollauksesta on ollut paljon puhetta ja monet on aika vapaamuotoisesti käyttänyt sitä termiä, kun ovat kohdanneet kritiikkiä. Tässä muutamia pointteja trolleista.

If someone gives enough of a shit to tell you how much your stream sucks then the first thing you should do is engage them and ask what they think sucks and what you can do to improve it. Come to find out, that wasn't a troll at all, it was a future fan. Yet because we are such sensitive fucking flowers, most people just automatically ban their future fans without even trying to win them over. Good job moron.
http://boredinside.blogspot.fi/2013/04/ ... WkCLrX-Gni

Kuva

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 13 Huhti 2013 10:32

Hups.

Tässä kuva kokonaisuudessaan.

Kuva

Dharmis42
Viesti: