Itse, ei-itse, ego, jne.

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Tomi
Viesti:

Re: Itse, ei-itse, ego, jne.

ViestiKirjoittaja Tomi » 19 Heinä 2014 15:10

Dharmis42 kirjoitti:Voisiko ajatella, että “minä olen” ja “minä en ole” on saman dualistisen mielen kaksi erillistä ilmentymää? Johtaen siihen, että en näkisi itsessäni niitä asioita, jotka siirrän ulkopuolelle, “tätä en ole”? Tietysti myös toisinpäin, näkisin ulkopuolella niitä asioita mitä “minä olen” (kuten sanoit, halu olla Darth Vader)?

Molemmat jakavat kokemuksen minäksi ja joksikin muuksi.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 19 Heinä 2014 16:07

Tomi kirjoitti:En näe välttämättä tuota metodia sitten ongelmanaksi vaikka se jäisikin viimeksi. Siinä vaiheessa voi sitten irrottautua siitä. Kai mielelle hyvä on joku metodi antaa aluksi, kunnes se näkee sen metodinkin ylimääräisenä.

Aivan. Muuten emme edes tietäisi mistä aloittaisimme.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 22 Heinä 2014 15:31

Eikö ajattelun lopettaminen ole takertumista mieleen? Ikäänkuin se mikä lopettaa ajattelun jatkaa tarkkailua ja kaikesta tulee neutraalia? Vähän kuin kaikki olisi harhaa, vaikka harha itsessään ei tee kaikesta ei-mitään?

Tästä voisi jatkaa, että tässä tilassa kaikki syyt ja seuraamukset ovat merkityksettömiä, koska itseys ei itsessään ole syy mihinkään. Mieli silti jatkaa kokemusta, koska takertuminen ei vapauta tuosta ei-minkään kokemisesta.

Voisi spekuloida, että takertumattomuus mieleen toisi esille erinäiset “filtterit”, jotka hämärryttää havaitsemisen. Joten takertuminen mieleen olisi tuntemus mielen omistamisesta ja omasta mielestä. Periaatteessa sama kuin “minua ei ole” = “sinua ei ole”. Samaa mieltä?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Heinä 2014 18:15

Dharmis42 kirjoitti:Eikö ajattelun lopettaminen ole takertumista mieleen?

Mitä tarkoitat tässä "mielellä"?

Ikäänkuin se mikä lopettaa ajattelun jatkaa tarkkailua ja kaikesta tulee neutraalia?

Mikään ei lopeta ajattelua, se loppuu. Mitä tarkoitat tässä "neutraalilla"?

Vähän kuin kaikki olisi harhaa, vaikka harha itsessään ei tee kaikesta ei-mitään?

Mitä tarkoitat tässä "ei-minäällä"? Miksi kaikki olisi harhaa? Tarkoitatko että harha on olemassa, vaikka se onkin harha?

Tästä voisi jatkaa, että tässä tilassa kaikki syyt ja seuraamukset ovat merkityksettömiä, koska itseys ei itsessään ole syy mihinkään. Mieli silti jatkaa kokemusta, koska takertuminen ei vapauta tuosta ei-minkään kokemisesta.

Siis "mieleen" takertuminen? Uudestaan, mihin mieleen?

Voisi spekuloida, että takertumattomuus mieleen toisi esille erinäiset “filtterit”, jotka hämärryttää havaitsemisen.

Käytät sanaparia "takertuminen"/"takertumattomuus" minusta hassusti.

Joten takertuminen mieleen olisi tuntemus mielen omistamisesta ja omasta mielestä.

Sen mukaan mitä yllä kirjoitit ajattelun lopettaminen olisi siis tuntemus mielen omistamisesta ja omasta mielestä?

Periaatteessa sama kuin “minua ei ole” = “sinua ei ole”. Samaa mieltä?

En todella tiedä vielä. Katsotaan nyt mitä vastaat.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 22 Heinä 2014 20:07

Dharmis42 kirjoitti:Eikö ajattelun lopettaminen ole takertumista mieleen?

Kyllä. Hieman samalla tavalla kuin ajatteluun takertuminen on. Kummassakin tapauksessa ajatukset ovat konkreettisia, kiinteitä asioita, jotka ovat olemassa erikseen.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 22 Heinä 2014 20:09

MarkoH kirjoitti:Minusta syy ja seuraus eivät tapahdu "nykyhetkessä yhtäaikaa". Silti molemmat tapahtuvat vuorollaan nyt. Kun syy on, ei seurausta ole, kun seuraus on, ei syytä ole.

Jos ainoastaan syy on olemassa, niin silloin siemen ei koskaan pysty muuttumaan taimeksi - siemen pysyy kaiken aikaa siemen vaiheessa. Sitten taas, jos seuraus tapahtuu erillään syystä, niin silloin kausaliteetin ketju muuttuu kaoottiseksi - taivaalta sataa poroja ja lehmät pystyvät lentämään.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 22 Heinä 2014 20:36

MarkoH kirjoitti:Mitä tarkoitat tässä "mielellä"?
Tietoisuuden osat.
MarkoH kirjoitti:Mikään ei lopeta ajattelua, se loppuu. Mitä tarkoitat tässä "neutraalilla"?
Mihin se loppuu? Tässä yhteydessä neutraali on se mikä tarkkailee ja kaikki se mitä tarkkaillaan.
MarkoH kirjoitti:Mitä tarkoitat tässä "ei-minäällä"? Miksi kaikki olisi harhaa? Tarkoitatko että harha on olemassa, vaikka se onkin harha?
Kaiken vastakohta. Kuvasin ajattelun lopettamista (tai kuten sanoit loppumista).
MarkoH kirjoitti:Siis "mieleen" takertuminen? Uudestaan, mihin mieleen?
Siihen tietoisuuden osaan, joka takertuu (minä, minun).
MarkoH kirjoitti:Käytät sanaparia "takertuminen"/"takertumattomuus" minusta hassusti.
Kiitos.
MarkoH kirjoitti:Sen mukaan mitä yllä kirjoitit ajattelun lopettaminen olisi siis tuntemus mielen omistamisesta ja omasta mielestä?
Tässä yhteydessä, kyllä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Heinä 2014 20:48

Raitanator kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:Minusta syy ja seuraus eivät tapahdu "nykyhetkessä yhtäaikaa". Silti molemmat tapahtuvat vuorollaan nyt. Kun syy on, ei seurausta ole, kun seuraus on, ei syytä ole.

Jos ainoastaan syy on olemassa, niin silloin siemen ei koskaan pysty muuttumaan taimeksi - siemen pysyy kaiken aikaa siemen vaiheessa. Sitten taas, jos seuraus tapahtuu erillään syystä, niin silloin kausaliteetin ketju muuttuu kaoottiseksi - taivaalta sataa poroja ja lehmät pystyvät lentämään.

Nykyhetki ei ole staattinen tila. Eli siemen ei pysy siemenenä, vaan on jatkuvan muutoksen alla. Jos tarkkailemme tilannetta vaikka päivittäin, voimme sanoa että jonain hetkenä on siemen, jonain myöhempänä hetkenä taimi. Koko syy-seuraus-ketju on siis vain yksinkertaistus siitä mitä todella tapahtuu tietyn aikavälin aikana. Se on vain kuvailua siitä mitä tapahtuu, ei tapahtuma itse. Voimme ottaa kuvan siemenen kehittymisestä taimeksi tunnin välein. Minuutin välein, sekunnin välein, nanosekunnin välein jne. Mutta se on aina yksinkertaistus, eikä tuo kuvaus pysty vangitsemaan nykyhetkeä hetkeksikään. Nykyhetki on nimenä vähän harhaanjohtava. Se ei ole hetki lainkaan. Nykyhetkessä ei ole aikaa, eikä siinä ole mitään mikä pysyisi.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Heinä 2014 21:12

Dharmis42 kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:Mitä tarkoitat tässä "mielellä"?
Tietoisuuden osat.

Ymmärrän tämän nyt, mutta miten voit puhua tässä yhteydessä takertumisesta? Kun ajattelu loppuu, kaikki muu jää jäljelle (siellä tietoisuudessa). Pikemminkin se muu on jotain mistä en pääse eroon vaikka tekisin mitä.

MarkoH kirjoitti:Mikään ei lopeta ajattelua, se loppuu. Mitä tarkoitat tässä "neutraalilla"?
Mihin se loppuu? Tässä yhteydessä neutraali on se mikä tarkkailee ja kaikki se mitä tarkkaillaan.

Nähtävästi siihen että kaikesta tulee neutraalia kuten sanoit.

MarkoH kirjoitti:
Käytät sanaparia "takertuminen"/"takertumattomuus" minusta hassusti.
Kiitos.

Eipä kestä. Minä vaan olen tottunut käyttämään noita sanoja päinvastaisissa merkityksissä. Että takertumattomuus olisi juurikin se mitä ei-ajattelusta seuraa.
MarkoH kirjoitti:
Sen mukaan mitä yllä kirjoitit ajattelun lopettaminen olisi siis tuntemus mielen omistamisesta ja omasta mielestä?
Tässä yhteydessä, kyllä.

Jos siis tarkoitat tällä että ajattelun lopettaminen johtaa tietoisuuteen kaikesta muusta kuin ajattelusta, niin voihan sen niinkin sanoa. Mutta "omistaminen" vaatii aina jonkun joka omistaa, samoin kuin "oma mieli". Minusta se voi olla vähän harhaanjohtavaa, vaikka ymmärtänen pointin.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 22 Heinä 2014 22:00

MarkoH kirjoitti:Eli siemen ei pysy siemenenä, vaan on jatkuvan muutoksen alla.

Tätä en tietääkseni kieltänyt ja se on sinänsä irrelevantti huomio siihen mitä väitit aikaisemmin Silti molemmat tapahtuvat vuorollaan nyt. Kun syy on, ei seurausta ole, kun seuraus on, ei syytä ole.

Jos tarkkailemme tilannetta vaikka päivittäin, voimme sanoa että jonain hetkenä on siemen, jonain myöhempänä hetkenä taimi.

Voisitko osottaa tarkalleen mitkä nämä hetket ovat, kerran näin voidaan sanoa?

Koko syy-seuraus-ketju on siis vain yksinkertaistus siitä mitä todella tapahtuu tietyn aikavälin aikana. Se on vain kuvailua siitä mitä tapahtuu, ei tapahtuma itse.

Aivan varmasti, puutuinkin kuvauksen tarkkuuteen.

Nykyhetki on nimenä vähän harhaanjohtava. Se ei ole hetki lainkaan. Nykyhetkessä ei ole aikaa, eikä siinä ole mitään mikä pysyisi.

Ei se sinänsä ole, sillä ainakin päivittäisessä elämässä, ihmiset ymmärtävät asiat kuten "1,2,3, NYT!" ja "nyt pääsi pieru". Nykyhetki muodostuu yhdeksästä kirjaimesta ja kolmesta tavusta.

Palaa sivulle “Kahvila”