Henkinen selfie

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Vieras

Re: Henkinen selfie

ViestiKirjoittaja Vieras » 10 Heinä 2014 13:14

MarkoH kirjoitti: Tai kuin nyrkki joka katoaa kun avaan käteni. Tämä edellyttää herkkyyttä ja valppaana olemista nykyhetkessä ilman noiden kaavojen tai rutiinien muistinvaraista toistamista. Eli hiukan vaivannäköä. Tai aika paljonkin.

Kuulostaa hyvältä, toimiiko se käytännössä? Tarkoitan, että jos se toimii, niin miksi nostit kysymyksen kehiin noin niinkuin henk.koht muodossa?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 10 Heinä 2014 15:23

Vieras kirjoitti:Kuulostaa hyvältä, toimiiko se käytännössä? Tarkoitan, että jos se toimii, niin miksi nostit kysymyksen kehiin noin niinkuin henk.koht muodossa?

In progress... olen itsekin mahdollisesti oppimassa, en opettamassa.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 10 Heinä 2014 16:16

Satuin tänään kuulemaan ohimennen kaksi keskustelua. Antaa osviittaa miten syvälle tuo pohtimasi selfie menee. Se ei ole pelkästään sisäinen tai pysyvä, se kuulostaa myös laajenevan ja supistuvan tarpeen mukaan.

- Joo, munki pitäis vaihtaa renkaat. Tuntuu kuin ajais paljailla. (auto vai minä?)

- Ei ollut minun syytä. En käsitä, mistä se ajatus tuli. Muuten en ikinä tekisi sellaista. (ajatus vai minä?)

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 10 Heinä 2014 20:07

Tulee mieleen että joskus voi olla ihan hyvä että on jonkinlainen kuva itsestä. Esim. diabeetikon voi olla hyödyllistä tietää kuinka kauan voi olla syömättä ennen kuin verensokeri laskee liikaa, tai tarkkuutta vaativaa työtä tekevän voi olla hyödyllistä tietää kuinka vähillä unilla tulee toimeen, ym.

Olettaisin että kaikenlaisia lainalaisuuksia löytyy fyysisen puolen lisäksi myös henkiseltä puolelta, ja olettaisin myös että on parempi jos osaa muodostaa itselleen tarkan mielikuvan näistä henkisistä lainalaisuuksista, esim. tietää minkälaisissa tilanteissa suuttuu helposti, tietää miten saa itsensä piristymään kun on allapäin, jne.

Gnosti seauton, eli tunne itsesi, luki Apollonin temppelin oven yläpuolella antiikin Kreikassa.

Se aiemmin mainittu sketsi taitaa olla tämä:
phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 15 Heinä 2014 12:08

Ei ole kyse torjumisesta, vaan asioiden näkemisestä kuten ne todella ovat.

MarkoH kirjoitti:Tietoisuus siitä, ettei ole olemassa mitään pysyvää "minää", että jopa oma kuvamme meistä itsestämme on hyvin häilyvä ja pysymätön
...
Tämä edellyttää herkkyyttä ja valppaana olemista nykyhetkessä ilman noiden kaavojen tai rutiinien muistinvaraista toistamista. Eli hiukan vaivannäköä. Tai aika paljonkin.

Palaa sivulle “Kahvila”