Jumala

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Uku

Jumala

ViestiKirjoittaja Uku » 15 Helmi 2013 18:23

Jumala (God) on mielenkiintoinen sana. Minä uskon Jumalaan, mutta en usko minkään uskonnon, ideologian tai filosofian tarjoamaan käsitykseen Jumalasta. Minulle Jumala on todellisuus, maailmankaikkeus, ja Jumala on kaikessa, kaikkialla - Jumala on kaikki.

Miksi sitten käyttää sanaa Jumala? Käytän sanaa Jumala siksi, koska se on vakiintunut kieleen, ja sen käyttäminen tuntuu luontevalta sekä englannin- että suomen kielessä. Moni ymmärtää Jumalan kristinuskon tai muiden uskontojen kautta, mutta minä en ole koskaan uskonut uskontojen tarjoamiin käsityksiin Jumalasta. Mielestäni Raamattu tai Koraani kuvaavat todellisuutta, Jumalaa, hyvin kauniilla tavoilla, mutta minua niissä häiritsee uskonnollinen viitekehys. Ollessani vielä buddhalainen, tutkin Jumalaa aivan samalla tavoin kuin nyt. Minulle istumamietiskely, zazen, on Jumalan kohtaamista kaikessa ja kaikkialla. Minulle buddhalaisuuden ydinopetus on aina ollut tie kohti Jumalan tuntemista. Mitä muuta mielensä harhoista herääminen on kuin Jumalan tuntemaan oppimista, Jumalan oivaltamista kaikessa ja kaikkialla?

Ystäväni ja mentorini, japanilainen zenopettaja Gudo Nishijima (s. 1919) on todennut: "God is the universe and the universe is God."

Mitä Jumala merkitsee sinulle?

...
Viesti:

Re: Jumala

ViestiKirjoittaja ... » 15 Helmi 2013 18:28

Uku kirjoitti:Minulle buddhalaisuuden ydinopetus on aina ollut tie kohti Jumalan tuntemista.

Minusta tuossa on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Kristinuskon ja buddhalaisuuden harjoittaminen, mikä on hieman sama kuin koittaisi matkustaa kahdessa eri bussissa samanaikaisesti.

Buddhan ja Jumalan samankaltaisuudet ovat kaikkitietävyys, rajaton rakkaus, kyky tehdä ihmeitä. Erot ovat siinä, että buddhalaisten mukaan Buddha ei luonut maailmaa. Se on karman tulosta. Siinä mielessä, maailma ei ole Buddha, se on meidän kollektiivisen harhan manifestoituma, joka ilmenee eri olennoille eri tavalla.

Ylläoleva ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jompi kumpi näkemys olisi toistaan parempi. Näkemysten hyödyllisyyn jokainen punnitsee omassa elämässään ja valitsee uskonnon/uskonnottomuuden mukaisesti.

Uku

ViestiKirjoittaja Uku » 15 Helmi 2013 18:38

Raitanator kirjoitti:
Uku kirjoitti:Minulle buddhalaisuuden ydinopetus on aina ollut tie kohti Jumalan tuntemista.

Minusta tuossa on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Kristinusko ja buddhalaisuus, mikä on hieman sama kuin koittaisi matkustaa kahdessa eri bussissa samanaikaisesti.

Buddhan ja Jumalan samankaltaisuudet ovat kaikkitietävyys, rajaton rakkaus, kyky tehdä ihmeitä. Erot ovat siinä, että buddhalaisten mukaan Buddha ei luonut maailmaa. Se on karman tulosta. Siinä mielessä, maailma ei ole Buddha, se on meidän kollektiivisen harhan manifestoituma, joka ilmenee eri olennoille eri tavalla.

Moi Raita! Sekoititkohan viestini nyt jotenkin? Enhän minä ole kirjoittanut kristinuskosta. :)

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 15 Helmi 2013 18:45

Uku kirjoitti:Moi Raita! Sekoititkohan viestini nyt jotenkin? Enhän minä ole kirjoittanut kristinuskosta. :)

Käsityksesi Jumalasta ja sen ominaisuus maailman luojana/maailmana on enemmän tai vähemmän peräisin Abrahamisista uskonnoista. Ainakin AP:n perusteella.

Uku

ViestiKirjoittaja Uku » 15 Helmi 2013 18:52

Raitanator kirjoitti:
Uku kirjoitti:Moi Raita! Sekoititkohan viestini nyt jotenkin? Enhän minä ole kirjoittanut kristinuskosta. :)

Käsityksesi Jumalasta ja sen ominaisuus maailman luojana/maailmana on enemmän tai vähemmän peräisin Abrahamisista uskonnoista. Ainakin AP:n perusteella.

Mikä on AP? Mutta ei käsitykseni kyllä ole sieltä peräisin, ei laisinkaan. Ei sana Jumala ole minkään uskonnon tai ideologian omaisuutta.

En minä ole kirjoittanut maailman luomisesta. Maailma on tässä ja nyt, ja kuten tiedekin meille kertoo, se on ollut olemassa hyvin kauan. Pahoitteluni, että ymmärsit näköjään aloitusviestini totaalisen väärin.

JaniT
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaniT » 15 Helmi 2013 19:44

Vaikuttaapi jonkinlaiselta panteismilta. Jumala on kaikki tai Jumala on luonto tai Jumala on todellisuus.

Tietenkin tähän sitten varmaan liittyy jonkinlaista määritelmää Jumalasta ja sitä kautta käsitystä maailmankaikkeudesta, esim. Jumala on tietoinen olento joten maailmankaikkeus on tietoinen olento. Tai sitten se on kuin Spinozan kellokoneisto, ultradeterministinen ja lopulta vain ankaria luonnonlakeja seuraava hahmo.

Uku

ViestiKirjoittaja Uku » 15 Helmi 2013 20:00

JaniT kirjoitti:Vaikuttaapi jonkinlaiselta panteismilta. Jumala on kaikki tai Jumala on luonto tai Jumala on todellisuus.

Tietenkin tähän sitten varmaan liittyy jonkinlaista määritelmää Jumalasta ja sitä kautta käsitystä maailmankaikkeudesta, esim. Jumala on tietoinen olento joten maailmankaikkeus on tietoinen olento. Tai sitten se on kuin Spinozan kellokoneisto, ultradeterministinen ja lopulta vain ankaria luonnonlakeja seuraava hahmo.

Jep, uskontotieteellisesti Jumalan/jumalan määrittely onkin kiehtova matka. En kuitenkaan näe, että esim. Gudo Nishijiman määritelmä "God is the universe, the universe is God." täyttäisi panteismin lokeroa. Kyllä se buddhalaiseen näkemykseen uppoaa, mutta ei tietysti kaikkien mielestä. Se onkin taas eri topic. :)

Ah, Spinoza ja hänen näkemyksensä, kuinka ihminen on yhtä Jumalan kanssa. Me likes!

Jakke

ViestiKirjoittaja Jakke » 15 Helmi 2013 20:05

Jumala liikkumavälineenä ja jumala re-presentaationa. Tuntuu et sitä törmää ikäänku näihin kahteen asiaan puhuessa jumalasta yksin ja seurassa. Jumala re-presentaationa on välttämätön vaihe, lentokenttä josta noustaan eikä laskeuduta. Jumala liikkumavälineen (lentsikka) on sit se ajattelijan hälveneminen avaruuteen, eli jumalaan itseensä.

SIt elämä tarkoitus ois ainakin teatteriperinteen näkökulmasta leikittely re-presentaation ja "jumala liikkumavälineenä" välillä. Et avaruus tarttuu rooliin tai ajatteluun, ja leikittelee sillä jumalaisella koskemattomuudella. Ravisuttaa totuttuja maailmankuvia ja pysyvyyden symboleita, vie ihmiset hämmennyksen tyhjiin tiloihin jolloin universumi pääsee täyttämään intiimin ja salatun murheen huoneen alkuperäisellä valolla.

The king is dead, long live the king!

Ironiahan tässä on se että jumalan sisäistäneet ihmiset ylläpitää sitä "esteettistä kokemusta" tai voimaa, jota jumalan re-presentaatiot tarvii. Ne jotka ei usko pysyviin jumaliin, niistä tulee pysyvimpiä saarnasmiehiä.

Uku

ViestiKirjoittaja Uku » 15 Helmi 2013 20:29

Mahtavaa, Jaska! Hienoa pohdintaa!

Tuli mieleen Nine Inch Nailsin upea biisi "Heresy", jossa Reznor fiilistelee: "Your god is dead and no one cares". Tiukka kannanotto. NIN rules.

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 15 Helmi 2013 21:01

Ymmärrän ajatuksesi Jumalasta ja itsekkin katselin maailmaa ennen aika samanlaisella tavalla. Tämä "selittämätön ykseys" tai "voima", miten sitä nyt määrittelee oli myös läsnä meditaatioa harjoituksessani. Myöhemmin kuitenkin ymmärsin, että Buddha ei ikinä opettanut ykseyttä tai mitään muita tällaiseen kosmiseen unifikaatioon viittaavia asioita. Niin, Brahma, Mikrokosmos Makrokosmos, Jumala, Ykseys, Tao, Allah, To Agathon ynnämuut vastaavat ovat buddhalaisuuden ulkopuolisia käsitteitä.

Tuntuu, että esim. zen-mietiskelijöiden parissa tämä väärinkäsitys on melko yleinen. Useat alkavat hahmottamaan tyhjyyttä jonain tällaisena ja se vahvistuu dhyana-tilojen myötä. Tätä havainnollistaa hyvin mitä eräs ystäväni kerran sanoi minulle jutellessamme buddhalaisuudesta: "Kyllä minusta tuntuu, että aikamonet esim. kristityt kokevat Jumalan niinkuin tyhjyyden.". Tällainen ajatus on täysin ristiriitainen, koska tyhjyys on yhtä kuin anicca ja anatta, eli pysymättömyys ja ei-itse, jotka ovat kristilliselle maailman kuvalle täysin vastakkaisia. Pidän yogacara-ajattelua jostain alkuperäisestä mielestä tai buddhasta sisällämme jokseenkin harhaoppisena buddhalaisuuden tulkintana, koska se on ristiriitainen sen kanssa mitä Buddha opetti.

Palaa sivulle “Kahvila”