Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Avatar
Jayaguru-Shishya
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2013 00:38
Viesti:

Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja Jayaguru-Shishya » 19 Marras 2014 23:38

Hei!





Lueskelin eilisiltana mielenkiintoista materiaalia intialaisista kristinuskon-tulkinnoista, jotka pyrkivät yhdistelemään vedististä tulkintaa kristinuskoon. Tämä kaikki siis Intian kristillisen kirkon piirissä. Aiheeseen viitatan usein termeillä "Indianization" tai "inculturation". Alla muutamia mielenkiintoisia lainauksia aiheesta (lähde: http://issuu.com/francislobo/docs/yoga_surya_namaskar_gayatri_mantra_pranayama_to_be):




'"Christian spirituality is centered on the person of Christ." The Christian Creed: The eternal Father, Son and Spirit as one, Living God. Modern Indian theologians propose the term Saccidananda to denote Trinity**.

"Yoga does not propose any sacraments because life itself is a sacrament."


**SACCIDANANDA literally is 'Pure Being - Pure Consciousness [Awareness / Knowledge] - Pure Bliss' or SAT-CIT-ANANDA. Or, the Absolute Joy that proceeds from the Absolute Self-Realization of Absolute Being. THis concept is equated with the Christian understanding of the three Persons of the Holy Trinity, with SAT being the Father, ANANDA the Holy spirit, and CIT the eternal Logos that proceeds from them. At least three Catholic Ashrams have this name, "a Hindu term for the godhead used as a symbol of the three persons of the Christian Trinity," as one ashram brochure explains.

The 'trimurti' according to Hindu tradition represents the three aspects of the Godhead as Creator [Brahma], Destroyer [Shiva] and Preserver [Vishnu] of the universe.



He quotes Fr. Jacques Supuis* [Jesus Christ at the Encounter of World Religions] who he says "interprets John 10:30, 'I and the Father are one' into Upanishadic terms as 'I am Brahman' and 'You are That' to show that the one who can really declare so [...] is a genuine yogi."

[...]

To consolidate his case, he refers** to other pro- Christian yoga exponents [...] **"Their view is that yoga can help the Christian to perfect his human nature... they agree in adapting the eight-fold path of yoga."



YOGA AND THE CATHOLIC ASHRAMS: "Yoga spirituality can enrich Christian spirituality. Today, there is a call for a universal, liberating and secular spirituality... Among Indian Christians, efforts are being made to live in an Indian Christian spirituality... We make a study into yoga spirituality not to substitute the Christian spirituality or to demonstrate its weakness."[143] "There is a great enthusiasm among Indian Christians, especially among the religious and the priests and sisters to tend to Indianize the Christian spirituality. They greatly speak about inculturation and Indianization."



Puthenpura tries to draw a similarity between the words of John 1:1 and the verses of the Bedas: 'Prajapatir vai idam/ tasya vag dvitiya asit/ vag vai paranam Brahma', which he translates as 'In the beginning was Prajapathi-Brahman/ with whom was the word/ and the word was verily Brahman'. He attempts to prove that Isware= God= Brahman= Om= Logos, the Word, Jesus Christ. He draws a similarity also between John 1:2-4 and Yogasutra 1:27, but finally, and most significantly, admits that "What is lacking [sic] is that the 'Word became flesh and dwelt among us'."'
Prajapatir vai idam agre asit, Tasya vag dviitiya asit, Vag vai paraman Brahman

ॐ ह्रीं क्लीं हुं मातङ्ग्यै फट् स्वाहा

Sicut enim fulgur exit ab oriente et paret usque in occidente ita erit et adventus Filii hominis

Vieras

Re: Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja Vieras » 25 Marras 2014 23:00

Miten tää liittyy buddhalaisuuteen?
Siten, että vaikka tiedät hetken ajan olevasi tilanteen tasalla, eli muistat oivalluksen, tiedät ettet tule löytämään mitään vastaavaa toisesta maailmasta, niin mikä on suhteesi tuohon rinnakkaiseen maailmaan määrittelee suhteesi siellä olevaan itseesi, et kuitenkaan kykene kumoamaan toisen maailman hetkeä, jolloin se tapahtui ja jolloin side katkesi. Tai päätit ettei erottava tekijä, jos sellaista voi olla olemassa rinnakkaisen todellisuuden ja tämän maailman välissä perustu niiden rinnakkaisuudelle, eli päätät ettei sitä ole olemassa (satchitananda)

Vapaasti muisteltu Matrix parantaminen kirjan ydin ajatus. Lisäsin vähän omaa.

jee
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Maalis 2014 21:43
Viesti:

Re: Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja jee » 27 Marras 2014 20:49

Vieras kirjoitti:Miten tää liittyy buddhalaisuuteen?
Keskustelufoorumi on avoin kaikille ja omasta mielestä vain mukava nähdä monenlaisia eri näkemyksiä asioista. Luulen että kukaan meistä ei ole täysin oikeassa kun siirrytään ajasta ikuisuuteen, mikä on vain hyvä koska muuten elämässä olisi juuri mitään mieltä.

"Avoin Sangha on buddhalaisten ylläpitämä uskonnollisesta vakaumuksesta riippumaton keskustelufoorumi, missä voit vaihtaa ajatuksia, kysyä kysymyksiä ja keskustella toisten henkisten etsijöiden kanssa."

Avatar
Jayaguru-Shishya
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Kesä 2013 00:38
Viesti:

Re: Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja Jayaguru-Shishya » 27 Marras 2014 21:29

Jaahast... Olisikohan yllä oleva "vieras" ja "Misseol" kenties sama kaveri kuin "jooga.meditaatio.fi":tä aiemmin vandalisoinut Branzino? Lukuisat bannit tuli kaverille eri nimimerkeillä. Meinaan, jos yhtä sekavaa sontaa tulee suollettua useampaankin keskusteluketjuun jo näin valmiiksi hiljaisella forumilla, niin varmaan kaikkoaa niin uudet kuin vanhatkin kävijät.
Prajapatir vai idam agre asit, Tasya vag dviitiya asit, Vag vai paraman Brahman

ॐ ह्रीं क्लीं हुं मातङ्ग्यै फट् स्वाहा

Sicut enim fulgur exit ab oriente et paret usque in occidente ita erit et adventus Filii hominis

Vieras

Re: Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja Vieras » 29 Marras 2014 12:04

Tottakai viestini on sekava koska yritän siinä tiivistää kokonaisen kirjan sisällön yhteen virkkeeseen..
Käsittääkseni buddhalaisuudessa uskotaan moniin maailmankaikkeuksiin.
Minun tietämyksen mukaan ei ole mahdollista valaistua jossei toisessa maailmassa ole sinä joka on valaistunut. Käsittelin siitä nouseviin mahdollisuuksiin ja ongelmiin liittyvää tietoa. Mutta kun se on hieman vaikeaa sillä kun rinnakkaistodellisuus ei sinänsä koskaan kohtaa tätä todellisuutta niin täytyy miettiä mikä on näiden maailmojen välinen tekijä, yhteys. Rinnakkaiset viivat eivät koskaan kohtaa. Halusin myös selvittää hieman tietojani siitä miten OPn köyhät lainaukset voisivat liittyä buddhalaisuuteen.

Tomi
Viestit: 362
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja Tomi » 30 Marras 2014 20:24

Vieras kirjoitti:Tottakai viestini on sekava koska yritän siinä tiivistää kokonaisen kirjan sisällön yhteen virkkeeseen..
Käsittääkseni buddhalaisuudessa uskotaan moniin maailmankaikkeuksiin.
Minun tietämyksen mukaan ei ole mahdollista valaistua jossei toisessa maailmassa ole sinä joka on valaistunut. Käsittelin siitä nouseviin mahdollisuuksiin ja ongelmiin liittyvää tietoa. Mutta kun se on hieman vaikeaa sillä kun rinnakkaistodellisuus ei sinänsä koskaan kohtaa tätä todellisuutta niin täytyy miettiä mikä on näiden maailmojen välinen tekijä, yhteys. Rinnakkaiset viivat eivät koskaan kohtaa. Halusin myös selvittää hieman tietojani siitä miten OPn köyhät lainaukset voisivat liittyä buddhalaisuuteen.


Ajattelisin että vieras otetaan aina vanhan kautta haltuun. Tämän vuoksi hindut näkevät vaivaa ymmärtääkseen kristinuskon heille tuttujen käsitteiden kautta vaikka kyseessä on heille melko vieras käsitteistö. Samalla tavalla kristilliseen kulttuuriin kasvanut pyrkii aluksi käyttämään kristillisiä käsitteitä tai psykologista kieltä ottakseen haltuun buddhalaisuutta tai hindulaisuutta. Vieraaseen kasvaminen ottaa aikansa ja lopputulos on todennäköisesti aina jotain muuta kuin natiivin ymmärrys.

Buddhalaisuuteen kuuluvat nuo myös tämän meille tutun maailman lisäksi myös muut maailmat, kuten helvetti maailmat ja brahman maailmat. Niiden välinen kommunikointi on vain aika niukkaa. Karma ohjaa sen mihin maailmaan ihminen siirtyy kuoleman jälkeen. Tuollaisesta käsityksestä että toisessa maailmassa olisi minun avatarini ei minusta kuulu buddhalaisuuteen. Valaistuminen tapahtuu jos on tapahtuakseen tässä maailmassa" jossa on haluja, aistimuksia, tuntemuksia, mielen muodostelmia jne. Sen edellytys on dharman opiskelu ja ohjauksen saaminen niiltä jotka ovat sitä laittaneet jo toimeen sekä oma ponnistelu.

Vieras

Re: kiva

ViestiKirjoittaja Vieras » 03 Joulu 2014 00:58

No mä en tiedä uskonko siihen, että vieras vaatii vanhan tietopohjan tullakseen väärin ymmärretyksi.
Minun tietämykseni mukaan on mahdollista yhdistää pyhä kolminaisuus Saccidananda ja buddhalaisuudesta valaistuminen.

Mut koska kyseessä on koko ajan asioita joista ei voi tehdä havaintoja, asioita joiden todellisuuteen on luotettava, niin silloin on tekemässä jotain väärin. Pakko olla niin, koska luotettavan tiedon hankkimiseen ei tarvitse nähdä vaivaa. Sitä on olemassa riippumatta sitä muodostavista olosuhteista ja syy-seuraussuhteista. Luotettava tieto asioista ei vaadi yhtään vahvistusta, mutta vahvistuksen puuttuminen aiheuttaa jotain - ei väliä miltä se näyttää yms.

Maallisesta näkökulmasta katsottuna sopivat keinot saavuttaa mielen muodostelma ei voi riippua vaivannäöstä, yrityksestä eikä saavutuksista. On paljon varmempi sanoa, että rinnakkaistodellisuus on olemassa, kuin väittää ettei sitä ole.

On myös mahdollista väittää olevansa itse suhteessa rinnakkaiseen todellisuuteen, jossa oma itse yrittää saada yhteyden auki.

Mutta koska ei ole varmaa tietoa siitä, kumpi näistä todellisuuksista on se joka ei ole olemassa, täytyy myöntää että sellainen voi olla olemassa ja että ne on ehkä mahdollista yhdistää paitsi tietysti jos se tapahtui jo eikä tästä asiasta ole voinut millään tavalla tietää eikä kommunikoida ennen oivallusta..

Mutta toisaalta tarvitaanko efforttia yrittää tajuta tämä koska se rikkoisi loogisen päättelyketjuni sillä se alkaa siitä ettei yritystä vaadita? Mutta onko sen vaikeus pelkästään peräkkäisten väittämien järjestäminen?

Tomi
Viestit: 362
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: kiva

ViestiKirjoittaja Tomi » 03 Joulu 2014 20:10

Vieras kirjoitti:No mä en tiedä uskonko siihen, että vieras vaatii vanhan tietopohjan tullakseen väärin ymmärretyksi.
Minun tietämykseni mukaan on mahdollista yhdistää pyhä kolminaisuus Saccidananda ja buddhalaisuudesta valaistuminen.

Mut koska kyseessä on koko ajan asioita joista ei voi tehdä havaintoja, asioita joiden todellisuuteen on luotettava, niin silloin on tekemässä jotain väärin. Pakko olla niin, koska luotettavan tiedon hankkimiseen ei tarvitse nähdä vaivaa. Sitä on olemassa riippumatta sitä muodostavista olosuhteista ja syy-seuraussuhteista. Luotettava tieto asioista ei vaadi yhtään vahvistusta, mutta vahvistuksen puuttuminen aiheuttaa jotain - ei väliä miltä se näyttää yms.

Maallisesta näkökulmasta katsottuna sopivat keinot saavuttaa mielen muodostelma ei voi riippua vaivannäöstä, yrityksestä eikä saavutuksista. On paljon varmempi sanoa, että rinnakkaistodellisuus on olemassa, kuin väittää ettei sitä ole.

On myös mahdollista väittää olevansa itse suhteessa rinnakkaiseen todellisuuteen, jossa oma itse yrittää saada yhteyden auki.

Mutta koska ei ole varmaa tietoa siitä, kumpi näistä todellisuuksista on se joka ei ole olemassa, täytyy myöntää että sellainen voi olla olemassa ja että ne on ehkä mahdollista yhdistää paitsi tietysti jos se tapahtui jo eikä tästä asiasta ole voinut millään tavalla tietää eikä kommunikoida ennen oivallusta..

Mutta toisaalta tarvitaanko efforttia yrittää tajuta tämä koska se rikkoisi loogisen päättelyketjuni sillä se alkaa siitä ettei yritystä vaadita? Mutta onko sen vaikeus pelkästään peräkkäisten väittämien järjestäminen?


Oli olemassa tai ei niin seuraako siitä jotain sun päivittäisen elämän kannalta?

Mitä tarkoitat tuossa yhteydessä "luotettavalla tiedolla"?

Vieras

Re: Saccidananda ja Pyhä Kolminaisuus

ViestiKirjoittaja Vieras » 04 Joulu 2014 17:13

Ei seuraa.
Jos on epäluotettava tieto eikä siihen luota, saadaanko tulokseksi luotettavaa tietoa? Päättelyä. Emmä tiedä mitä mä tarkoitin. Oikeeta tietoo on vaikee löytää


Palaa sivulle “Kahvila”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija