"Liikehdintää kirkon ovilla" yo-koe essee

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Santeri
Viesti:

"Liikehdintää kirkon ovilla" yo-koe essee

ViestiKirjoittaja Santeri » 14 Maalis 2016 17:59

Hei,

Kirjoitin tänään äidinkielen ylioppilaskokeessa esseen aiheesta: "Liikehdintään kirkon ovilla". Kävin tekstissä läpi suhtautumistani Jumalaan ja kirkkoon. Minulla on ollut viimeaikona kokemuksia Jumaluuden läsnäolosto kaikkialla ja kaiken aikaa. Kuvailen nykyään mielummin henkisiä kokemuksiani judeo-kristillisin termein kuin buddhalaisin termein. Mielestäni theravada-buddhalainen puhe halusta, kärsimyksestä, mielenmyrkyistä ja muusta on jossain määrin virheellistä, ja johtaa pahimmillaan pessimistiseen näkemykseen elämästä.
:violent2:

Santeri
Viesti:

Re: "Liikehdintää kirkon ovilla" yo-koe essee

ViestiKirjoittaja Santeri » 18 Maalis 2016 01:36

miisa kirjoitti:alat vaa syömään lihaa nii eiköhän ne siitä lopu

Yerba mate on jumalten juoma, muuten. Minulla on calabash mukana kirjoituksissakin.
:violent2:

Dharmis42
Viesti:

Re: "Liikehdintää kirkon ovilla" yo-koe essee

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 12 Kesä 2016 01:43

Santeri kirjoitti:Hei,
Kirjoitin tänään äidinkielen ylioppilaskokeessa esseen aiheesta: "Liikehdintään kirkon ovilla". Kävin tekstissä läpi suhtautumistani Jumalaan ja kirkkoon. Minulla on ollut viimeaikona kokemuksia Jumaluuden läsnäolosto kaikkialla ja kaiken aikaa. Kuvailen nykyään mielummin henkisiä kokemuksiani judeo-kristillisin termein kuin buddhalaisin termein.
Kuulostaa hyvältä, kokemuksesi on siis positiivinen. Kaikki eivät välttämättä näe asiaa näin.
Santeri kirjoitti:Mielestäni theravada-buddhalainen puhe halusta, kärsimyksestä, mielenmyrkyistä ja muusta on jossain määrin virheellistä, ja johtaa pahimmillaan pessimistiseen näkemykseen elämästä.
Kuulostaa pahalta, kokemuksesi on siis negatiivinen. Kaikki eivät välttämättä näe asiaa näin.

Oma kokemukseni, hmmm, aika pitkä litania tietysti jos on kasvanut peruskristillisyydessä...

Sanotaanko, että kasvaessani tulin kovin kriittiseksi kristinuskoa kohtaan. Historia kertoi aika toisenlaista kuvaa, mitä minulle oli kerrottu. Noitavainot, inkvisiittorit, uskonsodat, ristiretket, kerettiläisyys, käännyttäminen pakolla jne. Nykyään vastenmielisintä on varmaan katolisen kirkon pedofilia. Aika kielteinen kuva siis.

Erosin siis kirkosta heti kun täytin 18 vuotta. Siihen aikaan vielä piti mennä kirkkoherranvirastoon eroamaan. Hämmästyin, kun minun piti alkaa perustelemaan valintaani. Sanoin sarkastisesti, että tuskin se Jeesuskaan haluaisi kuulua kirkkoon, jos hän olisi nykypäivänä täällä. Häpeäisi koko laitosta.

Palaa sivulle “Kahvila”