Riippumattomuus olosuhteista - tarua ja totta

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: Riippumattomuus olosuhteista - tarua ja totta

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Elo 2016 11:14

Pistän tähän väliin zen-tarina-parin aiheeseen jotenkin liittyen, joillekin nämä ovat tuttuja.

Bodhidharma istui seinään päin kääntyneenä. Huik’o,josta tuli sittemmin Kiinan toinen patriarkka, seisoi lumen keskellä ja näytti katkaistua kättään valittaen: ”Mielessäni ei ole rauhaa. Rauhoita mieleni, opettaja!” Bodhidharma sanoi: ”Jos tuot mielesi minulle, rauhoitan sen.” Hui-k’o sanoi: ”Olen etsinyt mieltäni, enkä löydä sitä mistään.” Bodhidharma lausui: ”Kas näin olen rauhoittanut mielesi.”

Eräs Kungfutselainen runoilija saapui kerran Zen-mestari Huitangin luokse ja tiedusteli Zenin salaisuutta. Huitang siteerasi Kungfutsen lauseen: "Luuletteko minun kätkevän teiltä jotain, oi oppilaani? Totisesti minulla ei ole mitään salattavaa."
Mestari ei sallinut runoilijan kysyvän enempää ja tämä poistui hämmentyneenä. Jonkin aikaa myöhemmin he olivat yhdessä retkeilemässä vuoristossa. Kun he sivuuttivat kukkivan laakeripensaan, opettaja kysyi: "Tunnetteko tuoksun?"
"Kyllä."
"Niin, katsokaas, minulla ei ole teiltä mitään salattavaa."

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Elo 2016 12:20

Tämmöinen hölmöhkö ajatuskuvio tuli mieleen...

1. Jos. esim potkaisen palloa, minä potkaisen palloa, "minä" ei sitä tee.

2. Tai jos tiskaan astioita, tiskaan astioita, "minä" ei sitä tee.

3. Mutta jos ajattelen jotain, miksi ehkä en miellä sitä samalla tavalla että minä vaan ajattelen, vaan miellän että "minä" sen tekee.

4. Tai jos tunnen jonkun tunteen, miksi ehkä en miellä että minulla on jokin tuntemus, vaan miellän että "minä" sen tuntee.

5. Tai sitten ehkä joku rajatapaus (?), luen vaikka kirjaa. Luenko kirjaa vai "minäkö" sen tekee?

?

Tapauksissa 1 ja 2 "minä" on lähinnä tarkkailija. Mutta kohdissa 3 ja 4 "minä" joutuu myös enemmän osallistumaan, eikä ehkä koe olevansa samalla tavalla riippumaton olosuhteista; tunteet sattuvat, ajatukset satuttavat, "minua". Ne koskevat "minua".

Ja jos joltain henkilöltä kysyy mitä hän on tekemässä, nin kohdassa 1 hän potkaisee palloa, kohdassa 2 tiskaa, kohdassa 3 ajattelee, kohdassa 4 tuntee ja kohdassa 5 lukee. Kenestä on kulloinkin kyse?

En tiedä oliko tässä taas mitään järkeä. Päättäkää itse.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 03 Elo 2016 13:43

Nuo zen-jutut aina pistää mielen kierimään. Sitten se alkaa kelautumaan ja sillä eijo loppua, kuten:

Että jos häpeä on salailua ja ihminen häpeää pelkoaan, niin mitä salattavaa siinä pelossa on muuta kuin se häpeä.

Tai sitten jos pelkää totuutta, niin miksi sitä totuutta olisi pelättävä muuten kuin, että pelkää sitä häpeää jne.

Tyhmensinkö itseni juuri? :lol:

Kuva

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Elo 2016 14:03

Kerran Helsingissä olin kävelyllä ja juuri tulossa suojatielle. Punainen valo käveliijöille paloi, ja edessäni oleva nuori sankari lähti kuitenkin ylittämään katua verkkaisesti. No siihen oli valoihin sattumoisin pysähtynyt myös poliisin siviiliauto, ja kohta sen kovaäänisestä raikui:

"KYLLÄ YKSINKERTAINEN SAA OLLA MUTTEI TYHMÄ!"

Pelästyin.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 03 Elo 2016 14:11

MarkoH kirjoitti:Kerran Helsingissä olin kävelyllä ja juuri tulossa suojatielle. Punainen valo käveliijöille paloi, ja edessäni oleva nuori sankari lähti kuitenkin ylittämään katua verkkaisesti. No siihen oli valoihin sattumoisin pysähtynyt myös poliisin siviiliauto, ja kohta sen kovaäänisestä raikui:

"KYLLÄ YKSINKERTAINEN SAA OLLA MUTTEI TYHMÄ!"

Pelästyin.
No onhan se aika tyhmää olla noin peloton. Poliisit ei tykkää jos pelleilee.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Elo 2016 14:17

En minä pelästynyt oikeesti. Valaistuin.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 03 Elo 2016 14:22

Liikennevalaistuit?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Elo 2016 14:24

Nimenomaan :D

En kyllä tykkää pelleilevistä poliiseistakaan... Kerran poliisit pyysi asemalle juttelemaan ja kun olin laittamassa kodin ulko-ovea kiinni takanani, niin poliisi ei katsonut tätä hyvällä (oven sulkemista takanaan kun lähdetään ulos) vaan kampitti maahan, pisti rautoihin ja kärräs putkaan. Sain päälle vielä sakot virkamiehen vastustamisesta. :D

Kumma kyllä koira ei karannut tuolla kertaa...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Elo 2016 15:57

Noniin, palataan asiaan jos mahdollista. Missäs sitä oltiinkaan? Vai joko kaikki on sanottu...

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 03 Elo 2016 17:24

MarkoH kirjoitti:Tämmöinen hölmöhkö ajatuskuvio tuli mieleen...

En tiedä oliko tässä taas mitään järkeä. Päättäkää itse.

Olisiko tuossa taustalla sellainen metafyysinen päätelmä, että henki ja ruumis ovat eri asia? Tai jos menee vähän syvemmälle, sillain sopivasti...

Pallon potkaiseminen ja tiskaaminen ovat toimintoja, joita "Minä" valvoo, ja jotka se tahtomalla saa aikaan. Ne eivät tapahdu "Minulle" vaan "Minä" saa ne tapahtumaan. Ne ovat "ruumiin" toimintaa, joka on tietysti erillinen "Minästä". Se kun on luonteeltaan tietysti henkinen. Ajattelu ja tunteet taas ovat jotain, mikä käsitetään ns. henkisiksi toiminnoiksi. Ne tapahtuvat "Minulle", koska ne tapahtuvat "Minusta" riippumatta, ilman että "Minä" tahtoo niiden tapahtuvan. Ikäänkuin ne tapahtuisivat "Minästä" riippumatta.

Tästä pääsisi kivasti taas aikaan ja olosuhteisiin, mutta olkoon...

Palaa sivulle “Kahvila”