Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja MarkoH » 17 Syys 2018 18:27

Vieras kirjoitti:Don't Try to Change Your True Feelings. Your Feelings are Now. Study Them. (edesmennyt zen-opettajani).

"True Feeling" on varmaan jotain erilaista kuin "Ordinary Feeling"? Tunteet tulevat ja menevät, ei ole tunnetta joka ei tulisi ja menisi. Mitä tutkittavaa on tunteissa? Entä "tositunteissa"?

Jos tunne ei tule eikä mene, minusta sille voisi ehkä keksiä jonkin paremman sanan.

Yleensä voisi sanoa että luotamme aika vankasti tunteisiimme, vaikka ne ovat aina menossa ja tulossa. Ja jos jokin ei tunnu juuri miltään, emme tavallisesti ole niin kiinnostuneita. Tätä voi olla kuitenkin kiva seurata, mihin tunteeseen mielemme kiintyy ja mihin ei. Ja onko se välttämätöntä, ja onko sillä väliä.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17 Syys 2018 22:20

MarkoH kirjoitti: Mitä tutkittavaa on tunteissa?

"vaan uhraan sen jonkin ihanteen, ihanne-olotilan eteen, jonka toivon saavuttavani. Yritän nähdä tämän hetken yli tai läpi, toivoen tämän näkemisen auttavan minua parempaan tulevaisuuteen. Mikä ei lopultakaan toimi, ja tämä aiheutti hankalan olon tänään, "ei vaan toimi"...

Ei lisättävää.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 19 Syys 2018 00:34

Thank you very much. I have no complaints whatsoever.

Täytyy sanoa että on tullut valittua ihan sopiva vaikeusaste tähän elämään tällä kertaa. Ei todellakaan liian helppoa että olisi tylsää, mutta ei toisaalta vaadita mitenkään mahdottomiakaan. Riippuu tietysti ihan siitä mitä hakee, ja siinä sen hienous.

Eikös tämä ollut se Kill'em all -taso? :twisted:

Kunhan pitää varansa ettei eksy peliin... No kaikki eksyvät, mutta jotkut sanovat että on täysin mahdollista nähdä tämä pelinä, tai näytelmänä, ilman että samaistuu täysin hahmoihin. Ilman että samaistuu egoon, kehoon, tunteisiin, ajatuksiin, "minun minun", ikäänkuin minä en olisi mitään muuta. Heitä kuuntelen, koska sydän sanoo: "Kuuntele nyt. Älä tee mitään, älä tee ei-mitään, kuuntele kokonaisena, ponnistelematta." Ja sitten sydänkin hiljenee, ja on vain kuunteleminen. Ja kuuntelemisesta tulee kuulemista. Kuulemisesta tulee nykyhetki, ja nykyhetki on kaikki. Ja sitten... ja sitten... katsellaan... Jäädään tähän. Vain ne jotka kiirehtivät, eivät ehdi perille...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Syys 2018 23:58

"Don't give yourself time for spiritual awakening. Time cannot deliver spiritual awakening."

-Tolle

"Nyt" ei ole ajanhetki, se ei liiku ajan mukana. Se on ajattomuus, itse tila jossa kaikki liikkuu. Sillä ei ole rajoja, ei muotoa...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 23 Syys 2018 01:55

Jään pitemmäksi aikaa tauolle kirjoittamisesta...

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Loka 2018 13:56

"What you are looking for is where you are looking from".

- St. Francis of Assisi

So, etsiäkö vai löytääkö?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 24 Loka 2018 01:56

Jonkinmoinen dokumentti Ramana Maharshista, Papajista ja Nisargadattasta:

phpBB [media]

Alta parikymppisenä olin lähdössä Intiaan ilman sen selkeämpää suunnitelmaa. Kirjastosta olin löytänyt Ramana Maharshin opetuksia ja Paul Bruntonin Salaista Intiaa etsimässä sekä Krishnamurtia muutama kirjan, ja Nisargadattan Valvetilasi on unta. Sitten zen-jumalat puuttuivat peliin, ja vaihdoin jo ostetut lentoliput Intiasta Italiaan, tapaamaan jotakuta joka osaisi kertoa zenistä. Olin tavallaan hyvin huojentunut asioiden saamasta käänteestä, sillä Intia tuntui ehkä sittenkin liian Suurelta ja Tuntemattomalta. Mitenkähän olisi käynyt, jos olisin sinne lähtenyt? Olisinko edes tullut takaisin? Vielä? Enää?

Onneksi nykyisin ei tartte matkustella minnekään, vaikka matkustelu voikin olla kivaa. Mutta ei välttämätöntä. YouTube riittää, ainakin minulle. Ainakin vielä. Tekosyyni on laiskuus.

Mutta Intiassa on aina kiva käydä vaikka vaan mielessään.

Palaa sivulle “Kahvila”