Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja MarkoH » 27 Maalis 2019 16:06

Ajatuksettomuudesta on tullut uusi normaali, jossa ajatukset vierailevat.

Kun ajatukset väistyvät, paljastuu se mikä oli niiden takana tai taustalla kaiken aikaa. Tietoisuuden kentäksi tai tilaksi sitä kutsuisin.

Eikä siinä vielä kaikki. Tuntuu selvältä, että on joku joka näkee kaiken tämän, tuo joku olen minä... eikä se ole mieli, joka haihtui ilmaan havaittuaan tulleensa hiljennetyksi.

Dualismi jatkuu, oikeastiko, vai kuulostaako se vaan siltä? Välillä tuntuu että joo oikeesti ja välillä taas ei. Se ei kuitenkaan tunnu miltään todelliselta ongelmalta, mille pitäisi tehdä jotain. Aikansa kaikella. Antaa kaiken asettua.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 02:35

MarkoH kirjoitti:Ajatuksettomuudesta on tullut uusi normaali, jossa ajatukset vierailevat.

Kun ajatukset väistyvät, paljastuu se mikä oli niiden takana tai taustalla kaiken aikaa. Tietoisuuden kentäksi tai tilaksi sitä kutsuisin.

Eikä siinä vielä kaikki. Tuntuu selvältä, että on joku joka näkee kaiken tämän, tuo joku olen minä... eikä se ole mieli, joka haihtui ilmaan havaittuaan tulleensa hiljennetyksi.

Dualismi jatkuu, oikeastiko, vai kuulostaako se vaan siltä? Välillä tuntuu että joo oikeesti ja välillä taas ei. Se ei kuitenkaan tunnu miltään todelliselta ongelmalta, mille pitäisi tehdä jotain. Aikansa kaikella. Antaa kaiken asettua.

Kaksi eri vaihetta. Lopetit samaistumisen ajatuksiin. Mutta et vielä lopettanut samaistumista. Se on edelleen sama mielen taipumus, joka vain hakee ajatusten sijaan toista kiintopistettä. Anna senkin asettua. Kun olet valmis.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 17:22

Vieras kirjoitti:Kaksi eri vaihetta. Lopetit samaistumisen ajatuksiin. Mutta et vielä lopettanut samaistumista. Se on edelleen sama mielen taipumus, joka vain hakee ajatusten sijaan toista kiintopistettä. Anna senkin asettua. Kun olet valmis.

Sinuakin näkee; kiitos arvokkaasta neuvosta. Kuvailu ei ole vieläkään sitä mitä kuvaillaan... joskus on parempi jättää kaikki silleen, ja todellisia ongelmia ei ole. Välillä taas huvittaa sanoa jotakin, mutta en takerru siihen, sillä näkeminen on paljon enemmän kuin sanat joita latelen.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 18:59

MarkoH kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Kaksi eri vaihetta. Lopetit samaistumisen ajatuksiin. Mutta et vielä lopettanut samaistumista. Se on edelleen sama mielen taipumus, joka vain hakee ajatusten sijaan toista kiintopistettä. Anna senkin asettua. Kun olet valmis.

Sinuakin näkee; kiitos arvokkaasta neuvosta. Kuvailu ei ole vieläkään sitä mitä kuvaillaan... joskus on parempi jättää kaikki silleen, ja todellisia ongelmia ei ole. Välillä taas huvittaa sanoa jotakin, mutta en takerru siihen, sillä näkeminen on paljon enemmän kuin sanat joita latelen.

Viisaus ilman myötätuntoa ei tunne kipua.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 19:16

Vieras kirjoitti:Viisaus ilman myötätuntoa ei tunne kipua.

Viisaus ilman kipua ei tunne myötätuntoa?

“Love says 'I am everything.' Wisdom says 'I am nothing.' Between the two, my life flows.” :boxing:

- Nisargadatta

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 20:13

Vieras kirjoitti:Lopetit samaistumisen ajatuksiin. Mutta et vielä lopettanut samaistumista. Se on edelleen sama mielen taipumus, joka vain hakee ajatusten sijaan toista kiintopistettä.

Ei, kyse ei ole mielen samaistumisesta johonkin, sillä mielellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Kysyä "kuka minä olen?", ja vastata siihen (sanattomasti) koko sydämellään, on aivan eri asia kuin samaistua johonkin.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 21:23

MarkoH kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Lopetit samaistumisen ajatuksiin. Mutta et vielä lopettanut samaistumista. Se on edelleen sama mielen taipumus, joka vain hakee ajatusten sijaan toista kiintopistettä.

Ei, kyse ei ole mielen samaistumisesta johonkin, sillä mielellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Kysyä "kuka minä olen?", ja vastata siihen (sanattomasti) koko sydämellään, on aivan eri asia kuin samaistua johonkin.

"Tuntuu selvältä, että on joku joka näkee kaiken tämän, tuo joku olen minä... eikä se ole mieli, joka haihtui ilmaan havaittuaan tulleensa hiljennetyksi."

Hyvin loogista. Jos mieli on sama kuin ajattelu (=sisäinen puhe), niin silloin mielellä ei tietysti ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos taas mieli on myös katkeruuden tunnetta, kiihottumista isoista rinnoista, vetäytymistä seurassa, tupakanhimoa tai mielihyvää kissavideoista...niin mielellä on aika tavalla tekemistä kaiken kanssa.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 22:00

Vieras kirjoitti:Hyvin loogista. Jos mieli on sama kuin ajattelu (=sisäinen puhe), niin silloin mielellä ei tietysti ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos taas mieli on myös katkeruuden tunnetta, kiihottumista isoista rinnoista, vetäytymistä seurassa, tupakanhimoa tai mielihyvää kissavideoista...niin mielellä on aika tavalla tekemistä kaiken kanssa.

Minulle mielen poissaolo tarkoittaa ajattelun poissaoloa ja siitä johtuvaa näennäisen entiteetin (joka voisi samaistua johonkin) poissaoloa, sen jota nimitämme "minäksi" tai juurikin "mieleksi" tai "itseksemme", ja tuon olemattomuuden oivaltamista. Miten tunteet yleensä linkittyvät ajatuksiin, on sitten toisenlainen kysymys.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 22:54

MarkoH kirjoitti: Minulle mielen poissaolo tarkoittaa ajattelun poissaoloa, ja siitä johtuen sen entiteetin (joka voisi samaistua johonkin) poissaoloa, jota nimitämme "minäksi". Miten tunteet yleensä linkittyvät ajatuksiin, on sitten toisenlainen kysymys.

Ajattelu on ensinnäkin prosessi, joka alkaa ja päättyy. Ajattelu luo ja ylläpitää entiteetin "minä".

Me samaistumme tähän "minään". Tällainen "minä" olen.

Huomaatko eron? Se ei ole entiteetti "minä", joka samaistuu. Se on entiteetti, joka samaistuu "minään".

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 23:07

Huomaan eron... eikö vois ajatella niinkin, että jokainen ihminen sanoo myös ensin "minä olen", ja oppii hyvin pian sanomaan "minä olen tuo ". "Olen Batman". "Olen toimistotyöntekijä". Voi ajatella että entiteetti "minä olen" samaistuu, mihin milloinkin? Kun se ei enää samaistu, kuka se on?

Palaa sivulle “Kahvila”