"I think, therefore I am", "I am who I am", "I am that"

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

"I think, therefore I am", "I am who I am", "I am that"

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Kesä 2015 23:05

Yksi otsikon lauseista on tunnetun filosofin esittämä, toinen yhden gurun kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta syntyneen kirjan nimi, yksi suoraan raamatusta. Mitä teille tulee mieleen tästä? Kuka minä olen? Miten paljon voi sanoa ja miksi? Voiko todella? Oma mielipiteeni on, että eka lause on hajuilla, toinen liki täydellisesti sanottu, ja kolmas missaa pointin täydellisesti osuen asian ytimeen. Mutta kertokaa te mitä ajattelette.

MarkoH

Re: "I think, therefore I am", "I am who I am", "I am that"

ViestiKirjoittaja MarkoH » 22 Kesä 2015 23:17

vanhaa zen-runoa mukaillen:

ihmeitten ihme
ihminen paistaa oravaa tulella
eikä tiedä kuka on

repikää siitä.

Mohotin

ViestiKirjoittaja Mohotin » 23 Kesä 2015 11:31

Tulee mieleen, että kaikki nuo lauseet pyörii "I":n ympärillä. Samaa ison alkukirjaimen "Minän" olemassaolon janoamista vähän eri vinkkeleistä. Vois ehkä irrottaa kaikki nuo "I":t ja laittaa vaikka kompostiin.

Ajattelua.
Olemista.
Tämä.
Tuo.
Päästä.
Irti.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 23 Kesä 2015 13:48

No niinpäs pyörii. Syy miksi aloitin tämän aiheen, on että ihmisten elämä pyörii saman "I":n ympärillä. Silti, kuka osaa sanoa siitä jotain? Siis itsestään? Ei siis niin että kertoo nimensä, ruokatottumuksensa ja pituutensa?

"I am that" - siis mikä "that"? Tämäkö/tuoko tässä/tuossa olen minä? Tiedostan järven ja tiedostan laiturin ja tiedostan varpaan(i) vedessä. Mikä, jos joku, ei kuulu joukkoon ja millä perusteella? Mikä tekee minusta minun?

Mohotin

ViestiKirjoittaja Mohotin » 23 Kesä 2015 15:30

"Now, take these rivers, son.
The easterly ones flow toward the east,
and the westerly ones flow toward the west.
From the ocean, they merge into the very ocean;
they become just the ocean.
In that state they are not aware that:
'I am that river,' and 'I am this river.'
In exactly the same way, son,
when all these creatures reach the existent,
they are not aware that: 'We are reaching the existent.'
No matter what they are in this world —
whether it is a tiger, a lion, a wolf, a boar,
a worm, a moth, a gnat, or a mosquito —
they all merge into that.
"The finest essence here —
that constitutes the self of this whole world;
that is the truth; that is the self (atman).
And that's how you are, Svetaketu."

-Chandogya Upanisad

“Bhikkhus, there are these six standpoints for views. What are the six? Here, bhikkhus, an untaught ordinary person, who has no regard for noble ones and is unskilled and undisciplined in their Dhamma, who has no regard for true men and is unskilled and undisciplined in their Dhamma, regards material form thus: ‘This is mine, this I am, this is my self.’ He regards feeling thus: ‘This is mine, this I am, this is my self.’ He regards perception thus: ‘This is mine, this I am, this is my self.’ He regards formations thus: ‘This is mine, this I am, this is my self.’ He regards what is seen, heard, sensed, cognized, encountered, sought, mentally pondered thus: ‘This is mine, this I am, this is my self.’ And this standpoint for views, namely, ‘That which is the self is the world; after death I shall be permanent, everlasting, eternal, not subject to change; I shall endure as long as eternity’—this too he regards thus: ‘This is mine, this I am, this is my self.’

-The Simile of the Snake Sutta

Oot kaikki,
et oo,
oot jotain siltä väliltä?

Who knows...
tai ehkä Who:kaan ei tiedä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 23 Kesä 2015 17:00

Mohotin kirjoitti:Oot kaikki,
et oo,
oot jotain siltä väliltä?

Who knows...
tai ehkä Who:kaan ei tiedä.

Ehkä The Who tietää mutta en tiedä.

Mutta hyviä lainauksia nuo mitä laitoit. Minä olen minä, ja tuo on tuo. Se mitä tavallisesti nimitämme, yleensä tiedostamattamme, "minäksi" on vain salanimen ottanut "tuo". Ja ollakseni oma itseni minun ei tarvitse tehdä mitään, koska minulla ei oikeasti ole vaihtoehtoja. Mutta jos pohtii päässään onko kaikki, eikö oo, vai jotain sieltä väliltä... Jatkuva ajattelu on kirous, ja tämä on vain yksi sen muoto. Miksi jahtaisin itseäni? Pyörittelyä, jolla on kuitenkin aikansa ja paikkansa, koska niin tämä menee.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 23 Kesä 2015 17:57

MarkoH kirjoitti:Mutta hyviä lainauksia nuo mitä laitoit. Minä olen minä, ja tuo on tuo. Se mitä tavallisesti nimitämme, yleensä tiedostamattamme, "minäksi" on vain salanimen ottanut "tuo". Ja ollakseni oma itseni minun ei tarvitse tehdä mitään, koska minulla ei oikeasti ole vaihtoehtoja.

Saatoit ehkä missata pointin, Marko? Nuo ovat todella hyvin valitut lainaukset asiaan, btw. Ensimmäinen kertoo, kuten Nisan lainaus, että "I am That." Toinen hymyilee ja sanoo, että ensimmäinen on väärässä. Toinen on jo päästänyt irti paitsi sen I:n, niin myös sen That:n. Sekä Minä että Tuo ovat käyneet tarpeettomiksi.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 23 Kesä 2015 18:49

Omasta mielestäni en ehkä missannut pointtia. Minä olen ajatellut että kirjan nimi "I am that" on ironiaa, sillä jos kirjan lukee, ja minä olen lukenut sen aika monesti, niin sellainen tuntuma siitä tulee. Minä en ole koskaan "Tuo". Tai sitten missasin pointin jo lukiessani siitä. No sattuuhan sitäkin.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 23 Kesä 2015 19:26

MarkoH kirjoitti:Omasta mielestäni en ehkä missannut pointtia. Minä olen ajatellut että kirjan nimi "I am that" on ironiaa, sillä jos kirjan lukee, ja minä olen lukenut sen aika monesti, niin sellainen tuntuma siitä tulee. Minä en ole koskaan "Tuo". Tai sitten missasin pointin jo lukiessani siitä. No sattuuhan sitäkin.

Voi olla. Jos luet nuo lainaukset ajatuksella, huomaat että ne eivät puhu samasta ajatuksesta/näkemyksestä/kokemuksesta. Jälkimmäinen jatkaa siitä mihin ensimmäinen on "juuttunut".

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 23 Kesä 2015 20:16

Jep. No, mikä on sinun kokemuksesi, Vieras? Missä mennään? Jos unohdetetaan opetukset taas hetkeksi, ja keskitytään omaan kokemukseen maailmasta kuten se on? I am that, not, vai jotain muuta? Muutkin saa osallistua.

Palaa sivulle “Kahvila”