Empatia

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
hda

Re: Empatia

ViestiKirjoittaja hda » 16 Syys 2015 07:11

Läheisriippuvuus on kauheeta, jos sä saat sen näyttämään empatialle.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 17 Syys 2015 02:08

hda kirjoitti:Läheisriippuvuus on kauheeta, jos sä saat sen näyttämään empatialle.
Tai sitten, teet jotain todella pahaa jollekin toiselle ja sitten säälit sitä ihmistä. Aika mindfuck? :lol:

Säälihän on ihana surunpoistaja, koska se antaa mahdollisuuden nähdä oman surun itsensä ulkopuolella. Hetkellinen vapaus. :hello1: ja sitten :sad4: tai lisää samaa :hello1:

Leeni_heartbeat

ViestiKirjoittaja Leeni_heartbeat » 21 Syys 2015 23:31

joo hyvä! miten toi liitty empatiaan??!!!

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 24 Syys 2015 09:02

Leeni_heartbeat kirjoitti:joo hyvä! miten toi liitty empatiaan??!!!
Mä tiedän miltä susta tuntuu, mut mä en haluu tuntee just tuolla lailla. Mut siltähän se minusta just tuntuu?

Tämähän tarkoittaisi, että en samaistu omiin tunnetiloihini? Tämä on ongelmallista, ei osaa erottaa tunnetilaa, koska samaistuminen tarkoittaisi ulkoistamista. Siitä puuttuu itsetuntemus.

Leeni-heartbeat

ViestiKirjoittaja Leeni-heartbeat » 25 Syys 2015 20:19

Dharmis42 kirjoitti:
Leeni_heartbeat kirjoitti:joo hyvä! miten toi liitty empatiaan??!!!
Mä tiedän miltä susta tuntuu, mut mä en haluu tuntee just tuolla lailla. Mut siltähän se minusta just tuntuu?

Tämähän tarkoittaisi, että en samaistu omiin tunnetiloihini? Tämä on ongelmallista, ei osaa erottaa tunnetilaa, koska samaistuminen tarkoittaisi ulkoistamista. Siitä puuttuu itsetuntemus.

mikä minä?

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 03 Loka 2015 00:22

Leeni-heartbeat kirjoitti:mikä minä?
Eiks tää jo ollu? Kuka sut tuntee jos sä et ite tunne ittees. Vai tunteeks joku muu sut muka paremmi?

Mieli haluaa empatialla ymmärrystä. Muuntautuminen ja kyky asettua toisen asemaan voi olla se toiminnallinen aspekti, jolla ymmärrys tulee suoraan omista teoista. Vaihtaminen kokijasta tekijään.
Mahdollisuus kärsimyksen tuplaukseen tai häviöön?

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 07 Loka 2015 09:36

Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Takerrun niin työnnän pois tai työnnän pois niin takerrun. Siksi se on aina tuntunut niin samalta. Minun järkeeni ei mene, että ääripäät muistuttavat toisiaan. Mielellään sen eron tuntisi jotenkin ja sitten taas kaikki näyttää hirveän hyvältä tai pahalta.

Empaattisuudessahan tämä menisi tarpeeksi pitkälle siinä, että alkaisi itse jotenkin uhriutua. Sitä koitan tunnustella.

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 17 Loka 2015 19:57

Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Mietin tätä, että mitä tarkoittaa tunnetilan kohdistaminen johonkin asiaan? Jos tällä kohdistamisella tarkoitetaan tällaista empaattista tunnetilojen "lukemista", niin tunnetiloja voi varmaankin lukea ainoastaan ihmisistä, ja ehkä joistain eläimistä, mutta ei esimerkiksi huonekaluista tai maaston muodoista, joten tarkoittaako tässä "asia" itse asiassa henkilöä? Vai tarkoittaako tunnetilan kohdistaminen jotain sen kaltaista, että tunnetilan vallassa kohdistetaan huomio johonkin asiaan?

Ajattelisin, että asia on ehkä jotenkin niin, että jos on toisten ihmisten seurassa, niin pelkkä heidän havaitsemisensa aiheuttaa sen, että oma tunnetila muuntuu vastaamaan toisten ihmisten tunnetiloja. Tämä on luultavasti automaattinen refleksinomainen reaktio, joka on sisäänrakennettu ihmisiin, ja samanlaisia löytyy varmaankin muistakin laumoissa elävistä eläimistä. Jos lintuparvessa yksi säikähtää ja lähtee lentoon, niin muut seuraavat automaattisesti perässä, jne.

Tämä ei edes välttämättä ole mitenkään tietoista. Jos on ihmisten seurassa, ja muut ovat esimerkiksi hermostuneita, niin itsekin muuttuu hermostuneeksi, eikä välttämättä edes tiedosta sitä mistä se hermostuneisuus johtuu. Sitten jos on vähän älykkyyttä ja osaamista, niin voi huomata, että ne omat tunnetilat ovatkin heijastumaa toisista, ja sen avulla pystyy päättelemään mitä muut tuntevat ja ajattelevat.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 19 Loka 2015 10:51

tommi kirjoitti:
Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Mietin tätä, että mitä tarkoittaa tunnetilan kohdistaminen johonkin asiaan? Jos tällä kohdistamisella tarkoitetaan tällaista empaattista tunnetilojen "lukemista", niin tunnetiloja voi varmaankin lukea ainoastaan ihmisistä, ja ehkä joistain eläimistä, mutta ei esimerkiksi huonekaluista tai maaston muodoista, joten tarkoittaako tässä "asia" itse asiassa henkilöä? Vai tarkoittaako tunnetilan kohdistaminen jotain sen kaltaista, että tunnetilan vallassa kohdistetaan huomio johonkin asiaan?
Jos ajatellaan, että assosiaatio tapahtuu huolimatta siitä, että kyseessä on henkilö tai eloton asia. Henkilökohtainen asia tai elottoman henkilön kaltainen asia.

Luenko siis tätä tunnetilaa asioistakin vai jotenkin ne asiat itsessään edustaisivat tätä tunnetilaa? Ikäänkuin ihmisen poismeno ei vienytkään mukanaan mitään.
tommi kirjoitti:Ajattelisin, että asia on ehkä jotenkin niin, että jos on toisten ihmisten seurassa, niin pelkkä heidän havaitsemisensa aiheuttaa sen, että oma tunnetila muuntuu vastaamaan toisten ihmisten tunnetiloja. Tämä on luultavasti automaattinen refleksinomainen reaktio, joka on sisäänrakennettu ihmisiin, ja samanlaisia löytyy varmaankin muistakin laumoissa elävistä eläimistä. Jos lintuparvessa yksi säikähtää ja lähtee lentoon, niin muut seuraavat automaattisesti perässä, jne.
Kyllä näin voisi sanoa. En siltikään kuvaisi refleksinomaisilla reaktioilla syitä ja seuraamuksia, koska refleksinomaiset asiat tapahtuvat nykyhetkessä ja todelliset syyt ja seuraamukset vaativat aikaa ja jatkuvuutta. Esim. erilaisilla kokemuksilla on vaikutusta siihen miten eri yksilöt reagoivat asioihin.
tommi kirjoitti:Tämä ei edes välttämättä ole mitenkään tietoista. Jos on ihmisten seurassa, ja muut ovat esimerkiksi hermostuneita, niin itsekin muuttuu hermostuneeksi, eikä välttämättä edes tiedosta sitä mistä se hermostuneisuus johtuu. Sitten jos on vähän älykkyyttä ja osaamista, niin voi huomata, että ne omat tunnetilat ovatkin heijastumaa toisista, ja sen avulla pystyy päättelemään mitä muut tuntevat ja ajattelevat.
Heijastuma on hyvä sana. Tietyllä tavallahan mielentilat ovat heijastumaa jostakin. Tai ne heijastuvat johonkin. Menneisyys heijastuu tulevaan jne.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 19 Loka 2015 11:29

miisa kirjoitti:
Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, [---] Sitä koitan tunnustella.

tossa on ääripäät sun tekstistä.
Hyvin samankaltaisiltahan ne vaikuttavat. Tekijä ja kokija siis. Tekijä ei tehdessään koe tekevänsä eikä kokija kokiessaan koe kokemaansa. Heijastuma siis vain näyttää samalta mutta ei tunnu siltä?

Palaa sivulle “Kahvila”