Sivu 25/28

Re: Empatia

Lähetetty: 24 Syys 2015 09:02
Kirjoittaja Dharmis42
Leeni_heartbeat kirjoitti:joo hyvä! miten toi liitty empatiaan??!!!
Mä tiedän miltä susta tuntuu, mut mä en haluu tuntee just tuolla lailla. Mut siltähän se minusta just tuntuu?

Tämähän tarkoittaisi, että en samaistu omiin tunnetiloihini? Tämä on ongelmallista, ei osaa erottaa tunnetilaa, koska samaistuminen tarkoittaisi ulkoistamista. Siitä puuttuu itsetuntemus.

Re: Empatia

Lähetetty: 25 Syys 2015 20:19
Kirjoittaja Leeni-heartbeat
Dharmis42 kirjoitti:
Leeni_heartbeat kirjoitti:joo hyvä! miten toi liitty empatiaan??!!!
Mä tiedän miltä susta tuntuu, mut mä en haluu tuntee just tuolla lailla. Mut siltähän se minusta just tuntuu?

Tämähän tarkoittaisi, että en samaistu omiin tunnetiloihini? Tämä on ongelmallista, ei osaa erottaa tunnetilaa, koska samaistuminen tarkoittaisi ulkoistamista. Siitä puuttuu itsetuntemus.


mikä minä?

Re: Empatia

Lähetetty: 03 Loka 2015 00:22
Kirjoittaja Dharmis42
Leeni-heartbeat kirjoitti:mikä minä?
Eiks tää jo ollu? Kuka sut tuntee jos sä et ite tunne ittees. Vai tunteeks joku muu sut muka paremmi?

Mieli haluaa empatialla ymmärrystä. Muuntautuminen ja kyky asettua toisen asemaan voi olla se toiminnallinen aspekti, jolla ymmärrys tulee suoraan omista teoista. Vaihtaminen kokijasta tekijään.
Mahdollisuus kärsimyksen tuplaukseen tai häviöön?

Re: Empatia

Lähetetty: 07 Loka 2015 09:36
Kirjoittaja Dharmis42
Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Takerrun niin työnnän pois tai työnnän pois niin takerrun. Siksi se on aina tuntunut niin samalta. Minun järkeeni ei mene, että ääripäät muistuttavat toisiaan. Mielellään sen eron tuntisi jotenkin ja sitten taas kaikki näyttää hirveän hyvältä tai pahalta.

Empaattisuudessahan tämä menisi tarpeeksi pitkälle siinä, että alkaisi itse jotenkin uhriutua. Sitä koitan tunnustella.

Re: Empatia

Lähetetty: 17 Loka 2015 19:57
Kirjoittaja tommi
Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Mietin tätä, että mitä tarkoittaa tunnetilan kohdistaminen johonkin asiaan? Jos tällä kohdistamisella tarkoitetaan tällaista empaattista tunnetilojen "lukemista", niin tunnetiloja voi varmaankin lukea ainoastaan ihmisistä, ja ehkä joistain eläimistä, mutta ei esimerkiksi huonekaluista tai maaston muodoista, joten tarkoittaako tässä "asia" itse asiassa henkilöä? Vai tarkoittaako tunnetilan kohdistaminen jotain sen kaltaista, että tunnetilan vallassa kohdistetaan huomio johonkin asiaan?

Ajattelisin, että asia on ehkä jotenkin niin, että jos on toisten ihmisten seurassa, niin pelkkä heidän havaitsemisensa aiheuttaa sen, että oma tunnetila muuntuu vastaamaan toisten ihmisten tunnetiloja. Tämä on luultavasti automaattinen refleksinomainen reaktio, joka on sisäänrakennettu ihmisiin, ja samanlaisia löytyy varmaankin muistakin laumoissa elävistä eläimistä. Jos lintuparvessa yksi säikähtää ja lähtee lentoon, niin muut seuraavat automaattisesti perässä, jne.

Tämä ei edes välttämättä ole mitenkään tietoista. Jos on ihmisten seurassa, ja muut ovat esimerkiksi hermostuneita, niin itsekin muuttuu hermostuneeksi, eikä välttämättä edes tiedosta sitä mistä se hermostuneisuus johtuu. Sitten jos on vähän älykkyyttä ja osaamista, niin voi huomata, että ne omat tunnetilat ovatkin heijastumaa toisista, ja sen avulla pystyy päättelemään mitä muut tuntevat ja ajattelevat.

Re: Empatia

Lähetetty: 19 Loka 2015 10:51
Kirjoittaja Dharmis42
tommi kirjoitti:
Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Mietin tätä, että mitä tarkoittaa tunnetilan kohdistaminen johonkin asiaan? Jos tällä kohdistamisella tarkoitetaan tällaista empaattista tunnetilojen "lukemista", niin tunnetiloja voi varmaankin lukea ainoastaan ihmisistä, ja ehkä joistain eläimistä, mutta ei esimerkiksi huonekaluista tai maaston muodoista, joten tarkoittaako tässä "asia" itse asiassa henkilöä? Vai tarkoittaako tunnetilan kohdistaminen jotain sen kaltaista, että tunnetilan vallassa kohdistetaan huomio johonkin asiaan?
Jos ajatellaan, että assosiaatio tapahtuu huolimatta siitä, että kyseessä on henkilö tai eloton asia. Henkilökohtainen asia tai elottoman henkilön kaltainen asia.

Luenko siis tätä tunnetilaa asioistakin vai jotenkin ne asiat itsessään edustaisivat tätä tunnetilaa? Ikäänkuin ihmisen poismeno ei vienytkään mukanaan mitään.
tommi kirjoitti:Ajattelisin, että asia on ehkä jotenkin niin, että jos on toisten ihmisten seurassa, niin pelkkä heidän havaitsemisensa aiheuttaa sen, että oma tunnetila muuntuu vastaamaan toisten ihmisten tunnetiloja. Tämä on luultavasti automaattinen refleksinomainen reaktio, joka on sisäänrakennettu ihmisiin, ja samanlaisia löytyy varmaankin muistakin laumoissa elävistä eläimistä. Jos lintuparvessa yksi säikähtää ja lähtee lentoon, niin muut seuraavat automaattisesti perässä, jne.
Kyllä näin voisi sanoa. En siltikään kuvaisi refleksinomaisilla reaktioilla syitä ja seuraamuksia, koska refleksinomaiset asiat tapahtuvat nykyhetkessä ja todelliset syyt ja seuraamukset vaativat aikaa ja jatkuvuutta. Esim. erilaisilla kokemuksilla on vaikutusta siihen miten eri yksilöt reagoivat asioihin.
tommi kirjoitti:Tämä ei edes välttämättä ole mitenkään tietoista. Jos on ihmisten seurassa, ja muut ovat esimerkiksi hermostuneita, niin itsekin muuttuu hermostuneeksi, eikä välttämättä edes tiedosta sitä mistä se hermostuneisuus johtuu. Sitten jos on vähän älykkyyttä ja osaamista, niin voi huomata, että ne omat tunnetilat ovatkin heijastumaa toisista, ja sen avulla pystyy päättelemään mitä muut tuntevat ja ajattelevat.
Heijastuma on hyvä sana. Tietyllä tavallahan mielentilat ovat heijastumaa jostakin. Tai ne heijastuvat johonkin. Menneisyys heijastuu tulevaan jne.

Re: Empatia

Lähetetty: 19 Loka 2015 11:29
Kirjoittaja Dharmis42
miisa kirjoitti:
Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, [---] Sitä koitan tunnustella.

tossa on ääripäät sun tekstistä.
Hyvin samankaltaisiltahan ne vaikuttavat. Tekijä ja kokija siis. Tekijä ei tehdessään koe tekevänsä eikä kokija kokiessaan koe kokemaansa. Heijastuma siis vain näyttää samalta mutta ei tunnu siltä?

Re: Empatia

Lähetetty: 19 Loka 2015 12:07
Kirjoittaja By Passer
Empaattisia peilineuroneita???

phpBB [media]

Re: Empatia

Lähetetty: 19 Loka 2015 17:31
Kirjoittaja tommi
Dharmis42 kirjoitti:
tommi kirjoitti:
Dharmis42 kirjoitti:Mutta miten sen selittää, että jos kohdistaa tunnetilaansa johonkin asiaan, niin se muuntaa itseyttä siihen suuntaan? Ihan sama kuinka empaattinen tai vihainen olisi, niin kohde muuttaa kaltaisekseen?

Mietin tätä, että mitä tarkoittaa tunnetilan kohdistaminen johonkin asiaan? Jos tällä kohdistamisella tarkoitetaan tällaista empaattista tunnetilojen "lukemista", niin tunnetiloja voi varmaankin lukea ainoastaan ihmisistä, ja ehkä joistain eläimistä, mutta ei esimerkiksi huonekaluista tai maaston muodoista, joten tarkoittaako tässä "asia" itse asiassa henkilöä? Vai tarkoittaako tunnetilan kohdistaminen jotain sen kaltaista, että tunnetilan vallassa kohdistetaan huomio johonkin asiaan?
Jos ajatellaan, että assosiaatio tapahtuu huolimatta siitä, että kyseessä on henkilö tai eloton asia. Henkilökohtainen asia tai elottoman henkilön kaltainen asia.

Luenko siis tätä tunnetilaa asioistakin vai jotenkin ne asiat itsessään edustaisivat tätä tunnetilaa? Ikäänkuin ihmisen poismeno ei vienytkään mukanaan mitään.

Eli tarkoitatko tuolla "tunnetilan kohdistamisella johonkin asiaan", että jostain asiasta syntyy assosiaatio?

Tajuan sen, että jos olen iloisten ihmisten seurassa, niin alan tuntea oloni iloiseksi, tai jos olen surullisten ihmisten seurassa, niin alan tuntea oloni alakuloiseksi, mutta jos nyt tuijotan tuossa edessäni olevaa kirjaa, niin ei se oikein vaikuta minuun millään tavalla. Miten kohdistaisin tunnetilani tuohon kirjaan? Mitä se tarkoittaisi käytännössä?

Dharmis42 kirjoitti:
tommi kirjoitti:Ajattelisin, että asia on ehkä jotenkin niin, että jos on toisten ihmisten seurassa, niin pelkkä heidän havaitsemisensa aiheuttaa sen, että oma tunnetila muuntuu vastaamaan toisten ihmisten tunnetiloja. Tämä on luultavasti automaattinen refleksinomainen reaktio, joka on sisäänrakennettu ihmisiin, ja samanlaisia löytyy varmaankin muistakin laumoissa elävistä eläimistä. Jos lintuparvessa yksi säikähtää ja lähtee lentoon, niin muut seuraavat automaattisesti perässä, jne.
Kyllä näin voisi sanoa. En siltikään kuvaisi refleksinomaisilla reaktioilla syitä ja seuraamuksia, koska refleksinomaiset asiat tapahtuvat nykyhetkessä ja todelliset syyt ja seuraamukset vaativat aikaa ja jatkuvuutta. Esim. erilaisilla kokemuksilla on vaikutusta siihen miten eri yksilöt reagoivat asioihin.

Tuossa ohikulkijan laittamassa videossa professori Ramachandran selittää kuinka omassa kädessä voi tuntea kosketuksen, kun katsoo kun toisen ihmisen kättä kosketetaan. Onko erilaisilla kokemuksilla vaikutusta tällaiseen mekanismiin, vai onko se jossain määrin muuttumaton?

Hermostuneisuus leviää lintuparvessa, koska jos yksi lintu havaitsee jotain hermostuttavaa, niin kaikkien muidenkin kannattaa matkia tätä yhtä lintua. Linnut eivät todennäköisesti ole mitenkään opetelleet tai oppineet tätä, ihan yhtä vähän kuin linnut ovat opetelleet itselleen jalat ja siivet; ne ovat vain kasvaneet siihen ihan itsestään.

Tyhmempi lintu vain muuttuu hermostuneeksi kun havaitsee hermostuneisuutta muissa, ja hermostuneena ehkä lehahtaa lentoon. Älykkäämpi lintu voisi alkaa järkeilemään, että olen hermostunut, koska tuo toinenkin on hermostunut, mitähän se toinen oikein on nähnyt, katson samaan suuntaan mihin sekin katselee, ahaa, siellä on jokin kissa, lennähdänkin siis pois tämän kissan suunnasta, enkä vain johonkin satunnaiseen suuntaan. Tämä jälkimmäinen järkeilyvaihe on sitten opeteltu lisätoiminta sen itsestään syntyneen muuttumattoman perustan päälle.

Re: Empatia

Lähetetty: 20 Loka 2015 13:21
Kirjoittaja Dharmis42
tommi kirjoitti:Eli tarkoitatko tuolla "tunnetilan kohdistamisella johonkin asiaan", että jostain asiasta syntyy assosiaatio?

Tajuan sen, että jos olen iloisten ihmisten seurassa, niin alan tuntea oloni iloiseksi, tai jos olen surullisten ihmisten seurassa, niin alan tuntea oloni alakuloiseksi, mutta jos nyt tuijotan tuossa edessäni olevaa kirjaa, niin ei se oikein vaikuta minuun millään tavalla. Miten kohdistaisin tunnetilani tuohon kirjaan? Mitä se tarkoittaisi käytännössä?
Miksi mieli erottelee asioita vaikkapa elottomiin ja elollisiin asioihin? Herättääkö kuollut ihminen vähemmän tunnetiloja vai järkeileekö mieli, että sellainen olisi vain turhaa nykyhetkessä? Siltikin monet itkevät hautajaisissa ja "Kuolleista ei saa puhua pahaa" jne.

Eli käytännössä sen kohteen ei tarvitse olla jotenkin määritelty (esim. elossa tai eloton) asia, enemmänkin sellainen mielikuvan ja heijastuman kaltainen asia. Joten kohdistaminen tässä mielessä todetaan itseyden tuottamaksi. Silloin sen varmasti myös ymmärtää assosiaatioksikin.
tommi kirjoitti:Tuossa ohikulkijan laittamassa videossa professori Ramachandran selittää kuinka omassa kädessä voi tuntea kosketuksen, kun katsoo kun toisen ihmisen kättä kosketetaan. Onko erilaisilla kokemuksilla vaikutusta tällaiseen mekanismiin, vai onko se jossain määrin muuttumaton?
Onko kokemuksilla vaikutusta siihen, että jokin asia maistuu hyvältä, kuulostaa hyvältä, näyttää hyvältä, tuoksuu hyvältä tai tuntuu hyvälle? Ovatko nämä muuttumattomia mekanismeja?