Pyhää elämää aurinkosähköllä

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Santeri
Viesti:

Re: Pyhää elämää aurinkosähköllä

ViestiKirjoittaja Santeri » 18 Kesä 2013 19:12

Hei,

Tässä on yksi mielenkiintoinen Ajahn Sonan dhammapuhe. Ajahn kertoo kuinka hän päätyi aloittamaan luostarin Kanadassa.

phpBB [media]

Metta,
Thanavuddho
:violent2:

Jonne

ViestiKirjoittaja Jonne » 18 Kesä 2013 19:19

thanavuddho kirjoitti:Hunajantuotanto on muuten hauskaa puuhaa. Seurasin sitä vierestä vähän aikaa. Buddhahunajaa voisi tosiaan myydä. Luostari voisi mahdollisesti toimia retriittikeskuksena. Lämmitys hoidettaisiin puilla. Joku vanha ränsistynyt maatalo jossain syrjäseudulla voisi toimia ensimmäisenä rakennuksena... tai mahdollisesti jossain saaressa...
Hmmm...

Kun mummoni asui vielä miehensä kanssa maalla niin heillä oli mehiläisiä. Muistan mehiläispuvun joka on hieman avaruuspuvun kaltainen. Kevyempi tietysti ja kypärän tilalla on verkkohattu.
Eräässä paikassa oli puulämmitysjärjestelmän polttoaineena sahoilta saatavaa halpaa sahajauhoa ja ehkä jotain muutakin hylättyä puutavaraa.

Tuttuni osti joitain vuosia sitten rintamamiestalon isolla metsätontilla. Hinta ei ollut päätähuimaava mutta talon kuntokin oli aika hurja :) Mietin silloin että olisin muuttanut sinne asumaan mutta koska minulla ei ollut, eikä ole vieläkään, autoa niin jäin kaupunkiin. Tontilla oli aukea josta näki hieman laajemmin. Maisema metsän talviyössä oli yksi kauneimpia koskaan näkemistäni; kuutamo, tähtiä, puhdasta lunta ja koskematonta mäntymetsää täydessä hiljaisuudessa.

En tiedä enää missä kunnossa paikka on, tontille rakennettiin festivaaleja varten pari esiintymislavaa. Ehkä taloakin on jo kunnostettu. Idea oli kerätä muutamia musiikista ja muusta festivaalitaiteesta kiinnostuneita harrastajia (ammattilaisista ei voi puhua koska kukaan ei tienaa elantoaan sillä touhulla) asumaan tilalle. En tiedä sitäkään että muuttiko sinne koskaan ketään muuta ostajan lisäksi kuin tämän tyttöystävä. Festivaalit järjestettiin 2010 ja 2012. Ehkä taas 2014. Isäntä on rakentelusta innostunut; hän rakensi majan puuhun.

Myöhemmin ajattelin asiaa mutta olen jo sen verran etääntynyt taiteiluvaiheestani ja niistä ihmisistä että en olisi viihtynyt siinä kimpassa.

Jonne

ViestiKirjoittaja Jonne » 21 Kesä 2013 17:22

http://www.damanhur.org/

Tuolla Italiassa on aihetta hieman sivuten henkisille arvoille perustuva omavaraisuutta tavoitteleva yhteisö.
Ja luolatemppelit ovat tosi hienosti seiniä ja kattoa myöten maalattuja.

Lueskelin kylmäfuusiosta juttua, ehkä tulevaisuudessa sähkön voi tuottaa myös sellaisella koneella niin ei pilvisyys tai yö häiritse.

Sain Perusta Ayahuasca Satsanghalta virallisen raportin jonka he olivat tehneet esitelläkseen projektia nyt 2013 ja tulevana vuonna 2014. Suomessa olosuhteet ovat erilaiset joten paikallisten asukkaiden elintason kohennukseen tähtäävät toimet eivät ole täällä tarpeen. En lukenut raporttia vielä kuin sisällysluettelon verran. Ehkä siitä löytyy jotain sovellettavissa olevaa tietoa.
Lähden viidakkoretriitille Peruun ensi vuonna saatuani veronpalautuksen. Vihdoin ja viimein Ayahuasca-seremonioihin ja tapaamaan ihmisiä joilla on ideoita henkisen yhteisön kehittämiseksi. Ajattelin myös että voisin Turun avoimessa yliopistossa opiskella kestävää kehitystä ja ehkä myös kestävän kehityksen mukaista liiketoimintaa. Opetuskokonaisuudet eivät kuulemma sisällä päällekkäisyyksiä joten kummankin paketin opiskelu voisi olla antoisaa.

Santeri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Santeri » 22 Kesä 2013 05:39

Hei,

Tuttuni osti joitain vuosia sitten rintamamiestalon isolla metsätontilla. Hinta ei ollut päätähuimaava mutta talon kuntokin oli aika hurja Mietin silloin että olisin muuttanut sinne asumaan mutta koska minulla ei ollut, eikä ole vieläkään, autoa niin jäin kaupunkiin. Tontilla oli aukea josta näki hieman laajemmin. Maisema metsän talviyössä oli yksi kauneimpia koskaan näkemistäni; kuutamo, tähtiä, puhdasta lunta ja koskematonta mäntymetsää täydessä hiljaisuudessa.

Minä olen tämän projektin kanssa siitä hyvässä asemassa, ettei tässä ole mikään kiire saada jotain tehtyä. Vaikka en saisi luostaria koskaan pystyyn, niin voin aina asua muualla. Voin miettiä asiaa rauhassa ilman tulostavoitteita. Vuoden päästä olen valmis harkitsemaan muuttoa Suomeen. Olen ehtinyt näkemään jos jonkinlaista luostaria. Minulla on omia ideoita kuinka haluan rakentaa ja ylläpitää luostaria, niin että siitä tulee paikka, jossa viihdyn itsekkin. En halua rakentaa sitä muiden ehdoilla, eikä se tule suoranaisesti kuulumaan mihinkään buddhalaiseen perinteeseen.

Luostarin syrjäinen sijainti ja ylenpalttisten mukavuuksien puute tulee pitämään paikan rauhallisena. En ole varma haluanko sinne yhtään ainutta buddhapatsasta tai kuvaa. En halua buddhalaista kitschiä. En myöskään halua suorittaa kuin kaikkein välttämättömimmät seremoniat. Tosin buddhalaisen yhteisön palveleminen tietäisi myös enemmän lahjoituksia, joten hää- ja hautajaistyylisiä seremonioita voisin suorittaa.

Luostarin rakentaminen voi edetä hitaasti. Ei ole mitään syytä kunnostaa tai kehittää sitä sen pidemmälle, kuin että se pysyy juuri ja juuri kasassa. Tämä ei tarkoita välinpitämättömyyttä vaan keskitien polkua.

Metta,
Thanavuddho

Jonne

ViestiKirjoittaja Jonne » 22 Kesä 2013 09:23

thanavuddho kirjoitti:Minulla on omia ideoita kuinka haluan rakentaa ja ylläpitää luostaria, niin että siitä tulee paikka, jossa viihdyn itsekkin.

En enää postita yhteisöjen linkkejä tänne. Ajattelin että niistä voi saada hyviä ideoita mutta olet jo miettinyt minkälaisen paikan haluat.

Santeri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Santeri » 22 Kesä 2013 13:32

Hei,

Jonne kirjoitti:
thanavuddho kirjoitti:Minulla on omia ideoita kuinka haluan rakentaa ja ylläpitää luostaria, niin että siitä tulee paikka, jossa viihdyn itsekkin.

En enää postita yhteisöjen linkkejä tänne. Ajattelin että niistä voi saada hyviä ideoita mutta olet jo miettinyt minkälaisen paikan haluat.

Postita ihmeessä, en minä sillä sanonut...

:occasion5:

Jonne

ViestiKirjoittaja Jonne » 22 Kesä 2013 15:31

thanavuddho kirjoitti:Postita ihmeessä, en minä sillä sanonut... :occasion5:

No jos tulee vastaan niin laitan tänne :D

Palaa sivulle “Kahvila”