Ystävällisyys eläimiä kohtaan

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
sininendraakki
Viesti:

Ystävällisyys eläimiä kohtaan

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 30 Marras 2020 15:39

Minulla ei ole koiraa, kissaa tai akvaariokaloja. Nuorena, alle 20 -vuotiaana oli jonkinlainen akvaario, jossa oli pieneliöitä ojista ja lammikoista. Myöhemmin hankin miljoonakaloja eläinkaupasta, joita pidin noin vuoden, päästin ne sitten tutustumaan suomen ilmastoon pienessä lammikossa. Mikä on tietenkin vastoin sääntöjä, mutta en usko että ne selvisivät elossa kovinkaan kauan, ja korkeintaan syksyyn saakka. Pohjanmaalla näin läheltä lehmiä monena kesänä. Oheisessa www-sivustossa on monia myötätuntoon eläimiä kohtaan liittyviä videoita. Siinä on Season 3:n alussa video, jossa on lehmiä ja muita suurehkoja eläimiä, joka on hyvä.
Kindness to Animals https://www.thedodo.com/series/faith-restored

MarkoH

Re: Ystävällisyys eläimiä kohtaan

ViestiKirjoittaja MarkoH » 30 Marras 2020 23:13

Minulla on 10-vuotias koira, jolla on viime aikoina paljastunut vakavia sydänongelmia. Uudet lääkkeet on nyt saatu, ja näyttäisi näin lääkityksen alkuvaiheessa että niistä on apua. Mutta olen välillä ollut aika ahdistunut koiran terveydentilasta. Äitini kuoli runsas vuosi sitten, mutta se ei aiheuttanut minussa ahdistusta, siitä ei muodostunut ongelmaa. Tämä pelko koiran sairastamisesta taas aiheuttaa ahdistusta ihan eri tavalla.

Joku on sanonut, että elämä on tasapainottelua kiinnipitämisen ja irtipäästämisen välillä. Äidin kuolema ei tuntunut niin pahalta varmaan juuri siksi, että päästin hänestä irti pitkän ajan kuluessa, ja kun kuolema tuli, se tuntui vain luonnolliselta.

Tuntuu luonnolliselta kokea eläimet ystävinä. Ihmiset ovat usein haastavampia.

Mutta olen totutellut ajatukseen että ehkä minun ei tosiaan tarvitse ymmärtää mistään mitään. Viimeiset 30+ vuotta olen vain yrittänyt ymmärtää. Mutta ihminen yrittämässä ymmärtää elämää ja kuolemaa, on ehkä sama kuin koira yrittäisi ymmärtää mistä jalkapallossa on kyse. Jos se yrittäisi tosissaan, se saattaisi ahdistua. Mutta kun sen ei tarvitse ymmärtää. Se ei osaa ahdistua abstrakteista asioista.

Eläköön koirat!

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 02 Joulu 2020 10:58

En varsinaisesti ole koiraihminen, on toki runsaasti positiivisiakin kokemuksia koirista. Mummollani oli suomenpystykorva, jonka edelleen muistan hyvin myönteisenä kokemuksena. Naapurilla, joka on kanttori, on musta, valkea-laikullinen, pullea (ja vanha) naaraskissa. Miellyttävä kissa, ei jaksa enää jahdata jäniksiä, joita kesällä tulee pihalle syömään nurmikkoa. Asun rivitalossa tai rivitalorykelmässä. Tällä hetkellä kenelläkään ei ole koiraa.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 03 Joulu 2020 13:42

Onko eläimillä ajattelua, itsetietoisuutta, suunnittelua tai tietoisuus tulevasta? Tällaisiin kysymyksiin on etsitty vastauksia jo kymmeniä vuosia, tai tuhansia vuosia, sillä antiikin Kreikasta on säilynyt väittely joka koskee eläinten moraalia. Maassa, jossa turkistarhaus on merkittävä tulolähde, ei voida odottaa että eläinten tietoisuuteen liittyvä tutkimus olisi näkyvästi esillä tai edes olemassa. Asiaa on kuitenkin tutkittu paljon ulkomailla, ja Frans De Waalin kirjoja eläinten moraalista ja tietoisuudesta on julkaistu suomeksikin.

Olen katsonut melko paljon eläinaiheisia videoita netissä, hauskojen lisäksi on myös vakavia, on esim tutkittu eläinten käsityksiä oikeuden mukaisuudesta. Tässä kokeessa kahdelle kapusiiniapinalle annetaan erilainen palkkio samasta tehtävästä, jota ne eivät lainkaan hyväksy!

Sitten on kokeita joissa viidakkoon asetetaan suuri peili ja seurataan miten eri eläimet, esim leijona, reagoivat siihen. Ja on kokeita joissa otetaan selvää eläinten laskutaidosta ja laskunopeudesta. Jne.. Myös esim kalojen tai mustekalojen kyvyistä. Apinat eivät ole ainoita kiinnostuksen kohteita.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Joulu 2020 14:34

Kyllä koiralla minusta on jonkinlainen tietoisuus itsestään, toimijana tässä maailmassa. Tämä ilmenee esim. siten, että kun koiran kustannuksella pilaillaan, sitä niin sanotusti vedetään höplästä, se tajuaa kyllä sen ja on olevinaan suuttuvansa tästä itseensä kohdistuvasta pilkanteosta, käsittäen sen kuitenkin pohjimmiltaan leikiksi. Jonkinlaista huumorintajua siis löytyy joka liittyy tässä minusta itseen, minän suhteeseen muuhun maailmaan. Kyllä koira kokee olevansa joku, se on selvää.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 03 Joulu 2020 15:08

Eckhart Tolle puhuu usein koirista, siitä miten me ihmiset tykkäämme niistä juuri sen takia että ne ovat "ajattelun alapuolella", spontaaneja ja rakastettavia. Ihminenkin pääsee ajattelun alapuolelle esim. alkoholin avulla, jolloin piinaava tietoisuus itsestä ja sen ongelmista helpottaa hetkellisesti, mutta tavoitteenamme tulisi olla nousta ajattelun yläpuolelle, paluu takaisin sille alemmalle tasolle missä eläimet ovat ei voi olla tiemme. Vaikea sanoa mitään eläinten ajattelemisesta, missä määrin sitä on, ja minkälaista se on. Sellaisena kuin sen on, ainakaan se ei ole yhtä problemaattista kuin ihmisten joiden elämää ajatukset hallitsevat pahimmillaan tyystin. Suunnittelu, tietoisuus tulevaisuudesta ei tunnu olevan ainakaan koirien juttuja.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 07 Joulu 2020 10:20

Onko koirasi koskaan ulkona lieassa tai häkissä? Koira saattaa joskus suunnitella karkaavansa, mutta se ei jää kiinni sellaisista ajatuksista milloinkaan.
Koiralla on jonkinlainen muisti, jolla se muistaa eri ihmiset (ja muut eläimet); kuka on ollut ystävällinen ja kuka ei ole, kuka on antanut ruokaa, kuka ei, ja muuta sellaista.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 07 Joulu 2020 22:56

sininendraakki kirjoitti:Onko koirasi koskaan ulkona lieassa tai häkissä? Koira saattaa joskus suunnitella karkaavansa, mutta se ei jää kiinni sellaisista ajatuksista milloinkaan.
Koiralla on jonkinlainen muisti, jolla se muistaa eri ihmiset (ja muut eläimet); kuka on ollut ystävällinen ja kuka ei ole, kuka on antanut ruokaa, kuka ei, ja muuta sellaista.

Kyllä se käy takapihalla narun päässä. Jos tulee tilaisuus karata, sitä harvemmin nykyisin sen käyttää, kun on ikää tullut. Ymmärtää että isännälläkin voi olla ihan oikea mielipide asiasta. Mikä on ihan kiva. Metrisessä hangessa metsässä pennun perässä juokseminen ei ollut kivaa. Paitsi pennusta, jota hanki hyvin kantoi.

Joskus olen kuullut sanottavan että joillakin kaloilla on kolmen sekunnin muisti. Se voisi olla ihan kätevä joissain tilanteissa, mutta en silti vaihtaisi omaa muistiani kalan muistiin. Sekin voi olla joskus edessä, jonkin rappeuttavan sairauden myötä. Toivoisin että ihmiset olisivat silloin ymmärtäväisiä ja ystävällisiä minua kohtaan. Tai no, unohtaisin epäystävällisyydet kuitenkin kolmessa sekunnissa, niin onko sillä sitten niin kovasti väliä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 07 Joulu 2020 23:53

Joo, oot sininendraakki oikeassa, koirat suunnittelee (metkuja), mutta ei kovin pitkälle etiäpäin. Ja kuvittelee tulevaisuuden, mutta ei kovin pitkälle etiäpäin. Tämä inhimillinen piirre kuitekin kertoo minulle jonkinlaisesta ajattelusta, ja tekee osaltaan koirista koiria, ja sekä yhdistää että erottaa ihmiset ja koirat.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 08 Joulu 2020 11:06

MarkoH kirjoitti:
sininendraakki kirjoitti:Onko koirasi koskaan ulkona lieassa tai häkissä? Koira saattaa joskus suunnitella karkaavansa, mutta se ei jää kiinni sellaisista ajatuksista milloinkaan.

Kyllä se käy takapihalla narun päässä. Jos tulee tilaisuus karata, sitä harvemmin nykyisin sen käyttää, kun on ikää tullut. Ymmärtää että isännälläkin voi olla ihan oikea mielipide asiasta. Mikä on ihan kiva. Metrisessä hangessa metsässä pennun perässä juokseminen ei ollut kivaa. Paitsi pennusta, jota hanki hyvin kantoi.

Joskus olen kuullut sanottavan että joillakin kaloilla on kolmen sekunnin muisti. Se voisi olla ihan kätevä joissain tilanteissa, mutta en silti vaihtaisi omaa muistiani kalan muistiin. Sekin voi olla joskus edessä, jonkin rappeuttavan sairauden myötä. Toivoisin että ihmiset olisivat silloin ymmärtäväisiä ja ystävällisiä minua kohtaan. Tai no, unohtaisin epäystävällisyydet kuitenkin kolmessa sekunnissa, niin onko sillä sitten niin kovasti väliä.

Tuo "kolmen sekunnin kalan muisti" on taas jotakin propagandaa jota on alettu levittää. Todellisuudessa kaloilla on tutkittu olevan vähintään useiden kuukausien tai vuosien pituinen muisti, katso https://en.wikipedia.org/wiki/Fish_intelligence#Memory

Palaa sivulle “Kahvila”