HS artikkeli: Munkki kulkee Buddhan tietä

Keskustelua romaaneista, tietokirjoista, lehtiartikkeleista ja muusta lukemistosta.
Avatar
Santeri
Viestit: 948
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Viesti:

HS artikkeli: Munkki kulkee Buddhan tietä

ViestiKirjoittaja Santeri » 14 Loka 2013 06:15

Munkki kulkee Buddhan tietä
Julkaistu 13.1.2013
Tuomo Väliaho HS


Tammikuussa 1982 Mikael Niinimäki seisoi suuren temppelin portilla. Muurin takana valkoisen rakennuksen katto välkehti auringossa. Kaariportin yläpuolella luki thai-kirjaimilla temppelin nimi: Wat Pleng.

Niinimäki oli matkustanut Thaimaahan ryhtyäkseen buddhalaiseksi munkiksi.

Kun hän astui portista, normaali elämä jäi taakse.

"Ei se tuntunut mitenkään erikoiselta, sillä olin jo valmistautunut siihen. Olin jättänyt maalliset huvitukset jo paljon aiemmin", sanoo Niinimäki – tai pikemminkin Tae Hye.

Kun Niinimäki ryhtyi noviisiksi, myös vanha nimi jäi. Hänestä tuli ensin Mahapañña. Munkiksi vihkimisen yhteydessä nimi muuttui koreankieliseen Tae Hyeen.

Molemmat nimet tarkoittavat "suurta viisasta".

"Munkkien ja nunnien nimet tarkoittavat aina jotain hienoa. Minä sain omani ehkä siksi, että olen lukenut niin paljon", Tae Hye sanoo hiljaisella äänellä ja naurahtaa.

Tae Hye on vierailulla Helsingin buddhalaisessa Sampo-keskuksessa. Hän on pukeutunut punaiseen munkin kaapuun, mutta sen verran on pitänyt antaa Suomen talvelle periksi, että sen alla on samaa sävyä oleva villapaita.

Tae Hye on yksi kolmesta suomalaisesta buddhalaismunkista. Lisäksi nunnia on kaksi. Munkkikolmikosta Tae Hye on edennyt pisimmälle Buddhan tiellä: hän on apottina perustamassaan pienessä luostarissa Italian Lericissä.

"Meitä on siellä enää kaksi munkkia. Ryhmän kolmas munkki on juuri nyt Padovassa ja nunna Thaimaassa."

Tae Hyen matka buddhalaisuuteen ja luostarielämään alkoi koulupoikana Mikkelissä. Koti oli uskonnollinen ja isä luterilainen pappi. Pohdiskellessaan poika alkoi kuitenkin epäillä kristillisiä opetuksia.

"Olen aina ollut kiinnostunut tieteistä, ja Raamattu tuntui olevan ristiriidassa niiden kanssa", Tae Hye sanoo.

Perhetuttu oli teosofi ja kasvissyöjä, mikä teki nuoreen mieheen vaikutuksen.

"Kristinuskossa elämän kunnioitus rajoittuu ihmisiin. Minä halusin kunnioittaa kaikkea elämää."

Sitten lukiolaispoika löysi kirjastosta munkki Nyanatilokan kirjoittaman Buddhan sana -teoksen. Sitä lukiessaan hän tajusi saaneensa kysymyksiinsä vastaukset.

"Tein kirjaston kanssa vaihtokaupan. Sain tämän ja annoin vastineeksi 39 omaa kirjaani", Tae Hye sanoo ja poimii laukustaan moneen kertaan selatun, kuluneen kirjan.

Mikkelissä ei ollut muita buddhalaisia, eikä nuori Mikael tavannut yhtäkään vuosiin – ei, ennen kuin hän aloitti opinnot Turun yliopistossa.

Valmistuttuaan hän vieraili eurooppalaisissa buddhalaiskeskuksissa, kunnes teki päätöksen luostarielämästä. Viisi noviisivuotta kului Aasiassa ja Euroopassa kierrellen, kunnes hänet vihittiin munkiksi Koreassa 1987.

Vihkimyksen jälkeen Tae Hyen zen-mestari kehotti häntä perustamaan luostarin tai keskuksen. Sopiva talo löytyi Italiasta. Kun sen omistaja kuoli, luostari muutti Tae Hyen ostamaan taloon Lericiin. Yhteisön toiminta rahoitetaan kokonaan lahjoituksilla.

Luostarin aamut ja illat koostuvat seremonioista ja meditoinnista. Iltapäivällä on opiskelua ja käännöstyötä.

"Buddhalaisuus on hajonnut useisiin erilaisiin suuntiin. Me yritämme löytää keskitien, jossa yhdistetään traditiot länteen sopivalla tavalla."

Maatalossa sijaitsevassa luostarissa tehdään aamupäivisin ruumiillista työtä.

"Hakataan halkoja ja siivotaan. Meillä oli ennen kasvimaakin, mutta viime kesänä villisiat söivät kaikki salaatit."

Luostari tekee myös avustustyötä. Kohteena ovat burmalaispakolaiset ja -orvot Thaimaassa. Tae Hye yrittää auttaa myös Burman demokratialiikkeessä vaikuttaneita munkkeja. Yksi heistä on liikkeen johtohahmo Gambira, joka järjesti mielenosoituksia. "Ystävääni kidutettiin neljä vuotta vankilassa, ja hänellä on pahoja terveysongelmia. Gambira pitäisi saada kidutettujen klinikalle New Yorkiin, mutta sotilasjuntta ei päästä häntä lähtemään maasta."

Avustustyö on luonnollista, sillä buddhalaisuuden yksi perusperiaatteista on kärsimyksen vähentäminen. Kärsimys, viha ja aggressiot johtuvat Tae Hyen mukaan siitä, että ihmiset ovat keskittyneet omiin ongelmiinsa ja haluihinsa, eivätkä näe kokonaisuutta.

"Me olemme riippuvaisia toisistamme. Ilmastonmuutos on siitä esimerkki. Tästä riippuvuudesta puhui niin Buddha kuin nykyiset ekologiset liikkeetkin", Tae Hye sanoo.

"Dalai Laman sanoin: uskonto, joka voi yhdistää meitä kaikkia, on myötätunnon uskonto. Sitä voivat harjoittaa muslimit, kristityt, buddhalaiset ja yhtä lailla ateistit."

http://www.hs.fi/ihmiset/a1357970094795

Avatar
Faranki
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Kesä 2013 05:09
Paikkakunta: Thaimaa
Viesti:

Re: HS artikkeli: Munkki kulkee Buddhan tietä

ViestiKirjoittaja Faranki » 24 Joulu 2013 12:21

Onko tarkempaa tietoa missä tuo Mikael Niinimäki - Tae Hye munkki nykyään on ja pääseekö sen kanssa jotenkin sananvaihtoon?
- former Phra Tavarajitto

jee
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Maalis 2014 21:43
Viesti:

Re: HS artikkeli: Munkki kulkee Buddhan tietä

ViestiKirjoittaja jee » 25 Maalis 2014 19:18

Faranki kirjoitti:Onko tarkempaa tietoa missä tuo Mikael Niinimäki - Tae Hye munkki nykyään on ja pääseekö sen kanssa jotenkin sananvaihtoon?
Muutama kuukausi sinne tai tänne mutta http://www.bodhidharma.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=32


Palaa sivulle “Kirjasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija