Marko

Ole hyvä ja esittele itsesi.
MarkoH

Marko

ViestiKirjoittaja MarkoH » 24 Joulu 2014 10:42

Hei!

Varmaan aika hoitaa tämä alta pois...

Kuka minä olen? Sanotaan vaikka että kasvoin fundamentalistikristityssä perheessä. Se opetti minua aluksi vihaamaan auktoriteetteja jotka julistautuivat auktoriteeteiksi.

... ja vitut sinä mikään jeesuksen toinen tuleminen ole!

... ja tätä kirjoittaessa olen nelikymppinen mies Savosta. Ihastuin buddhalaisuuteen murrosiässä, kun etsin kestävää suuntaa elämälleni. Meditoin muutaman vuoden itsekseni karateopettajani antamien ohjeiden mukaan. Etsin tilaa jossa olisin aina rauhassa, nirvanassa, vaikka kaikki muu elämässä hajoaisi, niin minä ja syvä tyytyväisyyteni ei koskaan. Parikymppisenä vietin kuukauden rinzai zen-luostarissa, ihan vain varmistaakseni että olen oikealla tiellä. Tuo pohja on ollut sen jälkeisen harjoitukseni perusta. Välillä on unohdettu meditaatio kokonaan ja vain luettu ja ajateltu. Ja sitten toisinpäin. En panisi pahakseni jos hautakiveeni kun sen aika tulee, kirjoitetaan seuraavat, joskin tekopyhät sanat:

"Aloittelija, ei harrastelija"

jee
Viesti:

Re: Marko

ViestiKirjoittaja jee » 28 Joulu 2014 23:34

Onko suunta kestänyt nämä vuodet?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 29 Joulu 2014 01:23

jee kirjoitti:Onko suunta kestänyt nämä vuodet?

Hyvä kysymys. Kun lapsena petyin kristinuskoon, löysin buddhalaisuuden 14-vuotiaana. Tapasin karateopettajani sattumalta apteekissa, ja hän kertoi että tuli juuri käymästä eräästä zen-luostarista. Hän hehkutti minulle sitä, miten hienoa zen-mietiskely on. Kuulemma sitä vaan istuu siinä apeana ja yhtäkkiä "Wooooooooo...... kissa menee siitä ohi häntä pystyssä, ja sitten sä tajuat ettei siinä mitään kissaa ollutkaan!". Asuin pienellä paikkakunnalla, ja siellä ei tietenkään ollut yhtään buddhalaista. Onkohan vieläkään? No kirjastossa oli yksi kirja buddhalaisuudesta! (Internet oli vasta joku... jossain...) Se oli zenistä... "Zenin ilosanoma". Kooste zen-buddhalaisia lyhyitä kirjoituksia ja runoja, ja joitain mikä liippaa niitä läheltä. Varsinkin nuo runot tekivät minuun vaikutuksen. En ymmärtänyt niitä, mutta jotenkin tuntui heti että minun juttuni olisi ottaa selvää. Kirjassa oli myös essee J. Krishnamurtilta, oliskohan käsitellyt auktoriteetteja? Mutta kun vähän kattelin niin loistavasta kirjastostamme löytyi myös yksi Krishnamurtin kirja! "Oivalluskyky herää II". Jep, sen ekanhan minä olin jo lukenutkin ja sisäistänyt...

Mutta tuon jälkeen ei ole oikeastaan sattunut mitään, mikä olisi saanut minut epäilemään uskoani siihen että nää jutut mihin buddhalaiset viittaa on todellisuutta. Siinä mielessä suunta on kestänyt. Ja samalla se on ollut välillä, pitkiäkin aikoja, täydellisesti hukassa. On ollut vaan usko siihen että nää asiat on totta, ja samalla oma kykenemättömyys tehdä siitä itselleen todellisuutta.

btw.
I'm not a Buddhist.
I never was.
But I'm not ashamed to say that
I recommend exploring Buddhism
to everyone I meet
Well, almost.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 29 Joulu 2014 09:48

Nippelitietoa... Suomen kielessä tie ja tieto ovat samaa kantaa: tieto oli alunperin tietoa oikeasta tiestä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 29 Joulu 2014 21:13

Vaatimaton mielipiteeni on se, että Markon sanoista käy ilmi, ja mitä tiedän hänen etsimishistoriastaan, että hän on alusta saakka pitänyt itseään paremmasta puusta veistettynä. Alusta saakka hän on tiennyt kaiken. Alussa sen, että buddhalaisuus on paras uskonto; silloin ego solmiutui buddhalaiseen identiteettiin, sitten Monnin jengi suitsutti tätä takertumista.

Meillä on joukko ihmisiä, joilla on valtaisa tarve pitää itseään parempina kuin muut. Ja mikäs sen parempi myytti tälle, kuin buddhalainen. Sitten kun havaitaan, että buddhalaisuus onkin vain yksi myytti kilpailemassa lukuisten muitten myyttien kanssa, eikä ihmiskunnan enemmistö ole valmis pitämään sitä Normina, nämä etsijät ilmoittavat että he ovatkin jo luopuneet buddhalaisuudesta, he ovat liian hienoja alentuakseen mihinkään kilpailuun.

- Fred, 10.2.2008

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 30 Joulu 2014 10:42

Pekka Töpöhäntä

Ilkeä Monni-kissa ja tämän tyhmät seuraajat, Pilli ja Pulla, ovat aina kiusaamassa Pekkaa ja pyrkivät saamaan Pekan näyttämään typerältä muiden silmissä. Usein Monnin kepposet kääntyvät kuitenkin häntä itseään vastaan ja hän tulee itse nolatuksi.

Tarinan antagonisti, joka aina sanoo ilkeitä ja julmia asioita toisille.

Kiusaajan arkkityyppi, jossa voidaan nähdä monia piirteitä Hitleristä, Mussolinista ja näiden kannattajista.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 05 Tammi 2015 02:39

En ole lakannut fanittamasta buddhalaisuutta, ei sinne päinkään, mutta olen huomattavissa määrin alkanut fanittaa myös kristinuskoa. En kristinuskoa sellaisena kun se tänä päivänä ilmenee, millaisena se sitten ilmeneekin, vaan sellaisena mitä minä haluan sen nähdä. En tarkoita että Buddhan ja Jeesuksen opetus olisi ollut samaa. Pitää olla rehellinen. Tällainen ajatus voi olla järkytys tämän maailmanajan kristitylle, mutta minusta sen ei pitäisi olla niin suuri järkytys buddhalaiselle. Shokki se voi toki olla. Josta toivutaan jos shokkiin mennään.

En aio alkaa yhdistelemään buddhalaisuutta ja kristinuskoa, saisin siitä luultavasti vaan kaikkien vihat niskaani. Mutta minusta hyvä neuvo on, että ei kannata uskoa mihinkään uskomusjärjestelmään. Mutta kannattaa olla kiinnostunut. Mutta se ei tarkoita että jatkaisin kirjoittelua tänne.

Käyn toki aina silloin tällöin kattomassa mitä vittua täällä tapahtuu? :)

Hyvää jatkoa!

Ps. En ole myöskään perustamassa uutta uskontoa.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 07 Tammi 2015 22:03

ja takasin dokaamaan. tämä ei ole ylimielisyyttä eikä välinpitämättömyyttä. vaatimattomuutta se saattaa olla.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 10 Tammi 2015 12:32

hep hep. nyt kaikki yhdessä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 11 Tammi 2015 06:34

pitäs lopettaa tuo sauhuttelu eikä vaan pelleillä. mutta ku Mä Oon Aikamoinen Pelle.

Palaa sivulle “Esittelyt”