Avoimen sanghan linja

Otamme mielellämme vastaan uusia ideoita kuinka kehittää Avointa Sanghaa. Täällä voit myös kysyä apua teknisiin ongelmiin tai antaa kritiikkiä ylläpidolle.
Lauri
Viesti:

Re: Avoimen sanghan linja

ViestiKirjoittaja Lauri » 05 Maalis 2013 14:21

Onko siis ongelma se, että Raitanator oli itse osallisena välikohtauksessa, mutta toimi samalla moderaattorina? Jos tämä on ongelma niin ainoa ratkaisu olisi ollut, että joku toinen moderaattori olisi antanut varoituksen. Minusta varoituksen aiheellisuudesta on turha keskustella, ei sellaisen keskustelupalstan voida olettaa toimivan jossa voi täysin vapaasti lähteä lokaamaan ihmisiä omien vihareaktioidensa perusteella. Joku roti täytyy olla.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 05 Maalis 2013 14:47

Kiitos tuestasi Lauri. Minustakin täällä pitää olla joku roti ja

Jakke kirjoitti:Mun fantasioissa panen sua peppuun ja laitan sut nuoleen mun hepin.

Paitsi että sä et kiihota mua riittävästi, sun taiteellinen horisontti kun yltää vain hissimusiikkiin ja sähkökitaraan.

Jakke kirjoitti:Sä luit mua väärin, en tullut ulos kaapista, vaan sanoin että olet älyllisesti ja sielullisesti vajavainen ääliö. Mutta paistaa se aurinko ääliöillekin, saman auringon alla tässä ollaan. Kiitos aplodeista jokatapauksessa, ehkä nussitaan ku tavataan.

-j

Ylittävät minusta kaikki hyvä maun rajat huumorissa. Tämä näyttää, kaikella kunnioituksella, että osalta teistä muista ylläpidon jäsenistä tuntuu puuttuvan pallit ja rohkeutta ottaa vastaan heattia omista ratkaisuista, jotka saattavat olla joskus huomautuksia ja joilla pyritään pitämään Avoin Sangha avoimena - sellaisena, että jokainen voi kokea olonsa tervetulleeksi tänne ilman pelkoa pahimman sortin lokaamisesta. Pelkuurutenne takia olette valmiita menemään jopa niinkin pitkälle, että näytätte vihreää valoa seksuaaliselle häirinnälle ja pahimman luokan ad hominemeille. Minun tekisi mieli oksentaa, kun luen viestejänne.

Vai onko se niin, että moderaattorien tulisi olla jotain yleisiä käymälöitä foorumin paska postauksille? Minusta ei pidä. Muilla foorumeilla, joissa olen ollut, ylläolevan kaltaiset ja vähemmän pahemmat viestit on poistettu HETI ilman mitään ennakkovaroitusta.

Koska olin jokseenkin epävarma omista kokemuksistani, kirjoitin niistä myös Dhammawheelin saadakseni puolueetonta näkemystä. http://www.dhammawheel.com/viewtopic.ph ... e3#p233921

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 05 Maalis 2013 15:22

thanavuddho kirjoitti: Olen havainnut että useimmin foorumien ongelmat johtuvat moderaattoreista, ketkä haluavat hallita keskustelua. Usein heillä on hyvät aikeet, mutta niin oli myös ristiretkeläisillä.

Tämä keskustelu alkaa menemään noloksi.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 05 Maalis 2013 15:35

Retaliation and backlash against a victim are very common, particularly a complainant. Victims who speak out against sexual harassment are often labeled troublemakers who are on their own power trips, or who are looking for attention. Similar to cases of rape or sexual assault, the victim often becomes the accused, with their appearance, private life, and character likely to fall under intrusive scrutiny and attack.[22] They risk hostility and isolation from colleagues, supervisors, teachers, fellow students, and even friends. They may become the targets of mobbing or relational aggression.[17]

http://en.wikipedia.org/wiki/Sexual_har ... d_backlash

teemu
Viesti:

ViestiKirjoittaja teemu » 05 Maalis 2013 15:37

Raitanator kirjoitti:Kiitos tuestasi Lauri. Minustakin täällä pitää olla joku roti ja
Ylittävät minusta kaikki hyvä maun rajat huumorissa. Tämä näyttää, kaikella kunnioituksella, että osalta teistä muista ylläpidon jäsenistä tuntuu puuttuvan pallit ja rohkeutta ottaa vastaan heattia omista ratkaisuista, jotka saattavat olla joskus huomautuksia ja joilla pyritään pitämään Avoin Sangha avoimena - sellaisena, että jokainen voi kokea olonsa tervetulleeksi tänne ilman pelkoa pahimman sortin lokaamisesta. Pelkuurutenne takia olette valmiita menemään jopa niinkin pitkälle, että näytätte vihreää valoa seksuaaliselle häirinnälle ja pahimman luokan ad hominemeille. Minun tekisi mieli oksentaa, kun luen viestejänne.

En halua puolustella Jakkea tässä asiassa. Minusta se mitä hän sanoi oli todella ala-arvoista, mutta tämä koko soppa näyttää teidän väliseltä riidalta. Tällaiset riidat ei pitäisi olla mitenkään kytköksissä koko palstan moderointipolitiikan kanssa. Moderaattorin työkaluilla kuitenkin veit nyt tilanteen sellaiseksi, että muidenkin ylläpitäjien pitäisi valita puolensa teidän välisessä kiistassa. Ei kiitos.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 05 Maalis 2013 15:46

teemu kirjoitti:En halua puolustella Jakkea tässä asiassa. Minusta se mitä hän sanoi oli todella ala-arvoista, mutta tämä koko soppa näyttää teidän väliseltä riidalta. Tällaiset riidat ei pitäisi olla mitenkään kytköksissä koko palstan moderointipolitiikan kanssa.

Eli koitatko sanoa, vaikka Jakken kommentit olivat ala-arvoisia niin sen kaltaisista viesteistä huomauttaminen ei tulisi olla osa meidän moderointipolitiikkaa? Ja minkä takia julkinen loan heittäminen ei ole osa moderointipolitiikkaa, voisitko hieman perustella sitä? Koska se vaikuttaa myös niihin käyttäjiin jotka lukevat viestejä? Koska he saavat siitä kuvan, että täällä heitetään lokaa aivan vapaasti vapaan sanan oikeutuksella?

Minusta sinä yrität sanoa, että minuun kohdistuvat loukkaukset eivät kuuluisi olla osa moderointipolitiikkaa, mutta muihin kohdistuvat tulisi olla. Olenko oikeassa? Minusta jokainen keskustelu on moderoinnin alaisuudessa ja tarkkailtavana. Hieman samalla tavalla kuin liikenne on liikennepolisiin tarkkailtavana.

Moderaattorin työkaluilla kuitenkin veit nyt tilanteen sellaiseksi, että muidenkin ylläpitäjien pitäisi valita puolensa teidän välisessä kiistassa. Ei kiitos.

Minä vein sen aivan omilla päätöksilläni, joiden takana seison. Se että syytät minua vallan vääränkäytöstä on jotenkin outoa, kun katsoo yläpuolella olevaa wikipedia-artikkelia. Puolen valitseminen on aivan sinusta itsestäsi kiinni ja siitä on turha syyttää minua. Kuten arvata saattoi, vaihdoit nopeasti mielipidettäsi ja liityit kuoroon, varmaankin Thanavuddhon kaapujen sokaisemana, kun alkoi paikat kuumenemaan. Jos et halua valita mielipidettäsi, mikset sanonut, että irtisanoudun tästä tilanteesta? Ei kiitokseksi vaikuttaa tekopyhältä, kun ottaa huomioon, että hetki sitten kuitenkin valitsit moderointilinjan, jota haluat puolustaa täällä.

teemu
Viesti:

ViestiKirjoittaja teemu » 05 Maalis 2013 16:19

Raitanator kirjoitti:Minusta sinä yrität sanoa, että minuun kohdistuvat loukkaukset eivät kuuluisi olla osa moderointipolitiikkaa, mutta muihin kohdistuvat tulisi olla. Olenko oikeassa? Minusta jokainen keskustelu on moderoinnin alaisuudessa ja tarkkailtavana. Hieman samalla tavalla kuin liikenne on liikennepolisiin tarkkailtavana.

Minusta sinä teit tästä ihan itse "moderaattoripolitiikkaa" sillä hetkellä kun tartuit punakynään.

Raitanator kirjoitti:Minä vein sen aivan omilla päätöksilläni, joiden takana seison. Se että syytät minua vallan vääränkäytöstä on jotenkin outoa, kun katsoo yläpuolella olevaa wikipedia-artikkelia. Puolen valitseminen on aivan sinusta itsestäsi kiinni ja siitä on turha syyttää minua. Kuten arvata saattoi, vaihdoit nopeasti mielipidettäsi ja liityit kuoroon, varmaankin Thanavuddhon kaapujen sokaisemana, kun alkoi paikat kuumenemaan. Jos et halua valita mielipidettäsi, mikset sanonut, että irtisanoudun tästä tilanteesta? Ei kiitokseksi vaikuttaa tekopyhältä, kun ottaa huomioon, että hetki sitten kuitenkin valitsit moderointilinjan, jota haluat puolustaa täällä.

Kuitenkin kyselit muiden hyväksyntää teollesi. Näissä (moderaattori) touhuissa pitäisi minusta muodostaa linja yhdessä, eikä sooloilla. Sanotko ettei minulla ei ole oikeutta vaihtaa mielipidettäni tai tarkistaa _omaa_ kantaani sen jälkeen kun olen kuullut muidenkin kuin sinun näkemyksen tästä aiheesta?

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 05 Maalis 2013 16:31

teemu kirjoitti:Kuitenkin kyselit muiden hyväksyntää teollesi. Näissä (moderaattori) touhuissa pitäisi minusta muodostaa linja yhdessä, eikä sooloilla.

Mielestäni kysyin mielipidettäsi. Ja silloin olit sitä mieltä, että olisi hyvä ottaa yleiseksi käytösohjeeksi sellainen ettei tälläistä sallita. Luvallasi voin julkaista tähän meidän välisen skype-viestinvaihdon. Tai voit varmaan tehdä sen itsekin? Mitään linjaa ei oltu muodostettu, ja kuvittelin toimivan siinä tilanteessa kanssasi, mutta sanouduit irti omista mielipiteistäsi. Et myöskään omalta osaltasi vihteltänyt peliä poikki tai sanonut, että voit jatkaa siitä eteenpäin. Ilmeisesti sinulta mielipiteen kysyminen on sooloilua. Jännää. Hauska myös huomata kuinka tilanteen sanotaan lähteneen minun varoituksesta eikä suinkaan Jakken pilkasta pakottaa minun imemään hänen kyrpäänsä.

Mitä tulee Thanavuddhon sanoihin siitä, että olen halunnut olla enemmän ylläpidosta vastuussa, niin se on täysin totta. Moderaattorit ovat täällä kuitenkin olleet täysin passiivisia, kun täällä foorumilla on esimerkiksi haukuttu mielenterveyttäni, persoonaani ja häiritty seksuaalisesti.

Sanotko ettei minulla ei ole oikeutta vaihtaa mielipidettäni tai tarkistaa _omaa_ kantaani sen jälkeen kun olen kuullut muidenkin kuin sinun näkemyksen tästä aiheesta?

Sanon että pyrit pesemään käsiäsi tästä tilanteesta.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 05 Maalis 2013 16:35

teemu kirjoitti:
Raitanator kirjoitti:Minusta sinä yrität sanoa, että minuun kohdistuvat loukkaukset eivät kuuluisi olla osa moderointipolitiikkaa, mutta muihin kohdistuvat tulisi olla. Olenko oikeassa?

Minusta sinä teit tästä ihan itse "moderaattoripolitiikkaa" sillä hetkellä kun tartuit punakynään.

Eli koitatko sanoa, vaikka Jakken kommentit olivat ala-arvoisia niin sen kaltaisista viesteistä huomauttaminen ei tulisi olla osa meidän moderointipolitiikkaa?

Voisitko ystävällisesti vastata kysymyksiini.

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 05 Maalis 2013 19:22

Lauri kirjoitti:Onko siis ongelma se, että Raitanator oli itse osallisena välikohtauksessa, mutta toimi samalla moderaattorina? Jos tämä on ongelma niin ainoa ratkaisu olisi ollut, että joku toinen moderaattori olisi antanut varoituksen. Minusta varoituksen aiheellisuudesta on turha keskustella, ei sellaisen keskustelupalstan voida olettaa toimivan jossa voi täysin vapaasti lähteä lokaamaan ihmisiä omien vihareaktioidensa perusteella. Joku roti täytyy olla.
Minusta taas yksi pointti on siinä että koko varoitustoiminto on hyödytön. Tähän mennessä meille on kertynyt yksi ns. datapiste, ja sen perusteella voidaan sanoa että varoituksen antamisesta on seurannut se, että varoituksen saanut henkilö siirtyi riitelemään muihin ketjuihin.

Jos siis haluamme tulevaisuudessa että riitely pahenee ja siirtyy kaikkiin mahdollisiin ketjuihin, niin lisätään varoitusten antamista.
Jos taas haluamme välttää riitelyn pahenemista, niin yhtenä toimenpiteenä (mahdollisten monien muiden joukossa) voisi olla pidättäytyminen varoitusten antamisesta.

Jos kokee tarvetta huomauttaa jostain viestistä, niin siitä voi huomauttaa normaalisti vastaamalla kyseiseen viestiin. Tämän ei tarvitse olla edes sidoksissa moderaattoreihin tai moderaattoripolitiikkaan, vaan jos ihan kenestä tahansa tuntuu että jossakin viestissä on jotain mistä haluaa huomauttaa, niin siitä voi silloin huomauttaa. Jos tuntuu että ei halua huomauttaa julkisesti, niin foorumi tarjoaa myös yksityisviestin lähettämisen mahdollisuuden. Nämä edellä mainitut eivät ole edes varsinaisesti mitään ehdotuksia miksikään moderaattorilinjaksi, vaan ihan vain itsestään selviä asioita, mutta jotka ehkä kannattaa tässä sanoa.

Mielestäni ei myöskään kannata laatia mitään kaikenkattavia sääntöjä tai periaatteita etukäteen, vaan jos tulee vastaan tilanteita jotka vaativat jotain toimintaa, niin katsotaan nämä tilanteet yksi kerrallaan ja mietitään mitä tehdään.

Palaa sivulle “Palautelaatikko ja Verstas”