Avoimen sanghan linja

Otamme mielellämme vastaan uusia ideoita kuinka kehittää Avointa Sanghaa. Täällä voit myös kysyä apua teknisiin ongelmiin tai antaa kritiikkiä ylläpidolle.
...
Viesti:

Re: Avoimen sanghan linja

ViestiKirjoittaja ... » 09 Maalis 2013 20:36

tommi kirjoitti:Tässähän saattaa olla pieni ongelma jos emme tiedä mitä tämä henkilö on foorumilta lukenut, koska emme välttämättä tiedä mikä hänen mielestään on sitä loan heittoa josta hän ei pitänyt.

Loan heitto = nimittely. Tiedät varmaan mitä nimittely/haukkuminen on?

Vastaisitko vielä miksi aikaisemmi sanoit, että kiista lähti liikkeelle varoituksesta, mutta nyt tuosta? Miksi se lähti varoituksesta eikä Jakken loan heitosta?

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 09 Maalis 2013 20:48

Raitanator kirjoitti:
tommi kirjoitti:Tässähän saattaa olla pieni ongelma jos emme tiedä mitä tämä henkilö on foorumilta lukenut, koska emme välttämättä tiedä mikä hänen mielestään on sitä loan heittoa josta hän ei pitänyt.

Loan heitto = nimittely. Tiedät varmaan mitä nimittely/haukkuminen on?

Tuliko tämä siis suoraan ilmi sen erään henkilön viestistä, vai onko tässä omaa tulkintaasi? Oliko "nimittely" hänen käyttämänsä sana, jonka taiteilijan vapaudella korvasit sanaparilla "loan heitto", vai toisinpäin? Vai käyttikö hän kenties jotain ihan muita sanoja ja käsitteitä?

Raitanator kirjoitti:Vastaisitko vielä miksi aikaisemmi sanoit, että kiista lähti liikkeelle varoituksesta, mutta nyt tuosta? Miksi se lähti varoituksesta eikä Jakken loan heitosta?

Mielestäni olen aina sanonut että varoituksen antaminen tapahtui kun kiista oli jo käynnissä, eli kiista alkoi ennen varoitusta. Tämä ainakin oli tarkoitukseni. Voisitko tarkemmin eritellä mihin kirjoittamiini viesteihin nyt viittaat? Tai muuten selittää tarkemmin mitä tarkoitat?

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 09 Maalis 2013 20:57

tommi kirjoitti:Tuliko tämä siis suoraan ilmi sen erään henkilön viestistä, vai onko tässä omaa tulkintaasi?

Kävi ilmi kahdenkeskisestä keskustelusta.

tommi kirjoitti:Voisitko tarkemmin eritellä mihin kirjoittamiini viesteihin nyt viittaat?

Esim. näihin.
Tässä näyttäisi olevan ihan suora syy/seuraus kuvio, eli kun kirjoittajalle annetaan varoitus ja hänen kirjoituksiaan muokataan punaisella tekstillä, niin kirjoittaja ärsyyntyy tästä.

tommi kirjoitti:. Eli kaikki näyttäisi alkavan tuosta varoitukseta.

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 09 Maalis 2013 21:17

Raitanator kirjoitti:
tommi kirjoitti:Voisitko tarkemmin eritellä mihin kirjoittamiini viesteihin nyt viittaat?

Esim. näihin.
Tässä näyttäisi olevan ihan suora syy/seuraus kuvio, eli kun kirjoittajalle annetaan varoitus ja hänen kirjoituksiaan muokataan punaisella tekstillä, niin kirjoittaja ärsyyntyy tästä.
Tässä tarkoitukseni oli vain tuoda esiin tämä ilmiö: "kun kirjoittajalle annetaan varoitus, niin kirjoittaja ärsyyntyy tästä". En erityisemmin ottanut kantaa siihen mistä riitely oli alkanut.

tommi kirjoitti:. Eli kaikki näyttäisi alkavan tuosta varoitukseta.

Tässä taas tarkoitukseni oli että tämä ymmärrettäisiin tässä asiayhteydessä:
tommi kirjoitti:jos jatketaan tarkastelua siihen "nettivainoaminen" ketjuun, niin näyttäisi siltä että Jakke alkoi kirjoittamaan siihen ketjuun vain siksi että olit antanut hänelle juuri aiemmin sen varoituksen.
Raitanator kirjoitti:Jakke alkoi kirjoittamaan ketjuun jo aikaisemmin
tommi kirjoitti:...kaikki näyttäisi alkavan tuosta varoitukseta.

Eli 'kaikki' tässä viittaa tuohon yleiseen häiriökäyttäytymiseen jota Jakke oli mielestäsi alkanut harrastamaan lähes jokaisessa viestiketjussa. Pahoittelen jos tämä oli epäselvästi muotoiltu.

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 09 Maalis 2013 21:27

Toivoisin, että tämä asia saataisiin nyt jollain tavalla ratkaistuksi ja foorumin kehittämistä voitaisiin jatkaa.

Ensiksi voisin aktiivisen käyttäjän perspektiivistä sanoa mitä toivoisin. Toivoisin selkeyttä siihen, että onko minulla keskustelijana jonkinlainen suoja (foorumin sääntöjen/periaatteiden takaama) sitä kohtaan, että jos yksityisenä henkilönä joudun jonkun toisen käyttäjän tungettelevan pilkanteon/halventamisen kohteeksi, minun on mahdollista kääntyä ylläpidon puoleen? Jos joutuisin sellaiseen tilanteeseen, odottaisin että ylläpito takaisi minulle mahdollisuuden käyttää foorumia ilman pelkoa, että joutuisin vastaisuudessakin kokemaan moista.

Toiseksi haluaisin jotain selkeyttä siihen, mitä muut ylläpitäjät ajattelevat. Raitanatorin kanta on minusta jokseenkin selkeä. Teemun, Tommin ja Harrin suhteen en ole vielä täysin ymmärtänyt millaista lähestymistapaa konkreettisesti kannatatte. (Esim. soveltaen tähän esimerkkitapaukseen.) Ja sitten on Thanavuddho jonka kanssa olen selkeästi eri kannalla.

Siis Thanavuddho, kysyin toisessa viestiketjussa perusteluita kannallesi, mutta kysyn vielä täällä. Jos olet jo perustellut näkemyksesi täällä ilman että olen huomannut niin olen vain lukenut huolimattomasti. Tuomitset Raitanatorin toiminnan vahvasti ja mm. vertaat ristiretkiläisiin ja perään kirjoitat "metta". En tiedä onko tämä jokin vitsi, koska muistan kun suunnitteluvaiheessa kommentoin sitä miten buddhalaisilla on outo tapa samalla käyttäytyä rumasti toisia kohtaan ja sitten "säteillä mettaa" perään. Voisit ehkä jättää sen "rakastavan ystävällisyyden" pois viesteistä jotka eivät sitä selvästikään ilmennä.

En tiedä onko tämä väärintulkintaa minulta, mutta ymmärtääkseni kannattamasi kanta olla rajoittamatta keskustelua lähes millän muotoa perustuu jonkinlaiseen ajatukseen siitä, että halventamisen kohteena olevan henkilön tulee vain kestää tämä ja jotenkin kehittää "sietokykyään" siinä samalla. Suunnitteluvaiheessa sanoit, että ajattelisit keskustelun rajoittamattomuuden luovan ilmapiirin jossa keskustelijoiden on helpompi rentoutua ja sellaista kinaa ei pääsisi niin helposti syntymään. No, kuten näemme tämä filosofia ei pidä paikkaansa.

Ilmeisesti haluaisit soveltaa foorumilla jonkinlaista "äärimmäistä suvaitsevaisuutta". No, kuitenkin nyt on kyseessä Raitanatoriin kohdistunut halventaminen, ei sinuun. Toisenlainen perspektiivi tähän suvaitsevaan linjaasi löytyy blogistasi, jota kirjoitat peitenimellä (nim. om. keskustelu: http://blackcatbuddhist.blogspot.fi/201 ... chist.html). Kritisoin perustelluin argumentein poliittisia/filosofisia näkemyksiäsi ja päädyt vihjailemaan, että en tästä syystä noudata uskontoni oppia pidättäytyä loukkaavasta, satuttavasta ja jakavasta puheesta.

Jos normiksi tulee tällainen linja, joka ei tarjoa minulle minkäänlaista suojaa foorumin käyttäjänä, on minusta aiheellista pohtia onko tämä oikea paikka minulle keskustelijana.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 09 Maalis 2013 21:53

Lauri kirjoitti:Toiseksi haluaisin jotain selkeyttä siihen, mitä muut ylläpitäjät ajattelevat. Raitanatorin kanta on minusta jokseenkin selkeä. Teemun, Tommin ja Harrin suhteen en ole vielä täysin ymmärtänyt millaista lähestymistapaa konkreettisesti kannatatte. (Esim. soveltaen tähän esimerkkitapaukseen.) Ja sitten on Thanavuddho jonka kanssa olen selkeästi eri kannalla.

Teemu on ilmeisesti ryöminyt juoksuhautaa pitkin bunkkeriin odottamaan, että tämän keskustelun "kylmä sota" menisi ohitse, jotta hänen ei tarvitsisi päättää mihin suuntaan pyytäisi tykistötulta.

Tommin kannat ovat mielestäni aika liukkaita eikä ne oikeastaan sano mitään muuta kuin epämääräistä liirum laarumia. Ehkä parhaimmat naurut on irtonut, kun olen ihan hyvin mielestäni perustellut miksi tämä suvaitsevaisuuden joukko-riemastus ei sovi, ja Tommi siihen perään toteaa "mutta näin" eikä oikeastaan kumoa yhtäkään väitettä, vaan toistaa hartaasti mantraansa. Noh, ehkä siihen uskoo kun sitä tekee yksinään tarpeeksi pitkään.

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 10 Maalis 2013 00:04

Lauri kirjoitti:Ensiksi voisin aktiivisen käyttäjän perspektiivistä sanoa mitä toivoisin. Toivoisin selkeyttä siihen, että onko minulla keskustelijana jonkinlainen suoja (foorumin sääntöjen/periaatteiden takaama) sitä kohtaan, että jos yksityisenä henkilönä joudun jonkun toisen käyttäjän tungettelevan pilkanteon/halventamisen kohteeksi, minun on mahdollista kääntyä ylläpidon puoleen? Jos joutuisin sellaiseen tilanteeseen, odottaisin että ylläpito takaisi minulle mahdollisuuden käyttää foorumia ilman pelkoa, että joutuisin vastaisuudessakin kokemaan moista.

Ensinnäkin sanoisin että mielestäni säännöt eivät sinällään takaa mitään. Elämässä ylipäätään aika harva asia on taattua, lähinnä verot ja kuolema kait. Ylläpidon puoleen on aina mahdollista kääntyä, viesteissä on esim. huomautusnappula jonka avulla viestin voi tuoda ylläpidon huomioon ja ylläpito voi toimia sitten harkintansa mukaan. Jos joku joutuu vaikka tungettelevan pilkanteon kohteeksi niin siihen voidaan puuttua tarvittaessa kaikilla eri keinoilla, mutta itse käyttäisin ensi sijassa keskustelua ja hyvän esimerkin näyttämistä jotta häiriötilanteita ei edes pääse syntymään.

Lauri kirjoitti:Toiseksi haluaisin jotain selkeyttä siihen, mitä muut ylläpitäjät ajattelevat. Raitanatorin kanta on minusta jokseenkin selkeä. Teemun, Tommin ja Harrin suhteen en ole vielä täysin ymmärtänyt millaista lähestymistapaa konkreettisesti kannatatte. (Esim. soveltaen tähän esimerkkitapaukseen.) Ja sitten on Thanavuddho jonka kanssa olen selkeästi eri kannalla.

Tässä esimerkkitapauksessa olisi minun mielestäni kannattanut tehdä jotenkin siten että joku kolmas osapuoli olisi laittanut siihen "mitä kuuluu tänään" ketjuun kommentin jossa olisi sanottu ehkä jotenkin näin: "Hei, tuo teidän sanailu alkaa näyttää riitelyltä, mitä jos pitäisitte vähän taukoa välillä tai yrittäisitte sovitella?". Tämä on siis mielipiteeni nyt kun olemme nähneet että varoituksen antaminen ei ole välttämättä optimiratkaisu. Tämäkään ehdottamani ei ole välttämättä täydellinen lähestymistapa, vaan sitä voi kehittää tai keksiä jonkun täysin erilaisen joka toimii paremmin.

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 10 Maalis 2013 00:44

Kiitos, eli puuttuminen jossain muodossa on ok, kunhan asiasta keskustellaan. On kuitenkin myös tilanteita joissa kaikki ylläpitäjät eivät ole aktiivisesti tutkalla, jolloin jonkun on toimittava. Vastaisuudessa jos näin käy, niin annetaan armoa sille joka toimii ja sitten katsotaan jos ensi kerralla eri tavalla?

Thanavuddho, kysyn vielä että onko sinustakin jonkinlainen puuttuminen ok, mutta tällaisen varoituksen antaminen ei?

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 10 Maalis 2013 00:52

Voisitte aloittaa tästä. Minusta mielenterveyteen liittyvät loukkaukset ovat törkeitä, eivätkä kuulu tänne.

viewtopic.php?f=7&t=28&p=656#p646

Odotan innolla puuttumistanne.

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 10 Maalis 2013 01:17

Lauri kirjoitti:On kuitenkin myös tilanteita joissa kaikki ylläpitäjät eivät ole aktiivisesti tutkalla, jolloin jonkun on toimittava. Vastaisuudessa jos näin käy, niin annetaan armoa sille joka toimii ja sitten katsotaan jos ensi kerralla eri tavalla?

Tämä oli oma ajatukseni alun alkaen. Täytyy myöntää että ärsyynnyin jonkin verran joistain Raitanatorin tähän ketjuun kirjoittamista viesteistä ja vastailin välillä siksi hieman kärjekkäästi, mutta tarkoituksenani ei ollut koskaan kiusata tai kurittaa häntä siitä että hän olisi toiminut jotenkin väärin tai muilta lupaa kysymättä.

Palaa sivulle “Palautelaatikko ja Verstas”