Filial Piety?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
sininendraakki
Viesti:

Filial Piety?

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 11 Elo 2017 10:25

Kiinan buddhalaisuudessa on perinteisesti korostettu sellaista hyvettä kuin vanhempien kunnioittaminen, eli Filial Piety englanniksi.
Asia löytyy myös muualla Mahayanassa bodhicittan ja myötätunnon kehittämisen ohjeissa. Niissä myötätunnon kehittämisen lähtökohdaksi otetaan ihmisen omia vanhempiaan ja sukulaisiaan kohtaan tuntema rakkaus ja kunnioitus.
Ajetellaan että olemassaolon kiertokulku on jatkunut niin äärettömän pitkän ajan, että kaikki kadulla vastaantulevat ihmiset (ja muutkin olennot) ovat joskus olleet omia vanhempia, omia lapsia tai omia sisaruksia, jälleensyntymisen aluttomassa ja loputtomassa jatkuvuudessa.
Ohjeissa yleensä sanotaan että kaikki olennot ovat olleet itsen äitinä jossakin aikaisemmassa elämässä. Lankavatara sutrassa (ja myös muissa suutrissa) kuitenkin sanotaan että tulee ajatella kaikkien olentojen olleen itsen isänä, äitinä, siskona, veljenä, lapsena tai muuna sukulaisena jossakin aiemmassa elämässä.
Harjoitukselle on parempi ja hyödyksi että kaikki muutkin sukulaisuuden mahdollisuudet mainitaan kuin vain äiti. On valitettavaa että tiibetin buddhalaisuudessa tämä periaate on lyhentynyt pelkäksi äiti-suhteeksi.

Yogi C.M. Chen on julkaissut 24 Filial Piety -kuvakertomusta. Ja jatkona edelliselle Kertomuksia Karmasta ja Seurauksista Filial Piety -teemaan liittyen. Nykyisessä ihmiskuntaympäristössä niitä voi olla hieman vaikea lukua ja vielä vaikeampi sulattaa. Kannattaa kuitenkin yrittää!
http://www.yogichen.org/cw/cw43/bk144.html
http://www.yogichen.org/cw/cw43/bk145.html

ksr_dsna
Viesti:

Re: Filial Piety?

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 11 Elo 2017 22:45

Toi on suhteellista miten se toimii. Koska saattaa olla ihmisii jotka kulkee elämän läpi tietämättömyydessä. Sillee ihan koko ajan. Ei niinkö mitää valoa.
Mitä mä teen jos pääsin yli? Ainoo miten pydeen selittää omaa käsitystä asiasta, on.. tosi vaikee.
G-kirjaimessahan on tuo melkein seiskalta näyttävä 90 asteen kulma. no aion nyt sanoa jotain. pystytkö kuvittelemaan, että tuon vaakasuorassa olevan kohdan pydeis kääntää horisontaalisesti 180 astetta?
En edes tiedä miksi vastaan tähän. se juttu oli joku G7
missä seitsemän kääntyi ympäri mutta ympyrän muoto säilyi.
hä?
ootko muuten koskaan ollu sillee, et tos meni tekopyhyys vaikkei näkynytkään? Tarkoitan tätä sillä tavalla, että filial piety piettää mua tekopyhänä mutten huomaa sitä
sit seuraava päivä menee kauteuden kanssa tappeluun ilman filial piety.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 14 Elo 2017 10:21

Gampopan teoksessa Jewel Ornament of Liberation (Vapautumisen jalokivikoriste) korostetaan sitä kuinka ihmisen tulee olla kiitollinen vanhemmilleen kaikesta huolenpidosta jota he ovat kohdistaneet 24 h vuorokaudessa itseen silloin kun itse oli vielä turvaton, avuton pieni olio. Itsen tuolloin saamaa rakkautta ja huolenpitoa on mahdotonta maksaa takaisin milloinkaan, se on ollut niin suuri ja korvaamaton. Meidän tulisi muistaa tämä aina mietiskelyssämme. Näin sanoo myös Buddha Gautama, eli Debt of Gratitude, so. kiitollisuuden velkamme vanhemmillemme, opettajillemme, ja tukijoillemme, (löytyy esim in Lessons of Gratitude by Thanissaro Bhikkhu).
Ajattele aikaa jolloin olit itse vielä pieni vauva, kuinka sinusta silloin pidettiin huolta jatkuvasti, monin eri tavoin, vuosien ajan, lakkaamatta.

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 14 Elo 2017 21:49

au. mun eka muisto on ku purin nänniä ja sain mitä ansaitsin. Tän ei oo tarkoitus olla trollaavaa. Mut sanoin sen nyt koska, en edes pidä itseäni uskottavana. Oon täysin lost. Mut pointtiin, eli itkut ja ikuinen paha olo siitä, että nalleni punainen kaulanauha putosi ammeen taakse.
Mullon viel se nalle ja eka oikee GF levitti sen haaroja ja tunki sitä pehmolelua samalla mun suuhun
edit. tuli just yks mieleen. Elikkä videon nimi on youtubessa ja klikkaa https://youtu.be/Xqbon8kRXIo Tuossa videossa on jopa puhetta.

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 20 Elo 2017 13:03

Minkä takia sä yrität vedota mun itsetärkeyden tunteeseen? Vai puhunko arabialaiselle mitä on suomalainen kulttuuri? Ja mitä on olla kulttuurisista arvoista vapaa jos edes kerran päivässä

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 23 Elo 2017 09:36

Ani Thubten Chodronilla on useita opetuspuheita aiheesta, hieman vanhemman nimi on Repaying the kindness of our

mother
, vuodelta 1993, http://www.thubtenchodron.org/1993/04/wish-repay-heart-warming-love/

ja uudempi vuodelta 2016, The kindness of our parents, http://www.thubtenchodron.org/2016/03/gratitude-mothers/

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 25 Elo 2017 18:21

Hey! Onks tää sama juttu ku "Grandmotherly kindness"?
edit1
https://psychedelicsalon.com/podcast-53 ... m-lecture/
:D
Grandmotherly kindness... siitä puhetta :D

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 28 Elo 2017 12:13

Robert Anton Wilson on tuttu nimi 1980-luvun alkupuolelta, häneltä ilmestyi tuolloin suomenkielinen artikkeli ja haastattelu Uuden Ajan Aura -lehdessä sekä anarkistien Tuli -lehdessä.

Huumeiden, kuten cannabis ja psykedeeliset aineet, käyttö on buddhalaisen viiden ohjeen vastaista. Tätä mieltä on esimerkiksi Sravasti Dhammika.
Dhammikan mukaan cannabiksen käyttö lääkkeenä on sallittu Vinayassa, jossa se tunnetaan reumatismin lääkeaineena. Tieto on Vinayassa sanottu itse Buddhan lausumaksi.

Sravasti Dhammika cannabiksesta http://www.buddhisma2z.com/content.php?id=68
ja huumeista (osadha) yleisesti Tripitakassa http://www.buddhisma2z.com/content.php?id=117

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 30 Elo 2017 22:17

No entä jos mullon oikee agenda jonku yhteiskunnassa laillisen psykoaktiivisen aineen kanssa.
Ei silloo mitään välii. Mun elämä ei menny niin kuin isovanhempani elivät. Jos alan yrittää, se menee saman tien ideologiaksi. Koska saattaa olla et samaistuin niihin tyyppeihin jotka oli mun elämässä niin paljon, et tajuun tän hetken tietoisuudessa - vitun kännissää - miten ne näki.
Siis aika harva (ja täs tulee tunnelatauksel) ihminen näkee omien isovanhempien kuolevan josku 90 vuotiaana. Eikä no tyylillinen tai retorinen mut kuitenki sillo käyttäny mitää vedin ihan täyttä katumusta. Ei ollu mitää nautintoo mut tulihan siihen nainen jossai vaihees mut seki johti ero-ahdistukseen joka muuten vaikutti endo-cannabinoidi järjestelmääni. Olin siis vähän testaillut, esim oon päässy anandaan poltaamal pilvee. etten oo mikään väärinkäyttäjä. mietin vielki sitä mitä seuras ku sydän oli täysin auki ja ego tuli takas.
:D
edit. se paniikki oli niin uskomaton. ei vaan osannu odottaa. mut ehkä ens kerral
edit2 ja siis olin siel anandas vain pari sekuntia. siis se tuntuu vaan siltä et Jeesuksen malja on sun sydämes ja koet et koko maailmankaikkeus siis KOKO maailmankaikkeus on sun ja sit... Ei vittu oon yksin keskel pimeetä syksyistä mettää merenrannas ja noi sorsat nauraaa mulle etteikö tuo tolvana käsitä et karhu on tulos syömään sen. Ja siin vaihees se oli jo loppu.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 01 Syys 2017 10:00

Asia on tietty olemassa, lukuisat joogan opettajat ja henkiset opettajat ovat selittäneet sitä eri tavoilla. Eräs selitys, jonka on kertonut tietty joogan opettaja 1970 -luvulla, on että psykoaktiiviset aineet käyttävät ihmisen ansioita eli ihmisen ansiovarastoa (punya-sambhara). Tämä tarkoitaa että ansiot kuluvat niissä kokemuksissa ja ansiot myös loppuvat melko nopeasti tai vähitellen, jonka seurauksena ihmisen kokemukset laskevat tasoltaan ja tulevat kielteisiksi alun positiivisten kokemusten jälkeen. Tässä on tietenkin yksilöllisiä eroja kauanko se kestää. Alun positiivisiin kokemuksiin tarrautuminen aiheuttaa sen että vähitellen joutuu entistä syvemmälle kielteisiin maailmoihin ja kielteisiin mielentiloihin.
Hänen mukaansa ainoa keino selvitä tästä kierteestä on hylätä halu ja tarrautuminen näihin kokemuksiin, ja ylipäätään niiden tavoittelu. Ja että alkaa koota uudelleen ansioita (positiivista energiaa, buddhalaisella terminologialla), mikä tarkoittaa että alkaa tehdä jotakin työtä josta on hyötyä ihmiskunnalle ja muille olennoille.
Yleensä ihminen on näissä kokemuksissaan kuluttanut niin paljon ansioita että hän ei hyödy juuri lainkaan meditaatiosta. Ainoa keino on jonkin hyödyllisen työn tekeminen, eli oikean elinkeinon harjoittaminen, jota pitää jatkaa monta vuotta tai vuosikymmentä ennen kuin saavuttaa jälleen stabiilin ja myönteisen ansionvaraston tai ansiokentän.
Kaikki yllämainittu on peräisin nimettömäksi jäävältä joogan ja mietiskelyn opettajalta.

Tunnettu tai kuuluisa joogan opettaja jonka olen tavannut 1970-luvulla on Swami Janakananda. Janakananda piti viikonloppukurssin Siuntion kylpylässä suunnilleen vuonna 1975. Kurssilla oli mukana esim taiteilija Jan Olof Mallander, runoilija ja toimittaja Karri Kokko ja Vuokko Etiäinen.. Lars Johansson oli tuolloin kokkina Siuntion kylpylässä. Nykyään Johansson tunnetaan astrologina ja kokkina/keittiömestarina.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”