Filial Piety?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
ksr_dsna
Viesti:

Re: Filial Piety?

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 01 Syys 2017 13:33

Onkohan tää ääripää ku sanon et melkein mikä tahansa tavallinen toiminta Suomalaisessa yhteiskunnassa on hyvää. Ei oo tarkoitus provosoida, mut mut edes toisen ihmisen näkeminen voi jo tuottaa sen, ettei ainakaan pelätä tarvii omien ansioiden vähyyttä. Onhan myös mahdollista nähdä se sillai, että olen sairaiden pakkokäyttäytyvien tunnenarkkareiden ympäröimä, enkä löydä muuta kuin heidän negatiivista vaikutusta minuun. Meinasin eka sanoa suhtautumista, mut joo.
Odotinkin jotai tän suuntaista. Just et selittäisit sen. Et pääsisin murjomaan sun selitystä :D No oikeestaan se saattaa vain joskus tuntua siltä, mut oikeesti se mitä haluut tehdä just siinä hetkessä on tuntea se hetki mikä sulla on sun kehossa - ja pelkkä torjunnan aiheuttama patoutuminen estää sua tajuamasta mitä on meneillään.

Siis mä kyllä ymmärrän mikä merkitys henkisillä harjoittajilla on yhteiskunnan hyvinvointia ---plää. En osaa kirjoittaa. Otetaan nyt hypoteettinen, sun varastot on niin isot, että vaikka ajelet höyryillä oot silti selvästi muita vähemmän ehdollistunut jne. Mitä teet? Keräät jotain varastoi. Mitä muut hyötyy siitä? Mee niitten tasolle ja vaik niillon aura ehjänä ja sä oot rikkinäisenä siinä ja pystyt toimimaan korkeampien aatteiden ja hengellisten päämäärien viitoittaman tien mukaisesti et silti pidä itteäs EDES nöyränä. Sillee niit ansioit kerätään, boi!
Mutta mitä mä voisin sanoa tuosta vanhempien kunniottamisesta? Kirjotin just tällasen kurssin aloitustehtävänä..
My family is a broken home and I wish I will become fully independent from any influence my peers still have on me. I blame them for many mistakes and generally for not taking responsibility of their own lives. Life nowadays is challenging enough and I don’t need to be dragged into a lifestyle of low-consciousness activity and deterministic thinking.

In other words, I love freedom and the life I have in this society. I believe in impermanence and it has allowed me to take huge risks in my personal development, and maybe spiritual too. I feel a little bit shy to talk about myself, since I’m afraid people don’t care about my life. Therefore I just try to live an interesting mental life while leaning on discouraging experiences about opening up to others and thus giving them a chance to take me down.

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 01 Syys 2017 14:55

Please, ollaan kaikki aikuisia. Ei kid-ults niin kuin SAndrew Metronome eiku Daniel Pinc beck sanoo. Ihmiset on kid-adults, kidults. Et meil on voima valta ja kaikki meiän jälkeläisiin me prk-ananas omistettaan ne ja juo sie rääpäle ittes vaa humalaan niin tiedät mitä on oksentaminen. Tää on meiän perintö. Miks helvetis haluaisin kunnioittaa sitä!?!

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 02 Syys 2017 03:13

sininendraakki kirjoitti:Kiinan buddhalaisuudessa on perinteisesti korostettu sellaista hyvettä kuin vanhempien kunnioittaminen, eli Filial Piety englanniksi.
Asia löytyy myös muualla Mahayanassa bodhicittan ja myötätunnon kehittämisen ohjeissa. Niissä myötätunnon kehittämisen lähtökohdaksi otetaan ihmisen omia vanhempiaan ja sukulaisiaan kohtaan tuntema rakkaus ja kunnioitus.
Ajetellaan että olemassaolon kiertokulku on jatkunut niin äärettömän pitkän ajan, että kaikki kadulla vastaantulevat ihmiset (ja muutkin olennot) ovat joskus olleet omia vanhempia, omia lapsia tai omia sisaruksia, jälleensyntymisen aluttomassa ja loputtomassa jatkuvuudessa.
Ohjeissa yleensä sanotaan että kaikki olennot ovat olleet itsen äitinä jossakin aikaisemmassa elämässä. Lankavatara sutrassa (ja myös muissa suutrissa) kuitenkin sanotaan että tulee ajatella kaikkien olentojen olleen itsen isänä, äitinä, siskona, veljenä, lapsena tai muuna sukulaisena jossakin aiemmassa elämässä.
Harjoitukselle on parempi ja hyödyksi että kaikki muutkin sukulaisuuden mahdollisuudet mainitaan kuin vain äiti. On valitettavaa että tiibetin buddhalaisuudessa tämä periaate on lyhentynyt pelkäksi äiti-suhteeksi.

Yogi C.M. Chen on julkaissut 24 Filial Piety -kuvakertomusta. Ja jatkona edelliselle Kertomuksia Karmasta ja Seurauksista Filial Piety -teemaan liittyen. Nykyisessä ihmiskuntaympäristössä niitä voi olla hieman vaikea lukua ja vielä vaikeampi sulattaa. Kannattaa kuitenkin yrittää!
http://www.yogichen.org/cw/cw43/bk144.html
http://www.yogichen.org/cw/cw43/bk145.html

No kato tän takii mä vähän hymähtelen sille "Jalo kahdeksanosainen polku"-jutulle. Se on helvetin pitkä :lol:

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 05 Syys 2017 10:01

Buddhalaisuuden (jainalaisuuden, hindulaisuuden, jms) mukaan olemassaolon kiertokulku on kestoltaan ääretön, mittaamaton, rajaton. Jossain muualla uskotaan yhteen elämään tai kahteen elämään (so. tämä elämä ja yksi seuraava elämä).
Evoluutio-opissa katsotaan että elämää Maapallolla on ollut noin 5 000 000 000 vuoden ajan.
Usko yhteen tai kahteen elämään tuntuu sangen epätodenäköiseltä ja pelkältä toiveajattelulta. Sellaista vain toivotaan, ja sitten tuudittaudutaan tämän toiveen ja unen valtaan. Sitä kutsutaan myös tietämättömyydeksi (avidya) olemassaolon luonteesta, tietämättömyyden haaveuneksi.
Evoluutionäkemys perustuu tieteellisiin havaintoihin.
Buddhan ja muiden vastaavien joogien etc näkemykset perustuvat henkiseen kokemukseen, näkyyn ja tietoon todellisuudesta.

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 06 Syys 2017 20:31

Väärin. Perustuivat

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 07 Syys 2017 09:20

Mahayana opettaa että Buddha on edelleen olemassa, ainakin Sambhogakayana ja Dharmakayana.
Buddhan ääretön elämä ja elämän pituus on Lootus suutran keskeisiä aiheita.
Kuolemattomuus (pali amata, sanskr amrita) esiintyy Dhammapadassakin joitakin kertoja vapautumisen ja nirvanan synonyyminä.

Buddhan näkemys on edelleen olemassa, se ei ole hävinnyt minnekään. Sitä kutsutaan nimellä Buddhalaisuus. Se yhä edelleen perustuu, preesensissä.

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 07 Syys 2017 19:26

Buddha ei hengittänyt teknisiä liuottimia. Miten Hän voi olla tässä päivässä olemassa? Voi ei. Mitä minä nyt tänne selittelemään? Asian on oikea tarkoitus tuoda esille tiedostamattomuus ja alitajunnan vaikutus elämissämme. Tai oli.
No mut tähän aiheeseen, miksi mun pitäisi juoda kahvia koska kaikki muut suvussa tuhoavat hippokampuksensa ja ovat tosi saddhuja ja dakineita omissa vuosikymmeniä jatkuvissa myrkytystiloissaan? Voin toki rakastaa mun kuolleita sukulaisia vaikka se onkin heidän syytä välillisesti jossei muuten.
Kävelin tos nimittäin yhen satama-alueen ohi tai oikeastaan läpi edestakaisin. Siinä oli niin paha bensanhaju että teki oikein pahaa hengittää. No seuraavana aamuna olikin yllättävän hyvä fiilis kun rasvaliutin horjutti aivon tasapainoa ja pitta, siis sappihan oli tähän iltapäivään asti ihan skuugenissa muutenkin. Onneks sain kuitenkin syötyä. Pitäis mennä pyytää anteeks opettajalta kun lähetin sille sen mielestä uhkaavan s-postin* (syy:Tequilaa yksin Scandicissa ja bannit whatsapp ryhmästäja niin edelleen). Samal pitäis saada joku kiinnostumaan siitä että tuolla on satama-alueen vedessä ihan homona sellasta homoo. eiku :D siis öljyn näköistä paskaa. Nii eli oli vähän aivot liuoittautuneet siinä yön aikana. Onneks kävin aamulla rannassa, näin sen kerrostuman ja snaijjasin, et nii joo eilenhän tuli hengiteltyy siin oikein urakalla. Ei vaan ollu tarpeeks läsnä, että olisi tajunnut olla menemättä tai siis kävelemättä siitä läpi, tai ainakaan (et ois menny) takasin samaa reittiä.
Ohon tulipa pitkä kappale. 'haittaako se, että uskon elämän loppuvan tässä maailmassa heti kun kuolee. Jaksaakohan tätä kukaan edes lukea? Tää oli mulla viel aamulla tosi selvänä mielessä, mutten tietenkään tehnyt muistiinpanoja. Luotan nykyään iin paljon mun muistiin ja sitä paitsi oon täs kympil yrittämäs estää konfliktii, mis mun itsemääräämisoikeuttaa TAAS yritetään. Siis olen mukamas uhkaavan viestin taas tehnyt.
Niin noista ikuisuusasioista on vaikee meiän kuolevaisten puhua. :P
edit: Se on kato sillee et jos pitta on vituillaan, niin syömisen jälkeen menee mindfulness ihan kokonaan. ALat puhuu itelles ihan jatkuvasti ellet tajuu siis että olet bensan takia low-laiffissa vyötäröä myöten. Ja siinä vaiheessa josset ehdi tajuamaan, suutut ja sinne menee perkeeleesti ansioita. Et sillee jos tulee joskus sellanen fiilis, etä nyt en tiedä mitä tekis, mut voi mennä tankkaa auton niin tuota noin... Varovasti

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 08 Syys 2017 12:32

Ootsä itse asiassa varma, ettet sä yritä vampyroida mun suvun hedelmiä?
Tuo onkin kilisevä tapa sanoa, että no me ollaan kyllä kristittyjä jukolis. Että meitä ette tule tänne ideologiset tulimiekat tanassa sydämmeni viiltän

Eiku hei. Mieti. Tajuutsä shamanismista mitään? Kaveri. Sillee aika moni nainen on joutunu ja päässyy ja rakkauel kasvattan shamaani pojaksein.
Mut ihmiset on perverssejä. Surrender is not an option. I can take a little of surrender, but rest of my devotion goes to fame, name, money, reputation to keep it all going
Osaatko kunnioittaa isovanhempias tyylillä tää? Että näin vapaaks pääs pojan kloppi
Näin vapaaks se pääs

ksr_dsna
Viesti:

ViestiKirjoittaja ksr_dsna » 09 Syys 2017 10:05

Tuli mieleen tossa ku luin näitä mun tekstejä yks mitä 1 Tiibetin Buddhalainen munkki sanoi mulle joskus:
The more you have quality the less you show it.

"Sä olit repeemisen kohteena tänää." (miltä tuntuu)
-No itse vastaisin tuohon, ettei mitään uutta auringon alla. Toisaalta.......

Palaa sivulle “Dharman pyörä”