Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

Keskustelua buddhalaisuudesta.
...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja ... » 21 Maalis 2013 13:01

tommi kirjoitti:Nyt syntyy sellainen vaikutelma että kun ensin puhutaan sovittelusta, ja sitten seuraavassa lauseessa käy ilmi että mitään sovittelua ei oikeasti edes haluta, niin kaikki ensin sanottu olikin valehtelua.

Ja tosiaan, vaikuttaa että tuota oikeusjuttua ei ole ihan täysin tosissaan valmisteltu, kun tuollaiset perusasiatkin, kuten "ryhmäkanne" ja "viharikos" ovat vähän hakusessa. Pikemminkin vaikuttaa että on haluttu laittaa viestiin pelottavan kuuloisia sanoja, ilman että oikein edes tiedetään mitä ne tarkoittavat.


Olen aika pitkälti samaa mieltä kanssasi Tommi. Politiikka-tasoltaan kirje vastaa Putinin eleganttia kommentointityyliä. Suomessa (onneksi) ei ole vielä tehty mitään pykälää Vihapuheesta. Koska se on useimmissa maissa niin idioottimaisesti määritelty, pykällä voisi huonossa tapauksessa nostaa jutun blogia vastaan. Ei sen takia, että se olisi vihapuhetta, vaan siksi koska se on määritelty liian löyhästi.

Tässähän olisi ollut hyvä sauma keskusteluun ja opetustyyliin yms. parantamiseen Samin ehdotusten myötä, mitä ilmeisesti ei ole tehty missään vaiheessa?

ps: Vastakkaisen mielipiteen esittäminen ei aina tarkoita, että sen esittäjä kannattaisi sitä. Sanon tämän ennen kuin kukaan pistää hillittömän butthurt-avautumisen.

pps: Etenemistä seuratessa.

Kuva

ppps: Olisiko tässä mahdollista saada aikaan jonkinlainen sovittelu eri osapuolien kesken? Olisiko Avoin Sangha ry:llä siinä jokin rooli? Mitä mieltä olette?

Uku

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Uku » 24 Maalis 2013 11:49

Ihmisten puolesta -blogissa on julkaistu Helsinki Zen Centerin virallinen vastine tähän asiaan.

Uku

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Uku » 06 Huhti 2013 09:22

Ihmisten puolesta- blogissa on julkaistu avoin kirje Helsinki Zen Centerin harjoittajalta. Kirje on osoitettu Helsinki Zen Centerin ex-johtajalle, Sami Mänty-Aholle.

Uku

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Uku » 12 Huhti 2013 09:18

Viime aikoina Ihmisten puolessa -blogissa on ollut kovaa kuhinaa. Siellä käydään muun muassa keskustelua perimyslinjoista ja zenopettajien luvista opettaa. Mielenkiintoistahan tuossa on se jo pitkään tiedetty tosiasia, että Philip Kapleau ei ole koskaan saanut dharmansiirtoa eli shihooa, joka tekee oppilaasta zenopettajan. Kapleau riitaantui zenopettajansa kanssa ja laittoi pystyyn oman perimyslinjan, johon mm. Helsinki Zen Center kuuluu.

Täällä aiheesta keskustelua.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja ... » 12 Huhti 2013 13:55

Uku kirjoitti:Viime aikoina Ihmisten puolessa -blogissa on ollut kovaa kuhinaa. Siellä käydään muun muassa keskustelua perimyslinjoista ja zenopettajien luvista opettaa. Mielenkiintoistahan tuossa on se jo pitkään tiedetty tosiasia, että Philip Kapleau ei ole koskaan saanut dharmansiirtoa eli shihooa, joka tekee oppilaasta zenopettajan. Kapleau riitaantui zenopettajansa kanssa ja laittoi pystyyn oman perimyslinjan, johon mm. Helsinki Zen Center kuuluu.


Minä en tiennyt tätä aikaisemmin ja antaa lisää perspektiiviä. Kiitti infosta.

Antaako HZC dharmansiirtoja ja hankkiko Kapleau sen lopulta muualta?

Uku

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Uku » 12 Huhti 2013 14:10

Raitanator kirjoitti:
Uku kirjoitti:Viime aikoina Ihmisten puolessa -blogissa on ollut kovaa kuhinaa. Siellä käydään muun muassa keskustelua perimyslinjoista ja zenopettajien luvista opettaa. Mielenkiintoistahan tuossa on se jo pitkään tiedetty tosiasia, että Philip Kapleau ei ole koskaan saanut dharmansiirtoa eli shihooa, joka tekee oppilaasta zenopettajan. Kapleau riitaantui zenopettajansa kanssa ja laittoi pystyyn oman perimyslinjan, johon mm. Helsinki Zen Center kuuluu.


Minä en tiennyt tätä aikaisemmin ja antaa lisää perspektiiviä. Kiitti infosta.

Antaako HZC dharmansiirtoja ja hankkiko Kapleau sen lopulta muualta?


Kapleau ei saanut sitä koskaan keneltäkään, mutta antoi sen silti eteenpäin seuraajalleen, joka on aika omituista toimintaa. Ja he jakavat traditiossaan dharmansiirtoja. Eli summa summarum:

Yasutani Hakuuniin asti perimyslinja säilyi autenttisena vuosisatojen ajalta, mutta se katkesi Kapleauhin, koska hän ei saanut dharmansiirtoa Yasutanilta. Kapleau siis perusti itsenäisen, perinteisistä linjoista erillään olevan tradition, jossa he jakelevat dharmansiirtoja ilman virallisia perimyslinjan juttuja. Esim. Zengårdenin Sante Poromaa on saanut inkan opettajalta, joka on saanut dharmansiirron Kapleaun perilliseltä jne. Ja jos joku suomalainen Helsinki Zen Centerin harjoittaja saa joskus dharmansiirron vaikkapa Santelta, he jatkavat tätä omaa traditiotaan.

Ja oma traditio on täysin ok, mutta ehkä olisi hyvä, että ei esittäisi tradition olevan katkeamaton jne.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja ... » 12 Huhti 2013 14:17

Uku kirjoitti:Ja oma traditio on täysin ok, mutta ehkä olisi hyvä, että ei esittäisi tradition olevan katkeamaton jne.


Tradition katkeamattomuus on erittäin tärkeää, etenkin perinteensiirtojen kohdalla. Esim. Tiibetinbuddhalaisuudessa ei missään nimessä saa antaa initaatioita tai opettaa, ellei siihen ole saanu valtuutusta omasta perimyslinjastaan tai gurultaan. Katkeamisen jälkeisiin siirtoihin suhtaudutaan ERITTÄIN tuomitsevasti (esim. New kadampa).

Vahvin argumentti HZC vastaan, minun rajallisestä näkökulmastani, on perimyslinjan lähteen ehtyminen - ei Samin kokemus. Vaikkakin se nyt näyttätyy minulle aivan uudessa valossa.

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Harri » 12 Huhti 2013 15:18

Raitanator kirjoitti:Esim. Tiibetinbuddhalaisuudessa ei missään nimessä saa antaa initaatioita tai opettaa, ellei siihen ole saanu valtuutusta omasta perimyslinjastaan tai gurultaan. Katkeamisen jälkeisiin siirtoihin suhtaudutaan ERITTÄIN tuomitsevasti (esim. New kadampa).


Kertoisitkos, että mikä on New Kadampassa katkennut tuomittavasti? Jopa Dalai Laman leirissä olevat Geluk-opettajat kun meinaan kyllä, toisin kuin ehkä sinä, pitävät heidän tantrisia valtuutuksiaan täysin pätevinä, riippumatta siis Shugdenista.



EDIT: Oli pieni hups, jonka huomasin ja poistin luettuani ketjua taaksepäin.

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Mohax » 12 Huhti 2013 19:34

Raitanator kirjoitti:
Uku kirjoitti:Ja oma traditio on täysin ok, mutta ehkä olisi hyvä, että ei esittäisi tradition olevan katkeamaton jne.


Tradition katkeamattomuus on erittäin tärkeää, etenkin perinteensiirtojen kohdalla. Esim. Tiibetinbuddhalaisuudessa ei missään nimessä saa antaa initaatioita tai opettaa, ellei siihen ole saanu valtuutusta omasta perimyslinjastaan tai gurultaan. Katkeamisen jälkeisiin siirtoihin suhtaudutaan ERITTÄIN tuomitsevasti (esim. New kadampa).

Vahvin argumentti HZC vastaan, minun rajallisestä näkökulmastani, on perimyslinjan lähteen ehtyminen - ei Samin kokemus. Vaikkakin se nyt näyttätyy minulle aivan uudessa valossa.

Näissähän on eroja buddhalaisten koulukuntien välillä. Theravadassa on se Buddhan ajoista katkeamattomaksi uskottu Vinaya-sääntöjen mukainen munkki(nunna)vihkimys -traditio ja sitten dhammaopetusten suullisen ja kirjallisen välittämisen perinne. Zenin tapaisia 'dharmansiirtoja', mitä siinä sitten tapahtuukaan, ei taida niinkään olla.

Esim. Thaimaan metsäperinteen juuret katsotaan kai olevan Ajaan Sao ja Ajaan Mun nimisissä munkeissa, jotka viime vuosisadalla alkoivat harjoittaa Thaimaan viidakoissa mahdollisimman pitkälle Buddhan aikaisten käytäntöjen ja opetusten mukaisesti. Seuraajamäärät kasvoivat sitten kun sen harjoittamisen arvioitiin tuottaneen 'hyviä tuloksia'.
When Ajaan Mun had reached the point where he could guarantee that the path to the noble attainments was still open, he returned to the northeast to inform Ajaan Sao and then to continue wandering. Gradually he began to attract a grassroots following. People who met him were impressed by his demeanor and teachings, which were unlike those of any other monks they had known. They believed that he embodied the Dhamma and Vinaya in everything he did and said.
http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... stoms.html

Buddhalaisuudessa opettajien asema voi tulla tuotakin kautta.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja ... » 12 Huhti 2013 19:43

Mohax kirjoitti:Näissähän on eroja buddhalaisten koulukuntien välillä. Theravadassa on se Buddhan ajoista katkeamattomaksi uskottu Vinaya-sääntöjen mukainen munkki(nunna)vihkimys -traditio ja sitten dhammaopetusten suullisen ja kirjallisen välittämisen perinne. Zenin tapaisia 'dharmansiirtoja', mitä siinä sitten tapahtuukaan, ei taida niinkään olla.


Tämä ei argumenttina kuitenkaan toimi tässä tapauksessa toimimaan sen puolesta, että Kapleaun perimyslinja ei olisi katkennut. Sitä varmaan koitit implikoida? Ensinnäkin, HZC siirtää perinnettä yhä eteenpäin, johon Philip ei koskaan saanut valtuutuksia. Eri asia olisi silloin, jos hän ei siirtäisi.

Theravada on asia erikseen. Tässä tapauksessa on appelsiinien vertaamista omenoihin. Kummatkin on hedelmiä, mutta vertailu ei pelitä, koska ne kummatkin painivat omissa sarjoissaan.


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa