Kuinka usein munkit peseytyy?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Esla

Re: Kuinka usein munkit peseytyy?

ViestiKirjoittaja Esla » 08 Touko 2014 01:06

No jopas. Onko siitä munkkeudesta tullut jonkinlainen matkamuisto? Ymmärrän kyllä, jos sitoutuu asiaan ja on valmis hamaan tulevaisuuteen asti olemaan munkkina, loppuelämän tai kunnes asia lakkaa oikeasti toimimasta, mutta että mennään ja ollaan pari viikkoa munkkina?

Olen luullut, että munkeilla olisi jonkinlainen etsikkoaika, jonka läpäistyä vasta vihitään munkiksi... Luulisi, että ne siellä luostareissa olisivat jo tulleet hieman epäluuloisiksi kaikenmaailman reppureissaajien kääntymyksiä kohtaan? Well, maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...

Tämä menee nyt off topic, mutta olen melko huojentunut, että itse läpäisin vuoteni nuorena ja naivina ja helposti vietävissä olevana ihmisenä ilman varsinaisia hakeutumisia oikeasti minkään uskonnon kannattajien pariin, saati omituisiin lahkoihin sekaantumatta. Kauempaa asioihin tutustumalla varmaan säästyy myös monelta ikävämmältä asialta. Toisaalta niinhän nyt elämässä aina. Jos nyt kokee jonkin uskonnon tai hengellisyyden suunnan omakseen, niin se kokemus suodattuu ainakin terveellisen skeptisyyden kautta. Toki ei pidä olla kyyninen... Ja kyynistyminen näyttää olevan aikuistuessa todellinen uhka.

Katsoin juuri dokkarin nimeltä Kumare. Enempää spoilaamatta ennen kaikkea en pitänyt ydinajatuksesta lähteä tekemään dokumentti noin, mutta olihan siinä ihan hyviäkin pointteja. Aina pitäisi olla kunnioitus toisten valintoja ja itsensä etsimisiä kohtaan... Mutta uskonnot ja henkisyysporukat ovat niinkuin työyhteisöjä - aina löytyy yksi kusipää joukosta. Joskus jopa " guru" itse.

Faranki
Viesti:

Re: Kuinka usein munkit peseytyy?

ViestiKirjoittaja Faranki » 26 Joulu 2015 14:50

Nostellaampa tätäkin vanhaa ketjua.

Thaimaassa on tapana, että jokainen mies käy munkkina ainakin kerran elämässään. Varsin yleistä on, että ennen avioliiton solmimista mies menee munkiksi pariksi viikkoa. Munkkeus ei siis thaimaassa ole mikään "koko elämän" vihkiytyinen vaan siihen voidaan ryhtyä monesta syystä ja vaihtelevilla kestoilla. Myöskään suuri osa munkeista ei ole munkkeina kutsumuksen takia vaan sen takia että heillä ei ole muuta paikkaa mennä. Temppelijärjestelmä on siis usein myös "väliinputoajien" turvaverkko joka takaa yösijan ja ateran, mutta myös vastapalvelukseksi vaatii panoksen. Thaimaalaista munkeutta katsottaessa pitäisi myös, ainakin jollain tasolla, ymmärtää thaimaalaista yhteiskuntaa.

Varsin usein ihmisiä käy munkkina jos elämässä on tapahtunut jotain kriittistä. Se on yksi hyvä tapa hakea mielenrauhaa.
- former Phra Tavarajitto

Palaa sivulle “Dharman pyörä”