Maallikkoharjoituksen puolesta

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Jonne

Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja Jonne » 22 Kesä 2013 20:27

Mietin tuossa kotvan aikaa ja tulin siihen tulokseen että pidän kantani ja päätökseni olla lähtemättä enää mihinkään yhteisöön tai kommuuniin asumaan vaikka idea vaikuttaisi aluksi hienolta.

Käytännössä se on aina tarkoittanut omien mahdollisuuksieni rajoittamista ja tulee aina tarkoittamaankin. KELA mahdollistaa työttömän elämän ja jopa matkan ulkomaille kerran vuodessa.

Kaikki mitä yhteisöt tarjoavat on saatavillani täällä Turussa ja olen vapaa matkustamaan, harrastamaan ja ansaitsemaan rahaa toteuttaakseni itseäni vielä laajemmin tai yksityiskohtaisemmin. Tai mukavammin jne. Säästäminenkin on mielestäni hyve. Oma keittiö on mielestäni myös korvaamaton :D

Onko mitään buddhalaista suuntausta joka olisi täysin tai suurimmaksi osaksi maallikkojen käsissä? Ehkä kokonaan ilman luostareita ja munkkeja?

Jonne

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja Jonne » 22 Kesä 2013 21:40

Meluisan ja kiireisen ajan keskellä hiljaisuuden arvo on löydetty uudelleen. Kiireen keskellä ihminen uhkaa kadottaa itsensä informaatio- ja harrastetulvaan. Siksi välillä voi olla tarpeen pysähtyä, hellittää tehokkuudesta ja kiireestä, jotta jäisi tilaa toisenlaiselle elämän arvojen ja sisäisen elämän tarkastelulle.

"Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää" (Mark. 6:30-34) Tämä Jeesuksen kehotus opetuslapsille kuvaa hyvin hiljaisuuden retriitin keskeistä periaatetta: irrottautumista siitä, mikä uuvuttaa, lähtemistä yhdessä lähelle luontoa ja Luojaa.


Joka päivä on aikaa rauhoittumiselle, en lähde mihinkään erityisesti sitä kokemaan.

Avatar
Faranki
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Kesä 2013 05:09
Paikkakunta: Thaimaa
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja Faranki » 23 Kesä 2013 01:39

Rauhoittuminen on jokaisen mielen ja sielun oma asia.
Se ei katso aikaa tai paikkaa mikäli siihen on pyrkimys.

Munkkkeus on yhteiskunnan kannalta aika mutkikas juttu. Tiettyjen sosiaalisten etuuksien saaminen vaatii läsnäoloa ja pitempiaikainen matkustaminen saattaa katkaista ja katkaiseekin osan näistä yhteiskunnan takaamista sosiaalisista etuuksista. Toisaaltaan ne alkaa taas kun on vakituisesti paikalla, käsittääkseni ainakin tietyn karenssiajan kuluttua.

Jos omaa mielenrauhaa hakee ei se välttämättä löydy mistään temppelistä eikä kenenkään opastuksella.
Se on oman pään tulos joka usein myös syntyy vuosien vieriessä. Jotkut saattaa kutsua sitä meditoinniksikin jotkut yksinkertaisesti vanhenemiseksi. Se seestyminen mikä syntyy vanhenemisen myötä, joka poistaa nuoruuden tuskaa, ei vältämättä eroa juurikaan vuosikausien meditoinnin tuomasta "valaistuksesta". Tästä voisin väitellä ikuisesti...

Omalla kohdallani hain kokemusta. Halusin ymmärtää asioita paikallisesta perspektiivistä paremmin koska asun täällä vakituisesti (12 vuotta takana). Halusin myös kokeilla omia rahkeita ja venymiskykyä. Tuosta näkökulmasta reissu oli onnistunut. Mielestäni on myös virhe asettaa suuria odotuksia. Paremmin menee kun ottaa päivän kerrallaan ja kaiken siitä hetkestä irti. Kohtalo toi ainakin omalle kohdalleni mielenkiintoisia ihmisiä ja tapahtumia.

Kirjottelen jossain vaiheesa niistä lisää.
- former Phra Tavarajitto

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja ... » 25 Kesä 2013 03:00

Dharman opiskelu on enimmäkseen munkkien hommaa. Kääntäjiä ja harjoittajia tosin löytyy enimmäkseen maallikkojen puolelta. Mahayanassa ja mulayanassa on aika pitkälti välttämätöntä tulla munkiksi edetäkseen polulla, mutta vajrayanassa ei ole tälläistä vaatimusta. Munkkina oleminen tosin helpottaa harjoittamista huomattavasti traditiosta riippumatta.

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja Mohax » 25 Kesä 2013 09:50

Majjhima Nikaya 99, Subha Sutta:

“Master Gotama, the brahmins say this: ‘The householder is accomplishing the true way, the Dhamma that is wholesome. The one gone forth [into homelessness] is not accomplishing the true way, the Dhamma that is wholesome.’ What does Master Gotama say about this?”

“Student, I speak about this after making an analysis; I do not speak about this one-sidedly. I do not praise the wrong way of practice on the part either of a householder or one gone forth; for whether it be a householder or one gone forth, one who has entered on the wrong way of practice, by reason of his wrong way of practice, is not accomplishing the true way, the Dhamma that is wholesome.

I praise the right way of practice on the part either of a householder or one gone forth; for whether it be a householder or one gone forth, one who has entered on the right way of practice, by reason of his right way of practice, is accomplishing the true way, the Dhamma that is wholesome.”

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja ... » 25 Kesä 2013 15:56

Kuinka monta maallikko arhantia pystyt löytämään Theravada-traditiosta? Entä kuinka monta munkki arhantia? Kuinka moni ensimmäisistä on yhä elossa? Kuinka moni jälkimmäisistä?

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja ... » 25 Kesä 2013 16:00

Listaan jotain opettajia, jotka ovat olleet maallikoita ja joilla on (ollut) puoliso. Dilgo Khyentse Rinpoche, Dudjom Rinpoche, Minling Rinpoche, Jamyang Khyentse Chökyi Lödrö, Dzigar Kongtrul Rinpoche, Chögyam Trungpa Rinpoche, Chögyar Lingpa, Dzongsar Khyentse Rinpoche, jne.

Heidämnelämäntarinoihin tutustuminen saattanee avartaa mieltä.

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja Mohax » 25 Kesä 2013 17:35

Raitanator kirjoitti:Kuinka monta maallikko arhantia pystyt löytämään Theravada-traditiosta? Entä kuinka monta munkki arhantia? Kuinka moni ensimmäisistä on yhä elossa? Kuinka moni jälkimmäisistä?

En tiedä yhtään elossaolevaa valaistunutta theravada munkkia, nunnaa tai maallikkoa, en mahayana munkkia, nunnaa tai maallikkoa enkä vajrayana munkkia, nunnaa tai maallikkoa. Enkä mistään muustakaan uskonnosta.

Enkä tiedä yhtään puolueetonta vertailua eri traditioiden maallikkojen etenemisestä, olkoon se vaikka mielenmyrkkyjen vähenemistä. Sitä kannattaakin minusta katsoa kunkin tradition omista opetuksista lähtien, eikä sen mukaan mitä vaikka vajrayanassa sanotaan mahayana maallikoiden etenemismahdollisuuksista tai theravadassa vajrayanasta.

Theravadan opetuksista olen ymmärtänyt että maallikot voivat harjoittaa arahanteiksi saakka, vaikka munkkina oleminen usein helpottaisikin harjoittamista, kuten edellä jo sanoitkin. Eteneminen riippuu harjoittamisesta, ei siitä onko munkki vai maallikko.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja ... » 25 Kesä 2013 19:45

Mohax kirjoitti:Enkä tiedä yhtään puolueetonta vertailua eri traditioiden maallikkojen etenemisestä, olkoon se vaikka mielenmyrkkyjen vähenemistä. Sitä kannattaakin minusta katsoa kunkin tradition omista opetuksista lähtien, eikä sen mukaan mitä vaikka vajrayanassa sanotaan mahayana maallikoiden etenemismahdollisuuksista tai theravadassa vajrayanasta.

Theravadan opetuksista olen ymmärtänyt että maallikot voivat harjoittaa arahanteiksi saakka, vaikka munkkina oleminen usein helpottaisikin harjoittamista, kuten edellä jo sanoitkin. Eteneminen riippuu harjoittamisesta, ei siitä onko munkki vai maallikko.


Viimeisimmät Arhantit, jotka löytyvät Theravada-traditiosta, ovat kaikki munkkeja. Ja tämä luokittelu on aivan heidän itsensä tekemä. Siksi kysyinki sinulta, kuinka monen maallikkon tiedät saavuttaneen valaistumisen Theravada-traditiossa. Luultavasti tiedät paremmin kuin minä kuinka monta munkki arhantia löytyy eri luostareista, vaikkapa Thaimaasta, mutta et vain halua sanoa sitä. Eikä se ole mikään sattuma, että jokaisen luostarin pomo Theravada-maissa on luostarivalat ottanut munkki. Arhantaksi tulo vaatii sen, että on ottanut luostarivalat, vaikka harjoittaminen ei sitä vaadikkaan. Lainataan nyt accessofinsightia, koska porukka näyttää tykkäävän siitä.

The formula for the arahant reads thus: "Here a monk is an arahant, one whose taints are destroyed, who has lived the spiritual life, done what had to be done, laid down the burden, reached his own goal, utterly destroyed the fetters of existence, one completely liberated through final knowledge."

http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... ttvas.html

Ylläolevan mukaan munkki on arahant. Ei maalikko, ei deva, ei possu. Munkki.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Maallikkoharjoituksen puolesta

ViestiKirjoittaja ... » 25 Kesä 2013 19:52

"You say that if a layman attains arahantship he must either enter the Order that very day or die and attainparinibbàna. Yet if he is unable to find a robe and bowl and preceptor then that exalted condition of arahantship is a waste, for destruction of life is involved in it."

"The fault does not lie with arahantship but with the state of a layman, because it is too weak to support arahantship. Just as, O king, although food protects the life of beings it will take away the life of one whose digestion is weak; so too, if a layman attains arahantship he must, because of the weakness of that condition, enter the Order that very day or die."

Milindapanha III.62

The Milindapanha, which is almost as old as the [rest of (Burmese ed.)] Pali Canon above implies that lay people do/did attain enlightenment. It is just that they all ordained or died within 7 days or less.


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija