Meditaatio ABC

Keskustelua buddhalaisuudesta.
MarkoH

Re: Meditaatio ABC

ViestiKirjoittaja MarkoH » 06 Tammi 2019 20:47

Cerise kirjoitti:Ei tarvitse istua.

Tarkoitatko että meditoidakseen ei tarvitse istua paikallaan. Tai että meditaatio on teennäistä itsensä pettämistä, tai jotain muuta tyystin tarpeetonta toimintaa. Tai että sinun ei tarvitse meditoida. Tai että et vaan koe tarvetta istua aloillasi?

Cerise
Viesti:

ViestiKirjoittaja Cerise » 06 Tammi 2019 21:24

Tarkoitatko että meditoidakseen ei tarvitse istua paikallaan.

Kyllä tarkoitin, että meditoidessa ei tarvitse istua. Istuminen ei ole meditaatiota, vaikka istuessa voi meditoida. Mukavassa nojatuolissa tai sängyllä makaamalla on paljon helpompi rentoutua ja päästää irti kehosta ja kääntää aistit sisäänpäin. Puhun vain siitä, mitä olen omalla kohdallani huomannut käytännölliseksi ja toimivaksi. Tietysti, jos joku vaikka nukahtaa kovin helposti, voi olla parempi istua, itselläni ei ole tätä ongelmaa.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 06 Tammi 2019 21:55

Vähän samanlaista täällä. En ole koskaan ihan ymmärtänyt miksi meditaation (tai istuma-asennon) kuuluisi tuntua kivuliaalta ja hankalalta, edes tai ennenkaikkea alussa, kun se voi olla mukavaakin. Jossain vaiheessa minusta tuntui, että minulla oli halu meditoida jotenkin, mutta se miten minut oli opetettu meditoimaan, ei tuntunut hyvältä. Niinpä aloin tekemään sitä tavalla joka tuntui hyvältä, ja pian se alkoi tuntua myös oikealta. Mukava asento heti alkuun, semmoinen asento jossa pystyi istumaan päivittäin tuntematta vastenmielisyyttä. Vähät välittäen siitä mitä auktoriteetit sanovat, sillä, minun piti tosiaan meditoida jotenkin, siihen oli sisäinen tarve. Toinen vaihtoehto oli etten olisi meditoinut ollenkaan, sanoisivat auktoriteetit mitä hyvänsä. Enkä usko näin jääneeni mistään paitsi, paitsi ehkä siitä epämiellyttävyyden tunteesta, joka ei olisi kuitenkaan kannustanut jatkamaan kovin pitkään.

En tarvitse syytä kokeakseni oloni mukavaksi, mutta jos oloni on epämukava, tarvitsen jonkun syyn ollakseni tekemättä sille mitään. Tuo syy voi olla vaikka valaistumisen tavoittelu. Ja tämä ei vain toiminut minulla.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”