Mistä buddhalaisuudessa on kyse?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
tommi
titteli: über geek
Viesti:

Re: Mistä buddhalaisuudessa on kyse?

ViestiKirjoittaja tommi » 09 Helmi 2014 10:24

Tomi kirjoitti:Dharmassa kuitenkin tarvitaan jonkin verran heittäytymistä sen varaan että ei voi oikein tietää, mutta haluaa kuitenkin kokeilla. Tätä on hyvä kuitenkin edeltää intellektuaalinen pohdiskelu ja kriittinen aiheen tarkastelu. Tuota heittäytymistä voi kutsua myös uskoksi tai luottamukseksi jos haluaa, mutta opetuksessa se ajatellaan välivaiheeksi kohti suoraa ymmärrystä harjoituksen vaikutuksista.

Joo, käytännössä jos jotain uutta haluaa kokeilla niin eri vaihtoehtoja on rajattomasti, joten jollain perusteella täytyy vain valita se yksi juttu ja heittäytyä siihen. Itse taidan suosia sitä että valitaan jokin juttu mistä muut on kiinnostuneita, eli joku toinen on jo tehnyt sitä esivalintatyötä.

Tomi kirjoitti:Itsellä auttoi menneisyydessä jokin pätkä kun olin harjoittanut binaural beats -meditaatiota päivittäin usean kuukauden ajan. Ero hyvinvoinnissa oli merkittävä.

Voitko kertoa enemmän minkälaista tämä binaural beats -harjoitus oli?

Muistan että itsekin joskus muutaman kerran menin sängylle makaamaan ja kuuntelin kuulokkeista tunnin ajan jotain binaural beats -nauhaa (jonka olin muistaakseni löytänyt netistä), mutta en muista että oliko sillä ihmeempiä vaikutuksia. Jos kerran ero hyvinvoinnissa voi olla ihan merkittävä, niin voisi perehtyä tuohon enemmän.

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 09 Helmi 2014 10:58

Tomi kirjoitti:Itsellä auttoi menneisyydessä jokin pätkä kun olin harjoittanut binaural beats -meditaatiota päivittäin usean kuukauden ajan. Ero hyvinvoinnissa oli merkittävä.

Voitko kertoa enemmän minkälaista tämä binaural beats -harjoitus oli?

Muistan että itsekin joskus muutaman kerran menin sängylle makaamaan ja kuuntelin kuulokkeista tunnin ajan jotain binaural beats -nauhaa (jonka olin muistaakseni löytänyt netistä), mutta en muista että oliko sillä ihmeempiä vaikutuksia. Jos kerran ero hyvinvoinnissa voi olla ihan merkittävä, niin voisi perehtyä tuohon enemmän.

phpBB [media]

Silloin oli kyse joku windowsin ohjelma jossa oli presettejä. Olikohan bwgen. Kuuntelin sitä studiokuulokkeilla makuulla tunnin aamulla ja toisen illalla. Toisen noista tunneista poistui yöunista. Yksikin tunti olisi kyllä riittänyt. Ahdistunut ja vilkas mieli rauhoittui sellaiseen olemiseen tilaan jota ei ollut aikaisemmin kokenut. Silloin olin juuri tutustunut myös Eckhart Tollen juttuihin ja sen rauhaisa tila auttoi ymmärtämään mistä hän kertoi. Kävelin paljon myös luonnossa yrittäen olla tietoinen.

Tuo tuottaa meditatiivista tilaa jossain määrin muistuttavan tilan, mutta on kuitenkin eri juttu.

Noita harrastanut silloin tällöin tuon jälkeenkin. Lifeflow niminen tuote ollut nyt viimeaikoina käytössä. Youtubessa voi olla ihan mitä nauhoja tahansa. Kauheaahan se hype noiden ympärillä on, mutta on siellä sitä sisältöäkin.

Tuolla voi saada myös ongelmia aikaan jos turhan paljon kerralla yrittää ja liian matalille taajuuksille. Pääkipu, unettomuus ja sellainen epämääräinen kireys niitä ensioireita.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 09 Helmi 2014 14:03

Allright. I tried to split & copy this topic to "English discussion" area, but I messed something up and all the posts were moved - not copied.

I'm sorry about this inconvenience and thank you all for your patience.

The new topic is in here viewtopic.php?f=6&t=352

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 10 Helmi 2014 18:35

Santeri kirjoitti:
Raitanator kirjoitti:Tommi näyttäisi keränneen melkeinpä kaikki ne väärinkäsitykset, jota buddhalaisuudesta länsimaalainen voi ylipäätänsä poimia. Syytän siitä osittain koulukuntien välistä propagandaa ja osittain myös sitä, että Tommi (korjaa jos olen väärässä) ei ole käynyt hakemassa opetuksia kirjojen ja internetin ulkopuolelta - livenä.

Jäin miettimään tätä livebuddhalaisuutta ja mitä se tarkoittaa? Sitä minä aikoinaan lähdin etsimään ja kokemaan. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta olen väsynyt viikonlopun jäljiltä.

Itsellekin jäi mieleen tämä livebuddhalaisuus ja mitä eroa sillä on esim. kirjojen lukemiseen?

Voisin kuvitella että jotkin asiat tulee selväksi lukemalla, siihen ei tarvita mitään "liveä". Toiset asiat taas tulevat selväksi pelkästään omalla harjoittelulla eikä siinä auta jos joku on "livenä" vieressä seisomassa. Sitten voisi kuvitella myös kolmannen kategorian asioita, joissa tarvitaan se joku muu siihen viereen "livenä". Mitä nämä sitten buddhalaisuudessa voisivat olla?

Esimerkiksi poliisilla taitaa Suomessa olla sellainen tapa, että kun mennään ilmoittamaan omaisille että joku perheenjäsen on kuollut, niin siinä on aina mukana sekä kokenut että kokemattomampi poliisi, jotta se kokemattomampi voi seurata sivusta miten tilanne hoidetaan. Siinä tilanteessa on varmaankin monia asioita, kuten millaista äänensävyä ja elekieltä käytetään, miten reagoidaan, ym., joita ei oikein voi oppia muuten kuin katsomalla "livenä" vierestä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 13 Helmi 2014 00:36

Miten se että saa opetusta livenä olisi hienompaa kuin vaikkapa kirjojen lueskelu? Molemmissa pätee se, että ajatellaan että joku tietää elämäni, asiani, tilanteeni paremmin kuin minä itse. Auktoriteetti omassa elämässä annetaan kirjoittajalle, tai opettajalle. Joku voi sellaista jossain vaiheessa tarvita, mutta noin niinkuin yleensä, vain minä voin selvittää sotkun jossa olen mukana. Tässä tutkistelussa opettajat ja kirjat, olivatpa miten hyviä tai hyväntahtoisia tahansa, ovat vain tiellä. Joku päivä ymmärrän sen, ja vapaudun ulkopuolisesta "avusta".

Tietysti jos haluaa opiskella buddhalaisuutta, kirjat ja opettajat ovat paikallaan. Mutta kuka haluaa opiskella koko ikänsä buddhalaisuutta, vähän kerrassaan samalla kun ikää karttuu, kun kaiken haalimansa tiedon voisi polttaa yhdellä silmäyksellä? Eikö buddhalaisuuskin opeta myös vapautumista buddhalaisuudesta?

Korjatkaa jos olen väärällä foorumilla.

Mohax
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mohax » 13 Helmi 2014 12:31

Opetuksistahan on suttissakin se vertaus lautasta, jota ei tarvitse loputtomasti kuljettaa mukanaan. Nykypäivänä näyttävät oppimisenkin yhteydessä käyttävän termiä "scaffolding", rakennustelineet tms, jossa näyttäisi olevan vähän samaa idea:

http://en.wikipedia.org/wiki/Instructional_scaffolding
"Instructional scaffolding is a learning process designed to promote a deeper level of learning. Scaffolding is the support given during the learning process which is tailored to the needs of the student with the intention of helping the student achieve his/her learning goals (Sawyer, 2006).
Instructional scaffolding is the provision of sufficient support to promote learning when concepts and skills are being first introduced to students."

"The best and most effective use of instructional scaffolding helps the learner figure out the task at hand on their own. It is best to think of the use of instructional scaffolding in an effective learning environment as one would think of the importance of scaffolding in the support of the construction of a new building. Instructional scaffolding is most effective when it contributes to the learning environment. In an effective learning environment, scaffolding is gradually added, then modified, and finally removed according to the needs of the learner. Eventually, instructional scaffolding will fade away. This learning process should never be in place permanently. Eventually, the goal should be for the student to no longer need the instructional scaffolding."

Voi olla että monet hyötyvät siinä irtipäästämisessä/vapautumisessakin väliaikaisesta lautasta tai tuollaisista rakennus, tai ehkä enemmänkin purku, telineistä tukemassa toimintaa, kertomassa mitä olisi hyvä tarkkailla ja mistä näkövinkkelistä tms. Ja jonkun pätevän opettajan livenä antama henkilökohtaisen ohjaus tuntuisi näin mutulla olevan selkeästi paras keino tuollaiseen.

Buddhalaisuuden eri suuntaukset katsoo kai tuota vähän eri tavoilla, mutta on kai jossain Chan/Zenissäkin ollut mukana tuollaista "scaffoldingia", jos ei muuten niin ainakin munkeilla jo pelkästään luostariympäristön ja sen rutiinien kautta.

Jakke K
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jakke K » 13 Helmi 2014 13:53

[quote="MarkoH"]Miten se että saa opetusta livenä olisi hienompaa kuin vaikkapa kirjojen lueskelu? Molemmissa pätee se, että ajatellaan että joku tietää elämäni, asiani, tilanteeni paremmin kuin minä itse. Auktoriteetti omassa elämässä annetaan kirjoittajalle, tai opettajalle. "

Totta toinen puoli. Olisi mielenkiintoista, jos joku tekisi avauksen tuosta. Miksi me aina seuraamme jotain auktoriteettia, kirjaa tai ihmistä tai uskontoa, ja oletamme että se ratkaisee kaikki ongelmamme meidän puolestamme? Samahan pätee paitsi henkisellä puolella, niin politiikassa, asiantuntemuksessa jne. Jostainhan meidän sisältämme se tarve auktoriteettiin tulee?

Toinen puoli on sitten siinä, että miten itse kokee asian. Sekä kirjoja että opettajia on mahdollista lähestyä enemmän dialogin kautta, mikä tietty edellyttää vähän asennoitumisen muutosta. Sen sijaan, että etsisi vastausta tiettyyn elämänsä ongelmaan tai siihen (ah, niin tuttuun) sisäiseen ahdistukseen, niin voi ajatella niitä kuin hyvinä ystävinä. Niinkuin pallottelisi ideoita edestakaisin. Vuorovaikutus toisen kanssa usein paljastaa itsestä monia sellaisia asioita ja asenteita, joita yksin voi olla vaikeaa löytää. Se tietty edellyttää jo, että on valmis todella pistämään omat kokemuksensa ja oppimansa asiat kyseenalaiseksi.

Tässähän kai usein on se vaikeus, kun etsii jotain "totuutta" johonkin asiaan. Sitä etsii sellaista vastausta, joka tyydyttää älyllisesti tai tuntuu hyvältä. Niinkuin noilla asioilla olisi jotain tekemistä sen "totuuden" kanssa? Ainakin omalta kohdalta olen kokenut, että kirjoista ja opettajista on tuossa mielessä ollut paljon hyötyä. Ne ovat avanneet reittejä omaan ajatteluun (itseensä) ja näkemään miten kapeasti ja ehdollistuneesti omat ajatukset toimivat.

Mutta olen myös kokenut samalla tavoin, että jossain kohtaa tulee piste, jossa noille ei ole enää tarvetta. Ei tunnu enää siltä, että tarvitsee inspiraatiota tai kyseenalaistusta enää jostain tietystä lähteestä. Oppiahan voi tietysti aina lisää ja ymmärrystä syventää, mutta ei tunnu tarpeellista ripustautua johonkin ajatusrakennelmaan tai vaikka itse buddhalaisuuteen enää. Maailma on täynnä "opettajia", kunhan vain katsoo ympärilleen.

Jakke K
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jakke K » 13 Helmi 2014 14:07

Tomi kirjoitti:Nämä ketjut tuntuvat menevän helposti ihan uskomattomaksi viisasteluksi. Ei siinä, itsekin olen mukana.

Olisiko mielekkäämpi keskustella mieluummin siitä mistä buddhalaisuudessa on henkilökohtaisesti kullekin kyse vaikka tällä hetkellä?

Ai juu vielä, palautus tuohon avaukseen ja tuohon Tomin kommenttiin, jos sallitte? Ei teoriaa, vaan ihan käytännön kokemuksena mitä buddhalaisuus on minulle merkinnyt? Se on ollut minulle yksi keino oppia tuntemaan itseäni eli vastaamaan kysymykseen: Kuka minä olen? Se on auttanut minua löytämään uusia asioita ja vastauksia moniin kysymyksiin, kuten
Miksi ihminen kärsii?
Mistä tulee ahdistus ja miten siitä pääsee eroon?
Miten ihmisen mieli toimii?
Mitä on myötätunto?
Mikä on totuus ja miten sen voisi löytää?

...sekä isoja että pieniä asioita. Ja kai lopulta "tärkeimpänä", miten kokea elämää syvällisesti ja olla samalla tasapainossa itsensä ja muiden kanssa ja miten auttaa muita, ainakin joissain asioissa. Noin yksinkertaisesti.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 13 Helmi 2014 17:51

Jakke K kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:Miten se että saa opetusta livenä olisi hienompaa kuin vaikkapa kirjojen lueskelu?

Tässähän kai usein on se vaikeus, kun etsii jotain "totuutta" johonkin asiaan. Sitä etsii sellaista vastausta, joka tyydyttää älyllisesti tai tuntuu hyvältä. Niinkuin noilla asioilla olisi jotain tekemistä sen "totuuden" kanssa? .

Tässähän se vaikeus on. Sanoisin sitä jopa mahdottomuudeksi. Älyä harjoittamalla emme tule koskaan tyydyttyneeksi. Mutta mitä muuta voi tehdä kuin hakea tyydytystä niin kauan kun loputon ajatusten kehä kiertää? Sen pitää hiljentyä, että tuohon osaa vastata. Olla hyvin hiljaa. Sitä ennen tuntuu aina siltä että jotain jää puuttumaan, ja epäonneksemme älymme tarttuu juuri tähän sinnikkäästi. Kunnes se hiljenee.

Minut potkittiin kerran pihalle yhdestä luostarista. Tein valituksen ja ilmoitin että haluan tulla sinne opiskelemaan buddhalaisuutta, koska olin kiinnostunut zenin ytimestä, en muodollisista harjoituksista ja kumarteluista, ja minusta tuntui että tässä paikassa oli jotain erikoista mitä en muualta ollut löytänyt. Sain sovittua palaamiseni sinne vaikka mestari oli täysin vittuuntunut minuun, ja siinä juna-asemalla matkalla mietin mitä sanoisin hänelle, miksi halusin itsepintaisesti palata sinne? Näin siinä istuessani pienen hämähäkin, jolla oli vain kolme jalkaa, ja kaikki vielä samalla puolella hämärin ruumista. Katselin sitä lyllertämistä ja tajusin että tähän kysymykseen kannattaa tarttua: Miksi maailmassa on paljon kärsimystä? Sen haluaisin ymmärtää. Oivallista, juuri näin minun kannattaisi sanoa. No, kukaan ei koskaan kysynyt miksi palasin, ja mestari itse ilmoitti heti uudestaan tavatessamme että tässä paikassa ei ole mitään erikoista.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 13 Helmi 2014 18:00

Niin, en ole vieläkään löytänyt vastausta tuohon kysymykseen.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”