Tietoisuus idässä ja lännessä

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Jakke

Tietoisuus idässä ja lännessä

ViestiKirjoittaja Jakke » 18 Helmi 2013 17:29

Onkos ihmisillä heittää jotain rakkaita omia käsityksiä siitä kuinka tietoisuus nähdään vaikkapa krinstinuskossa ja buddhalaisuudessa? Kuinka tietoisuus ja ihmisen minä asemoituu keskenään?

Lauri
Viesti:

Re: Tietoisuus idässä ja lännessä

ViestiKirjoittaja Lauri » 18 Helmi 2013 19:30

Mita tarkoittaa tietoisuuden ja minän asemoituminen?

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 18 Helmi 2013 20:19

Ja miten tässä kontekstissa minä ja tietoisuus määritellään. Ei ole pilkunviilausta. Pelkkää tarkennusta siitä, että kaikki ovat perillä mistä keskustelemme ja mitä mikäkin käsite tarkoittaa (tässä kontekstissa).

Jakke

ViestiKirjoittaja Jakke » 18 Helmi 2013 21:48

Koitin olla mahdollisimman ympäripyöreä, toivoen että teiltä tulis mahdollisimman oman näköisiä vastauksia. Koitan olla sitä jokseenki edelleen, eli minuudella tarkoitan ihmisen minuutta, sitä joka sanoo "Minä". Tyyliin "minä olen tässä" tai "minä näen sinut".

Mua kiinnostaa kuulla teidän pohdintoja epäbuddhalaisina tai buddhalaisina että kuinka määrittelette "tietoisuuden" tällaisessa tapahtumassa, kuten esimerkiksi, "minä olen tässä" tai "minä näen sinut". Ja otin aikaisemmin näkökulmaksi tuon kristinuskon, että jos haluaa niin sen voi ottaa vertailukohdaksi esimerkiksi buddhalaiselle näkemykselle tästä asiasta.

Kyse ei ole tenttaamisesta, vaan ihan vaan kiinnostaa kuulla ihmisten moniäänisyyttä tästä asiasta.

Ts. Mitä tietoisuus on teille? Ja kuinka se (tietoisuus) asemoituu kokemukseen "minä olen tässä" ja "minä näen sinut" ?

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 18 Helmi 2013 22:25

Kuva

Tuo harmaa edustaa "maailmaa siellä jossain" eli jokin objektiivinen meistä riippuvainen joka laittaa vastaan. Osa siitä tietoisuuden ulkopuolelle jäävästä vastaan laittavasta on subjektin sisällä, haluja, muistoja jne. Itse ajattelisin että evoluution myötä jotkut lajit ovat oppineet kehittämään mallin niitä ympäröivästä maailmasta kyetäkseen toimimaan siinä tarkoituksenmukaisesti. Joidenkin laumaeläinten on ollut tärkeä myös muodostaa malli itsestään toimimasta tässä mallissa eli kokemus itsestä. Värikäs maailma on aivojen tuottama kokemus maailmasta, tietoisuuden kenttä tai kokemus. Pikkumies siellä sisällä se tuttu kokemus että maailma on tuolla ja me koemme sen ja maailma on meistä riippumaton. Kaikki tapahtuu aivoissa.

Ajattelisin että tuo "maailmasimulaatio" on ainakin kaikilla nisäkkäillä, mutta tuo sen sisäinen käsitys jostain joka elää tässä "maailmassa" vain lähinnä simpansseilla, ihmisillä ja delfiineillä (listan ei ole tarkoitus olla kaikenkattava). Tuo malli minästä kokijana ei ole oleellinen maailmassa selviytymisen kannalta ja se tuntuisi sitovan aika paljon yksilön energiaa koska siitä seuraa välittömästi huoli siitä kokemuksen subjektista. Se kokemus minästä kokijana on aito, mutta se erilainen jos sitä tarkastelee tarkemmin eli sitä voidaan kutsua illuusioksi. Psyyke tuottaa tuon kokemuksen minästä prosessinkaltaisesti ja tämä kokemus vaihtuu hetkestä toiseen. Enemmän meditoineet tai psykedeelejä kokeilleet voivat huomata että tuo malli kokijasta voi lakata hetkeksi jolloin koetaan "yhteys" jossa subjekti ja objekti lakkaavat. Näistä kerrotaan sitten eri mystisissä traditioissa.

Sinänsä ei ole olemassa mitään läntistä tapaa ajatella tietoisuutta. Harva sitä osaa edes määritellä. En tiedä onko edes Buddhalaisuudessa yhtenevää käsitystä vaan joukko kuvauksia. Länkkärifilosofit John Searle ja Thomas Metzinger itselle olleet aiheen kanssa valaisevia.

Jakke

ViestiKirjoittaja Jakke » 19 Helmi 2013 15:59

Tomi, etkö sä käyttäny prikulleen samaa kuvaa vuonna kirves ja kypärä dharmafoorumilla? :)

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 19 Helmi 2013 16:36

Jakke kirjoitti:Tomi, etkö sä käyttäny prikulleen samaa kuvaa vuonna kirves ja kypärä dharmafoorumilla? :)

Joo. Eiks ookkin hieno kuva? :)

Representionalismi kai tuon tulkinnan nimi, joka painottaa tuota "maailmamalli" ajatusta. Sopii ainakin oman kokemuksen kanssa kivasti.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 19 Helmi 2013 19:48

Harha-muodon toinen aste on nimeltään ”sisäsyntyinen tietämättömyys”. Havaittuamme olevamme erillinen meillä on tunne, että niin on aina ollut. Se on epämukava tunne, vaistomainen kurottaminen kohti itsetietoisuutta. Se on myös tekosyy pysyä erillisenä, yksilöllisenä hiekanjyvänä. Se on aggressiivista tietämättömyyttä, joskaan ei aggressiivisuutta aivan vihamielisyyden merkityksessä. Se ei ole kehittynyt niin pitkälle. Lähinnä se on aggressiivisuutta siinä mielessä, että tuntuu epämukavalta, tasapainottomalta, ja niinpä yrittää varmistaa taustansa, luoda itselleen suojapaikan. Kyse on asenteesta, että on hämminkiin joutunut erillinen yksilö, ja siinä se. On yksilöinyt itsensä erillisenä muotona tilan ja avoimuuden perusmaisemasta.

Kolmas tietämättömyyden laji on ”itseään tarkkaileva tietämättömyys”, itsensä katseleminen. On tunne, että näkee itsensä ulkoisena kohteena, joka johtaa ensimmäiseen huomioon ”toisesta”. Alkaa muodostaa suhdetta niin sanottuun ulkomaailmaan. Se on syy, miksi näitä tietämättömyyden kolmea astetta kutsutaan harha-muodon skandhaksi; muotojen maailmaa aletaan luoda.

Kun puhutaan ”tietämättömyydestä”, ei tarkoiteta tyhmyyttä missään tapauksessa. Tavallaan tietämättömyys on hyvin älykästä, mutta se on täysin kaksisuuntaista. Se tarkoittaa, että ainoastaan vastaa omiin projektioihinsa sen sijaan, että näkisi sen mitä on. Ei ole hetkenkään rauhaa, koska koko ajan jättää huomiotta sen mitä todellisuudessa on. Se on tietämättömyyden perusmääritelmä.

...Buddhalaisessa kirjallisuudessa on vertauskuva, jota käytetään yleisesti kuvaamaan tätä koko prosessia, egon syntyä ja kehitystä. Siinä puhutaan apinasta, joka on lukittu tyhjään taloon, jossa on viisi ikkunaa vastaamassa viittä aistia. Apina on utelias, pistää päänsä ulos joka ikkunasta ja hyppelee levottomasti ylös ja alas. Se on apina vankina tyhjässä talossa. Se on kiinteä talo pikemminkin kuin viidakko, jossa apina loikki ja keinui, pikemmin kuin puut, joissa se kuuli tuulen suhinan ja lehtien ja oksien rahinan. kaikki nämä asiat ovat kokonaan jähmettyneet. Itse asiassa viidakko on tullut sen kiinteäksi taloksi, sen vankilaksi. Oksalla kyyhöttämisen sijaan tämä utelias apina on muurattu sisään kiinteään maailmaan niin kuin virtaava, vaikuttava ja kaunis vesiputous olisi äkkiä jäätynyt. Tämä jäätynyt talo, jäätyneistä väreistä ja energioista tehty, on täysin hiljaa. Tämä tuntuu olevan hetki, jolloin aika alkaa menneisyytenä, nykyisyytenä ja tulevaisuutena. Asioiden virrasta tulee kiinteä käsin kosketeltava aika, kiinteä käsitys ajasta.

http://www.nic.fi/~laan/ego.htm

Mielestäni Trungpa Rinpoche esittää tuon tietoisuuden synnyn ja kehittymisen huomattavasti paremmin kuin ite osaisin.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 19 Helmi 2013 19:49

Kuva

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 20 Helmi 2013 00:43

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”