Opettajan merkitys

Keskustelua buddhalaisuudesta.
MarkoH

Opettajan merkitys

ViestiKirjoittaja MarkoH » 20 Joulu 2014 23:35

Yritin etsiä täältä aihetta, jossa puhuttaisiin opettajan merkityksestä polulla. Semmoista ei löytynyt! Kummallista... Olin ihan varma että sellainen olisi. Ainakin pitäisi olla. Olen viimeiset 20 vuotta ollut vakaasti sitä mieltä, että henkilökohtaista opettajaa ei tarvita, ja olen muistanut mainita siitä joka yhteydessä. Kuitenkin tulin aikoinaan hulluksi, hyvin hyvin hulluksi, kun minulla ei ollut omaa opettajaa varoittamassa ajoissa epäsuotuisasta kehityksestä. Jostain syystä en ole aiemmin nähnyt yhteyttä näiden asioiden välillä. En vain nähnyt. Pätevä opettaja on siis tarpeen! Eikä mikään sähköpostittelukamu, vaikka laillistettu opettaja olisikin, koska hän ei voi millään tietää mitä oikeasti ajattelet asioista. Tämä voi olla ongelma erityisesti zenissä, jossa joskus ajatellaan (minä ajattelin, olenko poikkeus?) että opettajan sanat, jotka jossain muussa yhteydessä olisivat vain normaalia jutustelua, sisältävät jonkin salatun ja syvällisen viisauden. Jos on ymmärtävinään tuon viisauden, niin huijui. Siksi skitsahtamiseni tuli aikoinaan täytenä yllätyksenä Brad Warnerillekin. Hän kyllä jälkikäteen pahoitteli että oli "tehnyt minusta skitson". Mutta olisin luultavasti skitsahtanut vaikka hän olisi kirjoittanut mitä tahansa.

MarkoH

Re: Opettajan merkitys

ViestiKirjoittaja MarkoH » 23 Joulu 2014 02:18

Ei oo hätää Misseol... hätä on hätäsiä varten.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 24 Joulu 2014 09:36

Misseol kirjoitti:Puututaan nyt vaikka tuohon epäsuotuisaan kehitykseen. Ainoa asia, joka on epäsuotuista on se, ettet luota itseesi. Mutta et voi käyttää sanaa kehitys ja epäauotuisa samassa paketissa. Se ei ole kehitystä jos taantuminen. Mut tälläi mä opin nyt ajattelen että oon oikeessa - kaikki kehitys on suotuisaa. Mutta mitä tästäkin opimme? Emme sitten yhtikäs mitään.
Koko päivänä

Kyse oli nimenomaan kehityksestä, ei taantumisesta. Kehitys voi tapahtua hyvään tai huonoon suuntaan, esim:

On olemassa runsaasti tutkimusnäyttöä siitä, että lapsuuden kodin ja perheen olosuhteilla on merkitystä mielenterveyden kehittymiseen suotuisaan tai epäsuotuisaan suuntaan.

Myös hetkellinen taantuminen on osa kehitystä. Toivottavasti kuitenkaan tuohon tilaan, kuten mihinkään muuhunkaan tilaan, ei jämähdä. Sen voi kyllä kokea aina ja aina uudelleen, ja tällä tiellä niin käy, se on varma.

Kun elämässä tulee vastoinkäymisiä, sen voi nähdä suotuisana kehityksenä. Tekisi mieli sanoa että pitää. Vastoinkäymisissä on kyse vain laadukkaasta opetuksesta. Käytän tarkoituksella sanaa "laadukas" puhuessani tästä itselleni, saadakseni omat ennakkoasenteeni sanattomaksi. Elämä ei ole ongelma. Mitä suurempi vastoinkäyminen, sitä laadukkaampi opetus. Ei ongelmaa missään.

Siinä mielessä kaikki kehitys on minustakin suotuisaa. Sekin, että luotin liikaa itseeni ja omaan ymmärykseeni. Olisin siis yhtä hyvin voinut kirjoittaa:

Kuitenkin tulin aikoinaan hulluksi, hyvin hyvin hulluksi, kun minulla ei ollut omaa opettajaa varoittamassa ajoissa suotuisasta kehityksestä.

Kaikki mokaa. Kuka mokaa, oppii varmasti jos vaan haluaa. Kuka ei enää suostu oppimaan, ei enää mokaa vaikka mokaisikin. Se on kuollut tila. Koko päivän, mahdollisesti huomisen, ja... se jatkuu. Ja näin edelleen aina Jeesuksen paluuseen saakka.

Hyvää joulua, Misseol.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 24 Joulu 2014 11:39

Marko, älä turhaan ruoski itseäsi. Me kaikki olemme tehneet saman jossain asiassa. Se on nyt tehty, olet oppinut jotain ja todennäköisesti et tee sitä enää koskaan uudestaan. Se on hyvä niin ja sen voi jättää repusta pois.

Olin pari vuotta sitten opiskelemassa asioita, jossa opettajalta kysyttiin kuka on hänen opettajansa. Hän vastasi:

Jokainen vastaantulija on opettaja, jokainen elävä olento on sangha, maailmankaikkeus on dharma.

Hyvää joulua.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 24 Joulu 2014 12:21

En turhaan enkä syystä... en aavistanutkaan että minua on näin vaikeaa ymmärtää?

Hyvää joulua kaikille Tuntemattomille!

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 24 Joulu 2014 13:09

Jos käsitit kirjoittamastani että "laadukas opetus" on sitä, että jotain kamalaa on tapahtunut, ja että se ei saa koskaan tapahtua uudestaan... en halua enää koskaan kokea sitä... olen "viisastunut" ja oppinut ja pidän nyt huolen siitä ettei niin käy enää koskaan... niin en tarkoittanut sitä. Tuo on pikemminkin ilmaisen opetuksen itsepäistä torjumista kuin siitä oppimista. Laadukas opetus on jotain mikä vaan otetaan ilmaantuessaan aina vaan uudestaan vastaan, ja lopultakin kiitollisuudella, ei siksi että se olisi hauskaa (ainakaan aluksi), vaan siksi että että se vaan tuntuu oikealta kokea, käydä läpi. Se voi samalla tuntua hyvin, hyvin pahalta. Mutta se on lopulta jotain minkä kanssa haluaa silti elää enemmän kuin minkään muun, kun siihen ensin vain uskaltaa tutustua, koska se selvästikin haluaa opettaa minulle ystävälliseen mutta hyvin suoraan tapaan jotain perustavaa elämästäni. Tällä tavoin oppiessani olen ihan eri tavalla elossa kuin vaikkapa kirjoittaessani tätä tekstiä yrittäessäni antaa vaikutelman että tässä on jotain viisautta. Joskus onnistun yhdistämään nämä molemmat, ja se on jotain mihin aina utelias mieli pyrkii. Mielellään.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 24 Joulu 2014 17:40

Lol en oo mikään rosvo. Tarjoo mulle milli.
I'll give you one dollar every day

But that's 27 million hundred years

Eiku...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 24 Joulu 2014 23:26

Hyvää joulua ja painu jo vittuun.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 25 Joulu 2014 06:56

Ei oikeasti, paitsi se joulu :)

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 26 Joulu 2014 00:33

Minusta, opettajan valinnassa (jos nyt lähdetään siitä että oppilas valitsee ensin opettajan, eikä päinvastoin) ei ole kyse siitä, että jokin opetus olisi parempaa kuin joku toinen, tai toinen koulukunta parempi kuin toinen, tai toisen koulukunnan harjoittajat fiksumman oloisia kuin jonkun toisen... Vaan siitä, että vaikka ihmisinä olemme hyvin samanlaisia, olemme kuitenkin elämissämme päätyneet hyvin erilaisiin tilanteisiin. Ja erilaiset tilanteet tarkoittavat vähintäänkin näennäisen erilaista opetusta erilaisiin haasteisiin joita elämässä vaan vastaan tulee. Ja lopulta, vaikka opetus olisi täysin buddhalaisuuden hengen vastaista, se voi olla silti hyvää opetusta, vaikka se esitettäisiin buddhalaisuutena. Buddhalaisuuden itsensä takia.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”