Opettajan merkitys

Keskustelua buddhalaisuudesta.
MarkoH

Re: Opettajan merkitys

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Joulu 2014 19:51

Varoituksen sana Brad Warnerilta, näytän viittaavan usein Warneriin, minkä koen kiusallisena koska hän ei nykyisin merkitse minulle juurikaan mitään:

Buddhist style “enlightenment experiences” (I despise this term, but it’s in common use, so I’m stuck with it) are not something one should take lightly. There’s a very good reason why Zen teachers for thousands of years have cautioned their students to go very slowly and cautiously along the path. These sudden breakthroughs can seem very thrilling when they happen. People might even pay good money for them. But they can also mess your mind up in a very big way if you go into them unprepared. Yet here’s old loving Genpo making it so you can walk in off the street and have one in a couple hours. That’s like giving random people massive doses of LSD and saying, “Here! It’s fun! Now you’re going to see God and love everyone in the world!”

Famous Zen Master Genpo Roshi has announced that he is disrobing.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 29 Joulu 2014 02:00

Oh, yes. Sure. Life is a great teacher. If we pay attention.

...the things we encounter, as we experience them, then they become our teacher. And that's the real teacher. The outward teacher is just there for a while to let you know that.

- Joko Beck

Vieras kirjoitti:Jokainen vastaantulija on opettaja, jokainen elävä olento on sangha, maailmankaikkeus on dharma.

Tämä pätee siis ihan kaikkeen. Siis myös telkkarin katsominen on hyvää harjoitusta. Paitsi niille jotka eivät halua syystä tai toisesta tehdä siitä harjoitusta. Brad Warner (taas se tuli) ei tykkää katsoa telkkaria. Hän katsoo sitä kyllä jos on kylässä jossain, ja joku pistää telkkarin päälle. Mutta jos ei tykkää jostain, ja ei tunnu siltä että sitä olisi pakko tehdä, miksi siitä sitten tekisi itselleen harjoituksen?

Minäkään en katso telkkarista uutisia, viihdeohjelmia, tosi-tv:tä enkä lastenohjelmia. Mutta katson jalkapalloa, elokuvia, paria sarjaa, dokumentteja, konsertteja ja ohjelmia tyyliin Kuppilat kuntoon, Jyrki Sukula! Ja mulla on tallentava digiboksi, ettei nämä vaan pääse loppumaan kesken kun tekisi mieli katsoa jotain. Kanavia on nykyisin niin paljon ilmaiseksi saatavilla, että sieltä löytyy joka päivä kyllä useampi tunti sellaista mitä haluaa katsoa. En tarkoita että katsoisin tv:tä useamman tunnin päivässä. Joskus katson. Joskus päivä menee melkein kokonaan netissä runkatessa. Siis kirjoittaessa näitä, ja lukiessa aina vaan uudestaan omia kirjoituksiaan. Tv-Harjoitus voi olla vaikkapa sitä, että yrittää tiedostaa ajatuksensa samalla kun katselee telkkaria. Kun tulee tietoiseksi kaikista ajatuksistaan, eikä osaa enää olla tiedostamatta, huomaa ettei pysty enää samaan aikaan seuraamaan vaikkapa elokuvaa ja ajattelemaan Buddhan tekemiä ihmetekoja. Tai eilistä päivää. Ajattelu siis väistyy, tai sen on opittava väistymään tuoksi aikaa. Hyvä harjoitus.

Minusta elokuvat ovat yksi ihmisen parhaimmista keksinnöistä. Olen tosin hyvin epäluuloinen kaikkea kohtaan mikä ei tule Hollywoodista. Hollywoodistakin tulee paljon paskaa, mutta noin puolet elokuvista on ihan katsottavia tai parempia.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 20 Elo 2016 04:18

Mjoo, olen aikalailla Markon linjoilla tässä. Hyvin vahvasti.

Tietysti tarjolla on monenlaista harjoitusohjetta...

Ehkä sitä odottaisi jotain tietämystä siitä, että mitä itse on kokenut? Liian suuret odotukset? :)

Toisaalta en koe mitään pakottavaa tarvettakaan, tieto on kovin helposti saatavilla....joten olen aika levollinen asian suhteen.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 20 Elo 2016 22:11

Onneksi meillä on nää YouTube-mestarit... festarit... mestarit

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 20 Elo 2016 23:22

Kun oppilas on valmis, YouTube-video ilmaantuu...

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 27 Elo 2016 02:15

Mun on hirveen vaikee vaatia sua luopumaan siitä vihaisesta miehestä, joka vihaa valaistumista. Ehkä se on se seuraava kapina (kipinä) sitä uskonnollisuutta vastaan, mikä on jo kerran voitettu? Taistelu siis jatkuu...

Palaa sivulle “Dharman pyörä”