Buddhalaisuus ja usko

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Dharmis42
Viesti:

Buddhalaisuus ja usko

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 20 Helmi 2013 04:43

Hoi!

Toivottavasti tästä saadaan keskustelua aikaan. En halua tähän keskustelua uskonnosta. Miten buddhalaisuus käsittää uskon? Minulle maallikolle tietysti mieleen tulee termi turvautuminen. Miten turvautuminen eroaa uskosta (mihin sitten uskookaan)?

Eikö usko ole se ensimmäinen askel buddhalaisuuteen? Halu luottaa kolmeen jalokiveen?

Kuinka ihminen muuten voisi turvautua, kuin uskolla? ;)

Tällainen melkoisen yleismaailmallinen ajatusketju....

Kiitos kaikista vastauksista 8-)

Lauri
Viesti:

Re: Buddhalaisuus ja usko

ViestiKirjoittaja Lauri » 20 Helmi 2013 19:01

Turvautuminen tarkoittaa, että uskoo Buddhan todella olleen valaistunut ja että uskoo Dhamman kykenevän vapauttamaan meidät. Onkin hassua, kun ihmiset kutsuvat itseään buddhalaisiksi, mutta sanovat etteivät usko jälleensyntymään. Tämä on sama kuin sanoisi, että ei usko Buddhan todella valaistuneen. Ketä ja mitä silloin oikein seuraa? En näe sanaa usko negatiivisessa valossa, minulle se tarkoittaa samaa kuin luottamus.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 20 Helmi 2013 21:34

Tilopan mukaan hartaus on luottamusta karmaan. Luottaa, että asioilla on syy ja että niistä syistä seuraa jotakin. Sienen itiöistä syntyy sieniä, hampun siemenistä hamppua. Turvautuminen eroaa kristinuskon uskosta, että siinä turvaudutaan kaikkivoipaan Jumalaan. Buddhalaisessa turvautumisessa kumarretaan ehkä patsaan edessä, mutta se symboloi meidän omaa perimmäistä hyvyyttä - buddhaluontoa. Perimmäisessä merkityksessä turvautumisessa turvaudutaan omaan viisausmieleen ja myötätuntoon sekä niiden rajattomiin mahdollisuuksiin. Se on hieman sama kuin tekisit itsellesi selväksi, että tiskivuoresta huolimatta tiskit on pestävissä ja tiskipöytä on putsattavissa. Luottamusta Mr. Musclen voimaan.

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 20 Helmi 2013 23:38

Suttissa kai ensin on kai ymmärrys omasta tilasta eli koettu kärsimys, tämän jälkeen tulee ihmetys ja syytekijän etsintä. Tästä seuraa tutustuminen opetuksiin josta nousee tuo usko, josta taas toiminta jne.

Karma uskon peruslähtökohtana tulee ymmärrettäväksi kun ajattelee että se käytännössä tarkoittaa sitä että yksilö uskoo että onni/hyvinvointi ei ole satunnainen ilmiö vaan sidottu tiettyihin kausaalisiin lakeihin eli siihen mitä tämä ihan itse tekee ponnisteluillaan. Ilman tätä ei ole mitään polkua edes teoreettisesti olemassa vaan jäljelle jää lähinnä turvautuminen joihinkin henkiolentojen armollisiin tekoihin, rituaalien suorittaminen tai sitten passiivinen alistuminen kohtaloon.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 21 Helmi 2013 02:56

Millä tavoin usko muodostuu? Mikä luo epäilyksen?

"Chogyam Trungpa states that vicikitsa (doubt) means "you do not trust any possible alternatives and do not want advice or any way out". This includes doubting the teachings, the teacher, and the dharma, as well as the norms of everyday existence."

http://en.wikipedia.org/wiki/Vicikitsa

Voisiko olla, että ensimmäinen askel on nähdä, että kärsimystä tapahtuu. Ajatellen, että monesti elämä rullaa taattua polkuaan. Sen voi ikäänkuin ohittaa, "sehän on vain elämää"-mentaliteetilla. Ei ole halua nähdä, että kärsimystä tapahtuu?

Harri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Harri » 21 Helmi 2013 04:58

Dharmis42 kirjoitti:Miten buddhalaisuus käsittää uskon? Minulle maallikolle tietysti mieleen tulee termi turvautuminen. Miten turvautuminen eroaa uskosta (mihin sitten uskookaan)?

Eikö usko ole se ensimmäinen askel buddhalaisuuteen? Halu luottaa kolmeen jalokiveen?

Dharmis42 kirjoitti:Voisiko olla, että ensimmäinen askel on nähdä, että kärsimystä tapahtuu. Ajatellen, että monesti elämä rullaa taattua polkuaan. Sen voi ikäänkuin ohittaa, "sehän on vain elämää"-mentaliteetilla. Ei ole halua nähdä, että kärsimystä tapahtuu?

Oikein ajateltu. :P

Eli, klassinen skolastiikka ja polun psyko-teoria selittää turvautumisen siten, että se nousee kahdesta asenteesta, pelosta ja uskosta.

Jos ei pelkää alempien jälleensyntymien vaaraa, jos ei pelkää samsaraa ja sen kärsimyksiä, jos ei koe omaa mieltänsä uhkana omalle hyvinvoinnille, ei henkilöllä ole mitään tarvetta turvautua, lähteä turvaan, paeta nykyistä eksistentiaalista tilannettaan. Ainoastaan pelko, kauhu, tai vaaran tunne, saavat aikaan aidon halun turvautua.

Jos ei usko Dharman voivan vapauttaa tuosta uhasta ja vaarasta, jos ei usko Buddhan olevan pätevä Dharman lähde, ja jos ei usko Sanghan olevan päteviä seuralaisia Polulla vapauteen vaaroista, niin henkilöllä ei ole mitään tarvetta turvautua juuri Kolmeen Jalokiveen. Ainoastaan usko Buddhan, Dharman ja Sanghan kykyyn tarjota suojaa saavat aikaan turvautumisen juuri näihin kolmeen.

Olen huomannut, että tämä kohta, eli pelko ja usko, tuottavat usealle länsimaiselle uus-buddhalaiselle ylipääsemättömiä ongelmia. Sääli, sillä ne ovat ihan keskeisiä juttuja turvautumisessa, ja siten Dharman harjoittamisessa.

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 21 Helmi 2013 14:31

Tuo pelko on jännä juttu. Ennen pidin mm. kristittyjen visuaalisia helvetti kuvauksia lähinnä korneina. Sittemmin kun tajusin miten keskeisiä taivas ja helvetti ovat buddhalaisuuden kannalta niin suhtautumiseni on muuttunut. Tällaisten kuvien katseleminen ja helvetin kärsimysten kontemplaatio voi olla hyvää harjoitusta, kun siitä poistaa synnin. Tarkoittaen sitä, että esim. seksuaalisuus ei ole jotain joka automaattisesti paiskaa jonnekkin kiehuvaan pataan. Vaikka harjoitus ja hyveellisyys tuo hedelmän jo tässä elämässä, niin omaa kokemusta laajentaa huomattavasti ajatus jälleensyntymästä. Tuntuu, että nämä todella ovat suuria kynnyksiä länsimaalaisille harjoittajille. Joskus sitä naureskellan "aasialaisten taikauskoisuudelle", mutta joskus heidän harjoitusensa ja näkemyksensä voivat olla lähempänä buddhalaisuuden henkeä kuin "meidän" omamme. Ei näihin asioihin uskominen tietenkään mikään ehto harjoittamiselle ole, mutta omalta kohdaltani voin todea, että sen jälkeen kun vakuutuin monista asioista ja lakkasin epäilemästä Buddhan opetuksia, niin oma harjoitukseni on syventynyt.

"Niinpä, kālāmalaiset, vihasta ja pahansuopuudesta vapautunut, tahraton ja puhdassydäminen jalo oppilas saavuttaa jo tässä elämässä neljä varmuutta seuraavasti:
16. 'Mikäli on olemassa tuonpuoleinen maailma, mikäli on olemassa hyvien ja pahojen toimintojen hedelmiä ja seuraamuksia, silloin ruumiin hajotessa kuoleman jälkeen tulen syntymään onnelliseen olotilaan, taivaalliseen maailmaan." Tämä on hänen ensimmäinen varmuutensa.
'Vaikka ei olisikaan tuonpuoleista maailmaa eikä hyvien ja pahojen toimintojen hedelmiä eikä seuraamuksia, siitä huolimatta olen tässä elämässä vapautunut vihasta, pahansuopuudesta ja ahdistuksesta ja elän onnellisena.' Tämä on hänen toinen saavutettu varmuutensa.
'Vaikka toiminnallani tahattomasti aiheuttaisinkin pahaa, silti en suunnittele kenellekään pahaa.
Ellen tee pahaa, miten silloin voisin tuntea mielipahaa?' Tämä on hänen kolmas saavutettu varmuutensa.
'Edelleen, jollen aiheuta pahaa toiminnallani, silloin pysyn molemmissa suhteissa, sekä tahattomasti että tietoisesti, ehdottoman puhtaana. 'Tämä on hänen neljäs saavutettu varmuutensa. Näin, hyvät kālāmalaiset, vihasta ja pahansuopuudesta vapautunut, tahraton ja puhdassydäminen jalo oppilas saavuttaa jo tässä elämässä nämä neljä varmuutta.""

-Kālāmalaisten sutta

Jakke

ViestiKirjoittaja Jakke » 21 Helmi 2013 17:28

Dharmis42 kirjoitti:Hoi!

Toivottavasti tästä saadaan keskustelua aikaan. En halua tähän keskustelua uskonnosta. Miten buddhalaisuus käsittää uskon? Minulle maallikolle tietysti mieleen tulee termi turvautuminen. Miten turvautuminen eroaa uskosta (mihin sitten uskookaan)?

Tällainen melkoisen yleismaailmallinen ajatusketju....

Kiitos kaikista vastauksista 8-)

Mulle buddhalaisuus on uskomista muodottomaan, joka on valmis ottamaan minkä tahansa muodon, värin tai persoonan. Suzuki roshi tän muistaakseni tiivisti näin. Ja niin pitkään kun ei kykene tunnistamaan muodotonta, niin sit sitä uskoo omaan kiinteeseen olemassaoloon, ja luo sille ulkoisia vastineitä, joita vastaan sitä sit kapinoi ja kehittyy. Eli taistelee alisteisena dominoivia vastuksia vastaan. Henkisesti lapsena henkisiä vanhempia vastaan, kunnes ennemmin tai myöhemmin jonku jaakobin painin kautta näkee itsensä ja kaikki muutkin heilumassa yksin avaruudessa ja samsarassa.

Ja sit se tosi paini vasta alkaakin, tosin tällä kertaa henkiset epä-isukit ja mammat saa pataan oikeen kunnolla..

O
Viesti:

ViestiKirjoittaja O » 21 Helmi 2013 17:42

Lauri kirjoitti:Onkin hassua, kun ihmiset kutsuvat itseään buddhalaisiksi, mutta sanovat etteivät usko jälleensyntymään.

Minä olen sitten hassu. :D

Olen buddhalainen (joskin Totuus on minulle tärkeämpi, kuin tämä yksittäinen polku sen luo). Mutta minulle jälleensyntymä on vain yksityiskohta tietynlaisessa maailmankuvassa, johon en usko tai ole uskomatta. Minusta kuva ei voi olla oikea tai väärä, oli se sitten itämainen maailmankuva tai vaikkapa Mona Lisa.

Kuvat voivat kylläkin olla hyödyllisiä! Esimerkiksi tässä tapauksessa alamme olla asian ytimessä, kun osaamme oivaltavasti vastata kysymykseen: "Mikä jälleensyntyy?"

Silti jälleensyntymisoppi ei ole minusta kiinnostava. Mieluummin katselen vaikka Mona Lisan hymyä.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 21 Helmi 2013 17:59

Jälleensyntymiseen uskomatta jättäminen luokitellaan, jokaisessa traditiossa minkä tiedän, vääräksi näkemykseksi. En minäkään tiedä onko se totta tai ei, mutta koska buddhalaisuudessa mennään näillä tiedoilla eteenpäin niin minäkin olen aika luottavainen näiden tietojen suhteen.

"Mikä syntyy" kysymykseenkin on olemassa vastaus - valheellisesti olemassaoleva ego jatkaa syntymistä elämästä toiseen.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”