Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

Keskustelua buddhalaisuudesta.
MarkoH

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja MarkoH » 30 Joulu 2014 21:30

Hickshän kuoli itte jotain vähän päälle kolmikymppisenä. Tuon mainion pössyttelijän heitto on sen verran hyvä, että se kannattaa katsoa videolta:

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 30 Joulu 2014 22:08

Siirryttäskö samantien psykedeelisempiin huumeisiin? Minusta Watts teki virheen puhuessaan julkisesti LSD-kokeiluistaan:

"If you get the message, hang up the phone."

Aijai...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 30 Joulu 2014 23:59

Vai oliko tuohon aikaan LSD:n käyttö niin yleistä että Wattsin kannatti sanoa jotain tuollaista? Ei kai sentään?

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 31 Joulu 2014 00:16

MarkoH kirjoitti:Vai oliko tuohon aikaan LSD:n käyttö niin yleistä että Wattsin kannatti sanoa jotain tuollaista? Ei kai sentään?

En tajua mitä hän tuolla edes tarkoitti.

Mutta oli se. Tuohon aikaan kampuksilla oli epänormaalia olla käyttämättä kannabista ja psykedeelejä. Watts oli tuon kulttuurin keskellä ja sen keskeisiä hahmoja ja innoittajia.

Edelleen ne psykedeelit ovat todella merkittävä syy miksi ihmiset lännessä päätyvät buddhalaisuuden pariin.

Omien sanojensa mukaan Watts oli lähinnä filosofinen viihdyttäjä. Ei hän itse tai hänen lähipiirinsä tai entinen zen -opettajansa pitänyt häntä järin oivaltaneena vaan ihan tavallisena hyvänä tyyppinä jolla oli hyvät puheen lahjat. Minusta hän opettaa lähinnä omaa wattsismiaan eikä hän kai edes yrittänyt väittää juttujensa perustuvan sen enempää taolaisuuteen tai buddhalaisuuteen, vaan että hän oli omaksunut niistä elementtejä omaan ajatteluunsa ja elämäntapaansa. Koen lievää vaivaantuneisuutta sitä että häntä pidetään jonkinlaisena auktoriteettina buddhalaisuuden kohdalla. Olen häneltä pari kirjaa lukenut ja ne ovat olleet ihan hyviä. The Book kai se pääteos ja kuulemma äskettäin suomennettukin. Voisi lukea nyt äidinkielellä uudestaan.

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 31 Joulu 2014 00:19

Omph kirjoitti:Täysin valaistua ei voi vasta kun kuollessaan, ainakin jos tiibetinbuddhalaisten puheisiin on uskominen. valaistumiskokemuksen myötä koko maailmankuva uusiutuu radikaalisti mutta se kuinka tuo uusi oivallus integroituu vanhaan ajatteluun on kysymys erikseen, jos "valaistumisen taso" tarkoittaa sitä kuinka hyvin on hereillä hetkestä toiseen niin sitä ei kyllä pysty sanomaan pelkistä puheista taikka kirjoituksista. Tietääkseni Watts ei ollut mikään zazenin tai meditaation kovin harjoittaja ja meditaatiohan on toimivaksi todettu väline siihen, että oivallus saadaan juurrutettua oman toiminnan pohjalle ( taikka ylipäätänsä synnytettyä). Trungpa tosin meditoi varmasti nuoruudessaan, olihanhan hän tulku. Meditaation puutteesta ei kaiketi ollut kyse. Viina se kyllä sumentaa kirkkaankin mielen kun sitä tarpeeksi tinttaa.

No ajattelisin että jos se oivallus on jonkin väärtti niin se välittyy myös toimintaan. Ainakin klassisten mallien mukaan se oivallus koskee mielen kahleita jotka ovat välttämättömiä ehtoja mielenmyrkyille jotka ovat taas välttämättömiä ehtoja epätaitavalle käytökselle.

Nuo mielenmyrkyt ovat ne tekijät jotka estävät olemasta hetkessä.

Ajattelisin että alkoholismi, kokaiiniaddiktio ja toisten vaimojen iskeminen melkein olettaa jonkinlaista intohimoa etsiä miellyttäviä kokemuksia(vedanoita) (kamatanghaa). Saatan olla kai väärässkin.

muokk. sekoilu ja moraalittomuus siis ei sulje pois sitä etteikö henkilö olisi jotain ymmärtänyt, mutta ajattelisin että viimekätinen mitta valaistumiselle on se miten tämä henkilö kohtelee toisia olentoja.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 31 Joulu 2014 01:41

Tomi kirjoitti: Ei hän itse tai hänen lähipiirinsä tai entinen zen -opettajansa pitänyt häntä järin oivaltaneena vaan ihan tavallisena hyvänä tyyppinä jolla oli hyvät puheen lahjat.

wikistä:

He also had his supporters in the Zen community, including Shunryu Suzuki, the founder of the San Francisco Zen Center. As David Chadwick recounted in his biography of Suzuki, Crooked Cucumber: the Life and Zen Teaching of Shunryu Suzuki, when a student of Suzuki's disparaged Watts by saying "we used to think he was profound until we found the real thing", Suzuki "fumed with a sudden intensity", saying, "You completely miss the point about Alan Watts! You should notice what he has done. He is a great bodhisattva.

Tomi kirjoitti:Olen häneltä pari kirjaa lukenut ja ne ovat olleet ihan hyviä. The Book kai se pääteos ja kuulemma äskettäin suomennettukin. Voisi lukea nyt äidinkielellä uudestaan.

Oliko Alan Watts filosofinen viihdyttäjä vai buddhalaisnarsisti?

Mun kaverilla on tuo "The Book - keitä me olemme" ja "Epävarmuuden viisaus". Se varmaan lähettäs ne sulle ilmaseks, kun vaan annat osoitteesi. Mutta pitää nyt vielä muodon vuoksi kysyä. (ne kirjat oli alunperin minun).

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 31 Joulu 2014 09:14

"If you get the message, hang up the phone."

Niin... tuon voi käsittää monella tapaa! Mulle tulee ainakin heti kaks mieleen. Ja ne ovat päinvastaiset.

Tomi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tomi » 31 Joulu 2014 12:44

MarkoH kirjoitti:"If you get the message, hang up the phone."

Niin... tuon voi käsittää monella tapaa! Mulle tulee ainakin heti kaks mieleen. Ja ne ovat päinvastaiset.

Kontektissa tuo on jo vähän ymmärrettävämpi:

The full quote is: "Psychedelic experience is only a glimpse of genuine mystical insight, but a glimpse which can be matured and deepened by the various ways of meditation in which drugs are no longer necessary or useful. If you get the message, hang up the phone. For psychedelic drugs are simply instruments, like microscopes, telescopes, and telephones. The biologist does not sit with eye permanently glued to the microscope, he goes away and works on what he has seen..."

Monet jäivät varmaan silloin ja myöhemminkin toistamaan niitä huumekokemuksiaan tavalla joka ei ollut kovin rakentava. Siinä kontekstissa tuo hyvin ymmärrettävä lausunto.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 31 Joulu 2014 19:39

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 31 Joulu 2014 21:34

En tiiä. Minä oon oikeestaan saavuttanut elämässä kaiken sen mitä olen halunnutkin. Ihan turha palloilla täällä enää. Minulla ei tosin ole mitään palloilemista vastaan. Varsinkaan brittifutista.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”