Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Dharmis42
Viesti:

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 01 Tammi 2015 03:00

MarkoH kirjoitti:Minä oon oikeestaan saavuttanut elämässä kaiken sen mitä olen halunnutkin.
Myös kaiken sen mitä et halunnut? ;)

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 01 Tammi 2015 03:50

Dharmis42 kirjoitti:Myös kaiken sen mitä et halunnut? ;)

Ei, ei suinkaan. Tilanne ei ole läheskään niin paha. Eihän siinä olisi mitään järkeä, eihän?

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 01 Tammi 2015 04:52

MarkoH kirjoitti:

Ei, ei suinkaan. Tilanne ei ole läheskään niin paha. Eihän siinä olisi mitään järkeä, eihän?
Joskus se mitä haluaa onkin se mistä haluaa eroon?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 01 Tammi 2015 05:44

Dharmis42 kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:

Joskus se mitä haluaa onkin se mistä haluaa eroon?

Mitä sinä todella haluat?

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 01 Tammi 2015 06:27

MarkoH kirjoitti:Mitä sinä todella haluat?
Ikäänkuin se mihin kiinnittää huomiota vain kertoo siitä todellisesta halusta, joten näin katsoisin sitä. Joten hypätä yli sen muodollisen näkymän ja iskeä juuri siihen, kuten sanoit todelliseen haluun.
MarkoH kirjoitti:Mutta tupakointi josta ei opi mitään, tuntuu täydelliseltä ajanhukalta.
Ei ehkä lopeta tupakointia, mutta kertoo juurikin todellisesta halusta. Kelata siitä lisää, en tiedä kuulostaako tämä järkevältä? Luo vaan lisää keloja :lol:

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 01 Tammi 2015 06:33

Dharmis42 kirjoitti:
Ikäänkuin se mihin kiinnittää huomiota vain kertoo siitä todellisesta halusta, joten näin katsoisin sitä. Joten hypätä yli sen muodollisen näkymän ja iskeä juuri siihen, kuten sanoit todelliseen haluun.
MarkoH kirjoitti:Mutta tupakointi josta ei opi mitään, tuntuu täydelliseltä ajanhukalta.
Ei ehkä lopeta tupakointia, mutta kertoo juurikin todellisesta halusta. Kelata siitä lisää, en tiedä kuulostaako tämä järkevältä? Luo vaan lisää keloja :lol:

Mitä sinä todella haluat?

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 01 Tammi 2015 06:55

Se todellisuus mulle ja sulle on aikalailla kiinni siitä mitä kukin haluaa? Suhteellista...varmasti kaikki haluaminen on suhteellista. Myös se mitä ei halua.

Sä haluat todellisuutta? Miten?

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 01 Tammi 2015 10:33

Tahdonvoiman osuudesta tupakanpolton lopettamisessa tulee mieleen tämä Existential Comics -sarjakuva:
http://existentialcomics.com/comic/13

Tuossa sarjakuvassa pohditaan sitä, että tupakanpolton lopettamiseen tarvitaankin tahdonvoiman sijaan tahdonheikkoutta, jonkinlaista kykyä totella käskyjä ilman omaa tahtoa. Ehkä tässä voisi olla jotain perää myös suhteessa zeniin ja muihin autoritaarisiin yhteisöihin?

Jos opettelee zen-temppelissä kyselemättä tottelemaan määräyksiä ja orjallisesti noudattamaan annettuja rituaaleja, niin tuollaista opeteltua tottelevaisuutta voi sitten ehkä hyödyntää vaikka siten, että päättää että jokin asia ei ole hyväksi ja sitten vain tottelee tuota päätöstä. Jos taas asenne on sellainen, että "minun ei tarvitse totella ketään, minä itse teen tätä omaa juttuani", niin on enemmän alttiina kaikenlaisille päähänpistoille ja muulle mielen levottomuudelle.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 01 Tammi 2015 11:28

Dharmis42 kirjoitti:
Se todellisuus mulle ja sulle on aikalailla kiinni siitä mitä kukin haluaa? Suhteellista...varmasti kaikki haluaminen on suhteellista. Myös se mitä ei halua.

Sä haluat todellisuutta? Miten?

Ilman uskoa totuuteen emme olisi päässyt edes alkuun.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 01 Tammi 2015 16:22

MarkoH kirjoitti:Ilman uskoa totuuteen emme olisi päässyt edes alkuun.
Uskossa on se vaikeus, että se totuus on jotain mitä ei voi todentaa. Tarkoitan omakohtaisesti todentaa jotain. Ettei se usko olisikin vain halua uskoa johonkin tiettyyn itseluotuun totuuteen.

Esimerkki tällaisesta voisi olla, että pitää itseään tupakoitsijana. Että missä vaiheessa minusta tuli sellainen. Ensin vain polttelin, koska se rentoutti. Sitten siitä tuli osa minua, en enää edes muista sitä aikaa kun tupakointi ei täyttänyt jotain tyhjää tilaa. Jopa lopettaminen täyttää sen tilan kun laskee tunteja, päiviä, vuosia erossa siitä.

Se ajatus johtaa siihen, että addiktio itsessään on jotenkin täyttävä kokemus, ilman sitä puuttuu jotain, minkä kokee olevan olennainen osa. Eihän se sitä todellisuudessa ole, ei lapsenmieli tupakkaa tarvinnut, joten sen voi todentaa.

Joten kela tietysti jatkuu, että omistaminen itsessään luo tunteen, että jotain puuttuu. Ei taida pelkkä tupakointi riittää tähän ajatukseen, liittyy moneen muuhunkin elämänalueeseen.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”