Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

Keskustelua buddhalaisuudesta.
sininendraakki
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Syys 2015 12:59
Viesti:

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 22 Syys 2016 12:29

J Z kirjoitti:Aito buddhalainen pauhaa:

"..You never see animals looking at sunsets, they are more natural, they live more according to the law of nature ..you wont see an animal staring at a flower and making poetry because they are not stupid enough to do that, they do what they should do. But we are so stuck up living this way, it is our reality ..if you are a true human being you dont need those diversions (art, petry etc.) in your life." About kohdassa 56min.


Ananda W. P. Guruge on kirjoittanut kirjan Buddhism Today and Aesthetic Creativity (julkaistu 2010), siinä hän käsittelee mm seuraavia aiheita:
The Buddha and Aesthetic creativity
The Buddha and Nature, Music and Performing Arts
The Buddha and Aesthetic Creativity in Art and Architecture
The Buddha and Aesthetic Creativity in Literature
Poetry of the Buddha
Creative Elements in the Buddhist Prose Literature


Ananda Guruge pitää Buddha Shakyamunia oikeutetusti taidokkaana runoilijana ja säeseppona. Hän on myös löytänyt paalinkielisestä Tripitakasta monia mielenkiintoisia taiteisiin ja estetiikkaan liityviä kohtia.

J Z

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja J Z » 24 Syys 2016 18:26

Parannuksen tehnyt viihdetaiteilija puhuu taiteesta ja elämästä.

phpBB [media]

J Z

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja J Z » 24 Syys 2016 18:45

Litteroin tähän tekstin palasen jossa tää vaikutusvaltainen taiteilija erottelee jyviä akanoista, ja puhuu omakohtaisesta kokemuksesta, vaikkei nimeäkään ketään erityisiä henkilöitä.

"I have always had a great suspicion on charismatic holy men. I think its very very dangerous to hook up in a certain way with these guys, most of them are just head hunters, they know how to do it! The content of their presentation has no significance, they know how to do it, how to gather people around, thats what their gig is. They make you think something important is going on, and you are help. I was able to do it in my own small way. So i was always suspicious on that kind of activity, i know it can be done. Its a kind of gift, like a hypnosis. I was a very good in hypnotism when i was very young, so it doesn't necessarily indicate any special concern about other or charity of your soul. It represents an exercise of your soul, usually for your own mean purposes. So yeah, i've always been suspicious about those people."

nöken

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja nöken » 25 Syys 2016 16:01

I was a very good in hypnotism when i was very young, so it doesn't necessarily indicate any special concern about other or charity of your soul

siel on taas oltu äidinkielen tunneilla hereillä

Dharmis42
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Helmi 2013 04:19
Viesti:

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 08 Loka 2016 03:26

Mutta jos kyse on siitä, että pidetäänkö minusta? Miten pidän itsestäni?

Teen asioita, näytän tietyllä tavalla joltain, luon mielikuvan jostain ja uskon näihin mielikuviin.

Onko ne kaikki kehut ja haukut vain heijastumia omasta mielestäni? Toivottomuus, ei-toivottu ja epätoivo. Odotukset, halut ja myöntyminen.

Kuinka pidän itsestäni?

Jay Z

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja Jay Z » 11 Loka 2016 01:07

Dharmis, harjoittajat on mahtavia.

Musta tuntuu et mietiskelijät on vähän hukassa. Musta tuntuu et harjoittajat unohtaa sen eläimellisen puolen. Ne ehkä tunnistaa ja tunnustaa sen, vaikka tupakkaa polttamalla tai jotain, mut ei todella elä sitä värinää ja halua läpi isosti. Et se ns. tantrinen puoli uupuu. Vähän niinku Krishnamurti on vaan sellanen tylsähkö mänty. Pysähtyny puu joka havisee viisauttaan.

Leonard Cohen on rakastaja.. Esiintyjänä se ymmärtää kunika pyhää vuorovaikutus on, kuinka koukuttavaa se on ja tärkeetä että ihmisenä eläminen tuntuu ja maistuu. Esiintyjä on aktiivinen, jonkin sortin puolijumala, kun taas kuluttaja on hajuton ja mauton. Ei edes zombie vaan lähinnä olematon.

Et kysymys "kunka pidän itsestäni?" on ihan eri esiintyjälle tai samuraille, mitä mietiskelijälle tai kuluttajalle. Tuntuu et siinä kohtaa harjoitus punnitaan kun harjoittaja osaa jo pysäyttää suhteen omaan ajatusten virtaan, kun ympäristö ei enää ajattele tässä, vaan tämä pystyy pysäyttämään oman ja ympäristön virran, muuttamaan sitä. Muuttamaan samsaraa, taittamaan näivetyksen ja oletukset. Koska silloin tämä astuu tekijäksi, samaan tilanteeseen jota taiteilijat on treenannu teini-iästä asti, eli luomaan merkityksiä. Et se onki minä joka ajattelen ympäristössä, luon maailmoja ympäristössä.

Tässä kohtaa varmaan harjoittaja sekoaa ellei sillä ole opettajaa, koska hyppäys on niin valtava passiivisesta olijasta merkityksien luojaksi. Opettaja voi vaan kalauttaa harjoittajaa päähän, et "tule järkiis siitä". Tai taiteilijan laittaa ruotuun sen ymmärrys materialistisista realiteeteista ja ryhmätyön reunaehdoista.

Et en tiedä dharmis että onko kyse noista asioista joita kuvailit.

Alla vertailuun kaks erilaista tapaa olla hetkessä;

phpBB [media]

phpBB [media]

sininendraakki
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Syys 2015 12:59
Viesti:

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 17 Loka 2016 09:31

Jay Z kirjoitti:Musta tuntuu et mietiskelijät on vähän hukassa. Musta tuntuu et harjoittajat unohtaa sen eläimellisen puolen. Ne ehkä tunnistaa ja tunnustaa sen, vaikka tupakkaa polttamalla tai jotain, mut ei todella elä sitä värinää ja halua läpi isosti. Et se ns. tantrinen puoli uupuu. Vähän niinku Krishnamurti on vaan sellanen tylsähkö mänty. Pysähtyny puu joka havisee viisauttaan.

Leonard Cohen on rakastaja.. Esiintyjänä se ymmärtää kunika pyhää vuorovaikutus on, kuinka koukuttavaa se on ja tärkeetä että ihmisenä eläminen tuntuu ja maistuu. Esiintyjä on aktiivinen, jonkin sortin puolijumala, kun taas kuluttaja on hajuton ja mauton. Ei edes zombie vaan lähinnä olematon.

Et kysymys "kunka pidän itsestäni?" on ihan eri esiintyjälle tai samuraille, mitä mietiskelijälle tai kuluttajalle. Tuntuu et siinä kohtaa harjoitus punnitaan kun harjoittaja osaa jo pysäyttää suhteen omaan ajatusten virtaan, kun ympäristö ei enää ajattele tässä, vaan tämä pystyy pysäyttämään oman ja ympäristön virran, muuttamaan sitä. Muuttamaan samsaraa, taittamaan näivetyksen ja oletukset. Koska silloin tämä astuu tekijäksi, samaan tilanteeseen jota taiteilijat on treenannu teini-iästä asti, eli luomaan merkityksiä. Et se onki minä joka ajattelen ympäristössä, luon maailmoja ympäristössä.

Tässä kohtaa varmaan harjoittaja sekoaa ellei sillä ole opettajaa, koska hyppäys on niin valtava passiivisesta olijasta merkityksien luojaksi. Opettaja voi vaan kalauttaa harjoittajaa päähän, et "tule järkiis siitä". Tai taiteilijan laittaa ruotuun sen ymmärrys materialistisista realiteeteista ja ryhmätyön reunaehdoista.

Et en tiedä dharmis että onko kyse noista asioista joita kuvailit.

Alla vertailuun kaks erilaista tapaa olla hetkessä;


Nuorena en pitänyt kovin paljon Krishnamurtista, miehen kirjoja on ollut saatavilla Suomessa sadan vuoden ajan jatkuvasti. Häntä ovat lukeneet jo kaikki Eino Leinot, Mika Waltarit ja muut... Suomi on sellainen piilo-totalitäärinen valtio, ettei sellaista saa tunnustaa lukeneensa tai edes tienneensä hänestä mitään, jos haluaa olla virassa oleva, tunnustettu, ja/tai julkinen henkilö.
Nykyään pidän Krishnamurtia hyvänä asiana.
Dharmassa on kolme maailmaa: kaamadhatu eli aistihalujen maailma, muodon maailma ja ei-muodon maailma, ja neljäntenä nirvanadhatu. Ns "eläimellinen puoli" tarkoittaa yleensä pelkästään Kaamadhatua eli aistihalujen maailmaa. Siirtyminen muodon maailmaan (rupadhatu), ei-muodon maailmaan ja nirvanan maailmaan on vaikeaa, se vaatii pidättymistä aistihalusta pitkän ajan.
Jos ei ole saavuttanut korkeampia maailmoja lainkaan, ei voi tietää myöskään tantrasta mitään. Ns tantra on silloin vain itsepetosta.
Hevajra tantra sanoo että tantrinen tanssi ja laulu eivät ole kaamadhatun (aistihalun maailman) tanssia ja laulua, vaan ne perustuvat tyyneyden mieleen.

Jay z

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja Jay z » 18 Loka 2016 00:55

Lempi leimahti yhden esiintyjän kaa. Lempi oli mahtavaa, tää taiteilija oli/on rohkee sielu, jopa uhkarohkea mun mielestä. Tää uskals intuitiivisesti ratsastaa hyökyaalloilla, palaa läpi tunteiden ja halun avaruuden.

Energian, palavan halun ja viisauden suhdehan on jännä, et mitä enemmän energia kiertää, sen lähemmäksi ihminen käy ei-kaksinaista viisautta. Se on lahjakas tila kun ihminen unohtaa itsensä, luottaa omaan kehoonsa ja antaa isomman virran johdattaa.

Mut sit jos ei oo tehny kotiläksyjä, mietiskelly tutuksi muotoo ja ei-muotoo, saatika näiden yhtäaikaisuutta, niin ihminen joutuu aika kovaan kyytiin hekuman supistuessa. Kun hiki laantuu, niin koetut onnet ja avaruudet on nostanu pintaan laajemman version itsestä. Sellasen version jolla ei oo tunteessa traumojen ja ympäristön rajoitteita. Mun tää hehkuva versio ei kestä olla ulkona maailmassa, mikäli tää ihminen ei oo treenannu mietiskelyy tai jotain muuta henkistä harjoitusta. Ihminen ku alkaa ajatteleen, ja reagoi reaktiivisesti kehomuistissa piileviin kolhuihin. Sit usko menneisyyteen ja sen torjuminen heittää ihmisen liukumäkilaskulla takas vankityrmään. Ja tää kokemus on jokseenki kivulias, ja ilman treeniä ihminen ei oikein tiedä et mitä sillä kokemuksella ja tiedolla tekis.

Toisaalta tää ei-harjoittanut lahjakas ihminen pääsee käsiksi hienoon mahdollisuuteen, jossa se vois nopeesti omaksua paljon viisautta ja polttaa poroksi vaikka mitä kylmääviä esteitä. Mut kyllä se vähän tuppaa niin olemaan, että ellei ihminen ole todella todella maadoittunut, niin se haluaa vaan päästä äkkiä takas "turvaan" entiseen olotilaansa. Ymmärtämättä että neuroosin sisällä oleminen on itsessään se pahin asia mitä voi tapahtua. Parempi olis pysytellä hyvässä ryhdissä ja lusia asenteella läpi ne huurut ja epämääräisyydet joita kehomieli sylkee sisäisiin tunteisiin ja ulkoisiin aisteihin. Tää on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.

Jotenki mietiskely harjoitus, just toi muodon ja ei-muodon yhtäaikaisuus on avannut itselle portteja liikkua lähes kenen tahansa ihmisen kaa. Ennen sitä pysty heiluun vaan toisten harjoittajien ja muiden samankaltaisten ihmisten kaa. Et nyt on jonkinlainen pääsy moniin (ihmisten ja eläinten ja tunnekenttien) maailmoihin, ja muilla kulkijoilla avautuu tietysti myös mun kautta pääsy kaikenlaisiin korkeuksiin ja syvyyksiin, natural blisseihin ja tietoihin. Koska on hienoo et on olemassa esimerkiksi dynaamisuutta (kansankielellä agree) joka menee rakkauden kautta, ilman vihaa/erillistä kohdetta. On hieno olla sellasesa kyydissä! Mut sit siinä käy niin et jos ihminen ei oo tehny töitä muodon ja ei-muodon kaa, niin se esiin nousevan halun mukana nousee pintaan jotain muutakin. Sisäiset ristiriidat, ihmistä kahlitsevat möröt ja ihmisen kyvyttömyys ottaa iisisti ja antaa kuolleiden kävellä itsekseen.

Väännän tätä nyt rautalangasta. Päädyn toistaan saman asian moneen kertaan.

Ymmärrän et zenistit pitää etäisyyttä ihmisiin. Ne mielellään irtautuu kaikesta syvällisestä ei-muodosta/energiasta, ja on vaan "heeboja" jotka hengailee eikä halua "tuputtaa" kenellekään mitään. Ne ei manaa esiin pyhää eikä pahaa. Koska muuten ne laiskiaiset joutuis ylitöihin toisten ihmisten ja itsensä kaa. Toisaalta niiden (zeniläisten) kokemuskenttä jää tosi laihaksi. Jos 30 vuotta mietiskelly zenisti ei oo koskaan kokenu jaettua samadhia (arupa jhanoja jaetulla tietoisuudella) pusukaverin kaa, niin onhan toi vähän ku ois poikuuden/neitsyyde menetys jääny kokematta (NÖSSÖT!). Mut ei noita tasapainoisia, muodon ja ei-muodon läpikäyneitä pusukavereita ainakaan tinderin kautta tule vastaan. Kerran jaoin mun treenin ja arjen kuuden vuoden tantrisessa suhteessa, ilman että mulla oli muita intiimejä suhteita samaan aikaan. Hällä ei ollut aikaisempaa taustaa mietiskelyn tai joogan parissa. Rakastin tätä ihmistä ja sanoittamaton sääntö on, että tää "tantrinen" tieto/taito pitää välittää eteenpäin yhdelle ihmiselle. Et sen sijaan et kumppani ois "vaan" jumalatar ja pelvelemisen kohde, niin se on myös kaltainen. Se on nyt tehty. Perkele.

Dharmis42
Viestit: 779
Liittynyt: 20 Helmi 2013 04:19
Viesti:

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 06 Marras 2016 03:22

Ei,

Kysyin itseasiassa sitä kontekstia, jolla mieli määrittelee itseyden arvon muiden näkökulmasta katsottuna.

Kysymys siis olisi, että miten sinä itse tekisit tämän?

Tietysti joudut vastaamaan kysyttyyn kysymykseen ja näin voit itse huomata vastauksen. Kysymys on siis meille kaikille, miten?

DQ

Re: Zen ja tupakanpolton taitamattomuus

ViestiKirjoittaja DQ » 22 Marras 2016 17:30

:angry5: :sarcasm: :stop: :hello1: :blackeye: :lurk: :blob6: :drunken: :hiding: :dark1: :notworthy: :sad4: :king: :queen: :protest:

Toi sun kysymyksenasettelu, dharmis, on rikkaille. Yllä taivaan valuuttaa, pitäiskö buddhan vielä pukeutua buddhaksi?

Mun vieressä pulipäinen sotilas rykii limaa hihaansa. Hyi helvetti! Haluan pitää mun keuhkot puhtaana shitistä.


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: SemrushBot ja 1 vierailija