Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

Keskustelua buddhalaisuudesta.
...
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja ... » 02 Maalis 2013 21:41

Kuu kirjoitti:Onko, jotkin Buddhan puheet sarkastisia tai satiirisia? Tai ironisia?

Riippunee havaitsijasta. Devadatta otti jokaisen Siddharthan tekemän asian henkilökohtaisena loukkauksena ja teki kaikkensa hänen päänsä menoksi.

Bodhisattvoista sanotaan, että ainoat negatiiviset teot joita he eivät saa tehdä ovat kolme mieleen liittyvää. Muita saa soveltaa sen mukaan, mikä on hyödyllistä pitkällä tähtäimellä. Esimerkiksi valehtelu on sallittua, kun murhaaja kysyy minne hänen viaton uhri juoksi. Mutta typerysten kohdalla, kuten minun, on parempi olla vain myötätuntoinen puheessaansa ja välttää negatiivisuuksia parhaansa mukaan.

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 09 Maalis 2013 22:17

”Näin hän tutkiskelee sopimattomasti: ’Olinko menneisyydessä? Enkö ollut menneisyydessä? Mitä olin menneisyydessä? Miten olin menneisyydessä? Oltuani jotain, mitä sitten olin menneisyydessä? Olenko tulevaisuudessa? Enkö ole tulevaisuudessa? Mitä olen tulevaisuudessa? Miten olen tulevaisuudessa? Oltuani jotain, mitä sitten olen tulevaisuudessa?’ Tai muutoin hän on sisäisesti hämmentynyt välittömästä nykyisyydestä: ’Olenko minä? Enkö minä ole? Mitä olen? Miten olen? Mistä tämä olevainen on tullut? Minne se on matkalla?’

”Kun hän tällä tavoin sopimattomasti tutkiskelee, yksi kuudesta eri näkemyksestä ilmenee hänessä:
näkemys ’Minulla on itseys’ ilmenee hänessä todenkaltaisena ja vakiintuneena;
näkemys ’Minulla ei ole itseyttä’ ilmenee hänessä todenkaltaisena ja vakiintuneena;
näkemys ’Havaitsen itseni itseyteni kautta’ ilmenee hänessä todenkaltaisena ja vakiintuneena;
näkemys ’Havaitsen ei-itseni itseyteni kautta’ ilmenee hänessä todenkaltaisena ja vakiintuneena;
näkemys ’Havaitsen itseyteni ei-itseni kautta’ ilmenee hänessä todenkaltaisena ja vakiintuneena;
tai muutoin hänellä on seuraavanlainen näkemys: ’Tämä itseni, joka tietää ja siellä täällä kokee hyvien ja pahojen tekojen hedelmät, on se itseni, joka on pysyvä, ainainen, ikuinen, muuttumaton ja iankaikkinen.’

”Tätä kutsutaan näkemysten tiheiköksi, näkemysten erämaaksi, näkemysten irveeksi, näkemysten kiemurteluksi ja näkemysten kahleeksi. Näkemysten kahleeseen kytkettynä tämä ohjeistamaton ja keskinkertainen ihminen ei vapaudu syntymästä, vanhenemisesta ja kuolemasta; ei surusta, valituksesta, kivusta, ahdistuksesta ja epätoivosta. Näin teille sanon: hän ei vapaudu kärsimyksestä ja rasituksesta.

-Sabbaasava Sutta

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 10 Maalis 2013 00:39

(11) Not enforcing punishment in accordance with circumstances

To help others, it is important to discipline them if they act in an unruly manner. If we fail to do so, because of emotional problems with it, or laziness, indifference, or not caring, we damage our ability to be effective guides.

Bodhisattva-vala.
http://www.berzinarchives.com/web/en/ar ... edges.html

Kuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kuu » 11 Maalis 2013 13:44

Vajrapani: "Bhagavan! Who is it that seeks Sarvajna (omniscience)? Who seeks Bodhi (enlightenment) for the sake of Buddhahood? Who attains the wisdom of Sarvajna (when self does not exists)?"

Vairocana: "Guhyaraja, by our own minds do we seek Bodhi and Sarvajna. Why is that? Because our minds are pure by nature. The mind is neither within, without, nor in between. The mind cannot be found."

大日经 <Maha-vairocana Sutra>

http://www.lianhuayuan.net/index3.html
OM HANU PHASHA BHARA HE YE SVAHA
OM PADMO USHNISHA VIMALE HUM PHAT
OM MANI PADME HUM
AH AAH SHA SA MA HA
http://www.lamayeshe.com/index.php?sect=article&id=803

Kuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kuu » 12 Maalis 2013 12:28

OM MANI PADME HUM
AH AAH SHA SA MA HA

Kuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kuu » 17 Maalis 2013 16:03

Sūtra of the Upāsaka Precepts
Good man, far back in the past, before I first activated the bodhi mind, I encountered neither a Buddha nor a Pratyekabuddha, but I heard a god from a pure abode heaven expound the dharma of liberation. After hearing this dharma, I immediately activated the bodhi mind.
http://www.sutrasmantras.info/sutra33a.html
Eli teistiset uskonnot voi herättää bodhimielen.
OM MANI PADME HUM
AH AAH SHA SA MA HA

Mohax
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mohax » 18 Maalis 2013 20:21

Karanda-vyuha Sutra:
http://www.fodian.net/world/1050_01.html
Eliminate-Obstructions Bodhisattva then said: "Bhagavan, what were the mighty sacrosanct power, merits, and virtues of Avalokitesvara Bodhisattva Mahasattva that you had heard about?"

The Bhagavan said: "Avalokitesvara Bodhisattva gave birth to the sun and the moon from his eyes, gave birth to the Great unrestricted God (Mahesvara) from his forehead, gave birth to the Brahma heaven God from his shoulder, gave birth to Narayana from his heart, gave birth to the Great eloquence God (Sarasvati) from his teeth, gave birth to the god of wind from his mouth, gave birth to the god of earth from his navel, and gave birth to the god of water from his stomach. Having given birth to those gods from his body, Avalokitesvara Bodhisattva said to the Great unrestricted God: 'At the Dharma ending age in the future, in the realms of sentient beings, there will be some living beings attaching to the erroneous views, saying that you are the great dominator from the beginningless of time and can create all sentient beings. At that time, those living beings, who have lost the Way of Bodhi, are ignorant and perplexed, they will say that:

The universe is a vast body,
and the earth is his throne.
All realms and sentient beings,
were born from this body.'"

Harri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Harri » 28 Maalis 2013 12:11

Kuu kirjoitti:Onko, jotkin Buddhan puheet sarkastisia tai satiirisia? Tai ironisia?

Ovat.

Buddha kuittaili paljonkin.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee - jotkut lukevat ne suorina statementteina, jotkut taas lukevat ne juuri kuittailuna, ei väitteinä.

Veikko
Viesti:

ViestiKirjoittaja Veikko » 28 Maalis 2013 12:53

Harri kirjoitti:

Ovat.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee[...].

Näytä esimerkki.

Harri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Harri » 28 Maalis 2013 13:03

Veikko kirjoitti:
Harri kirjoitti:

Ovat.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee[...].

Näytä esimerkki.

No niinpä tietysti. Huoh.

Esimerkiksi Pali Kaanonin useat bramiinien kanssa käydyt keskustelut, joissa bramiinit ylpeilevät statuksellaan, perustellen sitä kosmologisilla väitteillä, minkä jälkeen Buddha heittää "omaa kosmologiaa", kyykyttääkseen bramiinien ylpistelyn. Nuo Buddhan jutut voi tulkita kosmologisina totuusväitteinä, tai sitten kieli poskella heitettyinä "lentävä spaghetti-hirviö" -tyylisinä kuittauksina.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”