Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Kuu
Viestit: 46
Liittynyt: 24 Helmi 2013 12:57
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Kuu » 17 Maalis 2013 16:03

Sūtra of the Upāsaka Precepts
Good man, far back in the past, before I first activated the bodhi mind, I encountered neither a Buddha nor a Pratyekabuddha, but I heard a god from a pure abode heaven expound the dharma of liberation. After hearing this dharma, I immediately activated the bodhi mind.
http://www.sutrasmantras.info/sutra33a.html
Eli teistiset uskonnot voi herättää bodhimielen.
OM HANU PHASHA BHARA HE YE SVAHA
OM PADMO USHNISHA VIMALE HUM PHAT
OM MANI PADME HUM
AH AAH SHA SA MA HA
http://www.lamayeshe.com/index.php?sect=article&id=803

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Mohax » 18 Maalis 2013 20:21

Karanda-vyuha Sutra:
http://www.fodian.net/world/1050_01.html
Eliminate-Obstructions Bodhisattva then said: "Bhagavan, what were the mighty sacrosanct power, merits, and virtues of Avalokitesvara Bodhisattva Mahasattva that you had heard about?"

The Bhagavan said: "Avalokitesvara Bodhisattva gave birth to the sun and the moon from his eyes, gave birth to the Great unrestricted God (Mahesvara) from his forehead, gave birth to the Brahma heaven God from his shoulder, gave birth to Narayana from his heart, gave birth to the Great eloquence God (Sarasvati) from his teeth, gave birth to the god of wind from his mouth, gave birth to the god of earth from his navel, and gave birth to the god of water from his stomach. Having given birth to those gods from his body, Avalokitesvara Bodhisattva said to the Great unrestricted God: 'At the Dharma ending age in the future, in the realms of sentient beings, there will be some living beings attaching to the erroneous views, saying that you are the great dominator from the beginningless of time and can create all sentient beings. At that time, those living beings, who have lost the Way of Bodhi, are ignorant and perplexed, they will say that:

The universe is a vast body,
and the earth is his throne.
All realms and sentient beings,
were born from this body.'"

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Harri » 28 Maalis 2013 12:11

Kuu kirjoitti:Onko, jotkin Buddhan puheet sarkastisia tai satiirisia? Tai ironisia?

Ovat.

Buddha kuittaili paljonkin.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee - jotkut lukevat ne suorina statementteina, jotkut taas lukevat ne juuri kuittailuna, ei väitteinä.

Veikko
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Helmi 2013 17:21
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Veikko » 28 Maalis 2013 12:53

Harri kirjoitti:
Kuu kirjoitti:Onko, jotkin Buddhan puheet sarkastisia tai satiirisia? Tai ironisia?

Ovat.

Buddha kuittaili paljonkin.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee[...].


Näytä esimerkki.

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Harri » 28 Maalis 2013 13:03

Veikko kirjoitti:
Harri kirjoitti:
Kuu kirjoitti:Onko, jotkin Buddhan puheet sarkastisia tai satiirisia? Tai ironisia?

Ovat.

Buddha kuittaili paljonkin.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee[...].


Näytä esimerkki.

No niinpä tietysti. Huoh.

Esimerkiksi Pali Kaanonin useat bramiinien kanssa käydyt keskustelut, joissa bramiinit ylpeilevät statuksellaan, perustellen sitä kosmologisilla väitteillä, minkä jälkeen Buddha heittää "omaa kosmologiaa", kyykyttääkseen bramiinien ylpistelyn. Nuo Buddhan jutut voi tulkita kosmologisina totuusväitteinä, tai sitten kieli poskella heitettyinä "lentävä spaghetti-hirviö" -tyylisinä kuittauksina.

Tomi
Viestit: 362
Liittynyt: 11 Helmi 2013 19:20
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Tomi » 03 Huhti 2013 12:24

Veikko kirjoitti:
Harri kirjoitti:
Kuu kirjoitti:Onko, jotkin Buddhan puheet sarkastisia tai satiirisia? Tai ironisia?

Ovat.

Buddha kuittaili paljonkin.

Osa kuittailuista on tietenkin kuittia vain jos ne kuittailuksi tulkitsee[...].


Näytä esimerkki.


Tuossa on yksi pitkällä esipuheella aiheesta.

http://www.bps.lk/olib/wh/wh120-p.html

Huumori ja erityisesti ironia on aika lailla sidottu välittömään sosiaaliseen ja kulttuuriliseen kontekstiin ja on täten aika todennäköistä että osa hassuttelusta on mennyt myöhemmiltä munkeilta ohitse ja otettu haudan vakavasti. Ainakin tuosta bramiinien käsityksien ja ja rituaalien parodiointi tuntuu kuitenkin aika ilmeiseltä useassa kohtaa.

Veikko
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Helmi 2013 17:21
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Veikko » 03 Huhti 2013 23:08

Onpa tullut luettua paljon tipitakaa tämän ketjun ja etenkin Harrin ansiosta.

Jos Gotama olisi heti kärkeen sanonut Kutadantalle, että helpoin ja tehokkain tapa saavuttaa se mitä suunnitellulla 3500 eläimen uhraamisella tavoitellaan, onkin Kahdeksanosainen polku, Kutadanta olisi varmaankin pettynyt vastaukseen ja lähtenyt tiehensä. Gootama aloitti kuitenkin siitä mitä Kutadanta odotti kuulevansa, romutti tämän ennakkoajatukset kohteliaasti kiertotietä ja sen jälkeen esitteli Dharman pala kerrallaan. En huomannut sutassa mitään pilkallisuutta. En tosin lukenutkaan sitä ihan kokonaan, vaan hyppelin kokonaisten kapppaleiden yli.

Tässä kohdassa näin sieluni silmin hipit järjestämässä yleistä ulkoilmatapahtumaa. :D
Kutadanta sutta kirjoitti:18. “And further, O Brahman, at the sacrifice no oxen were slain, nor goats, nor fowls, nor fatted pigs, nor were any kinds of living creatures put to death; no trees were cut down to be used as posts, no Dabbha grasses mown to strew around the sacrificial spot. The slaves, messengers, and workmen employed there were not coerced by rods nor fear, nor carried on their work weeping with tears upon their faces. Whoever chose to help he worked; whoever chose not to help, worked not. What each chose to do he did; what they chose not to do, that was left undone. With ghee, and oil, and butter, and milk, and honey, and sugar only was that sacrifice accomplished.

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Harri » 04 Huhti 2013 07:33

Kuu kirjoitti:Sūtra of the Upāsaka Precepts
Good man, far back in the past, before I first activated the bodhi mind, I encountered neither a Buddha nor a Pratyekabuddha, but I heard a god from a pure abode heaven expound the dharma of liberation. After hearing this dharma, I immediately activated the bodhi mind.
http://www.sutrasmantras.info/sutra33a.html
Eli teistiset uskonnot voi herättää bodhimielen.


Noinhan tuossa ei sanota. Siinä sanotaan, että Dharma ja sen kuuleminen itsessään, jopa ilman Buddhaa, voi herättää bodhimielen.

Se että tuon Dharman sattui sanomaan joku jumala, ei tee teistisistä uskonnoista bodhimielenherättäjää.

Kuut

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Kuut » 04 Huhti 2013 12:21

Muissakin uskonnoissa voi olla Buddhaan törmännyt Jumala/jumalia taustalla. Ei se ainakaan sutria vastaan liene. Voisiko hindulaisuus olla jäänne edeltävältä Buddhalta? Ovatko he edes eläneet tällä planeetalla, eli muualla? Eli uskotteko, että on ollut kymmeniä tuhansia vuosia eläneitä? Pitääkö nuo sutrat lukea kirjaimellisesti?

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Mielenkiintoisia sutra-lainauksia

ViestiKirjoittaja Mohax » 08 Huhti 2013 23:53

Majjhima Nikaya 95 - Cankī Sutta
Totuuden säilyttäminen, löytäminen ja lopullinen saavuttaminen:
15. “But, Master Gotama, in what way is there the preservation of truth? How does one preserve truth? We ask Master Gotama about the preservation of truth.”

“If a person has faith, Bhāradvāja, he preserves truth when he says: ‘My faith is thus’; but he does not yet come to the definite conclusion: ‘Only this is true, anything else is wrong.’ In this way, Bhāradvāja, there is the preservation of truth; in this way he preserves truth; in this way we describe the preservation of truth. But as yet there is no discovery of truth.

“If a person approves of something…if he receives an oral tradition…if he [reaches a conclusion based on] reasoned cogitation…if he gains a reflective acceptance of a view, he preserves truth when he says: ‘My reflective acceptance of a view is thus’; but he does not yet come to the definite conclusion: ‘Only this is true, anything else is wrong.’ In this way too, Bhāradvāja, there is the preservation of truth; in this way he preserves truth; in this way we describe the preservation of truth. But as yet there is no discovery of truth.”

16. “In that way, Master Gotama, there is the preservation of truth; in that way one preserves truth; in that way we recognise the preservation of truth. But in what way, Master Gotama, is there the discovery of truth? In what way does one discover truth? We ask Master Gotama about the discovery of truth.”
...
20. “When he has investigated him and has seen that he is purified from states based on [greed, hatred] delusion, then he places faith in him; filled with faith he visits him and pays respect to him; having paid respect to him, he gives ear; when he gives ear, he hears the Dhamma; having heard the Dhamma, he memorises it and examines the meaning of the teachings he has memorised; when he examines their meaning, he gains a reflective acceptance of those teachings; when he has gained a reflective acceptance of those teachings, zeal springs up; when zeal has sprung up, he applies his will; having applied his will, he scrutinises; having scrutinised, he strives; resolutely striving, he realises with the body the supreme truth and sees it by penetrating it with wisdom. In this way, Bhāradvāja, there is the discovery of truth; in this way one discovers truth; in this way we describe the discovery of truth. But as yet there is no final arrival at truth.”

21. “In that way, Master Gotama, there is the discovery of truth; in that way one discovers truth; in that way we recognise the discovery of truth. But in what way, Master Gotama, is there the final arrival at truth? In what way does one finally arrive at truth? We ask Master Gotama about the final arrival at truth.”

“The final arrival at truth, Bhāradvāja, lies in the repetition, development, and cultivation of those same things. In this way, Bhāradvāja, there is the final arrival at truth; in this way one finally arrives at truth; in this way we describe the final arrival at truth.”


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija