Meditointi lisää vääriä muistoja?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Faranki
Viesti:

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Faranki » 04 Tammi 2016 13:36

Allaolevassa uutisessa ei varmaankaan kenellekään mitään uutta.
Veikkaan kuitenkin että mikä tahansa keskittymisharjoitus parantaa koulumenestystä varsinkin siinä päässä jossa on ylivilkkautta ja keskittymisongelmia. Nykyinen media ja härpättimet hajoittaa mielen monelle alueelle.

Hyvä harrastus parantaa myös keskittymiskykyä, ylipäätään kaikki mikä vaatii kunnollista fokusointia onnistumisen kannalta.

Itse olen muutaman päivän harjoitellu jonglöörausta 15-20 minuuttia päivässä. Se vaatii täydellisen keskittymisen varsinaiseen tekemiseen. Jos ajatus karkaa pois palloista niin ne tippuu välittömästi. Sen verran on edistytty että pari palloa pyörii jo. Täytyy hieroa ne ensin molempiin suuntiin kuntoon ja vasta sitten havitella kolmatta.

Käsittääkseni parantaa koordinaatiokykyä ja jonkun tutkimuksen mukaan lisää harmaata ainetta aivoissa, niinkuin meditaatiokin. Ihan hyvää hermoston stimulointi reeniä myös tämmöselle viiskybäselle papalle.

Oma paras mielialan piristäjä kuitenkin on punttiharjoitukset ja kuntopyörä.
Isot moninivelliikkeet buustaa testosteronin tuotantoa ja vaikuttaa sitä kautta vireystilaan ja mielialaan.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutki ... a/zj99CZyX

Tutkijat: Transsendenttinen mietiskely parantaa menestystä

27.12.2015 12:15
TyöelämäTutkimusKoulutus
Tutkijat: Transsendenttinen mietiskely parantaa menestystä
Transsendenttinen meditaatio voi olla tehokas tapa parantaa ainakin opiskelumenestystä.

Transsendenttisen meditaation on todettu parantavan matematiikan ja englannin kielen oppimistuloksia huonosti menestyneiden opiskelijoiden keskuudessa.

Tutkimus suoritettiin Kalifornian julkisissa yläasteen kouluissa.

Tohtori Ronald Ziglerin mukaan tutkimustulos tukee niitä viimeaikaisia hankkeita, joissa oppimistuloksia on yritetty parantaa keskittymällä opiskelijoiden kehoon ja mieleen.

Opiskelijat, jotka harjoittivat transsendenttista meditaatiota osoittivat merkittävästi parantuneita oppimistuloksia matematiikassa ja englannissa jo vuodessa.

Kaikkein parhaat tulokset saatiin kaikkein heikoimmin menestyneiden koululaisten keskuudessa.

Tutkijat pystyivät myös osoittamaan, että mietiskelijöistä tuli rauhallisempia ja onnellisempia. Myös heidän ylivilkkautena väheni.
- former Phra Tavarajitto

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 09 Tammi 2016 14:46

Synkkä yksinpuhelu jatkuu...

Tutkimusdataa vuosien takaa. Artikkeli 2009.
Suomenkielinen linkki: http://ruohikolla.blogspot.com/search/label/Meditaatio
Englanninkielinen linkki: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8363302.stm

Meditaatio voi lähes puolittaa sydänkuolleisuuden
Yhdysvaltain Sydänliiton kokouksessa julkistettujen tulosten mukaan sydänsairailla, jotka harrastavat meditaatiota säännöllisesti, voi olla huomattavasti pienempi kuolemanriski.

Noin kahtasataa amerikkalaista oli pyydetty joko tekemään elämäntapamuutoksia tai meditoimaan 20 minuutin ajan kahdesti päivässä. Yhdeksän vuoden seurannan jälkeen meditaatioryhmän yhdistetty kuolemantapausten, sydänkohtausten ja aivohalvausten määrä oli 47 prosenttia alempi, BBC:n uutiset kertovat.

Osaltaan tuloksia selittää se, että vain harvat elämäntapamuutosten ryhmään kuuluneista pystyivät pysyvästi muuttamaan elintapojaan. Sen sijaan meditaatioryhmään kuuluneista 80 prosenttia mietiskeli ainakin kerran päivässä vielä yhdeksän vuoden jälkeenkin.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 10 Tammi 2016 12:12

Heitän tähän nyt yhden kysymyksen, mikäli joku haluaa tai osaa vastata tai vaikka vaan muuten spekuloida.

Eli mikä aisti toimii meditoinnissa eniten, kuulo, näkö vai tuntoaisti ja miksi?

Itse olen huomannut, että kun keskityn niin itsellä tulee hallitsevaksi aistiksi tuntoaisti tai pikemminkin tuntemusten tarkkailu. Vaikka alottaisi homman hegittämällä ja keskittymällä hengitykseen tulee kropassa muita vaihtelevia aistimuksia. Joskus aaltomaista lämpötilan aistimista, keveyden tunnetta, oman ruumin katoamisen tunnetta, paineen tunnetta nenässä tai silmien väissä jne. Monia erilaisia tuntemuksia joita tulee tarkkailtua.

Joskus näköaisti toimii myös. Katselee erilaisia kuvioita "silmäluomilla" jne.

Kuulo on harvinaisempi ja yleensä sitä, että on vain ja kuuntelee esim. lintujen ääniä ulkona.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 10 Tammi 2016 15:24

Faranki kirjoitti:Heitän tähän nyt yhden kysymyksen, mikäli joku haluaa tai osaa vastata tai vaikka vaan muuten spekuloida.

Eli mikä aisti toimii meditoinnissa eniten, kuulo, näkö vai tuntoaisti ja miksi?

Itse olen huomannut, että kun keskityn...

Omalla kohdallani mikään ei nouse toisten yläpuolelle jos ei ole tarvetta kiinnittää huomiota juuri johonkin tiettyyn asiaan tai kohteeseen. Miksi keskittyä? Ehkä keskityn olemaan. Kaikki makaa siinä, tai virtaa ehkä pikemminkin sanoen. Tietoisuus aistihavainnoista liikkuu pikkaisen sinne tänne, mutta ei ole syytä keskittyä yhteen muiden kustannuksella. Minusta se on hyvinkin oleellista meditaatiossa, se että ei uppoa vain yhden aistin kautta tuleviin havaintoihin poukkoillen sinne tänne ignoreeraten enemmän tai vähemmän muut aistit sillä hetkellä, vaan pitää kokonaisuuden langat hallussaan. Mikä ei tarkoita noiden "lankojen" ajattelua. Tietysti joskus elämässä pitää vaan keskittyä päivänä mittaan johonkin ihan erityisesti, mutta esim. paikallaan istuen mitään erityisesti tekemättä ja suurien huolien painamatta tämä on ihan harjoiteltavissa ja toteutettavissa ja siten siirrettävissä päivittäisiin askareisiinkin jolloin se on jo oikeasti hyödyllistä. En tiedä, tuli juuri mieleen sanonta että tulisi nähdä korvillaan ja kuulla silmillään, ehkä se liittyy juuri tähän? En ole aikaisemmin ajatellut tuota sanontaa tuolta kantilta, mutta nyt olen lähes ymmärtävinäni. Lopulta eri langanpätkät yhdistyvät samassa pisteessä, tietoisuudessa joka on se meditaation varsinainen kohde, jos sellaista on. Ehkäpä kaikki vain on ja voimme jäädä siihen.

Muistan zen-Joko Beckin sanoneen, että hänellä on jäljellä enää vain yksi kysymys jota hän kysyy itseltään. Se on: "Olenko läsnä?"

Minusta tuo on osuvaa.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 10 Tammi 2016 16:02

Palaan tuohon Markon kommenttiin jossain vaiheessa.
Tuli kuitenkin mieleen vielä yksi mieltä askarruttanut juttu nimittän tietoisuus.

Joskus tulee se fiilis että hei, näinhän tää onkin. Tuntee ymärtäneensä jonkun asian olemuksen tai sen, että miksi joku ihminen esimerkiksi toimii tietyllä tapaa. Ainakin kuvittelee ymmärtävänsä motiiveja tekojen takana jne.

Mutta kysymys kuuluukin. Ymmärtääkö todella vaiko vain kuvittelee ymmärtävänsä?
Eli auttaako meditointi asioiden ymmärtämisessä vai luoko se vain illuusion, että on ymmärtänyt jotain?
Tästä saa helpommin kiinni kun koittaa pukea niitä ymmärtämiään asioita kirjalliseen muotoon.
Eli onko se lopultakin vain tunne vaiko todellisuutta?

Toki toivon, että se olisi todellisuutta, mutta ei kai voi täysin poissulkea illuusionkaan mahdollisuutta.
Tämä taas natsaisi yhteen noiden valemuistojenkin kanssa.

Onko joku pähkäillyt tätä?

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 10 Tammi 2016 16:15

Faranki kirjoitti:Synkkä yksinpuhelu jatkuu...

Tutkimusdataa vuosien takaa. Artikkeli 2009.
Suomenkielinen linkki: http://ruohikolla.blogspot.com/search/label/Meditaatio
Englanninkielinen linkki: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8363302.stm

Se edellinenkin linkittämäsi tutkimus transsendenttisen meditaation vaikutuksista kouluissa taisi olla alunperin vuodelta 2011, eli yhtä lailla vuosien takaa. Jostain syystä Kauppalehti oli tehnyt siitä uutisen vasta nyt.

Nämä uutisissa mainitut tutkimukset ovat usein aika kyseenalaisia. Tutkimuksen tulos ei välttämättä ole mitenkään ihmeellinen, mutta tutkimuksesta laadituissa uutisissa tuloksia on liioiteltu vaikka miten paljon.

Siitä aiemmin linkittämästäsi tutkimuksesta, jossa tutkittiin TM:n vaikutusta koululaisiin, löytyi jokin palkkikaavio, josta kävi ilmi, että 40% meditaatiota harrastaneista paransi tulostaan jossain valtakunnallisissa kokeissa, kun verrokkiryhmästä vain 15% paransi tulostaan. Onko siis tosiaan niin, että meditaatio ei tehoa millään tavalla 60%:iin oppilaista? Ja jos 15% paransi tuloksiaan joka tapauksessa, myös ilman meditaatiota, niin onko asia niin, että 15% parantaa tulosta joka tapauksessa, 60%:lla ei havaita mitään vaikutusta, ja vain jäljelle jäävä 25% osuus on niitä joille meditaatiolla on jotain vaikutusta? Tuntuu että tämän tutkimustuloksen luettuaan käteen jää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Tuossa sydänsairaustutkimuksessa oli 201 koehenkilöä, joista puolelle oli annettu ravinto- ja elämäntapaneuvontaa, ja toiselle puolelle oli annettu TM-kurssi. Meditaatiota harrastaneet olivat kärsineet seuraavien 9 vuoden aikana 20 sydänkohtausta tai veritulppaa, ja neuvontaa saaneet 31. Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko tuo ero kovin ihmeellinen? Jos meditaatiolla on oikeasti vaikutusta, niin miksi meditoijilla ei ollut vain 1 tai ei yhtään sydänkohtausta?

Toiseksi tulee mieleen, että ehkä meditaatiolla ei ollut mitään myönteistä vaikutusta, vaan ravintoneuvonnalla oli haitallinen vaikutus. Ehkä koehenkilöille neuvottiin, että heidän pitää välttää rasvaisia ruokia, jolloin koehenkilöt alkoivat ostamaan kaikenlaisia rasvattomina markkinoituja kevyttuotteita, joissa rasvan sijasta on paljon sokeria, ja tämä sokerin kulutus pahensi heidän sydänsairauksiaan.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 10 Tammi 2016 17:25

Faranki kirjoitti:Mutta kysymys kuuluukin. Ymmärtääkö todella vaiko vain kuvittelee ymmärtävänsä?
Eli auttaako meditointi asioiden ymmärtämisessä vai luoko se vain illuusion, että on ymmärtänyt jotain?

Ennen kaikkea meditaatio auttaa ymmärtämään mitä meditaatio on, samoin kuin jalkapallon pelaaminen auttaa ymmärtämään mitä jalkapallo pelinä on ja itse pelaaminen auttaa kehittymään pelaajana. On himppusen vaikea sanoa että ymmärrän nyt tuon ja tuon, koska meditoin. Meditaatio vaikuttaa ehkä "salakavalasti" kun siitä tulee osa elämää, ja vaikutusten jäljittäminen on vaikeaa, ehkä turhaakin? Minulle ajatus että meditaatiosta tulisi hyötyä jotenkin, on samanlainen ajatus kuin että elämästä tulisi olla jotain hyötyä... Siksi sitä ei voi suositella kenellekään. Jotkut siihen lankeavat joka tapauksessa, luonteensa mukaisesti ja elämän tapahtumien viedessä, mutta markkinoimaan en sitä ryhtyisi. Enää.

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 10 Tammi 2016 18:44

Faranki kirjoitti:Mutta kysymys kuuluukin. Ymmärtääkö todella vaiko vain kuvittelee ymmärtävänsä?
[...]
Eli onko se lopultakin vain tunne vaiko todellisuutta?

Toki toivon, että se olisi todellisuutta, mutta ei kai voi täysin poissulkea illuusionkaan mahdollisuutta.
Tämä taas natsaisi yhteen noiden valemuistojenkin kanssa.

Onko joku pähkäillyt tätä?

Olen tässä vähän aikaa kirjoitellut blogiin ajatuksiani, ja minulla on ollut jonkin aikaa puolivalmiina kirjoitus joka liittyy tähän aihepiiriin. Viimeistelin tuon kirjoituksen nyt ja julkaisin sen, eli tässä se on kaikille joita kiinnosta: http://linkkuveitsi.blogspot.fi/2016/01 ... tunne.html

Se oleellinen on minusta siis juurikin tuossa tunteen ja todellisuuden kohdalla. Pelkästään se, että asia tuntuu joltakin, ei välttämättä tarkoita mitään. Ja lopulta silläkään ei ole merkitystä, mitä asiat oikeasti ovat, vaan ainoa millä on merkitystä on mitä tapahtuu. Asiat eivät ole sellaisia, jotka oikeasti ovat jotain, vaan asiat ovat asioita jotka tapahtuvat.

Jos ajattelet, että ymmärrät vaikka jonkun henkilön motivaatioita, niin voit esittää kysymyksen: Miten tämä ymmärrys vaikuttaa omaan toimintaani, tai ylipäätään siihen mitä tapahtuu? Jos se ei vaikuta millään tavalla, niin silloin ei oikeastaan ole väliä onko ymmärryksesi todellista vai kuviteltua. Ja jos se vaikuttaa jollain tietyllä tavalla, niin sen ymmärryksen merkitys on siinä miten se vaikuttaa asioihin, jolloin edelleen on melko merkityksetöntä onko se asia todellinen vai kuviteltu.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 11 Tammi 2016 02:46

MarkoH kirjoitti:

Ennen kaikkea meditaatio auttaa ymmärtämään mitä meditaatio on, samoin kuin jalkapallon pelaaminen auttaa ymmärtämään mitä jalkapallo pelinä on ja itse pelaaminen auttaa kehittymään pelaajana. On himppusen vaikea sanoa että ymmärrän nyt tuon ja tuon, koska meditoin. Meditaatio vaikuttaa ehkä "salakavalasti" kun siitä tulee osa elämää, ja vaikutusten jäljittäminen on vaikeaa, ehkä turhaakin? Minulle ajatus että meditaatiosta tulisi hyötyä jotenkin, on samanlainen ajatus kuin että elämästä tulisi olla jotain hyötyä... Siksi sitä ei voi suositella kenellekään. Jotkut siihen lankeavat joka tapauksessa, luonteensa mukaisesti ja elämän tapahtumien viedessä, mutta markkinoimaan en sitä ryhtyisi. Enää.

Luin jostain lehdestä artikkelin joku aika sitten. Siinä kerrottiin, että huippujalkapalloilijan aivot ovat "hiljaiset". Eli taustalla ei ole muuta "kohinaa" vaan pelaaja pystyy keskittymään täysillä juuri siihen mitä tekee. Ei ilmeisesti eroa sen suhteen meditoinnista jonka tarkoitus myöskin on "vaimentaa turha kohina".

Minä siis en ole mikään kovin kokenut meditoija vaikka sitä satunnaisesti olen tehnytkin. Nyt taas uppoutunut siihen uudestaan ja siitä johtuen näitä kysymyksiä nousee. Kiinnostaa myös miten muut kokee ja havaitsee asioita. Toisaaltaan myös ehkä hieman epäilee itseään ja sitä, että saattaa tehdä asioita väärin.

Ja sitten taas kysymys:
Itselle sopiva periodi meditointiin on n. 40-50 minuuttia. Minulla ottaa aikaansa ennen kuin pääsen siihen (ehkä 10-15 minsaa) ja pitempikin jakso menee istuessa, mutta en pyri pitämään itsenäni siinä väkipakolla. Tuo periodi menee luontevasti ja aika kuluu tavallaan humauksessa ilman pinnistelyä.

Kuitenkin kun netistä lukee juttuja niin aika moni sanoo, että esim. 2 x 20minuuttia on heille se sopiva. Varmasti siihen vaikuttaa käytettävissä oleva aika myös. (Itselläni on aikaa ja sitä ei tarvitse rajoittaa) Tuntuu loogiselta, että tekee sitä aamuin ja illoin. Aamulla ensinmäiseksi rentouttaa ruuminsa ja mielensä ja illalla viimeiseksi ennen nukkumaan menoa tekee saman. Itse meditoin systemaattisesti vain aamulla. Illalla sängyssä ehkä vähän, mutta en yleensä nykyään.

Kuitenki, olisiko parempi esim. lyhyempi jakso kerrallaan aamuin illoin?
Miten te teette?

Ei sinänsä, sama ei ole hyvä kaikille ja jokainen toimii tavallaan.
Itsellä tuo aaamu on parasta aikaa kun silloin on vähiten hälinää ja meininkiä.
Ja tokko tähänkään mitään "oikeita" vastauksia on olemassa.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 11 Tammi 2016 03:03

MarkoH kirjoitti:
Faranki kirjoitti:Heitän tähän nyt yhden kysymyksen, mikäli joku haluaa tai osaa vastata tai vaikka vaan muuten spekuloida.

Itse olen huomannut, että kun keskityn...

Omalla kohdallani mikään ei nouse toisten yläpuolelle jos ei ole tarvetta kiinnittää huomiota juuri johonkin tiettyyn asiaan tai kohteeseen. Miksi keskittyä? Ehkä keskityn olemaan. Kaikki makaa siinä, tai virtaa ehkä pikemminkin sanoen. Tietoisuus aistihavainnoista liikkuu pikkaisen sinne tänne, mutta ei ole syytä keskittyä yhteen muiden kustannuksella. Minusta se on hyvinkin oleellista meditaatiossa, se että ei uppoa vain yhden aistin kautta tuleviin havaintoihin poukkoillen sinne tänne ignoreeraten enemmän tai vähemmän muut aistit sillä hetkellä, vaan pitää kokonaisuuden langat hallussaan. Mikä ei tarkoita noiden "lankojen" ajattelua.

Minulla ne tuntoaistimukset jostain syystä nousee muiden yli. En pyri keskittymään tuntemuksiin vaan ne tullee itsestään.
Jos esim. ihoa alkaa kihelmöimään tai tulee tunne, että tukka nousee pysttyyn jne. Ne vaihtelee. Silloin tavallaan kellii siinä tuntemuksessa. Jos taas katselen silmäluomia niin mieli tuntuu "ulkoistuvan" eli keskittyminen karkaa oman itsen ulkopuolelle ja alkaa tuijotella silmäluomilla näkyviä valoilmiöitä. Normaalisti siinä näkyy sinertävä utuinen pallo joka syntyy laajemmasta hatarasta, tihentyy kiinteämmäksi kirkaaksi pisteeksi ja katoaa määrävälein. Joskus olen vain tuijotellut sitä valoilmiötä, mutta tavallaan noissa oman kehon tuntemuksissa on mukava kelliä. Joskus annan myös ajatuksen virratava vapaasti tai yleensä se osan aikaa sitä tekeekin ennen kuin pääsee tilaan missä vain on.

MarkoH kirjoitti:Tietysti joskus elämässä pitää vaan keskittyä päivänä mittaan johonkin ihan erityisesti, mutta esim. paikallaan istuen mitään erityisesti tekemättä ja suurien huolien painamatta tämä on ihan harjoiteltavissa ja toteutettavissa ja siten siirrettävissä päivittäisiin askareisiinkin jolloin se on jo oikeasti hyödyllistä. En tiedä, tuli juuri mieleen sanonta että tulisi nähdä korvillaan ja kuulla silmillään, ehkä se liittyy juuri tähän? En ole aikaisemmin ajatellut tuota sanontaa tuolta kantilta, mutta nyt olen lähes ymmärtävinäni. Lopulta eri langanpätkät yhdistyvät samassa pisteessä, tietoisuudessa joka on se meditaation varsinainen kohde, jos sellaista on. Ehkäpä kaikki vain on ja voimme jäädä siihen.

Muistan zen-Joko Beckin sanoneen, että hänellä on jäljellä enää vain yksi kysymys jota hän kysyy itseltään. Se on: "Olenko läsnä?"

Minusta tuo on osuvaa.

Minä ymmärrän tuon kysymyksen niin, että kaikki mitä teen olenko siinä "kybällä" mukana. Kokoko ruumis ja mieli. Olenko hetkessä vai seikkaileeko mieli muualla. Jos ymmärsin oikein kysymyksen niin tuohan on lopultakin meditoinnin kannalta ehkä ainoa ja lopullinen kysymys johonka pystyy vastaamaan vain itse.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”