Meditointi lisää vääriä muistoja?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
MarkoH
Viestit: 866
Liittynyt: 22 Tammi 2014 03:15

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja MarkoH » 14 Tammi 2016 14:05

Joku kertoi kerran havahtuneensa kysymään, että hetkinen, kukas hitto hän on hyväksymään yhtään mitään?

Voisi ajatella että hyväksymiseenkin liittyy vielä torjuntaa. Ei minun tarvitse toistella mielessäni päivittäin: "Hyväksyn auringon". "Hyväksyn hallituksen ja sen säästötoimet". "Hyväksyn Obaman". "Hyväksyn mustanaamio-lehdet".

Pelkkä läsnäolo.

Vieras kirjoitti: Hän hyväksyy ymmärtämällä tämän, ei tekemällä tietoista päätöstä vaihtoehtojen välillä.

Vieras

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Vieras » 14 Tammi 2016 14:44

MarkoH kirjoitti:Joku kertoi kerran havahtuneensa kysymään, että hetkinen, kukas hitto hän on hyväksymään yhtään mitään?


Hyväksyntä ei tarkoita sitä, että meidän täytyy olla samaa mieltä tai tyytyä siihen mitä tapahtuu. Tai uskoa, että se mitä juuri nyt tapahtuu pitäisi sellaisena jatkua. Se on ihan puhdasta passiivisuutta, oman itsen eristämistä ja suojelemista. Kärsimys on ja siihen voi vaikuttaa, vaikka ajattelisikin että se ei ole enää minun kärsimystäni.

Kenties ihmiset ajattelevat, että itsensä hyväksyminen on juuri tätä -täytyy vain tyytyä tilanteeseen ja hyväksyä se, mitä minusta tai maailmasta on olosuhteiden pohjalta tullut. Ja olla iloinen siitä. Tämä ei mielestäni ole koko totuus.

Hyväksyminen on myös sitä, että hyväksyy sen asian, että on itse vastuussa juuri siitä mitä tällä hetkellä kokee ja tekee. Siitä ei voi syyttää muita eikä vanhoja kokemuksia. Mikä on itse asiassa todella hyvä asia. Jos muut tai muu maailma olisi ainoastaan vastuussa ihmisen kokemuksesta, me kulkisimme ympäriinsä pelkästään miellyttämässä muita tai käyttämässä muita ihmisiä hyväksemme.

Juttu on, että ihminen itse muokkaa nautintojaan ja kärsimystään juuri tällä hetkellä. Vain osa juuri tästä kokemuksesta on peräisin jo tapahtuneista asioista, mutta osa tulee nimemomaan juuri tästä hetkestä -siitä miten juuri nyt kokee, tuntee, toimii ja millaiset motiivit toiminnalle on. Kaikki tuo on taas "siemen" siihen mitä tapahtuu seuraavaksi. Ja se taas on "siemen" sille millainen maailma on juuri nyt.

"The world is Buddha, Buddha is the world."

MarkoH
Viestit: 866
Liittynyt: 22 Tammi 2014 03:15

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja MarkoH » 14 Tammi 2016 14:56

Niin no, sinä ajattelet tätä ajan puitteissa, muutoksen puitteissa. Minä taas saarnaan läsnäolosta. Mitä seuraavaksi tapahtuu, on toinen juttu.

Vieras

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Vieras » 14 Tammi 2016 15:26

MarkoH kirjoitti:Niin no, sinä ajattelet tätä ajan puitteissa, muutoksen puitteissa. Minä taas saarnaan läsnäolosta. Mitä seuraavaksi tapahtuu, on toinen juttu.


Niinkö? Tai voisiko olla, että en vain tee enää eroa muutoksen ja läsnäolon välille? Tai en osaa enää ajatella läsnäoloa erillisenä ajasta?

MarkoH
Viestit: 866
Liittynyt: 22 Tammi 2014 03:15

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja MarkoH » 14 Tammi 2016 16:10

Läsnäoloon ei tarvita aikaa, kuviteltuun muutokseen kyllä. Tästä tuonne. Miten voit olla tekemättä eroa niiden välille? Tässä hetkessä ei ole mitään mikä muuttuisi. Siihen tarvittaisiin aikaa. Jota ei ole.

Tai en osaa enää ajatella läsnäoloa erillisenä ajasta?

Jaa niin mistä ajasta?

En tajua mistään mitään. Pitäisikö jonkin muuttua? Vai jatkua? Jotain muuta?

Jos alan kuulostaa sekopäiseltä, älkää välittäkö. Sattuuhan sitä.

MarkoH
Viestit: 866
Liittynyt: 22 Tammi 2014 03:15

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja MarkoH » 14 Tammi 2016 16:27

Pistetään tähän väliin pieni lainaus Dogenilta, hyvällä tuurilla se voi liittyä asiaan jotenkin:

We don't think that winter becomes spring, and we don't say that spring becomes summer.


Nyt voidaankin kysyä vaikkapa, kauanko kestää talvesta kevääseen?

Vieras

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Vieras » 14 Tammi 2016 21:19

We don't think that winter becomes spring, and we don't say that spring becomes summer.


Otetaan vain Dogenin kautta. Käykö jos otetaan koko ajatus mukaan?

"Life is a position in time, death is also a position in time. This is like winter and spring. We don't think that winter becomes spring, and we don't say that spring becomes summer."

Vähän taustaa...

Dogen sanoo itse käytti ilmaisua "time-being"=uji , jonka hän selittää:
"Time is not separate from you, and as you are present, time does not go away...If time keeps coming and going, you are the time-being right now."

Ja jatkaa:
"The rat is time, the tiger is time, sentient beings are time, buddhas are time...The entire world is not unchangeable, is not immovable. It flows. Flowing is like spring."

Mitä se sitten tarkoittaa, kun talvesta ei tule kevättä, eikä keväästä kesää? Tarkoittaako se, että Dogenin mielestä aikaa ei ole lainkaan? Ei vaan sitä, että talvesta ei tule kevättä, koska ne ovat sama prosessi eri vaiheissa. Ne ovat ajan hetkiä.

Mikä sitten on aika? Aika on se, millä me abstraktisti mittaamme muutosta. Muutos ei kuitenkaan vaadi aikaa, vaan se on aikaa. Ilman muutosta ei ole mitään aikaa. Se on täysin pysähtynyt maailma, jossa mitään ei tapahdu.

Seuraava ajan hetki muuten ei ole erillinen tästä ajan hetkestä. Huominen ei ole eri juttu kuin tänään.

Jos luotat Dogeniin enemmän kuin minuun, niin hän sanoo sen näin:
"Because flowing is a quality of time, moments of past and present do not overlap or line up side by side."

Se on sama tilanne kuin kevään ja kesän kohdalla. Tästä päivästä ei tule huomista, eikä huominen ole tulossa jossain tulevaisuudessa. Ne eivät ole lainkaan erilliset asiat, vaan osa jatkumoa. Ne ovat ajan hetkiä, jatkuvasti muuttuvaa virtausta (flowing). Ja Dogenin mukaan (ja allekirjoittaneen, jos sillä on mitään väliä) me olemme kaikki aikaa. Se mitä Vieras on juuri nyt, on yksi ajan hetki. Kun Vieras muuttuu kuten muutoksen luonteeseen kuuluu, Vieras on kohta jotain muuta. Sekin on ajan hetki. Mutta ei sattumanvaraisesti, vaan se mitä Vieras on NYT on jatkoa sille, mikä Vieras oli äsken. Se ei vaadi aikaa. Se ei ole erillinen ajasta. Se on aikaa. Se on muutos.

Miksi? Koska Vieras on uji. MarkoH on uji. Buddha on uji. Maailmankaikkeus on uji. Itse ja toinen ovat uji.

Dogen niittaa koko asian yhteen kolmella virkkeellä:
"Just actualize all time as all being; there is nothing extra."
"In essence, all things in the entire world are linked with one another as moments.
Because all moments are uji, they are your uji. "

Avatar
Faranki
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Kesä 2013 05:09
Paikkakunta: Thaimaa
Viesti:

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Faranki » 15 Tammi 2016 02:49

Ruumis ja mieli.
Tuo meidän "lähimunkki" sanoo, että ruumis ja mieli on eri ja erotettavissa toisistaan.

Palaan nyt aurinkoesimerkkiin tuota sanomista vasten. Eli on kuuma, hikoiluttaa ja tuskastuttaa.
Mieli kuitenkin tietää, että on kuuma ja sille ei nyt voi mitään. Ei ole varjoa tai puuta jonka alle mennä.
Mieli hyväksyy sen tilanteen johon ei sillä hetkellä voi vaikuttaa ja rahoittuu. Tuskaisuus ja kärsimättömyys poistuu ja jää vain se kuuma ja tilanteen hyväksyy.

Sitä kuumaa voi myös tarkkailla. Sitä tunnetta kuinka se aaltolee kehossa taii hikipisara virtaa kasvoilla ja kuinka pienikin ilman liikehdintä tuntuu.

Toki jos asioille voi jotain niin tekee. Olisi tyhmää vain kärsiä jos omilla toimillaan voi tilanteeseen vaikuttaa.
- former Phra Tavarajitto

MarkoH
Viestit: 866
Liittynyt: 22 Tammi 2014 03:15

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja MarkoH » 15 Tammi 2016 10:32

Vieras kirjoitti:
We don't think that winter becomes spring, and we don't say that spring becomes summer.


Otetaan vain Dogenin kautta. Käykö jos otetaan koko ajatus mukaan?

Käy toki mainiosti. En keksi tuohon oikein mitään sanottavaa. Hyvä esitys, ymmärrän nyt Dogenia ja sinua paremmin.

Vieras

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Vieras » 15 Tammi 2016 10:56

Faranki kirjoitti:Ruumis ja mieli. ... Eli on kuuma, hikoiluttaa ja tuskastuttaa.


Tuo on hyvä esimerkki, kiitos siitä. Buddhalaisuudessa on monia näkemyksiä asiasta ja jos "lähimunkki" on opettajan asemassa, niin silloin hyvä kuunnella häntä ensiksi. Voit tietysti opetuksen kannalta kysyä häneltä, että mistä hän tietää että hänellä on kuuma? Siitä, että häntä hikoiluttaa. Mutta onko se mielen vai ruumiin toiminto? Tai miten hän erottaa hikoilun (ruumiin toiminto) ja kuumuuden kokemuksen (mielen toiminto) toisistaan?


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija