We don't think that winter becomes spring, and we don't say that spring becomes summer.
Otetaan vain Dogenin kautta. Käykö jos otetaan koko ajatus mukaan?
"Life is a position in time, death is also a position in time. This is like winter and spring. We don't think that winter becomes spring, and we don't say that spring becomes summer."
Vähän taustaa...
Dogen sanoo itse käytti ilmaisua "time-being"=uji , jonka hän selittää:
"Time is not separate from you, and as you are present, time does not go away...If time keeps coming and going, you are the time-being right now."
Ja jatkaa:
"The rat is time, the tiger is time, sentient beings are time, buddhas are time...The entire world is not unchangeable, is not immovable. It flows. Flowing is like spring."
Mitä se sitten tarkoittaa, kun talvesta ei tule kevättä, eikä keväästä kesää? Tarkoittaako se, että Dogenin mielestä aikaa ei ole lainkaan? Ei vaan sitä, että talvesta ei tule kevättä, koska ne ovat sama prosessi eri vaiheissa. Ne ovat ajan hetkiä.
Mikä sitten on aika? Aika on se, millä me abstraktisti mittaamme muutosta. Muutos ei kuitenkaan vaadi aikaa, vaan se on aikaa. Ilman muutosta ei ole mitään aikaa. Se on täysin pysähtynyt maailma, jossa mitään ei tapahdu.
Seuraava ajan hetki muuten ei ole erillinen tästä ajan hetkestä. Huominen ei ole eri juttu kuin tänään.
Jos luotat Dogeniin enemmän kuin minuun, niin hän sanoo sen näin:
"Because flowing is a quality of time, moments of past and present do not overlap or line up side by side."
Se on sama tilanne kuin kevään ja kesän kohdalla. Tästä päivästä ei tule huomista, eikä huominen ole tulossa jossain tulevaisuudessa. Ne eivät ole lainkaan erilliset asiat, vaan osa jatkumoa. Ne ovat ajan hetkiä, jatkuvasti muuttuvaa virtausta (flowing). Ja Dogenin mukaan (ja allekirjoittaneen, jos sillä on mitään väliä) me olemme kaikki aikaa. Se mitä Vieras on juuri nyt, on yksi ajan hetki. Kun Vieras muuttuu kuten muutoksen luonteeseen kuuluu, Vieras on kohta jotain muuta. Sekin on ajan hetki. Mutta ei sattumanvaraisesti, vaan se mitä Vieras on NYT on jatkoa sille, mikä Vieras oli äsken. Se ei vaadi aikaa. Se ei ole erillinen ajasta. Se on aikaa. Se on muutos.
Miksi? Koska Vieras on uji. MarkoH on uji. Buddha on uji. Maailmankaikkeus on uji. Itse ja toinen ovat uji.
Dogen niittaa koko asian yhteen kolmella virkkeellä:
"Just actualize all time as all being; there is nothing extra."
"In essence, all things in the entire world are linked with one another as moments.
Because all moments are uji, they are your uji. "