Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

Keskustelua buddhalaisuudesta.
toivo

Re: New Kadampa Buddhalaisuus

ViestiKirjoittaja toivo » 09 Maalis 2013 21:22

Ruotsissa asuessamme kävin joskus tyttöystävän kanssa tukholman new kadampa centterissä. Selkeää opetusta (suurin osa buddhisteista on mielestäni hyvin epämääräisiä) karmasta, myötätunnosta ja muista perusasioista.

Kukaan ei palvonut mitään henkeä eikä suunnitellut mitään kenenkään päänmenoksi.
Suomessa en ole käynyt vielä täkäläisessä new kadampa keskuksessa. Tyttis on käynyt ja tykkää.
Onkos raitanatori tutustunut new kadampa opetuksiin vai kuunnellut vain pelkästään taikauskoisia höpinöitä?

Santeri
Viestit: 954
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Viesti:

Re: New Kadampa Buddhalaisuus

ViestiKirjoittaja Santeri » 10 Maalis 2013 03:27

Hei,

Raitanator kirjoitti:Thanavuddho,
surullista nähdä sinun puolustuvan vaarallista kulttia ja poimit tietosi pelkästään heidän propagandakoneistosta. Sekä pyrkimyksesi tietosesti aiheuttaa eripuraa buddhalaisten välillä.


En minä tässä pyri ketään tahoa puolustelemaan, vaan kannatan avointa keskustelua aiheesta. En myöskään tietoisesti aiheuta eripuraa, päinvastoin. Se taannoinen show toisella suomalaisella foorumilla, jossa tätä aihetta käsitteleviä ketjuja poisteltiin, aiheutti mielestäni lähinnä kasvaneen kiinnostuksen New Kadampa perinnettä kohtaan.

Jos NKT on kyseenalainen uskonnollinen lahko, niin nythän tässä on hyvä mahdollisuus osoittaa tämä väite todeksi.

Sinä vuonna Dalai lama luki aikaisempien Dalai lamojen tekstejä ja huomasi yllättäen, mitä ongelmia tämä spiritismi oli aiheuttanut.


Dorje Shugden ei ole uniikki hahmo Vajrayana buddhalaisuudessa. Vastaavanlaisia hurjistuneita olentoja löytyy pilvin pimein. Miksei näitä muita sitten bannata yhtälailla?

Geshe Kelsang Gyatso ei ole suostunut bannaamaan Dorje Shugdenia NKT:stä.

Uusi Kadampa –tradition perustanut kunnianarvoisa Geshe Kelsang Gyatso (kutsutaan myös nimellä Geshe-La) on täysinoppinut meditaationmestari ja kansainvälisesti tunnettu buddhalaisuuden opettaja. Oman opettajansa Kyabje Trijang Rinpochen siunausten avulla Geshe-La on keskittynyt Kadam-Dharman oleelliseen merkitykseen ja tuonut sen esiin tavalla, joka ei ole pelkästään länsimaalaisille vaan kaikille helposti ymmärrettävä.


http://www.meditoi.com/kunnianarvoisa-g ... ang-gyatso

Metta,
Thanavuddho
:violent2:

toivo

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja toivo » 10 Maalis 2013 14:12

Uskomatonta :roll: Aikuiset ihmiset pelkäävät mörön vahingoittavan dalai lamaa jos he ovat yhteydessä väärään perinteeseen.
Sitä paitsi eihän dalai lamaa voi kukaan vahingoittaa jos hän on buddha ja toisaalta ei voi tietää kuka henki on buddha tai ei jos ei itse ole buddha.
Nämä viestit kertovat mulle tarpeeksi tiibetin buddhalaisten auktoriteetti uskosta ja lapsellisuudesta, mulle riitti kiitti vain :lol:

Santeri
Viestit: 954
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Viesti:

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Santeri » 13 Maalis 2013 03:51

toivo kirjoitti:Uskomatonta :roll: Aikuiset ihmiset pelkäävät mörön vahingoittavan dalai lamaa jos he ovat yhteydessä väärään perinteeseen.
Sitä paitsi eihän dalai lamaa voi kukaan vahingoittaa jos hän on buddha ja toisaalta ei voi tietää kuka henki on buddha tai ei jos ei itse ole buddha.
Nämä viestit kertovat mulle tarpeeksi tiibetin buddhalaisten auktoriteetti uskosta ja lapsellisuudesta, mulle riitti kiitti vain :lol:


Itse en heittäytyisi ihan näin kriittiseksi. HP Dalai Lama on saanut paljon hyvää aikaan ja osoittautunut päteväksi johtajaksi, kuten aloituksessa lainaamani blogikirjoitus toteaa:

The Tibetans have been fortunate in the character and qualities of the current Fourteenth Dalai Lama, who has proven to be a brilliant, tireless, and charismatic advocate for the Tibetan cause. His efforts have helped bring the Tibetan plight from obscurity to a familiar issue of international significance.


Sitten toisaalta Uku:

Minä muuten arvostan Dalai-lamaa aivan älyttömästi ja diggaan hänestä aivan helvetisti, mutta en ole kuitenkaan sokea. Ei hänkään ole täydellinen, kuten ei kukaan meistä. Ja syy, että jättäisin tämän aiheen rauhaan siksi, koska se saattaa asettaa Dalai-laman ja hänen seuraajansa epäedulliseen valoon… failed. Enpä usko, että Dalai-lama itse kannattaa asioista vaikenemista, vaikka se olisikin hänelle kiusallista. Ja miksi foorumilla ei New Kadampasta edes saa keskustella?


Metta,
Thanavuddho
:violent2:

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Harri » 28 Maalis 2013 14:10

Raitanator kirjoitti:Esimerkiksi Dalai lama on Buddha ja hän tietää kuka on henki ja kuka ei. Sama koskee Karmapaa, Dilgo Khyentse Rinpochea, Dudjom Rinpochea, jne.


Tämän issuen varsinainen ongelma on siinä, että on iso kasa valaistuneina pidettyjä Guruja, joiden mukaan Dorje Shugden on Buddha, ja sitten on iso kasa valaistuneina pidettyjä Guruja, joiden mukaan Dorje Shugden on henki (ilmeisesti yaksha/yakkha). Eli nyt kun asiasta on tehty julkinen issue bannin voimalla, joutuu porukka ikään kuin valitsemaan puolensa, ja täten vähintään implisiittisesti heittämään ison joukon suuria Guruja "tietämättömien luulottelijoiden" kategoriaan vanhasta "valaistuneitten mestareitten" kategoriasta. Jos siis esimerkiksi on sitä mieltä, että Dalai Lama on oikeassa, on myös sitä mieltä, että hänen juurigurunsa Trijang Rinpoche ja hänen juurigurunsa Je Pabongkhapa eivät erota Buddhaa yakkhasta, eli ovat valaistumattomia. Ja nuo kaksi ovat viime vuosisadan suurimmat Geluk-opettajat, jotka ovat lisäksi linjaguruja lähes kaikille länsimaisille geluk-harjoittajille.

Eli tämä issue repii porukalta samayan riekaleiksi. Porukka pakotetaan hylkäämään puhdas näkemys isoon joukkoon omia juuriguruja tai linjaguruja.

Perkeleellistä ei ole Dorje Shugden -harjoitus, vaan se, että asia, jonka pitäisi olla salainen ja sisäinen vajrayana-näkemys, onkin nyt julkista lässytystä ja politikointia. Tämän issuen nostaminen julkiseksi tuhoaa Geluk-koulun ja Tiibetin buddhalaisuuden perusteet, eli samayan ja salaisuuden.

Hyvä esimerkki on FPMT. Sen perustaja Lama Yeshe harjoitti Dorje Shugdenia koko ikänsä, ja opetti harjoituksen länsimaisille oppilailleen. Sitten tuli Dalai Laman banni (Yeshen jo kuoltua), ja uusi johtaja Lama Zopa kielsi Shugden-harjoituksen kaikilta. Mitä oppilaitten samayalle tapahtuu tällöin? Osa piti harjoituksensa ja samayan, ja poistui FPMT:stä. Mutta iso osa luopui harjoituksesta ja jäi organisaatioon. Onko heillä enää samayaa Lama Yesheen? Pitävätkö he nyt sitten Lama Yesheä erheellisenä henkien palvojana? Mikäli heillä on valtuutuksia Lama Yesheltä, niin ovatko ne enää voimassa, kun oppilaat ovat hylänneet juurigurunsa sanat, ja ehkä jopa ajattelevat tämän olevan epävalaistunut virheidentekijä?

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Harri » 04 Huhti 2013 08:35

Olen tätä (ja paria muuta) tiibetiläistä kärhämää seurannut yli kymmenen vuotta. Olen tutustunut molempien puolien argumentteihin ja lähteisiin. Osaan ulkoa kaiken (liioitellen), ja näen jo ennakkoon mihin suuntaan keskustelut kääntyy, ja pystyn veikkaamaan hyvällä prosentilla ketä quotataan seuraavaksi. Kaikki tämä keskustelu pitkin nettiä on minun näkövinkkelistä lähinnä ennalta ohjattua näytelmää, pelkkää uskon performanssia. En siis ole kiinnostunut keskustelemaan asiasta, koska minulla ei ole tarvetta osoittaa olevani hyvien puolella - siitä meinaan psykologisesti juuri on kyse. Molemmat osapuolet, nuo kaksi geluk-fraktiota, sekä kolmannet tahot (kuten Raitanatto täällä), lähinnä todistelevat itselleen ja muille, että he ovat hyviksiä ja toista mieltä olevat ovat pahiksia. Kärjistetysti sanottuna kyse on itsensä pyhittämisestä kerettiläisiä polttamalla. Psykologisesti ymmärrettävää, mutta ei kovin taidokasta tai toimivaa.

Sen sijaan asiaan (tähän ja muihin kärhämiin) liittyvät kusipäisyydet ovat mielestäni hyvä keskustelun aihe. Esimerkiksi se että tiibetiläisiltä pakolaislapsilta evätään koulunkäytioikeus yhteisössään siksi, että heidän vanhempansa pitävät kerran kuussa Shugden pujan, on mielestäni kusipäisyyttä. Se on puhdasta ostrakismia. Mielenkiintoisin keskustelunaihe olisi kuitenkin se, että miksi tästä ei puhuta, vaan keskitytään mielummin vääntämään Shugdenin statuksesta muinaisten tekstien perusteella.

Mielestäni tämä aihe on siis kiinnostava lähinnä psykologisesta, sosiologisesta ja poliittisesta vinkkelistä. Dharmaattisesti tämä on minulle non-issue: ne jotka harjoittavat Shugdenia, harjoittavat, ja ne jotka eivät, eivät. Mutta mitä sen jälkeen tapahtuu, onkin se mielenkiintoinen kysymys.

Harri
Viestit: 119
Liittynyt: 10 Helmi 2013 08:10
Paikkakunta: Wichianburi
Viesti:

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Harri » 10 Huhti 2013 05:55

Raitanator kirjoitti:... Kun väitteistä loppuvat paukut, siirrytään henkilökohtaisuuksiin (tässä tapauksessa mahdolliseen kusipäisyyteen)....


Häh? :shock:

Uku

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Uku » 10 Huhti 2013 08:58

Harri kirjoitti:
Raitanator kirjoitti:... Kun väitteistä loppuvat paukut, siirrytään henkilökohtaisuuksiin (tässä tapauksessa mahdolliseen kusipäisyyteen)....


Häh? :shock:


Harri, samaa ihmettelin itsekin. :)

Olen tästä aiheesta joskus aikaisemminkin kirjoitellut, ja minua ihmetyttää Dalai-laman fanien hurja negatiivisuus tämän asian tiimoilta. Varsinkin kun monet Uusi Kadampan -tradition vastustajista ovat kuitenkin rationaalisia (=jalat maassa seisovia) ihmisiä. Mutta kun tulee puhe Uusi Kadampasta, he alkavat uskoa mörköihin, henkiolentoihin ja muihin satujuttuihin, ja heidän mielipiteensä muuttuvat hyvin omituisiksi. "Kyseessä on paha henki! Hui!"

Minda
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Maalis 2013 15:36
Viesti:

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Minda » 10 Huhti 2013 13:24

Harri kirjoitti:
Sen sijaan asiaan (tähän ja muihin kärhämiin) liittyvät kusipäisyydet ovat mielestäni hyvä keskustelun aihe. Esimerkiksi se että tiibetiläisiltä pakolaislapsilta evätään koulunkäytioikeus yhteisössään siksi, että heidän vanhempansa pitävät kerran kuussa Shugden pujan, on mielestäni kusipäisyyttä. Se on puhdasta ostrakismia. Mielenkiintoisin keskustelunaihe olisi kuitenkin se, että miksi tästä ei puhuta, vaan keskitytään mielummin vääntämään Shugdenin statuksesta muinaisten tekstien perusteella.

Siis eikä :o Tapahtuuko tommosta?
Miksi lasten kohtelusta ei puhuta jos noin on, syyttömiä kai lapset ovat :cry: vanhempiensa harjoituksiin?

Uku

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja Uku » 10 Huhti 2013 19:36

Raitanator kirjoitti:
Huomaan kyllä miten koitat pyydystää itsellesi keskustelua. Kohta varmaan saamme nähdä blogiavautumisesi tästä?


Olet väärässä, mua ei tää aihe kiinnosta niin paljoa, että viitsisin tästä kirjoittaa blogissani.

Mut se on kyl edelleen hyvin surullista, että jengi vetoaa uskonnollisiin opetuksiin ja niiden varjolla vainoaa Uusi Kadampa -tradition harjoittajia. Dalai-lama on siinä hyvin väärässä, että hän kehottaa jengiä pysymään heistä erossa. Ei kovin myötätuntoista. Ja millä Dalai-lama posseineen sen perustelee? Henkiolennoilla ja uskolla. Mmkay....


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija