Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

Keskustelua buddhalaisuudesta.
tommi
titteli: über geek
Viesti:

Re: Dorje Shugden ja Uusi Kadampa -traditio

ViestiKirjoittaja tommi » 30 Maalis 2014 11:31

Kurukulla kirjoitti:
tommi kirjoitti:JKun kysytään että mistä tässä Wikipedia-jutussa oli kyse, niin vastaus on: "siitä on jo kauan, en halua puhua siitä". Sitten kun kysytään että onko näitä eronneita oikeasti paljon, niin vastaus on: "ehkä on, ehkä ei, mistä minä tietäisin?". Jotenkin ihmeellisesti kaikki väitteet tuntuvat kuihtuvan olemattomiin kun hieman tarkemmin yrittää kysyä. Mistähän se johtuu?

Olen koko ajan kivenkovaan kertonut, että eronneita on todella paljon. Minulla ei ole lukuja, joten tarkkaan en voi sanoa. Se ei silti asiaa muuksi muuta. Sinun ei tarvitse sitä silti uskoa, mutta älä vääristä kirjoituksiani.

Mitään "asiaa" ei itseasiassa edes ole niin kauan kuin väistelet kysymystä kuinka paljon on paljon. Sana "paljon" voi tarkoittaa mitä tahansa. Jos lasketaan kuinka monta valtionpäämiestä tulee vaikkapa Savonlinnan oopperajuhlille, niin 10 kpl voi olla paljon, mutta jos lasketaan kuinka monta valtionpäämiestä tulee johonkin tärkeään kansainväliseen kokoukseen, niin 10 kpl voikin olla vähän.

Wikipediassa näytti olevan arvio (vuodelta 2002), että Uudessa Kadampassa on noin 8000 jäsentä. Jos oletetaan, että eronneita on "todella paljon", niin osaisitko arvioida onko näitä eronneita noin suurinpiirtein
a) 10
b) 100
c) 1000
d) 10 000
e) enemmän kuin 10 000

Edelleen voi ihmetellä, että kun hieman tarkemmin kyselee, niin kaikki väitteet tuntuvat kuihtuvan olemattomiin. Mistähän se johtuu?

Kurukulla kirjoitti:
tommi kirjoitti:Testasin juuri laittaa Googleen hakusanoiksi "diamond way cult" ja "new kadampa cult", ja pikaisella silmäyksellä vaikutti siltä että nimenomaan Timanttipolusta löytyi enemmän kirjoituksia joissa kyseistä liikettä arvosteltiin ja entiset jäsenet valittivat ikävistä kokemuksistaan. Tämä oli tietenkin pelkkä pikainen testi, jokainen voi myös kokeilla itse.

Kun itse niin kovasti huutelet faktojen perään, niin fakta on, että moinen pikatesti ei kerro yhtään mitään. Ei tuollainen testi kerro oikeasti kummasta erotaan enemmän. Kyse ei ole pelkästään määrästä, vaan myös laadusta. Eikä tämä ole mikään kisa.

Tuossahan ei ollut tarkoituksena selvittää eroajien määriä tai laatuja, vaan ottaa kantaa sinun sanoihisi: "En ole koskaan kuullut yhdenkään entisen timanttipolkulaisen sanoneen, että traditio on kultti ja suorastaan vaarallinen."

Sinä et ole siis koskaan kuullut yhdenkään entisen timanttipolkulaisen sanovan että timanttipolku on kultti, mutta kun minä menin Googleen ja tein haun yksinkertaisilla hakusanoilla "diamond way cult", niin meni kirjaimellisesti noin 20 sekuntia löytää näitä entisiä timanttipolkulaisia, jotka sanovat että kyseessä on kultti. Sinä et siis ole tällaisesta koskaan kuullut, kun taas minä, joka en ole koko asiassa mitenkään erityinen asiantuntija, pystyn löytämään esimerkkejä muutamassa sekunnissa. Voisiko tässä olla kyse siitä mitä itse sanoit, eli: "Kaikesta tästä paistaa niin läpi, että sinulla ei ole minkään valtakunnan tietoa tästä koko asiasta." ?

Kurukulla kirjoitti:
tommi kirjoitti:Yhä edelleen minusta kuulostaa oudolta että jos haluaa tietää jostain ryhmästä, niin ei kysytä kyseisen ryhmän jäseniltä mitään, vaan kysellään sellaisilta jotka ovat joskus olleet jäseniä, mutta lähteneet pois ehkä jo vuosia sitten eivätkä ole sen koommin olleet missään tekemisissä kys. ryhmän kanssa. Jos lähdetään vaikka ihan perusteista, niin jos haluaa tietää esim. minä viikonpäivinä ryhmällä on tapaamisia, niin luulisi että se selviää paremmin niiltä jotka ovat toiminnassa mukana kuin niiltä jotka eivät ole olleet mukana moneen vuoteen.

Nyt on kyse buddhalaisesta harjoittamisesta, eikä viikonpäivistä. Missään autenttisessa ryhmässä ei harjoitus muutu niin radikaalista muutamassa vuodessa, etteikö siitä voisi sanoa, joku joka aiemmin sitä harjoitti, mutta ei enää.

Kysehän ei ole siitä, että muuttuuko harjoitus, vaan siitä, että jonkun ryhmän suositukset pitäisi hakea ryhmästä eronneilta. Sanoit itse aiemmin näin: "en ole kertaakaan puhunut sellaisen henkilön kanssa, joka olisi eronnut New Kadampasta ja sitä lämpimästä suositellut, vaikkei itselle sopinut, niin itse tein sen johtopäätöksen, että en kiitos halua osallistua heidän toimintaansa."

En edelleenkään oikein ymmärrä miksi kriteerinä olisi, että suositus täytyisi saada sellaiselta henkilöltä joka on eronnut kyseisestä ryhmästä? Jos haluaisin ottaa selvää jostain buddhalaisesta ryhmästä, niin ensin minulle tulee mieleen, että ottaisin yhteyttä ryhmän nykyisiin jäseniin ja menisin ehkä mukaan johonkin viikottaiseen meditaatioon yms. Sellainen ajatus taas tuntuu oudolta, että alkaisin ensimmäiseksi etsimään nimenomaan entisiä jäseniä.

.

ViestiKirjoittaja . » 29 Touko 2014 23:41

phpBB [media]

Kurukulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kurukulla » 20 Marras 2014 22:58

Artikkeli: 6 Things You Should Know About the Anti-Dalai Lama Protesters
http://www.huffingtonpost.com/tenzin-do ... 04716.html

Palaa sivulle “Dharman pyörä”