Raitanator kirjoitti:Esimerkiksi Dalai lama on Buddha ja hän tietää kuka on henki ja kuka ei. Sama koskee Karmapaa, Dilgo Khyentse Rinpochea, Dudjom Rinpochea, jne.
Tämän issuen varsinainen ongelma on siinä, että on iso kasa valaistuneina pidettyjä Guruja, joiden mukaan Dorje Shugden on Buddha, ja sitten on iso kasa valaistuneina pidettyjä Guruja, joiden mukaan Dorje Shugden on henki (ilmeisesti yaksha/yakkha). Eli nyt kun asiasta on tehty julkinen issue
bannin voimalla, joutuu porukka ikään kuin valitsemaan puolensa, ja täten vähintään implisiittisesti heittämään ison joukon suuria Guruja "tietämättömien luulottelijoiden" kategoriaan vanhasta "valaistuneitten mestareitten" kategoriasta. Jos siis esimerkiksi on sitä mieltä, että Dalai Lama on oikeassa, on myös sitä mieltä, että hänen juurigurunsa Trijang Rinpoche ja hänen juurigurunsa Je Pabongkhapa eivät erota Buddhaa yakkhasta, eli ovat valaistumattomia. Ja nuo kaksi ovat viime vuosisadan suurimmat Geluk-opettajat, jotka ovat lisäksi linjaguruja lähes kaikille länsimaisille geluk-harjoittajille.
Eli tämä issue repii porukalta samayan riekaleiksi. Porukka pakotetaan hylkäämään puhdas näkemys isoon joukkoon omia juuriguruja tai linjaguruja.
Perkeleellistä ei ole Dorje Shugden -harjoitus, vaan se, että asia, jonka pitäisi olla salainen ja sisäinen vajrayana-näkemys, onkin nyt julkista lässytystä ja politikointia. Tämän issuen nostaminen julkiseksi tuhoaa Geluk-koulun ja Tiibetin buddhalaisuuden perusteet, eli samayan ja salaisuuden.
Hyvä esimerkki on FPMT. Sen perustaja Lama Yeshe harjoitti Dorje Shugdenia koko ikänsä, ja opetti harjoituksen länsimaisille oppilailleen. Sitten tuli Dalai Laman banni (Yeshen jo kuoltua), ja uusi johtaja Lama Zopa kielsi Shugden-harjoituksen kaikilta. Mitä oppilaitten samayalle tapahtuu tällöin? Osa piti harjoituksensa ja samayan, ja poistui FPMT:stä. Mutta iso osa luopui harjoituksesta ja jäi organisaatioon. Onko heillä enää samayaa Lama Yesheen? Pitävätkö he nyt sitten Lama Yesheä erheellisenä henkien palvojana? Mikäli heillä on valtuutuksia Lama Yesheltä, niin ovatko ne enää voimassa, kun oppilaat ovat hylänneet juurigurunsa sanat, ja ehkä jopa ajattelevat tämän olevan epävalaistunut virheidentekijä?