Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Vieras

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 21:23

MarkoH kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Lopetit samaistumisen ajatuksiin. Mutta et vielä lopettanut samaistumista. Se on edelleen sama mielen taipumus, joka vain hakee ajatusten sijaan toista kiintopistettä.

Ei, kyse ei ole mielen samaistumisesta johonkin, sillä mielellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Kysyä "kuka minä olen?", ja vastata siihen (sanattomasti) koko sydämellään, on aivan eri asia kuin samaistua johonkin.

"Tuntuu selvältä, että on joku joka näkee kaiken tämän, tuo joku olen minä... eikä se ole mieli, joka haihtui ilmaan havaittuaan tulleensa hiljennetyksi."

Hyvin loogista. Jos mieli on sama kuin ajattelu (=sisäinen puhe), niin silloin mielellä ei tietysti ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos taas mieli on myös katkeruuden tunnetta, kiihottumista isoista rinnoista, vetäytymistä seurassa, tupakanhimoa tai mielihyvää kissavideoista...niin mielellä on aika tavalla tekemistä kaiken kanssa.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 22:00

Vieras kirjoitti:Hyvin loogista. Jos mieli on sama kuin ajattelu (=sisäinen puhe), niin silloin mielellä ei tietysti ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos taas mieli on myös katkeruuden tunnetta, kiihottumista isoista rinnoista, vetäytymistä seurassa, tupakanhimoa tai mielihyvää kissavideoista...niin mielellä on aika tavalla tekemistä kaiken kanssa.

Minulle mielen poissaolo tarkoittaa ajattelun poissaoloa ja siitä johtuvaa näennäisen entiteetin (joka voisi samaistua johonkin) poissaoloa, sen jota nimitämme "minäksi" tai juurikin "mieleksi" tai "itseksemme", ja tuon olemattomuuden oivaltamista. Miten tunteet yleensä linkittyvät ajatuksiin, on sitten toisenlainen kysymys.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 22:54

MarkoH kirjoitti: Minulle mielen poissaolo tarkoittaa ajattelun poissaoloa, ja siitä johtuen sen entiteetin (joka voisi samaistua johonkin) poissaoloa, jota nimitämme "minäksi". Miten tunteet yleensä linkittyvät ajatuksiin, on sitten toisenlainen kysymys.

Ajattelu on ensinnäkin prosessi, joka alkaa ja päättyy. Ajattelu luo ja ylläpitää entiteetin "minä".

Me samaistumme tähän "minään". Tällainen "minä" olen.

Huomaatko eron? Se ei ole entiteetti "minä", joka samaistuu. Se on entiteetti, joka samaistuu "minään".

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 23:07

Huomaan eron... eikö vois ajatella niinkin, että jokainen ihminen sanoo myös ensin "minä olen", ja oppii hyvin pian sanomaan "minä olen tuo ". "Olen Batman". "Olen toimistotyöntekijä". Voi ajatella että entiteetti "minä olen" samaistuu, mihin milloinkin? Kun se ei enää samaistu, kuka se on?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28 Maalis 2019 23:22

"Kun se ei enää samaistu, kuka se on?"

Tätä kysymystä juuri tarkoitan mielen taipumuksella. Meillä on lähtöoletus, että me olemme "joku". Olen Batman. Olen toimistotyöntekijä. Olen Tietoisuus. Olen Jumala. Nimi vaihtuu, samaistumisen kohde vaihtuu -mutta taipumus on koko ajan sama. Ja me pidämme sitä niin itsestään selvänä, että me emme koskaan kyseenalaista sitä.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 28 Maalis 2019 23:56

Se joka sanoo "minä olen", ei voisi koskaan sanoa "en ole", joutumatta ristiriitaan itsensä kanssa. Sanoakseen että ei ole, täytyy olla jotakin, ja tuo jotakin tulee ennen mielen samaistumisia. Mutta vähän siitä voi sanoa.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 29 Maalis 2019 00:07

Tai tarvitsee... miksi tarvitsisi.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29 Maalis 2019 00:53

"Sanoakseen että ei ole, täytyy olla jotakin, ja tuo jotakin tulee ennen mielen samaistumisia."
Ahaa. Miksi täytyy?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 29 Maalis 2019 01:09

Vieras kirjoitti:"Sanoakseen että ei ole, täytyy olla jotakin, ja tuo jotakin tulee ennen mielen samaistumisia."
Ahaa. Miksi täytyy?

No jos jotakin ei olisi, se ei sanoisi ettei ole olemassa...

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29 Maalis 2019 01:27

MarkoH kirjoitti:
Vieras kirjoitti:"Sanoakseen että ei ole, täytyy olla jotakin, ja tuo jotakin tulee ennen mielen samaistumisia."
Ahaa. Miksi täytyy?

No jos jotakin ei olisi, se ei sanoisi ettei ole olemassa...

Ahaa. Täytyy olla "se", joka kokee, ilmaisee, tuntee, havaitsee, on tietoinen, on olemassa?

Palaa sivulle “Kahvila”