Olen kuullut joskus puhuttavan infoähkystä, joka tarkoittaa stressitilaa joka syntyy kun saa käsiteltäväkseen jatkuvasti enemmän tietoa kuin mitä oikeasti pystyy käsittelemään. Hoitokeinona infoähkyyn on suositeltu infopaastoa, mikä tarkoittaa että asetetaan rajoja tiedon tulvalle, esim. rajoitetaan sähköpostin lukemista tai TV-uutisten katselua.
Itse olen miettinyt, että ongelma ei välttämättä ole tiedon määrästä syntyvä ähky, vaan jatkuvasti tulevat keskeytykset jotka rapauttavat keskittymiskykyä. Jos esimerkiksi työskentelee tietokoneella ja samaan aikaan on sähköpostiohjelma auki, niin viestin saapuessa ruudulle tulee ilmoitus "uusi viesti saapunut", ja silloin tekee mieli keskeyttää se mitä oli tekemässä ja lukea saapunut viesti. Saman ilmiön aiheuttaa jatkuvasti soiva puhelin tai saapuvat tekstiviestit. XKCD-sarjakuvassa on muutaman kerran kuvattu tätä ilmiötä, viestin alussa yksi esimerkki.
Keskeytys voi olla myös sellainen, että sitä ei synnytä mikään ulkoinen tekijä, vaan se syntyy sisältä päin. Usein esimerkiksi kun istuu tietokoneella tekemässä jotain, niin mieleen pälkähtää jokin muu juttu joka pitäisi etsiä Googlesta tai Wikipediasta, tai tulee mieleen että pitäisi tarkistaa onko jollekin keskustelupalstalle kirjoitettu jotain uutta. Sitten jos tällaiseen lähtee mukaan ja avaa Googlen tai Wikipedian, niin voi pian huomata että aikaa on kulunut pari tuntia ja alkuperäinen asia jota oli tekemässä on jäänyt täysin taka-alalle.
Tällaisesta mielen harhailusta syntyy lopulta erittäin epämiellyttävä mielentila, mutta kuitenkin sitä tuntee jonkinlaista halua jatkaa harhailua. Se on vähän kuin söisi liikaa sokeria kerralla, tulee huono olo ja päänsärky, mutta silti tekisi mieli jatkaa. En ole ollut mistään huumausaineesta riippuvainen, mutta kuvittelisin että huumeriippuvuus on jotenkin samanlainen ilmiö.
Ajattelinkin siis kokeilla pitää pari viikkoa infopaastoa, alkaen tästä päivästä ja kestäen joulukuun alkuun saakka, eli paasto loppuu sitten kun aletaan availla joulukalenterin luukkuja. Tänä aikana en lue blogeja, keskustelupalstoja tai muita satunnaisia juttuja netistä, enkä katso kissavideoita YouTubesta.