Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Uku

Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja Uku » 15 Maalis 2013 01:12

Hei!

Ihmisten puolesta -blogi syntyi huhtikuussa 2012 tarpeesta saada buddhalaisuuden sisällä tapahtuvia epäkohtia julki. Entiset Helsinki Zen Centerin johtaja Sami Mänty-Aho ja ohjaaja Timo Tapola astuivat rohkeina esiin kertoakseen tarinansa ja kokemansa vääryydet harjoittamansa zenbuddhalaisen tradition parissa ja sen jälkeen on muitakin astunut esiin.

Viimeisin käänne on Helsinki Zen Centerin kirjallinen ilmoitus meille blogin kirjoittajille, jonka mukaan he valmistelevat ryhmäkannetta meitä vastaan, tavoitteina syytteiksi yksityisyyden suojan loukkaus, kunnianloukkaus ja viharikos.

Blogin kaikki kirjoitukset, Samin, Timon ja muiden rohkeiden kokemukset sekä asiaa Helsinki Zen Centerin ilmoituksesta löytyvät täältä: Ihmisten puolesta

Ihmisten puolesta. Aina.

...
Viesti:

Re: Ihmisten puolesta -blogi ja zenbuddhalaisuuden epäkohdat

ViestiKirjoittaja ... » 15 Maalis 2013 10:06

Uku kirjoitti:Viimeisin käänne on Helsinki Zen Centerin kirjallinen ilmoitus meille blogin kirjoittajille, jonka mukaan he valmistelevat ryhmäkannetta meitä vastaan, tavoitteina syytteiksi yksityisyyden suojan loukkaus, kunnianloukkaus ja viharikos.

Tämä oli odotettavissa. Jos saa tiedustella suoraan; miten aiotte vastata: syytön vai syyllinen?

Santeri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Santeri » 15 Maalis 2013 10:15

Hei,

Mielenkiintoinen blogi, Uku. Tuossa tuodaan ilmi joitain zenbuddhalaisuuteen, buddhalaisuuteen ja uskontoihin yleensä liittyviä ongelmia. Tuollaisesta keskustelusta voi oppia paljon. Juuri tämän takia haluan soveltaa avointa lähestymistapaa uskonnolliseen elämään.

Sami kirjoitti:Pian eroni jälkeen Zennettiä, koko Suomen jäsenistön yhteistä keskustelu- ja infokanavaa alettiin sensuroimaan, koska
keskustelu oli muuttunut tunteikkaaksi ja joidenkin mielestä asiattomaksi.

Kyseessä on normaali reaktio foorumeilla. Toivottavasti me voidaan, mahdollisimman pitkälle, välttää se täällä.

Sami kirjoitti:Huomasin, että opettajat eivät olleet käsitelleet syviä emootiotaan millään tavoin. Heillä oli usein terapioita ja terapeutteja alentavia kommentteja. He saattoivat joskus rohkaista ihmisiä terapiaan ja joskus taas kyseenalaistaa terapiat.

Onko Sami nykyään keskittynyt psykoterapiaan? Hän tuntuu tarkastelevan näitä ongelmia terapian käsitteistön avulla. Hän puhuu traumoista, psykooseista ja sen sellaisista. Myönnän että minäkin olen aina ollut epäilevä erilaisia terapioita kohtaan. Sielunhoidossa olen käyttänyt meditaatiota ja lääkkeet sain hampunkasvattajalta. Terapia on minulle siis vieras aihe.

Muistaakseni Ajahn Brahm sanoi, että moderni psykologia ja terapia voi todella auttaa ihmistä pitämään päänsä kunnossa, mutta kuinka pitkälle sillä pääsee? En halua aliarvioida terapiaa. En tiedä mennäänkö me tässä kohtaa Ukun kanssa eri raiteille, mutta eikö uskonnon, kuten Zenin, tarkoitus ole sielunhoidon ohella antaa vastaus vielä syvempiin perustavanlaatuisiin kysymyksiin?

Eli mitä tulee terapiaan, niin problem remains unsolved.

Metta,
Thanavuddho
:violent2:

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 15 Maalis 2013 10:20

thanavuddho kirjoitti:Onko Sami nykyään keskittynyt psykoterapiaan? Hän tuntuu tarkastelevan näitä ongelmia terapian käsitteistön avulla. Hän puhuu traumoista, psykooseista ja sen sellaisista. Myönnän että minäkin olen aina ollut epäilevä erilaisia terapioita kohtaan. Sielunhoidossa olen käyttänyt meditaatiota ja lääkkeet sain hampunkasvattajalta. Terapia on minulle siis vieras aihe.

Tässä kohtaa päivää on myös hyvä muistuttaa, että zen-opettajan EI tarvitse olla koulutukseltaan psykoterapeutti tai osata hoitaa mielenterveyteen liittyviä asioita. Zen opettaja on zen opettaja. Tästä syystä on hyvä hakea psyykkisiin ongelmiinsa apua ammattilaisilta eikä uskonnoista.

Olen myös miettinyt, että onko Samin mielestä yksi epäkohta se, etteivät Roshit osaa hoitaa oppilaidensa mielenterveyttä? Uudistus olisi se, että he oppisivat hoitamaan?

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 15 Maalis 2013 10:53

Sami kirjoitti:Pian eroni jälkeen Zennettiä, koko Suomen jäsenistön yhteistä keskustelu- ja infokanavaa alettiin sensuroimaan, koska keskustelu oli muuttunut tunteikkaaksi ja joidenkin mielestä asiattomaksi.

Näistä viesteistä on paha sanoa mitään, koska en ole niitä itse nähnyt ja meillä ei ole viestien sisällöstä kuin yhden ihmisen näkemys, Samin. Tälläiset "kiistat" ovat mielenkiintoisia senkin puolesta, että ne usein antavat lisää bensaa itseoikeutetulle vihalle, josta usein käytämme nimeä "oikeudentunto". Näin siitäkin huolimatta, että emme välttämättä tiedä koko tarinaa.

E-Sanghassa oli aikoinaan yksi zen-pappi, joka aika systemaattisesti kävi piilovittuilullaan derailaamassa threadeja (esim. niputti hulluimmat salaliittoteoreetikot ja reinkarnaation uskovat samaan kategoriaan), josta häntä huomautettiin monta kertaa. Moneen kertaan muut lukijat myös näyttivät, kun hän itsepintaisesti väitti ettei Dogen opettanut jälleensyntymästä, että kyllä hän sittenkin opetti. Sitten hän sai lopulta bannia, minkä jälkeen hän koitti nostaa kannetta ja itki blogissaan kuinka epäoikeudenmukaisesti on nyt taas kohdeltu...

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 15 Maalis 2013 17:08

Länsimaisten terapiamuotojen tarkoitus ei ole antaa ratkaisua elämän perimmäisiin kysymyksiin, vaan toimia terapiana mielenhäiriöistä kärsiville ihmisille. Joskus ongelmat voivat olla sellaisia, että sopivaa meditaatio-tekniikkaa tai opettajaa ei löydy niiden ratkaisuksi. Ihanne tapauksessa vipassanalla voi ymmärtää "kaiken", mutta käytännössä tämä tarkoittaa valaistumista. Uskon, että esim. psykoterapia on varsin hyödyllinen ja toimiva metodi. Olen tavannut meditoijia ja opettajia jotka jokseenkin ylenkatsovat länsimaista psykologiaa, mutta samalla kärsivät ilmeisistä ongelmista joihin nämä terapia muodot ovat nimenomaan tarkoitettu. Tällainen meditaatio idealismi johtaa helposti ylpeyteen ja kapeakatseisuuteen joka rakentuu rajoittavaksi tekijäksi omalle harjoiutkselle. Toki buddhalaisen meditaation tarkoitus on toimia lääkeenä kaikista perimmäisille mielenhäiriöille, mutta meditoijalla ei aina (varsinkaan taitavan meditaatio-opettajan puuttuessa) ole välineitä käsitellä pintaan nousevia traumojaan. Uskon kuitenkin, että oikeasti hyvä meditaatio- ja dharmaopettaja on myös etevä ihmistuntija ja terapeutti.

Lauri
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lauri » 15 Maalis 2013 17:14

Vaikka olen kyseisestä tapauksesta täysin ulkopuolinen, niin olen varsin tyytyväinen että tällainen asia tuotiin esiin. Suurimmat ongelmat buddhalaisuudessa syntyvät hyssyttelystä ja siitä että asioista ei keskustella niiden oikeilla nimillä. Olen kuullut todella surullisia tarinoita Thaimaasta, jossa jotkut yksilöt ovat tuoneet (hyvin pahanlaatuistakin) korruptiota julki ja joutuneet vainon kohteeksi. Vaikka blogi on kirjoitettu subjektiivisesta näkökulmasta käsin (luonnollisesti, kuinka muutenkaan), niin en ole kuullut zen-centerin taholta mitään joka olisi saanut minut vakuuttuman siitä, että minun olisi syytä epäillä blogissa esitettyä näkökantaa tapahtuneeseen. Pidän kanteen nostamista lähinnä hyvänä tapana loata loputkin zen-centerin maineesta.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 15 Maalis 2013 17:21

Lauri kirjoitti: Vaikka blogi on kirjoitettu subjektiivisesta näkökulmasta käsin (luonnollisesti, kuinka muutenkaan), niin en ole kuullut zen-centerin taholta mitään joka olisi saanut minut vakuuttuman siitä, että minun olisi syytä epäillä blogissa esitettyä näkökantaa tapahtuneeseen.

Minä en tiedä koko aiheesta mitään, joten on todella vaikeaa sanoa onko zen-center hyvä- tai huono paikka. Juorut ovat yleensä vain juoruja - pahimmassa tapauksessa täysin tuulesta temmattuja. Tämän takia koitan pitää mieleni avoimena kaikille vaihtoehdoille ja lopputuloksille. En näe sitäkään yhtään mahdottomana, että osa blogin kirjotuksista olisi keksittyjä ja täyttäisivät siten kunnianloukkauksen määreen.

Psykoterapiaa ja mietiskelymetodien yhdistämisestä löytyy monenlaista viritelmää. Tara rokpa -terapia taitaa olla yksi suosituimmista tälläisistä Saksassa. Siitä on ollut myös hyviä kokemuksia vankiloissa ja traumojen selvittämisessä.

1980-luvun alkupuolelta lähtien Akong Tulku Rinpoche on korostanut terapian arvoa ihmisen työskennellessä itsensä kanssa ja niiden tilanteiden ja ongelmien kanssa, joita hän elämässään kohtaa. Perustana on mieltä koskeva syvällinen tieto, joka on lähtöisin hänen buddhalaisesta koulutuksestaan, hänen omasta viisaudestaan ja hänen tiibetiläisen lääketieteen tuntemuksestaan. Hän on ottanut tehtäväkseen luoda terapiamenetelmän, joka olisi sopiva tavallisille länsimaalaisille ja mukana terapian kehittämisessä on ollut pieni joukko länsimaisia henkisen hyvinvoinnin asiantuntijoita (psykoterapeutteja, psykiatreja, psykologeja, taide- ja perheterapeutteja sekä hierojia).

http://www.saunalahti.fi/~lapin/rokpaterapia.htm

Minda
Viesti:

ViestiKirjoittaja Minda » 15 Maalis 2013 18:49

Raitanator kirjoitti:
Lauri kirjoitti: Vaikka blogi on kirjoitettu subjektiivisesta näkökulmasta käsin (luonnollisesti, kuinka muutenkaan), niin en ole kuullut zen-centerin taholta mitään joka olisi saanut minut vakuuttuman siitä, että minun olisi syytä epäillä blogissa esitettyä näkökantaa tapahtuneeseen.

Minä en tiedä koko aiheesta mitään, joten on todella vaikeaa sanoa onko zen-center hyvä- tai huono paikka. Juorut ovat yleensä vain juoruja - pahimmassa tapauksessa täysin tuulesta temmattuja. Tämän takia koitan pitää mieleni avoimena kaikille vaihtoehdoille ja lopputuloksille. En näe sitäkään yhtään mahdottomana, että osa blogin kirjotuksista olisi keksittyjä ja täyttäisivät siten kunnianloukkauksen määreen.

Psykoterapiaa ja mietiskelymetodien yhdistämisestä löytyy monenlaista viritelmää. Tara rokpa -terapia taitaa olla yksi suosituimmista tälläisistä Saksassa. Siitä on ollut myös hyviä kokemuksia vankiloissa ja traumojen selvittämisessä.

1980-luvun alkupuolelta lähtien Akong Tulku Rinpoche on korostanut terapian arvoa ihmisen työskennellessä itsensä kanssa ja niiden tilanteiden ja ongelmien kanssa, joita hän elämässään kohtaa. Perustana on mieltä koskeva syvällinen tieto, joka on lähtöisin hänen buddhalaisesta koulutuksestaan, hänen omasta viisaudestaan ja hänen tiibetiläisen lääketieteen tuntemuksestaan. Hän on ottanut tehtäväkseen luoda terapiamenetelmän, joka olisi sopiva tavallisille länsimaalaisille ja mukana terapian kehittämisessä on ollut pieni joukko länsimaisia henkisen hyvinvoinnin asiantuntijoita (psykoterapeutteja, psykiatreja, psykologeja, taide- ja perheterapeutteja sekä hierojia).

http://www.saunalahti.fi/~lapin/rokpaterapia.htm

Ihmisen puolesta- blogia en oo viel lukenut mutta aikomus on lukea.
Tara rokpa-terapiasta olen kuullut hyvää mutta myös että se on kallista ja osa joka olisi sen tarpeessa ei ole voinut sitä aloittaa rahan puutteen takia.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 15 Maalis 2013 18:59

Minda kirjoitti:Tara rokpa-terapiasta olen kuullut hyvää mutta myös että se on kallista ja osa joka olisi sen tarpeessa ei ole voinut sitä aloittaa rahan puutteen takia.

Halvempaa kuin yksityiseltä saatava terapia. Julkisissa saa odottaa ½v, että pääsee edes arvioitavaksi terapiaan...

Palaa sivulle “Dharman pyörä”