Buddhalainen identiteetti

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Lauri
Viestit: 132
Liittynyt: 10 Helmi 2013 15:44
Viesti:

Buddhalainen identiteetti

ViestiKirjoittaja Lauri » 20 Huhti 2013 12:09

Mikä on buddhalainen identiteetti tai minun buddhalainen identiteettini? Buddhalaisesta harjoituksesta voi muodostua hyvin merkityksellinen ja koko elämän kattava asia. Valitettavan usein se kuitenkin myös muodostaa eteemme haasteita ja alamme luomaan jotain mitä voisi kutsua "buddhalaiseksi identiteetiksi". Muistan kuinka joskus pidin merkityksellisenä jonkinlaisen korostuneesti buddhalaisen minän vaalimista. Silloin tosin vielä harjoitin ryhmässä joka oli omiaan tukemaan tällaisen käsityksen muodostumista. Muistan kuinka siihen liittyi vahvasti taipumus jakaa maailma meihin ja heihin ja oman erikoisuuden tunne sekä jokseenkin perverssi käsitys siitä, että jotenkin kävelee hereillä unissakävelijöiden keskellä.

Buddhalaisuus on monessa mielessä eksoottista. Näyttää siltä, että länsimaiset harjoittajat mielellään vaalivatkin tätä eskoottista aspektia. Hyvä, joskin täysin korni, esimerkki tästä on nimensä vaihtaminen. Tuntuu aina yhtä naurettavalta, kun tapaa jonkun suomalaisen harjoittajan joka kättelee ja esittäytyy: "Hei, Brahmaprajna Möttönen.". Tulee aina mieleen The Sopranos sarjasta Tony Sopranon tennäinen sisko joka on vaihtanut nimensä Parvati Wasatchiksi ja haluaa ehdottomasti tulla kutsutuksi tällä nimellä. Jotkut buddhalaiset tuntuvatkin hieman ärsyyntyvän siitä, kun heitä puhuttelee "oikealla" nimellään. Toinen yleinen ilmiö on "buddhalaisten" vaatteiden käyttö. Netistä saakin tilattua kaikenlaista roskaa, kuten jotain random zen-kaapuja, joihin maallikko voi kääriytyä ja kuorrutettuaan itsensä tällä kamalla voi sitten rauhassa meditoida. Yhtä absurdia on teksiten hokeminen vierailla kielillä joista lausujalla ei ole mitään käsitystä. Ne vain kuullostavat päheeltä ja jotenkin "buddhalaisilta".

Buddhalaisuuden ulkoisesta olemuksesta johtuen on helppo alkaa kuorruttamaan itseään kultamaalilla. Kokemukseni mukaan tämä on useimmissa tapauksissa, jos ei haitallista, niin vähintäänkin turha taakka. Jonain päivänä se kaikki roska häviää ja saa huomata huijanneensa itseään. Jonkinlaisen "modernin buddhalaisuuden" syntyessä, voimme vain toivoa että osaamme päästää tästä kaikesta irti ja keskittyä siihen mikä on olennaista.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Buddhalainen identiteetti

ViestiKirjoittaja ... » 20 Huhti 2013 13:22

Ketju liittyy aika pitkälti "Aasialainen buddhalaisuus" -ketjuun. Kuvauksessasi ihmiset ovat omaksuneet buddhalaisuudesta juurikin sen kulttuurin, eikä dharmaa. Chögyam Trungpa rinpochen luennoista, jotka käsittelevät tätä aihetta, on tehty kirja "Henkisen materialismin ylittäminen". Siinä kuvataan partaveitsen viiltävästi prosessi, jossa henkisyydestä muodostaa hiljalleen eräänlaisen antiikkikokoelman kartuttaminen egon koristamiseksi. Hengellinen elämä ei enään ole harhojen purkamista, se on niiden hienovaraista vahvistamista yhä voimakkaammilla defensseillä, jotka ovat tässä tapauksessa henkisiä logoja. Kuten "buddhalainen", "rastafari", "kristitty", jne. Minun mielestäni se kuvaa osuvasti hengellistä etsijää, joka poimii eklektisesti rusinat pullista eri uskonnoista. Rusinat ovat tässä tapauksessa niitä, jotka vahvistavat egotrippiä, ja karvaimmat palat, jotka jäävät pois, ovat niitä mitkä lopulta pystyisivät vahingoittamaan tätä hauskaa matkaa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spiritual_materialism

Lauri kirjoitti:Tuntuu aina yhtä naurettavalta, kun tapaa jonkun suomalaisen harjoittajan joka kättelee ja esittäytyy: "Hei, Brahmaprajna Möttönen.".


Minkäs sille mahtaa, että useimmat, jotka menevät mukaan buddhalaisuuteen, kärsivät jonkinasteisesta identiteettikriisistä. Siinä sekaannuksessa sitten napataan kiiltäviä pinssejä, joilla voidaan päteä. Näiden pinssien haalimista guru sitten vahvistaa tai heikentää. Osa vahvistaa, koska sittenhän saadaan enemmän lahjoituksia, kun paiskotaan lisää pinssejä peliin.

Lauri kirjoitti:Toinen yleinen ilmiö on "buddhalaisten" vaatteiden käyttö. Netistä saakin tilattua kaikenlaista roskaa, kuten jotain random zen-kaapuja, joihin maallikko voi kääriytyä ja kuorrutettuaan itsensä tällä kamalla voi sitten rauhassa meditoida.


Dzongsar Khyentse Rinpoche esitti yhessä opetustilaisuudessa, jossa oli mukana tälläisiä jamppoja, kysymyksen: "Mitä haluatte? Haluatteko valaistua vai tulla tibetologeiksi? Valaistuminen on mahdollista tämän elämän aikana, mutta tibetologoksi tuleminen ei ole. Siinä pitää kuolla vähintään kerran, ja syntyä tiibetiläiseksi. Sen takia suosittelen pyrkimään mieluiten valaistumiseen."

Lauri kirjoitti:Muistan kuinka siihen liittyi vahvasti taipumus jakaa maailma meihin ja heihin ja oman erikoisuuden tunne sekä jokseenkin perverssi käsitys siitä, että jotenkin kävelee hereillä unissakävelijöiden keskellä.


Eikö tämä ole osittain totta? En usko, että kovinkaan monella Liberiassa on mahdollisuutta meditoida ja vapautua samsarasta. Sen sijaan, että ottaisi siitä egoboostin, voi tuntea myötätuntoa muita kohtaan. Eläintenkin mahdollisuudet erottaa oikea väärästä on aika heikkoa. Useimmat ihmiset, kuten minä, kuluttavat elämänsä muiden voittamiseen ja itsensä korostamiseen, mitä muuta siitä seuraa kuin huonoa karmaa ja alempien maailmojen kohtaamista?
Viimeksi muokannut ..., 20 Huhti 2013 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki

Lauri
Viestit: 132
Liittynyt: 10 Helmi 2013 15:44
Viesti:

Re: Buddhalainen identiteetti

ViestiKirjoittaja Lauri » 20 Huhti 2013 18:26

Raitanator kirjoitti:Eikö tämä ole osittain totta? En usko, että kovinkaan monella Liberiassa on mahdollisuutta meditoida ja vapautua samsarasta. Sen sijaan, että ottaisi siitä egoboostin, voi tuntea myötätuntoa muita kohtaan. Eläintenkin mahdollisuudet erottaa oikea väärästä on aika heikkoa. Useimmat ihmiset, kuten minä, kuluttavat elämänsä muiden voittamiseen ja itsensä korostamiseen, mitä muuta siitä seuraa kuin huonoa karmaa ja alempien maailmojen kohtaamista?


Kyllä, mutta tarkoitin sellaista jokseenkin ylimielistä suhtautumista jossa vähän niinkuin naureskellaan "niille ei-meditoijille", kun me buddhalaiset täällä läpä läpä. Ikäänkuin pyhistellään sillä, että meditoi 30 min. päivässä samalla kun omat mielenmyrkyt jylläävät. Olen huomannut, että esimerkiksi harjoitusohjeiden noudattaminen synnyttää helposti itsessä tällaista epätervettä ylemmyyden tunnetta.

...
Viestit: 1143
Liittynyt: 09 Helmi 2013 12:25
Viesti:

Re: Buddhalainen identiteetti

ViestiKirjoittaja ... » 20 Huhti 2013 20:54

Lauri kirjoitti:Olen huomannut, että esimerkiksi harjoitusohjeiden noudattaminen synnyttää helposti itsessä tällaista epätervettä ylemmyyden tunnetta.


Siksi onkin jokseenkin tärkeää yhdistää lempeys moraaliin. Tai siis, ei harjoita pelkästään moraalia, ottaa yhtälöön mukaan lempeyden ja viisauden. Itselläkin on tuoreessa muistissa kuinka jeesustelin kavereilleni siitä kun he syövät lihaa ja osallistuvat eläinten murhaamiseen. Toisin kuin minä (heh heh!).

Loppujen lopuksi, siinä ei ollut kyse paljon muusta kuin omasta egoboostauksesta veganismilla. Opetukset varoittavat tästä asenteesta, että silloin tulee vain keränneeksi hyvää karmaa, joka johdattaa Jumalten maailmaan. Ja periaattessa siinä alkaakin elämään osittain. Jumalten maailman pääasiallinen mielenroska on ylpeys.


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa