Buddhan neitseellinen syntymä

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Santeri
Viestit: 954
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Viesti:

Buddhan neitseellinen syntymä

ViestiKirjoittaja Santeri » 05 Elo 2013 13:22

Alunperin täältä:

thanavuddho kirjoitti:Nepalissa löydetty vanhin buddhalaistemppeli - Yle uutiset

Buddhalaisen uskon mukaan Maya Devi synnytti poikansa neitseellisesti, -seisten ja puun oksista kiinni pitäen. Uusimmissa kaivauksissa on löydetty myös ikivanhan puun juuria. Saksalaisen sanomalehti Frankfurter Allgemeinin mukaan puunjuuria tutkitaan parhaillaan Durhamin yliopistossa Englannissa. Muutaman kuukauden kuluttua selviää, onko kyse samasta puusta, jonka juurelle Buddha yli 2600 vuotta sitten syntyi.

http://yle.fi/uutiset/nepalissa_loydett ... li/6728929


Bhante Sujato sanoo tästä aiheesta kirjassaan "White Bones, Red Rot, Black Snakes" että kyse on mitä ilmeisemmin intialaisen mytologian ja buddhalaisuuden sekoittumisesta keskenään, eikä niinkään todellisesta syntytarinasta:

The lady who holds the bent branch does not confine her graces to the Buddhist faith, for the image is a classic Indian motif, the sālabhañjikā celebrated in art and literature. She favors the regions frequented by the Buddha, and is especially common in Jain art. The motif retained its popularity until colonial times, where syncretic styles featuring Persian and European influences are found.


YLE:n artikkelin mukaan Buddha syntyi neitseellisesti. Tälle väitteelle ei löydy tukea mistään perinteisistä kirjoituksista.
:violent2:

Santeri
Viestit: 954
Liittynyt: 10 Helmi 2013 05:19
Viesti:

Re: Buddhan neitseellinen syntymä

ViestiKirjoittaja Santeri » 05 Elo 2013 13:25

Hei,

image.jpg
Maha Maya dreaming of the white elephant, Gandhara relief, 2nd century CE; in the British Museum. Courtesy of the trustees of the British Museum.
image.jpg (220.83 KiB) Katsottu 4977 kertaa


thanavuddho kirjoitti:YLE:n artikkelin mukaan Buddha syntyi neitseellisesti. Tälle väitteelle ei löydy tukea mistään perinteisistä kirjoituksista.


Haluan korjata tätä lausuntoani. Perinteisissä bodhisattva Siddhartha Gautaman, eli tulevan Buddhan, syntytarinoissa esiintyy monenlaisia yliluonnollisia ilmiöitä. Esimerkiksi Buddhan äidin Mayan kerrotaan uneksineen valkoisesta norsusta:

One full moon night, sleeping in the palace, the queen had a vivid dream. She felt herself being carried away by four devas (spirits) to Lake Anotatta in the Himalayas. After bathing her in the lake, the devas clothed her in heavenly cloths, anointed her with perfumes, and bedecked her with divine flowers. Soon after a white elephant, holding a white lotus flower in its trunk, appeared and went round her three times, entering her womb through her right side.

http://www.buddhanet.net/e-learning/bud ... /1lbud.htm


Syntytarinat antavat ymmärtää, ettei Buddhan syntymää edeltänyt minkäänlainen lihallinen kanssakäyminen äidin ja isän välillä.

Modernit buddhalaiset, kuten minä, eivät tietenkään ota näitä tarinoita kirjaimellisina, mutta se ei kumoa sitä tosiasiaa, että ne ovat olemassa. Voimme argumentoida että nämä tarinat muodostuivat todennäköisesti vasta monta vuosisataa Buddhan kuoleman jälkeen (mielenkiintoista kyllä, ennen Jeesuksen syntymää...), mutta ne ovat joka tapauksessa perinteisiä tarinoita.

Thanavuddho
:violent2:

Mohax
Viestit: 79
Liittynyt: 07 Maalis 2013 19:28
Viesti:

Re: Buddhan neitseellinen syntymä

ViestiKirjoittaja Mohax » 05 Elo 2013 15:02

thanavuddho kirjoitti:Modernit buddhalaiset, kuten minä, eivät tietenkään ota näitä tarinoita kirjaimellisina, mutta se ei kumoa sitä tosiasiaa, että ne ovat olemassa. Voimme argumentoida että nämä tarinat muodostuivat todennäköisesti vasta monta vuosisataa Buddhan kuoleman jälkeen (mielenkiintoista kyllä, ennen Jeesuksen syntymää...), mutta ne ovat joka tapauksessa perinteisiä tarinoita.

Majjhima Nikayan suttasta 123, jossa Ānanda kertoo Buddhan syntymään liittyvistä ihmeistä, on jäänyt minulle mieleen tämä pätkä:
22. “That being so, Ānanda, remember this too as a wonderful and marvelous quality of the Tathāgata: Here, Ānanda, for the Tathāgata feelings are known as they arise, as they are present, as they disappear; perceptions are known as they arise, as they are present, as they disappear; thoughts are known as they arise, as they are present, as they disappear. Remember this too, Ānanda, as a wonderful and marvellous quality of the Tathāgata.”

23. “Venerable sir, since for the Blessed One feelings are known as they arise, as they are present, as they disappear; perceptions are known as they arise, as they are present, as they disappear; thoughts are known as they arise, as they are present, as they disappear — this too I remember as a wonderful and marvelous quality of the Blessed One.”

That is what the venerable Ānanda said. The Teacher approved. The monks were satisfied and delighted in the Venerable Ānanda’s words.

In the Buddha's Words, sivu 54

Tuo suttan loppuun laitettu Buddhan ihmeellinen ominaisuus on jotain mitä jokainen voi itsekin yrittää harjoittaa ja sillä onko ne muut ihmeellisyydet otettava vertauskuvallisina vai kirjaimellisesti ei taida olla niin suurta merkitystä.


Palaa sivulle “Dharman pyörä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa