Itse, ei-itse, ego, jne.

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
tommi
titteli: über geek
Viesti:

Itse, ei-itse, ego, jne.

ViestiKirjoittaja tommi » 04 Heinä 2014 18:35

Sana "ego" on latinaa ja tarkoittaa "minä". Usein varsinkin itämaisten uskontojen yhteydessä egosta puhuttaessa se nähdään jonakin jota pitäisi pienentää tai josta pitäisi päästä eroon. Joidenkin näkemysten mukaan taas ego päinvastoin kasvaa ja vahvistuu kun saavuttaa samadhin tai muun ns. "valaistumisen".

Buddhalaisuudessa on käsite "anatta", joka tarkoittaa "ei-itse". Joissain vanhoissa kirjoituksissa Buddha ilmeisesti luettelee asioita ja sanoo että mikään niistä ei ole "itse", eli kun ajattelet jotain asiaa niin voit ajatella että se asia et ole sinä. Tästä on sitten ilmeisesti muodostunut tällainen yleinen "ei-itse":n käsite, jota olen joskus nähnyt kuvattavan siten että et voi löytää mitään asiaa joka olisi sinä, eli lopulta ei ole olemassa mitään asiaa joka olisi sinä. Voit esim. miettiä että jos leikkaat hiuksesi tai kyntesi, niin sinä olet edelleen sinä, vaikka ruumiistasi on irrotettu hiuksia ja kynnenpalasia, eli hiukset ja kynnet eivät ole oleellisia osia sinusta, ja tätä voi viedä pidemmälle ja miettiä mitä kaikkea pitäisi poistaa ennen kuin sinä lakkaat olemasta sinä.

Kun puhutaan egosta tai minästä tai itsestä, niin vaikuttaisi että puhutaan jossain määrin samasta asiasta, koska käytetään samanlaisia sanoja. Kuitenkin herää kysymys mitä näillä sanoilla tarkoitetaan? Mikä lopulta on ego, itse tai minä?

Ego tuntuu joissain yhteyksissä tarkoittavan jonkinlaista itsekeskeisyyttä tai jopa itsevarmuutta ja itseluottamusta. Toisissa yhteyksissä se tuntuu tarkoittavan jonkinlaista riippuvuuden kaltaista ilmiötä, jossa on pakko tehdä jotain vaikka oikeasti ei edes haluaisi.

Buddhalaisissa teksteissa ei ilmeisesti suoraan määritellä mitä "itse" tarkoittaa, mutta olen kuullut että sitä voi jotenkin lukea rivien välistä, jolloin voidaan päätellä että "itse" on jotain mikä on pysyvää ja mikä ohjailee asioita.

Mitä siis käytännössä ovat nämä keskusteluissa usein esiintyvä ego ja itse ym.?

MarkoH

Re: Itse, ei-itse, ego, jne.

ViestiKirjoittaja MarkoH » 04 Heinä 2014 19:24

Esitän pari lisäkysymystä, jos se vaikka selventäisi vähän asiaa. Voi toki sekoittaakin...

Kun sanon vaikkapa: "Minä kävin tänään Alkossa", niin mitä tarkoitan?

Tarkoitanko että on olemassa joku "minä", jota kehoni kuskaa Alkoon ja takaisin, ja joka on siis jotain muuta kuin kehoni, tunteeni, ajatukseni? Tai ainakin jotain ekstraa niiden lisäksi? Pieni mies/nainen huutelemassa pään sisällä "nyt viinaa ja sassiin!" ?

Vai tarkoitanko, että tämä nimenomainen ihminen, mihin viittaan siitä puhuttaessa sanalla "minä", kävi Alkossa? Eli "minä" olisi vain kielellistekninen juttu, jota tarvitsemme välittääksemme asioita toisillemme ("kuka meistä kävi Alkossa?"). Kielen ulkopuolella ei täten olisi olemassa mitään "minää".

Kenties molempia käytetään samaan aikaan? Ehkä se on ongelmallista?

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 04 Heinä 2014 20:54

Toinen vaihtoehto on täysin syyttää kausaliteettejä, asiat johti tähän. Toinen vaihtoehto ottaa kaiken syyn niskoilleen seurauksista huolimatta, minä valitsin tämän.

Tarkasteltuna suhteellinen totuus on, että tapahtumien kulku ei aina ole minun käsissäni. Toisaalta nykyiset olosuhteet luo tietynlaiset puitteet toiminnalle.

Tämän seurauksena sitä “Pieni mies/nainen huutelemassa pään sisällä, nyt viinaa ja sassiin!” ei löydy. Kuitenkin olosuhteet ovat hedelmälliset viinan kaatamiselle (kurkkuun).
Itse ostin olutta, liekkö syy missä tai kenessäkään. :occasion5:

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 04 Heinä 2014 21:10

MarkoH kirjoitti:Kun sanon vaikkapa: "Minä kävin tänään Alkossa", niin mitä tarkoitan?

Etkö itse tiedä mitä tarkoitat?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 04 Heinä 2014 21:31

Raitanator kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:Kun sanon vaikkapa: "Minä kävin tänään Alkossa", niin mitä tarkoitan?

Etkö itse tiedä mitä tarkoitat?

Toki, mutta sinä voit vain arvailla jos en kerro sitä sulle.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 04 Heinä 2014 21:37

Dharmis42 kirjoitti:Toinen vaihtoehto on täysin syyttää kausaliteettejä, asiat johti tähän. Toinen vaihtoehto ottaa kaiken syyn niskoilleen seurauksista huolimatta, minä valitsin tämän.

Sitten kolmas nämä yhdistävä vaihtoehto: "Asiat johti tähän että minä valitsin tämän". Tarkoititkin varmaan juuri tätä seuraavassa:

Tarkasteltuna suhteellinen totuus on, että tapahtumien kulku ei aina ole minun käsissäni. Toisaalta nykyiset olosuhteet luo tietynlaiset puitteet toiminnalle.
Tämän seurauksena sitä “Pieni mies/nainen huutelemassa pään sisällä, nyt viinaa ja sassiin!” ei löydy. Kuitenkin olosuhteet ovat hedelmälliset viinan kaatamiselle (kurkkuun).

Itse ostin olutta, liekkö syy missä tai kenessäkään. :occasion5:

Zeniä olis vaan juoda oluet. Niin epäilemättä teetkin.

...
Viesti:

ViestiKirjoittaja ... » 04 Heinä 2014 22:04

MarkoH kirjoitti:Toki, mutta sinä voit vain arvailla jos en kerro sitä sulle.

Jolloin kysymyksesi pointti oli...?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 04 Heinä 2014 22:31

Raitanator kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:Toki, mutta sinä voit vain arvailla jos en kerro sitä sulle.

Jolloin kysymyksesi pointti oli...?

Antaa ehdotuksia, mitä saattaisin tarkoittaa. Teen sen vastaamalla tuohon kysymykseen kahdella tapaa.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 04 Heinä 2014 23:11

MarkoH kirjoitti:Sitten kolmas nämä yhdistävä vaihtoehto: "Asiat johti tähän että minä valitsin tämän".
Kunhan tähän ei suhtaudu neutraalisti :)

Omph
Viesti:

ViestiKirjoittaja Omph » 04 Heinä 2014 23:35

"Minä" on nimenomaan se pieni kertojaääni joka katkaisee kausaliteetien loputtoman virran julistautumalla erinäisten tapahtumien valtiaaksi noin 3000:tta kertaa päivässä. Kuitenkin havainto "minusta" eli havaitsijasta on loppujen lopuksi vain havainto muiden joukossa ( tuntemukset, emootiot, ajatukset..) mutta silti tämä havaintokokonaisuus jota "minäksi" yhteenvetona kutsutaan ( helpottaaksemme kielellistä kommunikaatiota) on ainutkertainen elokuva jota muiden ( olettaen tietysti että muita on olemassa) kanssa puidaan ja verrataan, aina omasta havaintomaailmasta käsin.

Palaa sivulle “Kahvila”