Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja MarkoH » 04 Heinä 2018 00:38

Vaikka aloitan lainauksella, jatkossa tänne olisi tarkoitus kirjoitella omia oivalluksia(?) ja mietelmiä joita arjessa tulee vastaan. Tarinaa kehittymisestä, ilonaiheista, ongelmista, haasteista, pettymyksistä tien päällä. Mielen muokkautumisesta. Tarvittaessa vaikka päivittäin. Tai kerran viikossa. Kuukaudessa. Jotakin joskus. Lyhyesti tai pitemmin, vähän päiväkirjamuotoisesti.

Täällä on jo tuo "Mitä kuuluu tänään"- ketju. Tämä voisi siis tavallaan olla "Mitä v*ttua ajattelin tänään" -ketju. Saa kommentoidakin toisten kuulumisia, ja keskustella niistä, ei tartte olla pelkkää yksinpuhelua. Joten aloitan nyt, tulkaa mukaan, kun alkaa kiinnostamaan:

"Vaikka sanoja ei enää ole, perinne jatkuu"

- Elokuvasta Your Name (2015)

sininendraakki
Viesti:

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 05 Heinä 2018 12:21

Olin töissä Oslossa 1990-luvulla. Pääsin katsomaan leikkauksia lasin takaa. On aika erikoista nähdä esim polvi avattuna, polvilumpio leikkauksessa. On totta että "kauneus on vain pintaa". Kun näkee mitä on pinnan eli ihon tai nahan alla, katoaa kaikki "kauneus" ja "hyvän näköisyys" kauas pois.
Kayagata on mietiskely jossa pyritään näkemään pinnan alle, mikä on aika vaikeaa. Kuitenkin mahdollista jos jaksaa yrittää tarpeeksi kauan, riippuu varmaan yksilöstä onnistuuko vai ei.
"Kauneus" etc.. havainto on geeneissä/kromosomeissa. Madhyamaka-opettaja Aryadeva on sanonut että (uros) varikselle naaras varis on kaunis. Mikä tarkoittaa että kyseinen havainto sisältyy meidän ruumiiseemme, tai kuten nykyään sanotaan: se sisältyy kromosomeihin & geeneihin.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 05 Heinä 2018 14:01

Mursin kerran nilkkani, ja jouduin leikkaukseen. En malttanut siinä leikkauspöydällä pötkötellä, vaan nousin puoli-istuvaan asentoon ja seurasin kiinnostuneena leikkauksen etenemistä, ja kun ruuveja kiinnitettiin jalkaani. Juttelin siinä samalla koko ajan kirurgien kanssa kun nämä tekivät työtään. Luulenpa että se johtui morfiinista. Olin nimittäin sanonut anestesialääkärille että saatan alkaa riehumaan jos minua ei nukuteta operaation ajaksi. Tämä vastasi että laitetaan sellaiset tropit, ettet riehu...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 05 Heinä 2018 14:40

Olen miettinyt viime päivinä pettymyksen asemaa elämässä ja valaistumisessa... Tässä pari lainausta asiaan liittyen:

“Enlightenment is ego's ultimate disappointment.” - Chögyam Trungpa

"The path to freedom, you might say, is through disappointment. One after another. By that I mean, as we interpret life, from the standpoint of our human ego, life is disappointing... The practice is our life, you see. But the point is, we think there's something wrong with being disappointed. It's the very nature of life that you get lots of disappointments." - Joko Beck

Ja vielä tulee mieleen yksi koan:

Joshu asked Nansen: `What is the path?'
Nansen said: `Everyday life is the path.'
Joshu asked: `Can it be studied?'
Nansen said: `If you try to study, you will be far away from it.'

On ihan ok tuntea pettymystä. Kun sen myöntää itselleen, jokin sisällä tai jossain pysähtyy... Ei ole pyrkimystä tästä tuonne, nykyhetkestä "parempaan" tulevaisuuteen, jossa pettymystä ei enää ole. Olo on rauhaisampi kun ei ole taistelua jotakin vastaan, jotakin joka joka tapauksessa on tässä ja nyt. Näin asennoituen tämäkin alkaa tuntua siunaukselta, levolta, sillä ei ole pitkää ja vaivalloista tietä tallattavaksi, tietä jonka päässä odottaisi mahdollisesti pettymyksetön elämä.

Ajatus siitä että valaistuminen ei ole aina mitään herkkua tai ilotulitusta, vaan joskus pettymystä pettymyksen perään, tuntuu nyt vapauttavalta.

guiding_image
Viesti:

ViestiKirjoittaja guiding_image » 07 Heinä 2018 00:45

:violent3: heh
Oon jo ehkä 3 tuntia katsonut tätä videoo https://youtu.be/238E66q9iZ4
Toisaalta olen kiitollinen tästä topiikista. Vaikka mie nyt olenkin tällainen rebel mua taas naurattaa.
Carlos Castaneda puhuu Hiljaisuuden Voimassa kokoomapisteestä. Se joka kerää valon voiman
Don Juan taas pystyi siirtämään kokoomapistettä niin että arkitietoisuus
Ei ollutkaan enää .... Se oli Carlokselle kova paikka. Koska sen kokoomapisteen siirtäminen tapahtui lyömällä selkään
Ja pointti enivei on että me tarvitaan ope joka parantaa juuttumisen yhteen todellisuuteen..heh
Edit1
Eilen koin aika vahvasti. Olla hiljaa. Tänään taas itsekuri lipsuu ja vihaan turhaa puhetta. Tässä on kyllä muutakin meneillään. Esimerkiksi tappouhkaus puolbroidi potkunyrkkeilijä portsari. :blackeye:
Onneks olin niin saatanan kännissä etten reagoinu. Alkaa olla ilmeistä että portsarin intenti muka jotenkin erillään teon lopullisesta suorittamisesta. Ilman intentioo ei kyl tapahdu edes kiveksien totaalista tuhoa. Heh. Vai pitäiskö tuoda katti näytille. Onneks en oo saatana ottanu kissaa koskaan.. Sen jälkeen kun boollsit leikataan nii kollit vaa syö eikä metsästä. Itel on toi testosteronipuute kans.
Viel 1 juttu. Näin eilen rottia jopa 2. Ne oli isoi nopeita
Siinä ois tarvinnu nuorta uroskollia jota ei viel ole ehditty leikkaamaan. Ne rotat on oikeesti vastenmielistä nähdä. Siks kissat on yksii niistä elukoista jotka rekisteröi näössään vain nopeita liikkeitä. Ja ne kynnet kyllä alkaa toimimaan sen jälkeen... kuvittele nyt jotai viidakon jaguaaria
Eläimen tietoisuushan eroaa ihmisen tiedostavuudesta melkoisesti. On olemassa peuroja jotka ei reggaa hitaita liikkeitä. Sä voit käytännössä mennä sen viereen ja koskea jos osaat olla tarpeeksi hidas liikkeissäs.. :blackeye:

guiding_image
Viesti:

ViestiKirjoittaja guiding_image » 07 Heinä 2018 02:32

Tiedätsä miks Jari Aarniokin pääsi vapaaksi?
Tiedätsä miksei Telia Oyj:n s-postia saa selville?

Oiskohan siks et meitä pietetään vitun tyhminä lampaina !? Joo no sehän se Jari istui tutkintavankeudessa ihan vittu sairaista teoista. Mut odotetaan pari vuotta niin kaikki on unohtanu sen nii pääset ulos. Ja tiedätsä millasta porukkaa isois laajakaistaa tarjoavissa yhtiöissä kynii työntekijöiltään selkärankaa? Ne ei pysty antamaan omille asiakaspalvelijoille töitä siitä että joku saattais jopa lähettää s-postilla reklamaation

Koska ne on velkaa niin isoille tahoille.... mut haluutko olla týhmä lammas?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 07 Heinä 2018 23:50

Minusta tyhmiä lampaita ei olekaan, on vain lampaita jotka tottelee, ja lampaita jotka ei tottele.

Pitkästä aikaa tuli vastaan Alan Watts-video.

phpBB [media]

Minusta kiinnostavinta tässä oli tuo analogia elämästä musiikkiin, soittamiseen. "The whole way along it was a musical thing, and you were supposed to sing".

Minä en ole juuri saanut opetusta soittamiseen, vaikka olen soittanut koskettimia ikäni. En ole koskaan opetellut valmiita kappaleita, vaan olen aina luonut jotain uutta omaa samalla kun soitan. Ja sitten unohdan sen täysin kun se on mennyt. Hetken päästä soitan taas jotain muuta, intuitio kertoo minulle mistä koskettimesta milloinkin tulee painaa, että se kuulostaa hyvältä tai ainakin siedettävältä. Improvisaatiota. Ja elämäkin on improvisaatiota, ja improvisaatiossa on olennaista pysyä kokonaisena, ilman tarkkailija-tarkkailtava-asetelmaa. Vain pysyä kokonaisena, samalla kun luo uutta; olla tuo uusi. Watts taisi joskus kirjoittaa, että elämä ei ole kuin täytekakku tai oluttynnyri, jota voi lähestyä ulkopuolelta. Sama idea siinä.

And you were supposed to sing... or play.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 09 Heinä 2018 09:37

Wikipedian mukaan Jari Aarnio sai 10 vuoden vankeustuomion, see here https://en.wikipedia.org/wiki/Jari_Aarnio

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 10 Heinä 2018 13:53

MarkoH kirjoitti:Minusta tyhmiä lampaita ei olekaan, on vain lampaita jotka tottelee, ja lampaita jotka ei tottele.
Onko sillä väliä, että totteleeko lammas vai eikö tottele? Onko lopputulema sama?

Lammas vapaudessakin on tuomittu jatkuvaan villankasvuun geneettisen mutaation seurauksena.

Onko lammas ikuisesti omistajansa päätäntävallan alaisuudessa? Hyppääkö lampaat niitä laskiessani vapauteen vai suoraan suden suuhun? Mitä vapaus on lampaalle?

"Oispa mufloni" -lammas
phpBB [media]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Watts taas tietää. Soittimet pitäisi kieltää lailla kaikilta vakavilta ihmisiltä!

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 11 Heinä 2018 00:26

Dharmis42 kirjoitti:
MarkoH kirjoitti:Minusta tyhmiä lampaita ei olekaan, on vain lampaita jotka tottelee, ja lampaita jotka ei tottele.
Onko sillä väliä, että totteleeko lammas vai eikö tottele? Onko lopputulema sama?

Noniin, nimenomaan. Ajattelin että kuulostaa paremmalta jos sanotaan että lammas tottelee tai on tottelematta, sen sijaan että moititaan lampaita tyhmiksi. Minäkään en ole vammainen, olen monesti vaan eri mieltä. Mää. Joskus olen samaa mieltä. Mää myös.

Jonkun ihmis- tai lammasryhmän nimeäminen tyhmiksi on vaan rasismia.
Watts taas tietää. Soittimet pitäisi kieltää lailla kaikilta vakavilta ihmisiltä!

Itse suhtaudun Wattsiin samoin kuin hän itse halusi tulla muistetuksi, nimittäin "filosofisena viihdyttäjänä". Ei tietäjänä. Varsinkin silloin kun menee yli hilseen.

Palaa sivulle “Kahvila”